Överdrivet sömnbehov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sover onödigt mycket numera. Ofta går jag och lägger mig runt halv elva. Jag somnar ofta ganska lätt om jag har en vanlig kväll och inte en med ångest. Ibland kan det kännas som om jag inte är tillräckligt trött när jag lägger mig men då kan det räcka med att räkna 40 får ungefär och sen sover jag strax efter. Sen vaknar jag vanligen inte förrän runt 9.30-10, trots att mobilen spelar en trudelutt för mig vid 8 för att jag ska vakna. Men det tycks vara helt omöjligt att vakna till liv vid den tiden. (På fredag är jag dock tvungen för jag ska vara hos psykologen 8.30.)

Det här innebär att jag sover runt 10-11 timmar per dygn. Jag kan t.o.m. dricka en kopp te före läggdags och vaknar inte ens för att gå på toa mitt i natten, vilket alltid varit standard förut.

Jag är lite bekymrad över att jag vaknar så sent, så jag försöker aktivera mig under dagarna för att bli trött till kvällen. I det stora hela så är det inte så mycket aktivitet, men idag har jag i alla fall fortsatt att plocka och städa hemma, sen har jag ridit och sen gick jag en promenad också.
 

Kanske är det så att jag vill försöka fejka ett bättre liv och om jag fejkar tillräckligt länge så blir det så? Jag har nog ingen annan strategi för att bli av med det här. Smärtan som får mig att gråta till och från verkar dock inte vilja minska. Den är fortfarande outhärdlig.


Jag går gärna promenader, men svampen lämnar jag i skogen.

Jag vet inte hur den här vilan ska få mig att sluta gråta.

Jag tänkte mer på att du tog upp plocka svamp som något att göra.

Det hör till att inte förstå varken hur eller att det ska bli bättre. Men din hjärna behöver vila. Och det kommer bli bättre tillslut. Med en kombination av insatser. ❤️
 
Det jag gjorde räknas inte som att göra något. Jag behöver göra mer för att faktiskt bli trött på kvällen.

Nu har jag i alla fall kompletterat listan med att gå 6 kilometer. Det tog 1½ timme. Sen lagade jag en halv maträtt, men tydligen hade jag slut på wokgrönsaker, så jag får göra klart en annan dag.

Varför räknas det inte?

Vad är det som räknas som att göra något i dina ögon?
 
Rekreation och rehabilitering har också resultat.
Räknas de inte alls bara för att det inte är rätta sortens resultat och effektivitet enligt dig?
Jag skulle nog inte vilja kalla det för rekreation eller rehabilitering att glo på en datorskärm i timtal. Att bara sitta och glo ger inget.
 
Stäng ner datorn då! Bestäm dig för att göra en enda sak som du anser för dig framåt.

Och ta inte i nu! En liten sak som ger dig något.
Jag tänkte fortsätta med friggeboden idag, men det regnade. Det hindrade mig även från att rensa jordgubbslandet, plantera växter och fortsätta med jobbet med grusplanen.

Men över lag så har jag väldigt lite drivkraft och motivation. Jag kommer inte igång med något särskilt.

Av det du räknade upp som du gjort idag - brodera och slöa i soffan t.ex. ?
Broderiet är ett tidsfördriv. Mönstret är inte ens välgjort, så det är lite slöseri med tid att brodera det. Och slöa i soffan är rätt värdelöst och ger inget.
 
Finns det något lågintensivt som du känner skulle ge dig något? Läsa och lära, se och lära eller liknande? Något du kan göra sittandes i soffan/motsvarande?

Sen gör nog få av oss så himla mycket saker som för livet framåt, men jag förstår det är lätt få känslan att livet står still när måendet och orken är som det är nu.
 
Finns det något lågintensivt som du känner skulle ge dig något? Läsa och lära, se och lära eller liknande? Något du kan göra sittandes i soffan/motsvarande?

Sen gör nog få av oss så himla mycket saker som för livet framåt, men jag förstår det är lätt få känslan att livet står still när måendet och orken är som det är nu.
Jag har svårt att komma på något. Allt på min to-do-lista är av praktisk karaktär som kräver att jag lyfter på ändalykten och gör något praktiskt. Jag skulle ju förvisso kunna skriva på min hemsida men det är så tråkigt att det är svårt att komma till skott med det.
 
Jag tänkte fortsätta med friggeboden idag, men det regnade. Det hindrade mig även från att rensa jordgubbslandet, plantera växter och fortsätta med jobbet med grusplanen.

Men över lag så har jag väldigt lite drivkraft och motivation. Jag kommer inte igång med något särskilt.


Broderiet är ett tidsfördriv. Mönstret är inte ens välgjort, så det är lite slöseri med tid att brodera det. Och slöa i soffan är rätt värdelöst och ger inget.

Det är inte konstigt att du har lite drivkraft. Du behöver vila och bara vara. Det är kroppens sätt att säga stopp.

Jag hade varit jättenöjd med min dag om jag hade gjort det du gjort idag.
 
Broderiet är ett tidsfördriv. Mönstret är inte ens välgjort, så det är lite slöseri med tid att brodera det. Och slöa i soffan är rätt värdelöst och ger inget.
Det är ju det jag menar. Du stirrar dig blind på att värdera broderiprodukten. Broderandet som aktivitet har ett värde oavsett om du stoppar resultatet i en byrålåda och aldrig tar fram det igen. För det har gett olika typer av kognitiv stimulans eller avledning av fokus/tankar eller andra effekter medans du sysslar med det.
 
Jag tänkte fortsätta med friggeboden idag, men det regnade. Det hindrade mig även från att rensa jordgubbslandet, plantera växter och fortsätta med jobbet med grusplanen.

Men över lag så har jag väldigt lite drivkraft och motivation. Jag kommer inte igång med något särskilt.


Broderiet är ett tidsfördriv. Mönstret är inte ens välgjort, så det är lite slöseri med tid att brodera det. Och slöa i soffan är rätt värdelöst och ger inget.
Gör en to-do-lista med inomhusaktiviteter då? Att ha som back-up ifall det regnar.

Eftersom du verkar tycka om att brodera är det inte slöseri med tiden. Ju mer du broderar, ju skickligare blir du dessutom. Om du nu prompt måste se ett "resultat" i detta också.....

Sedan är väl inte tanken att du ska göra så himla mycket under din sjukskrivning, för då hade du ju helt krasst inte behövt vara sjukskriven?
 
Jag har svårt att komma på något. Allt på min to-do-lista är av praktisk karaktär som kräver att jag lyfter på ändalykten och gör något praktiskt. Jag skulle ju förvisso kunna skriva på min hemsida men det är så tråkigt att det är svårt att komma till skott med det.

Inte to do listan. Tänkt inte måsten - tänk rekreation. Försök ändra sitt tänk att det bara är värde i prestationer som är på din to do list! Nu talar vi saker för ren rekreation, inga måsten utan sånt som får en att må bättre.

Och hitta värdet i det. Typ lös korsord är avkopplande och rensat hjärnan, men ger också kognitiv träning och håller de små grå I trim. Eller fotbsd är skönt och håller fötterna i bra skick för promenader. Rita/måla. Gör en planritning på det optimala lyxboendet. Skaffa en bonsai. Osv.

Sådana saker, men de som är dina.

Praktiska saker som reparera osv är du sjukskriven från, tänk så.
 
När man är deprimerad är man trött. Det är liksom ofta en del av grejen. Jag brukar i det läget behöva sova 12-14 timmar per dygn, även om jag inte kör det i sträck.

När man är deprimerad kan det också ofta påverka de exekutiva funktionerna. Dvs den där foten som sparkar en ur soffan. Det är helt normalt, när man är sjuk.

Är man sjuk, då får man ge sig tid att läka. Även om man tycker att det är tråkigt eller fel, så är det det man behöver för tillfället. Ingen person med bruten arm spelar tennis, för att det är inte lämpligt att göra, det gör ont och försämrar läkningen.

Jag har regelbundet dagar då jag verkligen inte gör någonting. För att jag behöver det för att orka resten av dagarna. Och när jag säger ingenting så menar jag, i stort sett, ingenting.

Jag går upp
Äter frukost
Matar katten

Det är de måsten jag gör. Förhoppningsvis hinner jag äta något mer, oftast typ frukt eller annat som inte kräver förberedelse eller städ. Och det är ok. Även om jag inte förändrar världen under dessa dagar så GÅR DEN INTE HELLER UNDER för att jag har ledigt. Världen finns där imorgon också, eller dagen efter det. Eller i december.
 
Gör en to-do-lista med inomhusaktiviteter då? Att ha som back-up ifall det regnar.

Eftersom du verkar tycka om att brodera är det inte slöseri med tiden. Ju mer du broderar, ju skickligare blir du dessutom. Om du nu prompt måste se ett "resultat" i detta också.....

Sedan är väl inte tanken att du ska göra så himla mycket under din sjukskrivning, för då hade du ju helt krasst inte behövt vara sjukskriven?
Skickligare?? Mina resultat blir alltid jättebra men broderiet blir aldrig bättre än mönstret.

Det finns massor att göra inomhus också men jag orkar fan inte. Mitt hem är bara ett jäkla arbetsläger.

För övrigt blir ingen med depression/utmattning/stressreaktion friskare av att inte göra saker. Man SKA göra saker i mitt tillstånd. Däremot är "att göra saker" och "arbete" inte samma sak. Det är en klassisk tankevurpa att sätta likhetstecken mellan de två. I mitt första sjukintyg så stod det att jag skulle yoga, gå promenader och rida, som rehabiliterande aktiviteter. Det är dock inte samma sak som att jag skulle kunna jobba som yogalärare eller beridare. Och i mitt nuvarande jobb behöver jag en skalle som fungerar och det har jag inte. Jag har minne och framförallt koncentrationsförmåga som en guldfisk ungefär. Min uthållighet är dessutom helt kass. Ibland ser jag inte ens dataskärmen för att jag gråter.

Inte to do listan. Tänkt inte måsten - tänk rekreation. Försök ändra sitt tänk att det bara är värde i prestationer som är på din to do list! Nu talar vi saker för ren rekreation, inga måsten utan sånt som får en att må bättre.

Och hitta värdet i det. Typ lös korsord är avkopplande och rensat hjärnan, men ger också kognitiv träning och håller de små grå I trim. Eller fotbsd är skönt och håller fötterna i bra skick för promenader. Rita/måla. Gör en planritning på det optimala lyxboendet. Skaffa en bonsai. Osv.

Sådana saker, men de som är dina.

Praktiska saker som reparera osv är du sjukskriven från, tänk så.
Det finns inget som får mig att må bättre. Inget är roligt. Jag har också lessnat på att rida.

Jag vet ju att det hänger ihop med min depression.

Sen är det ju ett problem att jag aldrig kan koppla av hemma.
 
Vad är det som gör att du inte kan koppla av, är det att du ser alla måsten och projekt som inte är klara?

Skulle det fungera bättre med återhämtning om du var någon annanstans, t ex hyrde en stuga, bodde hos en vän eller liknande? (strunta i kostnaden, om der är möjligt etc när du svarar)
 
Vad är det som gör att du inte kan koppla av, är det att du ser alla måsten och projekt som inte är klara?

Skulle det fungera bättre med återhämtning om du var någon annanstans, t ex hyrde en stuga, bodde hos en vän eller liknande? (strunta i kostnaden, om der är möjligt etc när du svarar)
Ja, jag ser kaoset hela tiden och allt som måste/borde göras och som jag inte lyckas ta mig för att göra.

Det är bättre när jag är på annan plats. Jag hade önskat att jag hade kunnat göra en likadan road trip som förra året, men det har ju inte blivit av.
 
Skickligare?? Mina resultat blir alltid jättebra men broderiet blir aldrig bättre än mönstret.

Det finns massor att göra inomhus också men jag orkar fan inte. Mitt hem är bara ett jäkla arbetsläger.

För övrigt blir ingen med depression/utmattning/stressreaktion friskare av att inte göra saker. Man SKA göra saker i mitt tillstånd. Däremot är "att göra saker" och "arbete" inte samma sak. Det är en klassisk tankevurpa att sätta likhetstecken mellan de två. I mitt första sjukintyg så stod det att jag skulle yoga, gå promenader och rida, som rehabiliterande aktiviteter. Det är dock inte samma sak som att jag skulle kunna jobba som yogalärare eller beridare. Och i mitt nuvarande jobb behöver jag en skalle som fungerar och det har jag inte. Jag har minne och framförallt koncentrationsförmåga som en guldfisk ungefär. Min uthållighet är dessutom helt kass. Ibland ser jag inte ens dataskärmen för att jag gråter.


Det finns inget som får mig att må bättre. Inget är roligt. Jag har också lessnat på att rida.

Jag vet ju att det hänger ihop med min depression.

Sen är det ju ett problem att jag aldrig kan koppla av hemma.
Jag ser inte att någon skriver att du inte ska göra någonting alls under din sjukskrivning? Det är säkerligen väldigt bra att komma ut och rida och promenera, eller att sitta och brodera eller läsa. Eller vad man nu trivs med. Med betoning på trivs. Däremot har du en lååååång to-do-lista som du konstant verkar frustrerad över att du inte betar av. Det är den jag menar att du måste släppa. Det kan inte vara det som är meningen att din sjukskrivning ska bestå av?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Somnade på allvar framåt 5 - 5.30 i morse... Telefonväckning 8.50 då hemtjänsten skulle komma 9.30. När jag äntligen sov... ringer det...
Svar
1
· Visningar
333
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp