Övergång till barfota för stor och tung häst

Läs på ordentligt om barfotahovar så du kan ha ett kritiskt öga till vad din hästs hovar behöver.

Att han har stora strålar som tar i marken är BRA inför en övergång. Hellre det än förtvinade strålar och förtvinade inre strukturer.

Boota till alla fyra innan avskoning = toppenbra. Försök hitta en bra barfotatrimmare, du kanske får betala lite extra i reseersättning men det är det värt.

Se över foderstat, hagstatus och "hovhygien". Röta kan ge ömhet, men det märks sällan när dom är skodda. Köp hem lite rötbekämpningsgrejer.

Och tänk på att det tar ett år (på en hov som växer normalt) att växa ut en ny, starkare hov :).

Min stora tunga nordis har äntligen en normal hovkapsel, starka väggar och friska strålar fram. Fortfarande problem med platta sulor och ibland ömhet på grus dock. Bak ligger efter då de helt avstannade i tillväxt ett tag.
 
Blir isf min tredje barfotahäst så jag vet hur jag ska ta hand om hovarna. :) Kan underhållsverka själv om det krisar, gör det dock helst inte pga att min kropp inte orkar.

Han har alltså strålar som har markkontakt MED tjocka sko. De har liksom anpassat sig för att ha barfotkontakt med skon på, om du förstår hur jag menar. Så utan sko på är strålen den lägsta punkten och väldigt mycket vikt hamnar på den. Flera hovslagare har sagt till mig att det är ett problem. Men hästen verkar som sagt fullständigt oberörd av trycket som har blivit på strålen nu som han gått utan sko på det benet i en vecka.
 
Blir isf min tredje barfotahäst så jag vet hur jag ska ta hand om hovarna. :) Kan underhållsverka själv om det krisar, gör det dock helst inte pga att min kropp inte orkar.

Han har alltså strålar som har markkontakt MED tjocka sko. De har liksom anpassat sig för att ha barfotkontakt med skon på, om du förstår hur jag menar. Så utan sko på är strålen den lägsta punkten och väldigt mycket vikt hamnar på den. Flera hovslagare har sagt till mig att det är ett problem. Men hästen verkar som sagt fullständigt oberörd av trycket som har blivit på strålen nu som han gått utan sko på det benet i en vecka.

Huuur skulle det vara ett problem?! (konstiga hovslagare! Hur tror dom alla oskodda hästar ser ut?!)

En frisk hov SKA fördela en stor del av trycket på strålen..

Är det överdrivet mycket så kan man ju försiktigt börja verka av den, "lager" för lager tills den hamnar i jämnhöjd med vägg och sulbärrand. Men en bra barfotaverkare kan ju hjälpa med det :).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 374
Senast: caballus
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp