Övergång bete / hö

F

FTW

Hur börjar ni ge hö efter betet? Ökar lite per dag, eller allt direkt?
Hur mycket näring kan man gissa att det finns i det gräs som fortfarande finns kvar? Det börjar ju bli lite nerbetat i hagarna kan man säga :crazy: Kan man räkna det gräset mest som terapi?
 
I år blev övergången till hö ganska abrupt eftersom betet tog tvärslut! Vi har fodrat full höranson ute sedan minst en månad tillbaka. Det lilla gräs som finns kvar där min häst går är knappt så det räcker till "terapi".

Annars brukar jag försöka fodra in med lite i taget. Beroende på hur mycket gräs som finns kvar brukar de inte vara så intresserade av hö till en början.
 
Vi har tur för vi brukar ha bete fram till november. Efterhand som betet blir sämre så stödfodrar vi alltmer.
 
Så gör vi med! Har än så länge lite väl bra krut i betet och massor av det.
 
Jag stödfodrar med hö på betet, så det blir en naturlig övergång.

Endera har jag hästarna hemma på bete, och då är det ju enkelt att lägga ut hö. Och har jag dem borta så kommer de iaf hem till en vinterhage där det vuxit upp grönt, så då blir det samma sak där.

Går aldrig direkt från bara bete till bara hö.

I år blev det aldrig några problem, de har kommit in 3-12 h/dag och ätit hö ända sedan betessläpp, och två veckor sedan började jag stödfodra med hö på betet, och för en vecka sedan tog jag hem dem i vinterhagen där de har gräs + hö. På nätterna står de inne och äter hö.

I takt med att gräset tar slut äter de mer hö och det fasas över tillenbart hö naturligt.

Samma sak vid betessläpp,d e äter det som växer upp i vinterhagen parallellt med hö, och får på så sätt en mjuk övergång till gräs med.
 
I år blev det ett direkt byte tyvärr då min häst gjorde illa sig och fick boxvila.. Så då fick hon 5 kg hö direkt(kunde inte ge mer då det är ett "kruthö") samt ca 6 kg gräs som jag gick ut och "plockade" med balkniv. Lagom jobbigt.. :smirk:

Annars är det att föredra att börja mer försiktigt och öka på lite i taget, som med alla foderbyten.
 
Jag har alltid några balar av fjolårshö kvar som jag blandar med det nya.
Har visat sig fungera bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp