Övergång till barfota för stor och tung häst

Centaur

Trådstartare
Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet, men där ni ändå valt att prova barfota; hur har det gått?

Har funderat länge från och till på att göra barfotahäst av mitt halvblod och nu har frågan aktualiserats igen pga hovslagarproblem. Jag har haft/har tre andra barfota så det är inte nytt för mig, men denna häst väger nästan 700 kg och har lite sämre hovar än de andra haft. Pga av att hovslagaren eg inte har tid så har han fått gå på övertid flera gångar nu i sommar och det tål han absolut inte, måste skos minst var 4e vecka och nu har det gått drygt 5. Hovarna är nu katastrofala pga att sömmen sliter sönder hovväggen och det blir en ond cirkel där de spricker mer och mer. Tror hovarna skulle må bra av att få vila från sömhål! Ena skon satt så dåligt att jag var tvungen att ta av den i söndags. Efter lätt verkning är hoven hyfsat bra och jag har ridit honom i skritt med boots på den hoven. Han verkar inte öm öht med boots på. Han har väldigt stora strålar så utan sko blir det ett rejält tryck på strålen men det verkar inte som det bekymrar honom och på stallgången har han vilat det motsatta bakbenet.

Nu ska hovslagaren äntligen komma i morgon så det blir iaf en skoperiod till. Måste ha passande boots hemma till alla fyra innan jag vågar ta av skorna. Men ska jag våga barfota nästa gång? Räknar med att han alltid kommer behöva boots, båda vid ridning och i början i hagen. När hagen är frusen kommer han också behöva boots. Har såklart frågat hovslagaren vad han tror, men han vet inte. Testa och se. Han har ingen större erfarenhet av att ha så stora hästar barfota men menade att hästen var tvungen att vila i 3 mnd för att vänja sig. Det går dock inte, min häst måste åtminstone skrittas annars får han kolik. Men jag har som sagt ridit honom med boots på vid tappsko (framben och bakben) utan att han blivit ömfotad.

Därför undrar jag hur det gått för er som provat ha era stora hästar barfota? Har hästen blivit så öm att det inte ens gått att rida med boots?
 
Mitt halvblod är inte riktigt lika tung, hon väger nog strax över 600 kg nu. Jag tröttnade förra hösten eftersom hon ständigt trampade av sig skorna, trots fin skoning, och jag inte red särskilt mycket ändå(hon är T-märkt). Vi har dessutom bara gräshagar och hon har tidigare gått barfota någon period här och där.

Hon har en cysta i hovbenet, som gjort att jag inte vågat ha henne barfota sedan jag fick veta det. Men det har gått väldigt bra, det vara bara några dagar i vintras när det var knaggligt i hagen som hon ömmade, annars har det gått bättre än jag trott. Hon vill inte gå på stenigt underlag när hon är nyverkad, men jag har Cavallo Boots till henne som det funkar bra att rida med. Jag skrittar mest ändå, och hagen är som sagt mjuk och fin. Hovslagaren tycker att hennes hovar blir bättre och bättre och de håller formen fint.

Min unghäst är också barfota, men han har aldrig blivit skodd så det är en helt annan sak.
 
Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet, men där ni ändå valt att prova barfota; hur har det gått?

Har funderat länge från och till på att göra barfotahäst av mitt halvblod och nu har frågan aktualiserats igen pga hovslagarproblem. Jag har haft/har tre andra barfota så det är inte nytt för mig, men denna häst väger nästan 700 kg och har lite sämre hovar än de andra haft. Pga av att hovslagaren eg inte har tid så har han fått gå på övertid flera gångar nu i sommar och det tål han absolut inte, måste skos minst var 4e vecka och nu har det gått drygt 5. Hovarna är nu katastrofala pga att sömmen sliter sönder hovväggen och det blir en ond cirkel där de spricker mer och mer. Tror hovarna skulle må bra av att få vila från sömhål! Ena skon satt så dåligt att jag var tvungen att ta av den i söndags. Efter lätt verkning är hoven hyfsat bra och jag har ridit honom i skritt med boots på den hoven. Han verkar inte öm öht med boots på. Han har väldigt stora strålar så utan sko blir det ett rejält tryck på strålen men det verkar inte som det bekymrar honom och på stallgången har han vilat det motsatta bakbenet.

Nu ska hovslagaren äntligen komma i morgon så det blir iaf en skoperiod till. Måste ha passande boots hemma till alla fyra innan jag vågar ta av skorna. Men ska jag våga barfota nästa gång? Räknar med att han alltid kommer behöva boots, båda vid ridning och i början i hagen. När hagen är frusen kommer han också behöva boots. Har såklart frågat hovslagaren vad han tror, men han vet inte. Testa och se. Han har ingen större erfarenhet av att ha så stora hästar barfota men menade att hästen var tvungen att vila i 3 mnd för att vänja sig. Det går dock inte, min häst måste åtminstone skrittas annars får han kolik. Men jag har som sagt ridit honom med boots på vid tappsko (framben och bakben) utan att han blivit ömfotad.

Därför undrar jag hur det gått för er som provat ha era stora hästar barfota? Har hästen blivit så öm att det inte ens gått att rida med boots?

Kanske inte är till så stor hjälp, men här i norra Tyskland där jag bor är det inte alls ovanligt att stora hästar går oskodda. En kompis till mig har två hästar: ett kallblod på över 800 kg, och ett halvblod som är nästan 180 cm högt, och båda går oskodda utan problem. Det är väl som med det mesta, alla hästar är olika. Du får väl prova utan skor och se hur din häst reagerar, går det inte så går det inte, liksom.
 
Jag har haft min halvblodsvalack barfota sedan november och det har gått jätte bra!!
Nu är inte han lika stor som din, väger 570 kg och ca 170 cm mankhöjd. Min har hela tiden haft väldigt bra fötter men vi hade ändå problem att få skorna att sitta då han är en klumpeduns som gärna trampar både på sig själv och då av skorna.. Han gick även barfota länge och skoddes första gången när han var 4 år så det kanske inte är jämförbart med din som dessutom har lite dåliga fötter. Men berättar iaf hur det fungerar för oss. ;)
Min klarar att gå på ridbanan och i ridhus utan boots men på uteritter slänger jag på boots på alla fyra. Han har hittills inte behövt några boots i hagen. Får se hur det blir i vinter på det stället vi står på nu.. Vill dock ogärna ha på boots i hagen då jag tycker dom hämmar lite så tänker försöka sanda om möjligt istället. Får se hur det går då det är en stor hage, han går på lösdrift. För mig har det ändå varit en stor vinst både hälsomässigt för hästen och för mig ekonomiskt! Istället för att behöva sko var 4-5 vecka året om så kan han nu gå 8 veckor på sommaren, jag hade honom på 8 veckor i vintras men får se om det behövs i vinter med. Jag underhåller själv mellan skoningarna och är noga med att raspa och runda till kanterna på hovarna så det inte blir flis samt att jag fettar in hovarna minst tre ggr/vecka och skär bort eventuella ojämnheter så det inte blir bakteriansamlingar i samråd med hovis. Min hovis, som är utbildad kanske jag ska lägga till, tycker att det är jätte bra att vi har gått över till barfota och berömmer varje gång hovarna. Att dom växer i balans och ser bra ut!
För hästens skull så har det varit jätte bra då han både vrickar sig och skadar sig när han trampar på sig själv med skorna. Tex så trampade han sig så illa när han var skodd så vi var tvungna att gipsa hoven och han fick stå på box i tre veckor.. Han gjorde ett liknande tramp på andra framhoven för ca en månad sedan, då barfota och han haltade några dagar men var sedan helt återställd. Så det blir lite skillnad där, sedan så skönt att komma ut och inte behöva oroa sig för tappskor hela tiden!!!
Summa summarum så för oss har det varit jätte bra men jag säger inte att det fungerar för alla men om hästen inte blir extremt öm vid tappsko så skulle jag prova iallafall.:D
 
Senast ändrad:
Jag kan ju bara prata av egen erfarenhet.

Den ena av mina hästar har skitkvalitet på hovarna och skulle egentligen behöva gå barfota med tanke på vad sömmarna gör för verkan på hovarna. Nu är han 138 cm och väger runt 420-470 men han kan verkligen inte gå barfota.
Hovslagaren kämpar varje gång med att ha någonstans att sömma.

Jag skodde honom redan som 1,5-åring då han gick på sulorna och var märkbart påverkad negativt.

Han skulle nog inte ens kunna gå barfota till och från hagen om jag nu skulle använt boots ute på tur.

Nu har vi testat kopparlegerade söm och även om det inte löser problemet så har det helt klart blivit lite, lite bättre. Kanske det kan ge resultat i det längre loppet. Vi får se.
 
Jag skulle säga pröva och se hur det går. Har du boots till alla fyra så borde det ju fungera att rida. Ett av mina halvblod går barfota nu så länge han har lite av sin fångdrabbade hov kvar att verka ner, han har generellt varit skodd runt om så det är lite annorlunda för honom. Han har dock alltid haft väldigt bra hovkvalitet men jag tycker han ömmar lite lättare på hårt underlag utan. Med pensionären måste jag säga till så att hovslagaren absolut inte verkar för mycket utan snarare lämnar lite extra kvar, då funkar han helt perfekt barfota. :)
På en tung häst skulle jag försöka ha lite extra koll så att det inte slits ner för mycket.
 
Jag har en sådan stor häst +700 kg och i vintras hade jag inget val. Sömmen trasade sönder hans dåliga hovar så till slut fanns det inget kvar att spika i.
Så det var inget att välja på, lät han först gå med cavallo boots fram och skodd bak för att han inte skulle bli öm i alla fyra.
Det gick över förväntan, nu red jag inte på honom då hans sulor var tunna som papper utan lät honom bara gå i gräshage som är helt fri från sten och läka hovarna. Efter en månad tog jag av bak men fick aldrig cavallo bootsen att sitta bra bak och han gillade dom inte så ha gick helt barfota.

Hovarna läkte fint och sulorna blev så mycket hårdare och bättre så det har varit väldigt bra för hans hovar att vila från sömmarna. I 6 månader har han fått gå såhär och nu skoddes han igen för 2 veckor sedan med aluminium skor och söm som är lika tjocka som nålar ungefär. Så nu ska vi testa detta och se om det blir bättre för hans hovar.

Under hela tiden har jag varit på honom med raspen och snyggat till kanterna så fort en liten bit lossnat för att det inte skulle trasa söner mer.

Det är hemskt att ha en häst med dåliga hovar :cry:
 
Min har ju inte jättedåliga hovar, problemen kommer när han får gå för länge. Och det kan handla om 2-3 dagars marginal, från behöver skos snart men ser helt okej ut till helt söndertrasade hovväggar och söm som står rakt ut i luften. Så om inte hovslagaren kommer på dagen blir det katastrof...

Kul att höra positiva erfarenheter av att ha större hästar barfota. :)
 
Provade att ha min barfota en period, dock bara bak. Ömmade inget och hovarna var(är) av väldigt bra kvalitet men däremot fick han ett rubbat rörelsemönster där han stampade med bakbenen i varje steg, precis som om han marscherade. Så det fick bli skor på igen. Hovslagarens teori är att han inte fick ordentligt med grepp. Häst på 175 cm ca 600kg. Så man får även vara uppmärksam på ändrat rörelsemönster, men det tror jag säkert du redan har stenkoll på
 
Min har ju inte jättedåliga hovar, problemen kommer när han får gå för länge. Och det kan handla om 2-3 dagars marginal, från behöver skos snart men ser helt okej ut till helt söndertrasade hovväggar och söm som står rakt ut i luften. Så om inte hovslagaren kommer på dagen blir det katastrof...

Kul att höra positiva erfarenheter av att ha större hästar barfota. :)

Det är samma med min, växer dåligt gör dom oxå. Men när han fick gå barfota med tofflorna så växte dom faktiskt bättre.
På min spricker det upp till sömmen och sedan mellan sömmarna och plopp så åker hela väggen av. Går också på några dagar.
Så samtidigt som man vill att han ska få gå länge för att växa, så går det inte eftersom rätt som det är så börjar det spricka och då går det fort. 6 veckor brukar han klara sig men då har hoven knappt vuxit något alls
 
Jag tror inte vikten /storleken på hästen spelar roll alls utan det är sulornas kvalitet och hur hovarna ser ut i övrigt kvalitetsmässigt som spelar störst roll.

Min häst med bra hovkvalitet men platta fullblodshovar fixar inte att gå utan skor pga tunna sulor. Dock inte så tunna sulor att han behövt sula extra , men barfota nej . Frågade min duktiga hovslagare en gång av nyfikenhet hur det skulle bli om han skoddes av och fick svaret att minst ngt år innan han vant sig möjligen , och inte utan att känna av /bli öm i sulan under tiden.

Tror det blir svårt med en så känslig häst som det låter, om den enligt dig behöver boots även i hagen . Grundkriteriet för att prova sko av brukar vara att de iaf inte blir ömfotade i normal mjuk hage som finns att tillgå.

Tycker det låter som en mindre bra anledning att sko av pga hovslagaren som ej kan sko när det behövs ... Jag hade letat ny hovslagare .
 
Min gammelman (stor kblstravare, 580 kg, 158 hög), provade jag (eller hovisen valde...) ha barfota bak, när han gick på sommarbete 2 somrar (3 månader var tror jag det var).
Det funkade inte. Han slet ner hovarna och var rejält ömfotad hela tiden, även på gräs.
Hade dåliga hovar sedan födseln - tappskor, sprickor och dålig tillväxt.
 
Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet, men där ni ändå valt att prova barfota; hur har det gått?

Har funderat länge från och till på att göra barfotahäst av mitt halvblod och nu har frågan aktualiserats igen pga hovslagarproblem. Jag har haft/har tre andra barfota så det är inte nytt för mig, men denna häst väger nästan 700 kg och har lite sämre hovar än de andra haft. Pga av att hovslagaren eg inte har tid så har han fått gå på övertid flera gångar nu i sommar och det tål han absolut inte, måste skos minst var 4e vecka och nu har det gått drygt 5. Hovarna är nu katastrofala pga att sömmen sliter sönder hovväggen och det blir en ond cirkel där de spricker mer och mer. Tror hovarna skulle må bra av att få vila från sömhål! Ena skon satt så dåligt att jag var tvungen att ta av den i söndags. Efter lätt verkning är hoven hyfsat bra och jag har ridit honom i skritt med boots på den hoven. Han verkar inte öm öht med boots på. Han har väldigt stora strålar så utan sko blir det ett rejält tryck på strålen men det verkar inte som det bekymrar honom och på stallgången har han vilat det motsatta bakbenet.

Nu ska hovslagaren äntligen komma i morgon så det blir iaf en skoperiod till. Måste ha passande boots hemma till alla fyra innan jag vågar ta av skorna. Men ska jag våga barfota nästa gång? Räknar med att han alltid kommer behöva boots, båda vid ridning och i början i hagen. När hagen är frusen kommer han också behöva boots. Har såklart frågat hovslagaren vad han tror, men han vet inte. Testa och se. Han har ingen större erfarenhet av att ha så stora hästar barfota men menade att hästen var tvungen att vila i 3 mnd för att vänja sig. Det går dock inte, min häst måste åtminstone skrittas annars får han kolik. Men jag har som sagt ridit honom med boots på vid tappsko (framben och bakben) utan att han blivit ömfotad.

Därför undrar jag hur det gått för er som provat ha era stora hästar barfota? Har hästen blivit så öm att det inte ens gått att rida med boots?

Men om hästen behöver skos om var fjärde vecka borde du väl kunna boka ny tid redan vid aktuellt hovslagarbesök? Eller det funkar ändå inte tidsmässigt för hovslagaren?
 
Jag tror inte vikten /storleken på hästen spelar roll alls utan det är sulornas kvalitet och hur hovarna ser ut i övrigt kvalitetsmässigt som spelar störst roll.

Min häst med bra hovkvalitet men platta fullblodshovar fixar inte att gå utan skor pga tunna sulor. Dock inte så tunna sulor att han behövt sula extra , men barfota nej . Frågade min duktiga hovslagare en gång av nyfikenhet hur det skulle bli om han skoddes av och fick svaret att minst ngt år innan han vant sig möjligen , och inte utan att känna av /bli öm i sulan under tiden.

Tror det blir svårt med en så känslig häst som det låter, om den enligt dig behöver boots även i hagen . Grundkriteriet för att prova sko av brukar vara att de iaf inte blir ömfotade i normal mjuk hage som finns att tillgå.

Tycker det låter som en mindre bra anledning att sko av pga hovslagaren som ej kan sko när det behövs ... Jag hade letat ny hovslagare .

Hitta duktig hovslagare här är ungefär lika svårt som att hitta nålen i höststacken. :( Nuvarande är väldigt duktig men som sagt omöjligt att få en fast tid, han kommer när han kommer typ. Men om nuvarande slutar sko så kommer valet ligga mellan klåpare utan utbildning eller barfota. Det är en ganska förtvivlad situation!

Han blir inte öm av att gå i hagen, det är mer för att jag inte vill riskera att hovväggen går sönder ännu mera.
 
Det är samma med min, växer dåligt gör dom oxå. Men när han fick gå barfota med tofflorna så växte dom faktiskt bättre.
På min spricker det upp till sömmen och sedan mellan sömmarna och plopp så åker hela väggen av. Går också på några dagar.
Så samtidigt som man vill att han ska få gå länge för att växa, så går det inte eftersom rätt som det är så börjar det spricka och då går det fort. 6 veckor brukar han klara sig men då har hoven knappt vuxit något alls

Min häst växer som tur är väldigt snabbt så det har hittills inte varit problem att få i ny söm. Är tillväxten som räddar honom.
 
Jag hade plockat av bakskorna nästa skoning och verkat så lite som möjligt.
Boots vid ridning, raspa kanterna och haft utan boots i hagen. Vid nästa skoning så hade jag övervägt att plocka framskorna oxå eller om det gått mindre bra skott runt om igen.

Har man något val så hade jag gjort det på våren så det är långt till fruset knöggel årstiden.
 
Nuvarande är väldigt duktig men som sagt omöjligt att få en fast tid, han kommer när han kommer typ. Men om nuvarande slutar sko så kommer valet ligga mellan klåpare utan utbildning eller barfota. Det är en ganska förtvivlad situation!

Jag tycker att det låter helt galet att en seriös och bra hovslagare inte kan boka en tid. Vad är problemet?

När jag läser sånt här så uppskattar jag min hovis mer än någonsin. Vi bokar alltid en ny tid direkt när hästen har skotts och det finns hela tiden en plan för arbetet framöver. Det underlättar ju både för hovis och hästägare så jag har svårt att förstå varför det ska vara så svårt?
 
Jag tycker att det låter helt galet att en seriös och bra hovslagare inte kan boka en tid. Vad är problemet?

När jag läser sånt här så uppskattar jag min hovis mer än någonsin. Vi bokar alltid en ny tid direkt när hästen har skotts och det finns hela tiden en plan för arbetet framöver. Det underlättar ju både för hovis och hästägare så jag har svårt att förstå varför det ska vara så svårt?

Eller hur, jag kan heller inte förstå varför det ska vara så svårt att planera. Nu har han snart gått 6 veckor, han får inte gå mer än 4 på sommaren. Detta påverkar ju min stackars häst väldigt negativt. Är så trött på det här. :(
 
Eller hur, jag kan heller inte förstå varför det ska vara så svårt att planera. Nu har han snart gått 6 veckor, han får inte gå mer än 4 på sommaren. Detta påverkar ju min stackars häst väldigt negativt. Är så trött på det här. :(

Ffa är det ju en otroligt ledsam anledning att överväga att måsta sko av sin häst ?!
Håller med @Speedway att oavsett hur duktig nuvarande Hovis är i sig så är det otroligt oseriöst att om
Denne tagit en kund inte kunna bestämma tid och boka efter lämplig intervall . Det är ingen seriös hovslagare . Tyvärr ! Hur än "duktig" .

Oavsett "duktig" så blir det ju ogjort när denne inte skor och verkar hästen enligt lämplig intervall och behov . Jag ser inte hur "duktig" då blir relevant utan snarare oseriös och inte duktig alls ...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 374
Senast: caballus
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp