Överdrivet sömnbehov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sover onödigt mycket numera. Ofta går jag och lägger mig runt halv elva. Jag somnar ofta ganska lätt om jag har en vanlig kväll och inte en med ångest. Ibland kan det kännas som om jag inte är tillräckligt trött när jag lägger mig men då kan det räcka med att räkna 40 får ungefär och sen sover jag strax efter. Sen vaknar jag vanligen inte förrän runt 9.30-10, trots att mobilen spelar en trudelutt för mig vid 8 för att jag ska vakna. Men det tycks vara helt omöjligt att vakna till liv vid den tiden. (På fredag är jag dock tvungen för jag ska vara hos psykologen 8.30.)

Det här innebär att jag sover runt 10-11 timmar per dygn. Jag kan t.o.m. dricka en kopp te före läggdags och vaknar inte ens för att gå på toa mitt i natten, vilket alltid varit standard förut.

Jag är lite bekymrad över att jag vaknar så sent, så jag försöker aktivera mig under dagarna för att bli trött till kvällen. I det stora hela så är det inte så mycket aktivitet, men idag har jag i alla fall fortsatt att plocka och städa hemma, sen har jag ridit och sen gick jag en promenad också.
 

Halv 11 är iof hyfsat sent för många som ska upp nästa morgon tidigt .

Men: Det är din kropp och hjärna som behöver denna sömn utifrån var du befinner dig mentalt sen länge. Låt det vara så . Ställ klockan på maxgräns varje morgon om du går och lägger dig såpass sent ändå, så du inte vänder dygnet totalt, samt om /när du har tid att passa.
 
Det är din kropp och hjärna som behöver denna sömn utifrån var du befinner dig mentalt sen länge. Låt det vara så . Ställ klockan på maxgräns varje morgon så du inte vänder dygnet totalt, samt om /när du har tid att passa.
Det kan ju vara en av mina mediciner som påverkar också.

Jag försöker kliva upp senast 10 i alla fall.
 
Jag sover onödigt mycket numera. Ofta går jag och lägger mig runt halv elva. Jag somnar ofta ganska lätt om jag har en vanlig kväll och inte en med ångest. Ibland kan det kännas som om jag inte är tillräckligt trött när jag lägger mig men då kan det räcka med att räkna 40 får ungefär och sen sover jag strax efter. Sen vaknar jag vanligen inte förrän runt 9.30-10, trots att mobilen spelar en trudelutt för mig vid 8 för att jag ska vakna. Men det tycks vara helt omöjligt att vakna till liv vid den tiden. (På fredag är jag dock tvungen för jag ska vara hos psykologen 8.30.)

Det här innebär att jag sover runt 10-11 timmar per dygn. Jag kan t.o.m. dricka en kopp te före läggdags och vaknar inte ens för att gå på toa mitt i natten, vilket alltid varit standard förut.

Jag är lite bekymrad över att jag vaknar så sent, så jag försöker aktivera mig under dagarna för att bli trött till kvällen. I det stora hela så är det inte så mycket aktivitet, men idag har jag i alla fall fortsatt att plocka och städa hemma, sen har jag ridit och sen gick jag en promenad också.

När jag gått på Theralen så blir jag som en zombie. Jag har svåra sömnproblem kroniskt och sover inte många h per natt. Men med Theralen blir jag nockad och så trött resten av dygnet, framför allt på morgonen.
Kanske kan inverka även för dig?
Utöver att du mkt väl kan vara helt slut och nu börjat få lite mer ro att vila när du inte måste jobba.
Ibland behöver man ladda upp sig. Både jag och sambo har haft sån period ett tag. Det är ok att göra så, lyssna på kroppen, acceptera etc.
 
Din kropp och hjärna behöver det antagligen, och så kan medicinerna påverka.

Jag vaknade nyss. Efter att ha sovit sen kl 17. Inte alls planerat, inte meningen och inte önskvärt. Inte normalt för mig heller - men uppenbarligen tyckte kroppen att den behövde det. Och då är det inte mycket att göra åt..
 
När jag gått på Theralen så blir jag som en zombie. Jag har svåra sömnproblem kroniskt och sover inte många h per natt. Men med Theralen blir jag nockad och så trött resten av dygnet, framför allt på morgonen.
Kanske kan inverka även för dig?
Utöver att du mkt väl kan vara helt slut och nu börjat få lite mer ro att vila när du inte måste jobba.
Ibland behöver man ladda upp sig. Både jag och sambo har haft sån period ett tag. Det är ok att göra så, lyssna på kroppen, acceptera etc.
Jag har inte märkt att jag blir en zombie av Theralen. Det tar jag inte heller varje dag utan bara när jag får ångest. Men jag tar Anksilon också och den kan nog göra mig trött, men jag har inte läst fass om det är så.

I morse var jag piggare än jag brukar vara men låg ändå kvar i sängen nästan till 10. Motivationen att gå upp finns inte riktigt.
 
Jag har inte märkt att jag blir en zombie av Theralen. Det tar jag inte heller varje dag utan bara när jag får ångest. Men jag tar Anksilon också och den kan nog göra mig trött, men jag har inte läst fass om det är så.

I morse var jag piggare än jag brukar vara men låg ändå kvar i sängen nästan till 10. Motivationen att gå upp finns inte riktigt.

Det gör väl inget att du ligger kvar? Jag kan sen jag inte har hund ligga och dra mig både en och två timmar i sängen på morgonen en ledig dag. Bara för att jag kan och det är skönt.
 
Jag har ett sömnbehov på minst 9 timnar natt. Optimalt är 10 timmar.

Så jag anpassar mig efter det, ska jag upp kl 6 så lägger jag mig kl 20.

Så vill du komma upp tidigare får du lägga dig tidigare än 22.30.
 
Jag har ett sömnbehov på minst 9 timnar natt. Optimalt är 10 timmar.

Så jag anpassar mig efter det, ska jag upp kl 6 så lägger jag mig kl 20.

Så vill du komma upp tidigare får du lägga dig tidigare än 22.30.
Haken är väl att jag då förmodligen får ännu fler timmar i sängen, då jag har svårt för att motivera mig att kliva upp även om jag är vaken tidigt. Nu tvingar jag mig upp vid 10 för att inte förstöra nästa natts sömn. Någon annan anledning har jag inte. Mina dagar är sjukt tråkiga och jag får inget gjort i princip. Jag bara sitter av tiden för det mesta. (Fast egentligen finns det hur mycket som helst att göra men jag gör inte mycket alls.)
 
Haken är väl att jag då förmodligen får ännu fler timmar i sängen, då jag har svårt för att motivera mig att kliva upp även om jag är vaken tidigt. Nu tvingar jag mig upp vid 10 för att inte förstöra nästa natts sömn. Någon annan anledning har jag inte. Mina dagar är sjukt tråkiga och jag får inget gjort i princip. Jag bara sitter av tiden för det mesta. (Fast egentligen finns det hur mycket som helst att göra men jag gör inte mycket alls.)

Har du någon gång provat att skriva upp allt du gör under en dag? Man gör så mycket mer än man tror.

Jag själv kommer upp på morgonen om jag måste. Idag sov jag till 11.30, sista veckan har känslomässigt varit ett rent helvete och det gör att jag är helt slut och måste få sova.
 
Har du någon gång provat att skriva upp allt du gör under en dag? Man gör så mycket mer än man tror.

Jag själv kommer upp på morgonen om jag måste. Idag sov jag till 11.30, sista veckan har känslomässigt varit ett rent helvete och det gör att jag är helt slut och måste få sova.
Nej, jag har inte gjort det men har suttit framför datorn nästan hela dagen idag.

Det jag gjort idag har varit:
- Diskat.
- Skalat 4 potatisar och 2 morötter som jag sedan skivat upp och tillagat i ugnen. Värmde sedan rester och åt med detta.
- Broderat.
- Svarat på en annons.
- Läst på Buke.
- Rört i min honungsymp.
- Slöat på soffan
- Klätt på mig

Jag kan inte komma på mer.
 
Nej, jag har inte gjort det men har suttit framför datorn nästan hela dagen idag.

Det jag gjort idag har varit:
- Diskat.
- Skalat 4 potatisar och 2 morötter som jag sedan skivat upp och tillagat i ugnen. Värmde sedan rester och åt med detta.
- Broderat.
- Svarat på en annons.
- Läst på Buke.
- Rört i min honungsymp.
- Slöat på soffan
- Klätt på mig

Jag kan inte komma på mer.

Då har du gjort något!

Själv har jag

-Rastat hunden 2 ggr
- Vattnat blommor
- Tömt diskmaskinen
- Fyllt diskmaskinen
- Kastat dart i 30 min

Sedan har jag mest sovit pga att min kropp behöver det just nu.
 
Då har du gjort något!

Själv har jag

-Rastat hunden 2 ggr
- Vattnat blommor
- Tömt diskmaskinen
- Fyllt diskmaskinen
- Kastat dart i 30 min

Sedan har jag mest sovit pga att min kropp behöver det just nu.
Det jag gjorde räknas inte som att göra något. Jag behöver göra mer för att faktiskt bli trött på kvällen.

Nu har jag i alla fall kompletterat listan med att gå 6 kilometer. Det tog 1½ timme. Sen lagade jag en halv maträtt, men tydligen hade jag slut på wokgrönsaker, så jag får göra klart en annan dag.
 
Det jag gjorde räknas inte som att göra något. Jag behöver göra mer för att faktiskt bli trött på kvällen.

Nu har jag i alla fall kompletterat listan med att gå 6 kilometer. Det tog 1½ timme. Sen lagade jag en halv maträtt, men tydligen hade jag slut på wokgrönsaker, så jag får göra klart en annan dag.

Fast återigen - du lägger dig enligt utsago runt 22.30 vilket är rätt sent för väldigt många (om vi nu måste jämföra osv). Eftersom du dessutom är utbränd/slut mentalt osv är det inte alls mycket att då sen sova längre som du gör på morgonen.

Varför ska du utifrån att du just nu - tack och lov - faktiskt är sjukskriven, gå och lägga dig tidigare om kroppen inte vill det för att ”för att” gå upp tidigare nästa morgon om ingen anledning som ett morgonmöte finns som måste passas ?

Det hade varit ett problem om du låg i sängen till kl 12 på rutin möjligen . Just nu ser jag inga problem att du sover 22.30 och vaknar/går upp runt 10.00 . Försök släppa hur du känner press att det ”borde” vara och inse att du är sjukskriven av en anledning och ta dig ”lov” utifrån det.
 
Som jmf. Idag har jag jobbat. På halvfart. I 5.5 h. Sen pallade inte armen med så jag gick hem. Hemma vilade jag och sen diskade jag och gick en snabb sväng med skaftdammsugaren. Sen låg jag i sängen och surfade lite. Somnade till kl 17. Vaknade 17.30 av att det ringde på porttelefonen, det var Ica som kom med matvarorna. Som jag beställt på nätet för jag inte kan bära ordentligt. Plockade in varorna. Gav katterna mat. Körde till stallet och borstade hästen samt gick en promenad. På 15 minuter för jag var så slut.

Åkte hem. Orkade inte laga mat. Pratade med särbon en liten stund. Höll på att somna. Duschade. Nu ligger jag i sängen och håller på att somna.

Jag har gjort pyttelite jmf en frisk jag. För att vara jag just nu har jag gjort supermycket! (och det känns i armen, tyvärr)

Imorgon är min plan att jobba 6 h, gå hem, dra av med skaftdammsugaren och sen göra precis absolut inget alls. Igår somnade jag som sagt kl 17 och sov i 13 h. Innan det hade jag jobbat i 6 h och efter det gett katterna mat och ja det var det. Hade tänkt göra en massa saker och åka och hälsa på hästen men tja.
 
Fast återigen - du lägger dig enligt utsago runt 22.30 vilket är rätt sent för väldigt många (om vi nu måste jämföra osv). Eftersom du dessutom är utbränd/slut mentalt osv är det inte alls mycket att då sen sova längre som du gör på morgonen.

Varför ska du utifrån att du just nu - tack och lov - faktiskt är sjukskriven, gå och lägga dig tidigare om kroppen inte vill det för att ”för att” gå upp tidigare nästa morgon om ingen anledning som ett morgonmöte finns som måste passas ?

Det hade varit ett problem om du låg i sängen till kl 12 på rutin möjligen . Just nu ser jag inga problem att du sover 22.30 och vaknar/går upp runt 10.00 . Försök släppa hur du känner press att det ”borde” vara och inse att du är sjukskriven av en anledning och ta dig ”lov” utifrån det.
Mitt liv försvinner medan jag sover bort det. (Och när jag är vaken så försvinner det medan jag sitter och glor. )

Varför räknas det inte? Och vad tänker du andra gör?
För att inget går framåt. Det finns massor att göra egentligen, t.ex. prata med folk, plocka svamp, städa, bygga något, planera något, jobba med något, gå ut med hunden. Att sitta och glo på en dator ser jag inte som likvärdigt med att "ha ett liv". Det är att bara existera till ingen nytta alls. Det ger inte mig något och det ger inte andra något. Och inget av mina projekt har kommit vidare.
 
Mitt liv försvinner medan jag sover bort det. (Och när jag är vaken så försvinner det medan jag sitter och glor. )


För att inget går framåt. Det finns massor att göra egentligen, t.ex. prata med folk, plocka svamp, städa, bygga något, planera något, jobba med något, gå ut med hunden. Att sitta och glo på en dator ser jag inte som likvärdigt med att "ha ett liv". Det är att bara existera till ingen nytta alls. Det ger inte mig något och det ger inte andra något. Och inget av mina projekt har kommit vidare.

Fast det du gör är ju återhämtar och rehabiliterar dig. Låter hjärnan vila och läka.

Kan du inte ta en promenad och plocka svamp?
 
Jag förstår att det är så du resonerar och känner. Men det blir inte mer rätt för att du sover till kl 07 istället för kl 08. Du mår dåligt . Det finns inget magiskt ang klockslaget du går upp .

Kram !
Kanske är det så att jag vill försöka fejka ett bättre liv och om jag fejkar tillräckligt länge så blir det så? Jag har nog ingen annan strategi för att bli av med det här. Smärtan som får mig att gråta till och från verkar dock inte vilja minska. Den är fortfarande outhärdlig.

Fast det du gör är ju återhämtar och rehabiliterar dig. Låter hjärnan vila och läka.

Kan du inte ta en promenad och plocka svamp?
Jag går gärna promenader, men svampen lämnar jag i skogen.

Jag vet inte hur den här vilan ska få mig att sluta gråta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Somnade på allvar framåt 5 - 5.30 i morse... Telefonväckning 8.50 då hemtjänsten skulle komma 9.30. När jag äntligen sov... ringer det...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
982
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp