Överdrivet rädd häst

Jag läste om PPSM nyligen. Det är en sjukdom som kan orsaka "tittighet" och osäkerhet om fodret inte är rätt.

Jag tror att man kan testa mot det genom ett blodprov eller är det tagel? Någon kan säkert mer om detta.

Det är en smygande sjukdom som orsakar mycket huvudbry innan man vet vad det är. Vissa raser är överrepresenterade och då testar man dem.

Har för mig att det är tinker och Irish Cob.
Jo jag misstänker PSSM på min då han har fler symptom än bara spookighet. Har som sagt märkt att han blir väldigt mycket bättre på lågsockersilage men han behöver även ett silage med hög kvot protein/mj. Fungerar inte på proteinkoncentrat. Blir väldigt lätt tjock och får därför Alcar för att hjälpa till, får även lätt hårda muskler på rumpan.
Fryser oerhört lätt så han skakar trots att det kan vara ganska varmt ute så rejäla täcken behövs. Tar lång tid på sig att komma igång när man rider, går med handbromsen I första stunden men blir på slutet istället väldigt het.
 
Tänkte spontant på synen om han flyr innan han vet vad han flyr från så att säga. Hur gammal är hästen?
 
Lite intressant med pssm då han i höst var väldigt spänd i hela kroppen som euqipterapeuten skyllde på att han är barfota. Trots 23h ute på bete.

Han har återkommande spänd i ländryggen och längst ryggraden ut mot rumpan.
Trots 300g täcke på så har han nu när de varit kallt vart väldans spänd ändå.
Spelar inte roll med eller utan täcke 👀
300 g är kanske inte tillräckligt? Min med misstänkt pssm går med över 1000 g nu.

https://drkhorsesense.wordpress.com/2021/11/17/why-is-my-pssm1-epsm1-horse-cold-sensitive/
 
Jo jag misstänker PSSM på min då han har fler symptom än bara spookighet. Har som sagt märkt att han blir väldigt mycket bättre på lågsockersilage men han behöver även ett silage med hög kvot protein/mj. Fungerar inte på proteinkoncentrat. Blir väldigt lätt tjock och får därför Alcar för att hjälpa till, får även lätt hårda muskler på rumpan.
Fryser oerhört lätt så han skakar trots att det kan vara ganska varmt ute så rejäla täcken behövs. Tar lång tid på sig att komma igång när man rider, går med handbromsen I första stunden men blir på slutet istället väldigt het.
Låter onekligen som om du skulle kolla upp det.

Jag läste nyligen om ett swb-sto som fått den diagnosen och funderingar kom upp kring ärftlighet.
 
300 g är kanske inte tillräckligt? Min med misstänkt pssm går med över 1000 g nu.

https://drkhorsesense.wordpress.com/2021/11/17/why-is-my-pssm1-epsm1-horse-cold-sensitive/
300g brukar han ha haft när det är typ -25 och det har gått jättebra.
Han brukar inte ha täcke mot kyla då han brukar hålla sig varm med pälsen. Men blivit mer och mer frusen.
Tog på 200g men tyckte de kändes lite kyligt så tog på 300g istället. Kändes inte kyligt.
Men även i höstas hade jag onödigt varmt på han men han hade ändå ont. Och det går upp och ner
 
Låter onekligen som om du skulle kolla upp det.

Jag läste nyligen om ett swb-sto som fått den diagnosen och funderingar kom upp kring ärftlighet.
Han svarar på behandling så bryr mig faktiskt inte om att testa utan behandlar honom som att han har pssm. Skulle han inte svara på behandling så skulle jag utreda vidare. Han är kollad hos vet otaliga gånger av andra orsaker och checkad senast i somras så så länge han fungerar och mår bra så kör vi på.
 
Han är 12 nu.
Som unghäst och hingst var han som det verkar supercool
Ok, då hade jag absolut kollat upp synen. Har inte varit med om att ngn häst reagerar på detta sättet pga ngn typisk smärta men din verkar ju verkligen bli rädd för saker och ting. Är han fräsch annars då kanske någon form av problemlösare kan komma ut och hjälpa er på plats?
 
Ok, då hade jag absolut kollat upp synen. Har inte varit med om att ngn häst reagerar på detta sättet pga ngn typisk smärta men din verkar ju verkligen bli rädd för saker och ting. Är han fräsch annars då kanske någon form av problemlösare kan komma ut och hjälpa er på plats?
Fräsch är han väl inte fullt ut. Men så bra just han kan vara.
Det är främst ljud och lukter eller saker som händer väldigt tvärt. Eller ingenting alls så ja ögonen är absolut något att ha i åtanke.

Ska se om jag kan få tag i någon som kan kolla och kanske hjälpa oss.
Men det är svårt att illustrera någon så han ska bli rädd🤷‍♀️
 
Fräsch är han väl inte fullt ut. Men så bra just han kan vara.
Det är främst ljud och lukter eller saker som händer väldigt tvärt. Eller ingenting alls så ja ögonen är absolut något att ha i åtanke.

Ska se om jag kan få tag i någon som kan kolla och kanske hjälpa oss.
Men det är svårt att illustrera någon så han ska bli rädd🤷‍♀️
Vad menar du med att han inte är helt fräsch? Om han är ofräsch på något vis kan det ju mycket väl vara smärtrelaterat.
 
Vad menar du med att han inte är helt fräsch? Om han är ofräsch på något vis kan det ju mycket väl vara smärtrelaterat.
Han har åkt till och från veterinären många gånger pga olika orsaker.
Bla artros. Inflammationer i knän och en slemsäck och misstänkt fång som dom inte vet om de var eller inte då smärtan inte kunde gå koppla ihop med det utan de verkade sitta i knäna.

Han verkar vilja bli stel i sitt artrosben
 
Jag har förövrigt funderat över om det kan vara platsen han bor på.
Aldrig lugn och ro omkring.
Om det kanske kan hjälpa honom att få bo på en plats vart det inte händer och låter lika mycket:/
Hade för många år sedan en häst som kunde bli skvatt galen för ingenting. Minns en dressyrträning när han var mer i luften än på marken. Hela timmen. Trots duktig tränare. Vi stod i ett stort tränings/tävlingsstall med små hagar, ridhus, mycket träningar, människor, liv och rörelse. Sedan flyttade vi till ett litet stall med tre hästar, bra hagar, bra ridvägar och utebana 1 km bort. Vi flyttade honom enbart pga att vi själva flyttade. Jag var INTE förtjust i tanken på att rida ut på den där galenpannan i mörka skogen, men… Han blev en helt annan häst! Lugn och trygg. Kunde fortfarande busa lite och så, men inte alls samma tokryck från ingenstans.
 
Hade för många år sedan en häst som kunde bli skvatt galen för ingenting. Minns en dressyrträning när han var mer i luften än på marken. Hela timmen. Trots duktig tränare. Vi stod i ett stort tränings/tävlingsstall med små hagar, ridhus, mycket träningar, människor, liv och rörelse. Sedan flyttade vi till ett litet stall med tre hästar, bra hagar, bra ridvägar och utebana 1 km bort. Vi flyttade honom enbart pga att vi själva flyttade. Jag var INTE förtjust i tanken på att rida ut på den där galenpannan i mörka skogen, men… Han blev en helt annan häst! Lugn och trygg. Kunde fortfarande busa lite och så, men inte alls samma tokryck från ingenstans.
Han bor på en lösdrift med fin flock. Mycket skogsturer.
Men vi har mött älg som hab nojar över.
Tåget åt ena hållet och dom börjar bygga i skogen mot andra hållet där också grannarna på väg till skogen håller på.

Så tänker helt enkelt att han kanske är stressad av allt det och ljuden från vägen:/
 
Jag bytte också tränare till en person som jobbade med oss som ett ekipage, där mycket gick ut på att jag skulle förstå och låta honom göra rätt på lagoma nivåer. För att han skulle få vara duktig och få förtroende för att jag inte utsatte honom för något han inte klarade eller tyckte var svårt.
Det är precis så man skall arbeta med en häst för att både stärka självförtroendet hos hästen och tilliten till människan.

En ettåring jag särskilt kommer ihåg var extra rädd och försiktig så jag valde att träna henne några gånger under vintern i att lastas och ledas innan hon skulle iväg till betet sommaren efter och det blev en sådan otrolig förvandling där hon nästan växte en decimeter så stolt hon var över att vågat göra saker som att gå in i transporten och att gå ut på promenad utan resten av flocken. Och det höll i sig hela livet, fick ett samtal långt senare från hon som köpte henne om vilken fantastisk häst hon varit.
 
Hej. Min häst är i grund och botten helt fantastisk och snäll MEN han är så rädd.
Han blir bara värre och värre.
Börjat tappa hoppet och skulle gärna se att vi kan försöka arbeta med dethär.
Men hur?

Vi bor i Västerbotten. Skulle hemskt gärna velat ha tips på någon i närheten som kanske kan hjälpa?
Eller möjligen någon man kan rådfråga?

Någon som själv varit där? Hur har ni löst det?
Hästar är flyktdjur och vissa individer är mer känsliga än andra. En del har nerverna utanpå mer eller mindre konstant. Kanske har du en sådan?
Det behöver inte betyda att det är något fel på din häst bara att den behöver längre tid att komma runt vissa moment pga spändheten. Är du konsekvent och lugn brukar det ge med sig men nerverna finns där oavsett men hästen kan bli trygg med att ok nu gör vid det här och det här utan att ett monster står bakom hörnet.
 
Lite intressant med pssm då han i höst var väldigt spänd i hela kroppen som euqipterapeuten skyllde på att han är barfota. Trots 23h ute på bete.

Han har återkommande spänd i ländryggen och längst ryggraden ut mot rumpan.
Trots 300g täcke på så har han nu när de varit kallt vart väldans spänd ändå.
Spelar inte roll med eller utan täcke 👀
Väldigt svårt om inte att säga omöjligt utan att ha sett hästen innan. Men hästen har haft skor innan eller alltid gått barfota och det har inte varit någon skillnad på humöret då?

Är hästen ömfotad är det förståeligt att man blir mer spänd och nervös - obs säger inte att din häst är det. Men kan vara bra att ha i beaktning.
 
Väldigt svårt om inte att säga omöjligt utan att ha sett hästen innan. Men hästen har haft skor innan eller alltid gått barfota och det har inte varit någon skillnad på humöret då?

Är hästen ömfotad är det förståeligt att man blir mer spänd och nervös - obs säger inte att din häst är det. Men kan vara bra att ha i beaktning.

Han har varit utan 2 år nu.
Men vintertid har han nästan alltid vart likadan. Men det blir bara värre. Istället för att bli spänd och skvättig till att springa för livet direkt han kan.

Min förhoppning är bara att hitta en lösning så att han kanske kan samla sig och utmana rädslor bättre istället för att vända o springa direkt det är någonting.

På sommaren har han tidigare varit väldigt cool
 
PSSM.

Inte bara kallblod. Det finns i flera raser inkl halvblod, quarterhästar och fullblod.

Det finns flera versioner, men de vanligaste är PSSM1 och PSSM2 som ger lite olika symtom. Det är kortfattat en muskelsjukdom som jag tror man tar en muskelbiopsi för att bekräfta. Har att göra med glykogeninlagringen i musklerna och symtomen liknar korsförlamning.

Tydligen är tillskott av e-vitamin bra för dessa hästar.
Man kan DNA-testa tagelrötter också.

Kostar inte mycket. Väl värt det.

Koatar
 
TS: tills du får provsvar för PSSM, testa ge extra magnesium och E-vitamin, ta bort kraften (ursköljd betfor/Kwikbeet är det säkraste skramlet).

En häst med smärta blir spänd och reaktiv.

Din häst har dessutom artros, eller hur? Får han smärtstillande eller andra tillskott för det? Djävulsklo? Nypon, gurkmeja, MSM?
 
Man kan DNA-testa tagelrötter också.

Kostar inte mycket. Väl värt det.

Koatar
Det är bara test för pssm1 som är rimligt i prisnivå, test för pssm2 som är det dom flesta halvblod har kostar runt 4000:- och är dessutom inte ackrediterat. Muskelbiopsi är det ackrediterade sättet just nu men kräver att man gör testet under ett anfall för att det ska visa något.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp