Överdrivet sömnbehov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sover onödigt mycket numera. Ofta går jag och lägger mig runt halv elva. Jag somnar ofta ganska lätt om jag har en vanlig kväll och inte en med ångest. Ibland kan det kännas som om jag inte är tillräckligt trött när jag lägger mig men då kan det räcka med att räkna 40 får ungefär och sen sover jag strax efter. Sen vaknar jag vanligen inte förrän runt 9.30-10, trots att mobilen spelar en trudelutt för mig vid 8 för att jag ska vakna. Men det tycks vara helt omöjligt att vakna till liv vid den tiden. (På fredag är jag dock tvungen för jag ska vara hos psykologen 8.30.)

Det här innebär att jag sover runt 10-11 timmar per dygn. Jag kan t.o.m. dricka en kopp te före läggdags och vaknar inte ens för att gå på toa mitt i natten, vilket alltid varit standard förut.

Jag är lite bekymrad över att jag vaknar så sent, så jag försöker aktivera mig under dagarna för att bli trött till kvällen. I det stora hela så är det inte så mycket aktivitet, men idag har jag i alla fall fortsatt att plocka och städa hemma, sen har jag ridit och sen gick jag en promenad också.
 

Jag ser inte att någon skriver att du inte ska göra någonting alls under din sjukskrivning? Det är säkerligen väldigt bra att komma ut och rida och promenera, eller att sitta och brodera eller läsa. Eller vad man nu trivs med. Med betoning på trivs. Däremot har du en lååååång to-do-lista som du konstant verkar frustrerad över att du inte betar av. Det är den jag menar att du måste släppa. Det kan inte vara det som är meningen att din sjukskrivning ska bestå av?
Fast jag orkar ju inte se kaoset. Den gör att jag vantrivs otroligt mycket. Och vitsen med att göra i ordning friggeboden är för att jag ska få in mer pengar. Nånting borde jag väl kunna göra i friggeboden någon gång i alla fall? Sen mår ju inte växterna jag köpt bra av att bo i kruka hur länge som helst. De behöver planteras men jag gör ju inte det heller.
 
Ja, jag ser kaoset hela tiden och allt som måste/borde göras och som jag inte lyckas ta mig för att göra.

Det är bättre när jag är på annan plats. Jag hade önskat att jag hade kunnat göra en likadan road trip som förra året, men det har ju inte blivit av.

Är det någon särskilt anledning, eller skulle den gå att genomföra nu? Har du funderat på att se om du kan få hyra eller låna någon stuga några veckor nu så du kan komma bort några veckor?
 
Fast jag orkar ju inte se kaoset. Den gör att jag vantrivs otroligt mycket. Och vitsen med att göra i ordning friggeboden är för att jag ska få in mer pengar. Nånting borde jag väl kunna göra i friggeboden någon gång i alla fall? Sen mår ju inte växterna jag köpt bra av att bo i kruka hur länge som helst. De behöver planteras men jag gör ju inte det heller.

Jag tror det du behöver är endera kunna släppa kaoset, och det är svårt. Eller komma bort från det så du kan fokusera på att bli bättre.

Skulle det hjälpa om du fick hjälp att röja undan. Pausa allt ang uthyrning osv men då saker i huset som inte ska vara där utburnq och utom synhåll?
 
Är det någon särskilt anledning, eller skulle den gå att genomföra nu? Har du funderat på att se om du kan få hyra eller låna någon stuga några veckor nu så du kan komma bort några veckor?
Det är ångesten som hindrar mig. Och sen måste jag ordna med bevattning för blommorna så inte allt är dött när jag kommer hem. En kompis kan vattna, åtminstone de dagar hon jobbar för då passerar hon här, men jag måste ändå förbereda så att det blir lätt gjort. Och jag kommer inte till skott med det.

Jag vill nog helst resa från plats till plats i så fall. I en stuga skulle jag nog dö tristessdöden. De duger bara för att sova i och så sköta hygien och mat.

Jag tror det du behöver är endera kunna släppa kaoset, och det är svårt. Eller komma bort från det så du kan fokusera på att bli bättre.

Skulle det hjälpa om du fick hjälp att röja undan. Pausa allt ang uthyrning osv men då saker i huset som inte ska vara där utburnq och utom synhåll?
Jag tror inte att någon annan kan röja i mitt kaos. Jag är dessutom rädd för att jag inte ska hitta något om någon annan röjer. Det räcker så bra med att jag måste springa runt och leta efter grejer som jag själv har förlagt.

Det är kaos både inne och ute. Min grusplan ser förskräcklig ut och den skulle behöva anläggas om från grunden. Dessutom har jag travar med betongplattor som står och väntar på att användas. De är i vägen för allt.

Sen har jag en diskmaskin stående på köksgolvet sedan flera månader. Jag har inte förberett tillräckligt för att kunna få den installerad. Dessutom har jag inte råd med installationen.

Och så alla dessa jävla papper och tidningar. Det är ett helvete att hantera. Jag slänger det jag kan, men det räcker inte.
 
Med så många måsten i ryggen skulle jag också hellre sova vidare 🙈

Undrar om det kan vara därför du sover så mycket. Alltså för att slippa gå upp och bli förlamad av allt du tänker att du måste och borde.

Eller så kanske det är en fas i depressionen.

Eller dina mediciner.
 
Med så många måsten i ryggen skulle jag också hellre sova vidare 🙈

Undrar om det kan vara därför du sover så mycket. Alltså för att slippa gå upp och bli förlamad av allt du tänker att du måste och borde.

Eller så kanske det är en fas i depressionen.

Eller dina mediciner.
Det kan vara så. Eller en kombination av fler anledningar.
 
Vet du något själv @Magiana, förutom mer ork då, som någon skulle kunna göra för att underlätta?

Är det något på att göra listan som påverkar mer än övriga det inte är gjort?
 
Vet du något själv @Magiana, förutom mer ork då, som någon skulle kunna göra för att underlätta?

Är det något på att göra listan som påverkar mer än övriga det inte är gjort?
Svår fråga. Som jag ser det är kaoset mångfacetterat. En del är organisatorisk. En annan del är det vardagliga underhållet. En tredje del handlar om anläggning och utveckling. Vissa saker är lättare att leva med än andra.

De saker som stör mest är avsaknaden av en fin entré och uteplats. Jag skulle önska att någon bara svingade sitt trollspö och så vore det klart. Men jag saknar tyvärr pengar att låta någon anlägga det. Det samma gäller installationen av diskmaskinen.
 
Svår fråga. Som jag ser det är kaoset mångfacetterat. En del är organisatorisk. En annan del är det vardagliga underhållet. En tredje del handlar om anläggning och utveckling. Vissa saker är lättare att leva med än andra.

De saker som stör mest är avsaknaden av en fin entré och uteplats. Jag skulle önska att någon bara svingade sitt trollspö och så vore det klart. Men jag saknar tyvärr pengar att låta någon anlägga det. Det samma gäller installationen av diskmaskinen.

Jag saknar att du går i någon form av terapi/hjälp i samband med din sjukskrivning .Gör du det /får något sådant stöd nu?

Jag vet din skepsis sen tidigare osv men det är verkligen fundamentalt att man generellt av sin arbetsgivare får hjälp via Företagshälsan i ditt läge med återkommande sjukskrivningar pga mentalt mående osv.
Alla arbetsplatser jag jobbat på erbjuder detta via Företagshälsan . Och då kan det vid tex utbrändhet handla om att den drabbade träffar en beteendevetare/psykolog minst en gång i veckan vid behov .

Det är inte ok att en sjukskriven pga depression och utbrändhet osv bara släpps vind för våg under sin sjukskrivning. Du har ju en fast arbetsgivare sen många år ?
 
Senast ändrad:
Jag saknar att du går i någon form av terapi/hjälp i samband med din sjukskrivning .Gör du det /får något sådant stöd nu?

Jag vet din skepsis sen tidigare osv men det är verkligen fundamentalt att man generellt av sin arbetsgivare får hjälp via Företagshälsan i ditt läge med återkommande sjukskrivningar pga mentalt mående osv.
Alla arbetsplatser jag jobbat på erbjuder detta via Företagshälsan . Och då kan det vid tex utbrändhet handla om att den drabbade träffar en beteendevetare/psykolog minst en gång i veckan vid behov .

Det är inte ok att en sjukskriven pga depression och utbrändhet osv bara släpps vind för våg under sin sjukskrivning. Du har ju en fast arbetsgivare sen många år ?
Jag fick börja hos en psykolog i slutet av maj hos allmänpsykiatrin då jag hade åkt till akutpsyk för att jag inte orkade med min massiva ångest (och egentligen var jag inte planerad att få börja hos henne förrän i slutet av september men akutbesöket ändrade på det). Henne har jag hunnit gå hos ett fåtal gånger, men även hon skulle ha semester så vi har inte setts på länge. I morgon har jag dock en ny tid.

På min arbetsplats finns det ingen företagshälsa. Vi är bara 2 anställda.

I september ska jag genomgå en NP-utredning i allmänpsykiatrin. Jag har också fått träffa en arbetsterapeut. Denne ska jag träffa igen om en och en halv vecka. Så jag är inte lämnad vind för våg. (Det var jag dock förra året och en bra bit in på det här året men då försökte jag ju jobba i alla fall. Sen sket det sig helt. )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Somnade på allvar framåt 5 - 5.30 i morse... Telefonväckning 8.50 då hemtjänsten skulle komma 9.30. När jag äntligen sov... ringer det...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
982
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp