Överdrivet rädd häst

Zevzan

Trådstartare
Hej. Min häst är i grund och botten helt fantastisk och snäll MEN han är så rädd.
Han blir bara värre och värre.
Börjat tappa hoppet och skulle gärna se att vi kan försöka arbeta med dethär.
Men hur?

Vi bor i Västerbotten. Skulle hemskt gärna velat ha tips på någon i närheten som kanske kan hjälpa?
Eller möjligen någon man kan rådfråga?

Någon som själv varit där? Hur har ni löst det?
 
Är han rädd, reaktiv, skygg eller feg? Hur yttrar sig det du beskriver som rädsla?
Är det t.ex en hög med ved som är konstig så blir han skeptisk men undersöker.

Kommer det till dofter eller ljud så rusar hans hjärta och han smäller bara till o vänder..

Ibland sprattlar han bara omkring men allt för många gånger har han bara dragit.

Han har inga problem att gå på presenningar. Gå på broar eller liknande heller.

Han bryr sig inte om jag studsar runt med en boll eller ett trasigt paraply
 
Är det t.ex en hög med ved som är konstig så blir han skeptisk men undersöker.

Kommer det till dofter eller ljud så rusar hans hjärta och han smäller bara till o vänder..

Ibland sprattlar han bara omkring men allt för många gånger har han bara dragit.

Han har inga problem att gå på presenningar. Gå på broar eller liknande heller.

Han bryr sig inte om jag studsar runt med en boll eller ett trasigt paraply
Han är alltså reaktiv i vissa situationer? Jag kan tyvärr inte tipsa om personer att ta hjälp av då jag bor i andra änden av landet, men jag tror det är bra att försöka reda ut vad hästen reagerar på, vad som blivit värre med tiden och hur situationerna när han reagerar ser ut. Det du beskriver skulle jag inte kalla för att hästen är "rädd".
 
Är det t.ex en hög med ved som är konstig så blir han skeptisk men undersöker.

Kommer det till dofter eller ljud så rusar hans hjärta och han smäller bara till o vänder..

Ibland sprattlar han bara omkring men allt för många gånger har han bara dragit.

Han har inga problem att gå på presenningar. Gå på broar eller liknande heller.

Han bryr sig inte om jag studsar runt med en boll eller ett trasigt paraply
Utan att måla fan på väggen så har jag haft två hästar som bägge sett mycket spöken, vänt och rusat iväg och allmänt varit väldigt reaktiva i udda situationer. Bägge visade sig ha rejäla smärtor.
Den ena var ett elände att transportera. Visade inget på böjprov. Men röntgen visade förändringar i en kota som veterinären bedömde borde gjort ont. Den andra visade sig ha skelettförändringar.

Låt en veterinär göra en rejäl genomgång av hästen. Innan du försöker bota det på annat vis.
 
Min förra häst var struppipare och fick ingen luft när han blev spänd och lyfte halsen i spända vinklar. Det ledde till att han fick något som liknade panikångest och det fanns inte en chans att hålla i när han flydde. Det var inte så att jag ens hann fatta vad som hände innan han drog iväg, så det var inte heller så att jag hörde att han hade svårt att få luft. Men i och med att han också lät när vi tränade (fast inte så mkt så att han skulle behöva operation enligt vet), så provade vi att operera och han blev lugn och började lita på mig igen. Jag bytte också tränare till en person som jobbade med oss som ett ekipage, där mycket gick ut på att jag skulle förstå och låta honom göra rätt på lagoma nivåer. För att han skulle få vara duktig och få förtroende för att jag inte utsatte honom för något han inte klarade eller tyckte var svårt.
 
Jag har inte kunnat hitta ett samband på många grejer då han är väldigt från och till med detta.
Vintern är klart värre än sommaren.
Skotrar, lastbilar, crossar, älgar och konstiga ljud samt lukter vet jag att han brukar reagera starkt på.

Men idag ca 20 meter från hagen sprang han bara rätt fram och ställde sig vid ingången utan förvarning att det var något konstigt.
Mest troligast pga hans kompis 50m bakom som gjorde någonting.
Han flyr innan han vet vad han flyr ifrån.
I somras slet han omkull mig pga en hund som sprang runt o skällde. Sen när brydde han sig om det? Aldrig innan och aldrig efter🤷‍♀️
Har han kompis med sig så är han en helt annan häst. Inte alls lika panikslagen.

Ibland står han bara och stirrar medan hjärtat är påväg ut sen sprattlar han omkring en stund.

Han har iprincip inte vart annat än hos veterinären senaste åren.

Men det med luft låter lite intressant. Speciellt att han blir värre och värre.
Vissa dagar är värre och vissa bättre.
På sämre dagar brukar jag ändå försöka få honom att gå en liten bit. Sen vänder vi innan han hinner tappa det. Men han behöver ut och röra sig. Nu har vi inget safecard längre🤷‍♀️
 
Jag har förövrigt funderat över om det kan vara platsen han bor på.
Aldrig lugn och ro omkring.
Om det kanske kan hjälpa honom att få bo på en plats vart det inte händer och låter lika mycket:/
 
Jag har förövrigt funderat över om det kan vara platsen han bor på.
Aldrig lugn och ro omkring.
Om det kanske kan hjälpa honom att få bo på en plats vart det inte händer och låter lika mycket:/
Har du analys på grovfodret? Min blir extremt spökig om det är mycket socker i silaget eller gräset. Märker enorm skillnad när han går på lågsockersilage. Min reagerar inte heller på paraplyer, ballonger eller blinkande lampor. Men en sten i skogen eller en vattenpöl som torkat upp så det blivit en ring med pollen kan få honom att gå fullständigt bananas..🙄
 
Har du analys på grovfodret? Min blir extremt spökig om det är mycket socker i silaget eller gräset. Märker enorm skillnad när han går på lågsockersilage. Min reagerar inte heller på paraplyer, ballonger eller blinkande lampor. Men en sten i skogen eller en vattenpöl som torkat upp så det blivit en ring med pollen kan få honom att gå fullständigt bananas..🙄
Jag läste om PPSM nyligen. Det är en sjukdom som kan orsaka "tittighet" och osäkerhet om fodret inte är rätt.

Jag tror att man kan testa mot det genom ett blodprov eller är det tagel? Någon kan säkert mer om detta.

Det är en smygande sjukdom som orsakar mycket huvudbry innan man vet vad det är. Vissa raser är överrepresenterade och då testar man dem.

Har för mig att det är tinker och Irish Cob.
 
Jag har förövrigt funderat över om det kan vara platsen han bor på.
Aldrig lugn och ro omkring.
Om det kanske kan hjälpa honom att få bo på en plats vart det inte händer och låter lika mycket:/
Jag känner med dig! Jag har också en häst som är något reaktiv och man funderar och analyserar som en galning.

I mitt fall har jag noterat att min häst behöver ett extremt lugnt och tydligt ledarskap och rätt häst som sällskap, eller hellre rida ut själv.

Han lugnar sig när alla andra är lugna och det går framåt.

Det har inneburit att i princip bra jag rider ut honom. Medryttaren blev rädd och var nervös i nästan ett år innan det riktigt kom fram. Tyvärr blev han mer tittig under den perioden.

Nu är det bättre, men riktigt stabil kommer han nog inte bli. Han påverkas av yttre stimuli och blir exalterad.

Men allt är ju relativt. Din häst låter bra mycket svårare än min, och jag hade nog blivit lite rädd.

Hur hanterar du i så fall det?

Ryttarens rädsla är det sämsta för min häst.
 
Jag läste om PPSM nyligen. Det är en sjukdom som kan orsaka "tittighet" och osäkerhet om fodret inte är rätt.

Jag tror att man kan testa mot det genom ett blodprov eller är det tagel? Någon kan säkert mer om detta.

Det är en smygande sjukdom som orsakar mycket huvudbry innan man vet vad det är. Vissa raser är överrepresenterade och då testar man dem.

Har för mig att det är tinker och Irish Cob.

PSSM.

Inte bara kallblod. Det finns i flera raser inkl halvblod, quarterhästar och fullblod.

Det finns flera versioner, men de vanligaste är PSSM1 och PSSM2 som ger lite olika symtom. Det är kortfattat en muskelsjukdom som jag tror man tar en muskelbiopsi för att bekräfta. Har att göra med glykogeninlagringen i musklerna och symtomen liknar korsförlamning.

Tydligen är tillskott av e-vitamin bra för dessa hästar.
 
Vår visade sig ha magnesium-brist.
Vi testade på vinst och förlust i princip och det vände på ett par dagar.
Från att stått på bakbenen med dottern för att någon gick ut genom ridhusdörren 50 meter bort till att bli vår gamla vanliga knäppis.
Säger inte att det är en mirakelkur för just din häst, men värt kolla.
 
PSSM.

Inte bara kallblod. Det finns i flera raser inkl halvblod, quarterhästar och fullblod.

Det finns flera versioner, men de vanligaste är PSSM1 och PSSM2 som ger lite olika symtom. Det är kortfattat en muskelsjukdom som jag tror man tar en muskelbiopsi för att bekräfta. Har att göra med glykogeninlagringen i musklerna och symtomen liknar korsförlamning.

Tydligen är tillskott av e-vitamin bra för dessa hästar.
Tack! Har du erfarenhet av detta?
 
@Zevzan
Ska också nämna att min var extremt sockerkänslig och nipprig av det, samt att vi tog hjälp av en person som hjälpte mig att förutspå när utbrotten skulle komma, och hitta ett sätt att häva dem innan det blev en hel explosion.
 
Det blir lite svårt att svara en för en så försöker sammanfatta.

Vi har analys på grovfoder soms er välbalanserat ut. Ger honom extra magnesium i hopp om att de skulle hjälpa.
Nyss har vi haft en bra period där han varit vänligt cool.
Sällskap spelar de absolut ingen roll om det är en rädd häst eller inte. För ett par dagar sen mötte vi en timmerbil i full fart och han bara sprattlade till lite medan han igår höll på slita av mig armen när han satte av o sprang utan att jag hann reagera innan han slet i mig.

Vi har inte kollat synen. Men han har i övrigt inte påvisat att han skulle se dåligt.

Jag själv är väldigt mörkrädd vilket kanske inte är det bästa. Men ju mer rädd jag har varit i mörkret desto coolare har han varit som att han ska visa att det inte är farligt. Då främst i skogen som är hans trygga plats oftast.

Vi har ingen bra ridvägar där jag vet att det går bra längre. Så det har blivit svårt för oss att ta oss ut.
Nån gång tar vi oss hela vägen och även då ju mer rädd jag varit desto bättre har det nästan gått.

Är själv mindre rädd när jag sitter på då jag hittills alltid fått följa med hem även om det gått snabbt.
Men jag har börjat bli mer och mer rädd ju mindre pålitlig han blivit. Snart kommer det att hända en olycka känns det som.

Oftast stannar han ju när det tar stopp i grimman. Men han kastar sig runt springer i sidled springer baklänges trampar omkring.
När han hade brodd hade han alltid x antal broddtramp..
tramp
 
Lite intressant med pssm då han i höst var väldigt spänd i hela kroppen som euqipterapeuten skyllde på att han är barfota. Trots 23h ute på bete.

Han har återkommande spänd i ländryggen och längst ryggraden ut mot rumpan.
Trots 300g täcke på så har han nu när de varit kallt vart väldans spänd ändå.
Spelar inte roll med eller utan täcke 👀
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 351
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp