Överdrivet lekbeteende när vi går med hundkompisen

Javisst, är supernoga med sådant. De har lekt kanske 4 gånger totalt, och då har vi promenerat i koppel en bra bit så båda ska ha kommit ner i varv, kännt in varandra och "landat" (främst min som behöver det). Koppel av = lek om ni vill medan vi går. Koppel på = gå med matte el gå och nosa, men ingen lek. Så hon borde veta vad som förväntas men verkar inte kunna hejda sig, och har tråkigt nog lärt in dessa koppelkast eftersom hon lyckas varje gång vi ses för promenad och/el träning.

Var väldigt noga med att hon verkligen kopplat av och är lugn innan de får börja leka. Även om det innebär att det en del promenader inte blir nån lek.
 
Nej då ignorerar du vad jag skriver och lyssnar på råd som passar dig.

Jag hade låtit min hund leka först då jag tycker det är naturligt för unga hundar att leka med sina kompisar :)

Leka träna och sen promenad som en rutin.

Hunden är snart vuxen och är det en brukshund du har kanske den inte ens tycker om andra hundar om ett år :)
Fast rådet att släppa två intensiva unghundar är inget jag kan ta till mig av, eftersom jag känner min hund och vet vad som funkar. Skulle hon släppas för lek vid åsynen av sin hundkompis skulle dels leken inte bli bra (risk för överslag) och dels lära henne att vara än mer "hög", på, intensiv och att matte är noll värd att lyssna på.

Som sagt, leka, springa, hoppa och brottas kan hon - det vill jag inte att hon tränar på. Gå lugnt i kopplet även när man går med hundkompisen INNAN ev lössläpp för lek (OM det passar) är det jag vill att hon tränar på. Så du kanske förstår vilken känsla och viöket beteende vill jag uppmuntra?
 
Var väldigt noga med att hon verkligen kopplat av och är lugn innan de får börja leka. Även om det innebär att det en del promenader inte blir nån lek.
Ja det är jag, hon är en typ som lätt blir för upphetsad av själva leken (och då blir ganska otrevlig) så hon ska verkligen ha "släppt" den andra hunden, gärna gå och nosa, innan jag kopplar av och säger varsågod (i farten så det blir odramatiskt).
 
Ja det kanske är så att vi går för nära varandra helt enkelt, även om jag alltid går mellan min och den andra hunden.

Man undrar ju vad sjutton hon får ut av att kasta sig fram sådär, för det tar ju tvärstopp i kopplet och hon når nästa aldrig fram till hunden (men det är på håret).
Min hund kan också göra sådana inviter under promenad speciellt när hon var yngre. Det funkar liksom inte om man går med en kompis som har 3-5 kopplade hundar att det kommer en spellevink som helt plötsligt vill lattja lite. Hålla avståndet och noll tolerans för lekinviter har funkat bra för oss. Nu kan vi gå på promenad med hundarna och sen går vi in och fikar och då kan hundarna leka med varandra. Men till en början var det bara promenad men nu funkar det med lek efteråt också.
 
Jag hade sagt ifrån redan vid sneglandet eftersom hon uppenbarligen inte klarar av situationen. Eventuellt tidigare beroende på vad hon visar. Nu är min reaktiv och arg, men det är stor skillnad på kroppsspråket på när han bara tittar mot när han bygger upp för ett utfall. Titta - okej, stirra- inte okej.
För nej, man får inte bete sig hur som helst även fast det är glädje. Ett kast i koppel kan snabbt bli farligt om det kommer en bil eller en cykel.
 
När de träffas för att leka, är det lite "var som helst" då eller på en bestämd plats? Blir din hund lika vild även om ni ses på annan plats? När ni går promenader ihop, hur nära varandra går ni och hur länge går ni?

Min unghund hejdar sig inte när hon ser sin bästa kompis. Hon vrålar och flyger runt som en tornado. Det gör kompisen också för den delen, så vi låter dem hälsa väldigt intensivt och säger sedan åt dem att lugna sig. Därefter går vi koppelpromenad till ett bestämt ställe där de får leka. På vägen dit, ingen lek, och de släpps inte heller lösa på "lekplatsen" förrän de står stilla. I början fick vi hålla hyfsat stort avstånd till varandra i början av promenaderna, för att kunna stoppa upp dem och hålla lite ordning, men nu har de lärt sig att gå prydligt i koppel och kan gå sida vid sida med glada svansar i slakt koppel hela tiden tills vi kommer till vår lekplats.

Kanske kan något liknande upplägg fungera för dig? Just att ha en bestämd plats för lek och att träna på att gå lugnt utanför den platsen? Jag tänker att nu är förväntan på lek så otroligt hög, att det nog kan bli bättre om den förväntan tas bort genom att hunden kopplar ihop att det ändå inte blir lek på platsen där ni träffas.
 
När de träffas för att leka, är det lite "var som helst" då eller på en bestämd plats? Blir din hund lika vild även om ni ses på annan plats? När ni går promenader ihop, hur nära varandra går ni och hur länge går ni?

Min unghund hejdar sig inte när hon ser sin bästa kompis. Hon vrålar och flyger runt som en tornado. Det gör kompisen också för den delen, så vi låter dem hälsa väldigt intensivt och säger sedan åt dem att lugna sig. Därefter går vi koppelpromenad till ett bestämt ställe där de får leka. På vägen dit, ingen lek, och de släpps inte heller lösa på "lekplatsen" förrän de står stilla. I början fick vi hålla hyfsat stort avstånd till varandra i början av promenaderna, för att kunna stoppa upp dem och hålla lite ordning, men nu har de lärt sig att gå prydligt i koppel och kan gå sida vid sida med glada svansar i slakt koppel hela tiden tills vi kommer till vår lekplats.

Kanske kan något liknande upplägg fungera för dig? Just att ha en bestämd plats för lek och att träna på att gå lugnt utanför den platsen? Jag tänker att nu är förväntan på lek så otroligt hög, att det nog kan bli bättre om den förväntan tas bort genom att hunden kopplar ihop att det ändå inte blir lek på platsen där ni träffas.
Nej nej, de lekar allt som oftast inte. Vi möts ca 1 gång i veckan, ibland lite mer sällan, för en promenad i villaområdet där vi bor. De har lekt ett fåtal ggr, men aldrig i området där vi går koppelpromenad.

Min hund gör exakt samma "lekutfall" mot hundkompisens äldre hane till bror från samma ägare. Han säger ifrån och vill bara bli lämnad ifred, men trots detta vill min vara på honom och försöka leka likt förbannat (om man inte är på helspänn med fokus så utrymme inte finns, vilket jag tycker att jag är).
 
Fast rådet att släppa två intensiva unghundar är inget jag kan ta till mig av, eftersom jag känner min hund och vet vad som funkar. Skulle hon släppas för lek vid åsynen av sin hundkompis skulle dels leken inte bli bra (risk för överslag) och dels lära henne att vara än mer "hög", på, intensiv och att matte är noll värd att lyssna på.

Som sagt, leka, springa, hoppa och brottas kan hon - det vill jag inte att hon tränar på. Gå lugnt i kopplet även när man går med hundkompisen INNAN ev lössläpp för lek (OM det passar) är det jag vill att hon tränar på. Så du kanske förstår vilken känsla och viöket beteende vill jag uppmuntra?
Inget som framgick i ditt första inlägg.
Där beskrev du bara en glad unghund av okänd ras och jag uppfattade det som att hunden var en kompis till din hund därav mitt svar :)

Nu senare i tråden har ju lite annan info kommit fram :)
 
Jag tror du behöver bryta din hund långt innan han/hon ens börjar hoppa mot den andra hunden. Det gäller att bryta beteendet precis precis när det börjar och det är ju en bitt före hoppet. Kanske när din hund börjar titta mot hunden. Stirrar den mot den andra hund så skulle jag absolut bryta hunden där. Möjligen redan lite tidigare. Det är ofta svårt att lista ut vad som är det första beteendet i ett oönskat beteende (hoppas du förstår vad jag menar här), men för att komma tillrätta med det så tror jag att det är viktigt att lista ut. Att din hund tittar avslappnat på den andra hunden är ju helt ok. Men minsta antydan till spänning i kroppen eller stirrande och jag skulle bryta hundens fokus.

Brukar du gå promenader med andra hundar? Agerar din hund på samma sätt där?

Har du testat att träna innan ni går promenad tillsammans? Du kanske redan har besvarat detta. För vissa kan mental träning innan passa bäst för andra mer fysisk träning.

Förstår absolut att du vill komma tillrätta med detta, både för din egen del men även för den andra hundens del.
 
När de träffas för att leka, är det lite "var som helst" då eller på en bestämd plats? Blir din hund lika vild även om ni ses på annan plats? När ni går promenader ihop, hur nära varandra går ni och hur länge går ni?

Min unghund hejdar sig inte när hon ser sin bästa kompis. Hon vrålar och flyger runt som en tornado. Det gör kompisen också för den delen, så vi låter dem hälsa väldigt intensivt och säger sedan åt dem att lugna sig. Därefter går vi koppelpromenad till ett bestämt ställe där de får leka. På vägen dit, ingen lek, och de släpps inte heller lösa på "lekplatsen" förrän de står stilla. I början fick vi hålla hyfsat stort avstånd till varandra i början av promenaderna, för att kunna stoppa upp dem och hålla lite ordning, men nu har de lärt sig att gå prydligt i koppel och kan gå sida vid sida med glada svansar i slakt koppel hela tiden tills vi kommer till vår lekplats.

Kanske kan något liknande upplägg fungera för dig? Just att ha en bestämd plats för lek och att träna på att gå lugnt utanför den platsen? Jag tänker att nu är förväntan på lek så otroligt hög, att det nog kan bli bättre om den förväntan tas bort genom att hunden kopplar ihop att det ändå inte blir lek på platsen där ni träffas.
Tvåa på det här, det funkar för oss.

Jag har en lekglad treåring som älskar allt och alla. Hon är min första hund, och jag hade inte riktigt fattat att man måste träna på att promenera med andra. Ensam går hon som ett ljus, då ska det väl inte vara problem med andra? Bara det att varje gång min hund träffat andra har det varit för lös lek, så det är vad hon förväntar sig.
Vi tränar (sporadiskt) att gå med andra. Jag måste vara på från start och ha stenkoll med 'nej' och liknande, annars så slänger hon sig iväg. Det gäller hundar hon känner och okända, alla ska lekas med.
Nu har vi kommit så pass att hon får hälsa, lite halvlek med hopp och studs en KORT stund, sen kan vi uppföra oss i promenaden.

Ja, jag har en labbe.. :)
 
Min sambos systers hund är väldigt låst på min hund, den hunden gör allt för att få leka med min och talar om det högljutt och bjuder in.
Eftersom hunden är så låst har vi nu under promenader beslutat att när vi ses går vi bara och ställer krav att framåt går vi, inget annat. Hundarna får inte springa alls tillsammans eftersom min sambos systers hund bygger upp sådan förväntan att få leka med Assar.
Nu har vi förstås fördelen att min Assar inte har något större intresse i lek och är lätt att bryta om han skulle ge en invit.
Absolut, den andra hunden är glad men nu med tiden så har hunden börjat lugnat ned sig på promenaderna just för att han inte har fått något ut av sin stora förväntan att få leka, hunden är mindre stressad och är nu trevlig att ha med på promenad.
Vi åker även ut till valda platser som Brukshundklubben och tränar tillsammans i kontrollerad form där man kan träna på det håll som behövs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 537
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 955
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 192
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 947
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp