Övergång till fisk?

McDonalds har jag inte ens gått in på sedan de började servera deras "starka" vegetariska hamburgare för över 15 år sedan. Så vidrig att jag undrade vad tusan de hade i den! Det sammanföll fint med att mina barn var så stora att de kunde gå dit själva om de ville :p

Jag tyckte deras sallad med vego stripes o quinoa var en riktig hit som enkel kall lunch. Nu finns den bara med kyckling. Blir lite märkligt att ”tvinga” vegatarianer att äta ”burgare” och ta bort tidigare bra grejer.
 
Jag tyckte deras sallad med vego stripes o quinoa var en riktig hit som enkel kall lunch. Nu finns den bara med kyckling. Blir lite märkligt att ”tvinga” vegatarianer att äta ”burgare” och ta bort tidigare bra grejer.
Haha, fast är det så konstigt att en burgarrestaurang gör just burgare framförallt? :D

Edit. Restaurang kanske var att ta i, burgarkedja passar kanske bättre!
 
Avundsjuk på alla som har en kropp som säger till vad den behöver.

Jag mådde bra och livet flöt på som vanligt, vips en dag började jag må jätte dåligt, trodde jag var deprimerad eller något, och bokade en läkartid. Jag hade anemi och brist på D-vitamin, B12 och forlsyra:cautious:
Sånt får man ju inte plötsligt, men min kropp sa ingenting utan jag mådde jätte bra och endag mådde jag helt plötsligt jätte dåligt, min kropp är dålig på att kommunicera med mig :meh:

Ang ämnet, gravad lax är ganska mycket kryddor/salt. Troligen det din kropp reagerade på, torsk och lax i ugn känns väldigt milt för magen, så testa det :up:
 
Jag gillade inte fisk och utöver det vegetarian i fjorton år. Sen när jag slutade enbart med vegetarisk kost så började jag med fisk genom Ikeas rökta lax.

Rökt röding är faktiskt gott på riktigt!

Så jag röstar för rökt :D
 
Avundsjuk på alla som har en kropp som säger till vad den behöver.

Jag mådde bra och livet flöt på som vanligt, vips en dag började jag må jätte dåligt, trodde jag var deprimerad eller något, och bokade en läkartid. Jag hade anemi och brist på D-vitamin, B12 och forlsyra:cautious:
Sånt får man ju inte plötsligt, men min kropp sa ingenting utan jag mådde jätte bra och endag mådde jag helt plötsligt jätte dåligt, min kropp är dålig på att kommunicera med mig :meh:

Ang ämnet, gravad lax är ganska mycket kryddor/salt. Troligen det din kropp reagerade på, torsk och lax i ugn känns väldigt milt för magen, så testa det :up:

Jag använder väldigt mycket kryddor och salt i min matlagning 😊

Magen pallade dag 2!
 
Avundsjuk på alla som har en kropp som säger till vad den behöver.

Jag mådde bra och livet flöt på som vanligt, vips en dag började jag må jätte dåligt, trodde jag var deprimerad eller något, och bokade en läkartid. Jag hade anemi och brist på D-vitamin, B12 och forlsyra:cautious:
Sånt får man ju inte plötsligt, men min kropp sa ingenting utan jag mådde jätte bra och endag mådde jag helt plötsligt jätte dåligt, min kropp är dålig på att kommunicera med mig :meh:

Ang ämnet, gravad lax är ganska mycket kryddor/salt. Troligen det din kropp reagerade på, torsk och lax i ugn känns väldigt milt för magen, så testa det :up:
Det är inget som har kommit naturligt utan är något jag har lärt mig på vägen. Att lära känna sin kropp gör man ju med tiden och är man uppmärksam, tar prover och lägger ihop så kan man lära sig att känna vad kroppen behöver men som sagt, det är inte så att jag som tonåring kände att jag behövde b-12 utan jag gick med den bristen väldigt länge, i runt 7 år och jag mådde så dåligt och hade så många symptom på att jag hade brist och det var ren tur att jag träffade på en läkare som forskade på det för i normalfallet var det inga prover som togs på en tjugoåring på den tiden.
 
På tal om vegetarisk mat på restaurang så åkte jag på ett riktigt bottennapp här om dagen. Var på Ronneby Brunn med ungarna och stannade på lunch dagen efter. Frågade vad det vegetariska alternativet var och tyckte mig höra "burgare". Betalade 120 spänn och hade låga förväntningar, men de blev överträffade med råge. Det serverades bulgur. Yes, ni läser rätt. Bulgur var det vegetariska alternativet till pannbiff med skysås. Dessutom överkokt. Klagade men fick noll respons. SÅ jäkla dåligt.
 
Kokar ni verkligen torsk :cautious: Jag angar garna all sorts fisk, eller ungsbakar, men att doppa vit fisk i vatten och koka kanns lite medeltid. Fisken blir sa mycket battre om man ungsbakar eller bara angar den. Jag tar mig ibland tid att "sous vide" fisk, vilket research sager gor att den behaller mest omega 3 och andra naringsamnen.
 
Kokar ni verkligen torsk :cautious: Jag angar garna all sorts fisk, eller ungsbakar, men att doppa vit fisk i vatten och koka kanns lite medeltid. Fisken blir sa mycket battre om man ungsbakar eller bara angar den. Jag tar mig ibland tid att "sous vide" fisk, vilket research sager gor att den behaller mest omega 3 och andra naringsamnen.

Jag brukar packa in den i aluminiumfolie tillsammans med citronskiva, salt och peppar och tillaga i ugnen.
 
Kokar ni verkligen torsk :cautious: Jag angar garna all sorts fisk, eller ungsbakar, men att doppa vit fisk i vatten och koka kanns lite medeltid. Fisken blir sa mycket battre om man ungsbakar eller bara angar den. Jag tar mig ibland tid att "sous vide" fisk, vilket research sager gor att den behaller mest omega 3 och andra naringsamnen.
Kokar och kokar. Men ja torsk som fått sjuda i god lag är en delikatess. Sönderkokt och osaltad är den äcklig oavsett hur den tillagats.
 
Vet inte hur vetenskapligt detta är, hittar bara tveksamma källor när jag söker, men minns att jag läst att sug på fisk/rå fisk kan tyda på jodbrist.
 
Skönt att det funkade nu. Ska själv gå över till kött om ett par dagar, efter 23 år som vegetarian :nailbiting: Hoppas att magen inte flippar ut. Tänkte börja med blodkorv :D

Oj!!
Får jag fråga varför?
Jag har ärligt talat börjat crava kött också, emellanåt...
 
Oj!!
Får jag fråga varför?
Jag har ärligt talat börjat crava kött också, emellanåt...

Guds så nyfiken jag blir! Varför? (Du behöver såklart inte svara :))
I korta drag: har tecken på östrogenbrist efter att ha varit i kemiskt framkallat klimakterie i 1,5 år samt dubbla p-piller under flera år. Blir bara värre hela tiden, nu märker min gynekolog det också. Även hon har påpekat att jag borde äta kött. Jag tänkte att jag testar 6-12 månader och se om det blir någon skillnad.

Här finns en länge utläggning om kött och fertilitet/menscykeln :)
https://www.vulverine.se/blogg/kostrad-for-menscykeln/
 
I korta drag: har tecken på östrogenbrist efter att ha varit i kemiskt framkallat klimakterie i 1,5 år samt dubbla p-piller under flera år. Blir bara värre hela tiden, nu märker min gynekolog det också. Även hon har påpekat att jag borde äta kött. Jag tänkte att jag testar 6-12 månader och se om det blir någon skillnad.

Här finns en länge utläggning om kött och fertilitet/menscykeln :)
https://www.vulverine.se/blogg/kostrad-for-menscykeln/

Tack!
Hur tycker du det känns? 😊
 
Tack!
Hur tycker du det känns? 😊
Jag känner mig redan lite illamående, haha! Men ser det nästan som ett experiment och tänker att funkar det inte så kan jag ju bara bli vegetarian igen. Tror inte att jag kommer äta allt kött, vill inte äta gris t.ex. Troligtvis inte nöt heller, men får se längre fram. Men kanske lite viltkött och definitivt reko-kyckling. Vi har tack och lov goda kontakter för att kunna köpa bra kött från djur som haft det bra. Fisk har jag nästan inga problem med att äta. Häst kan jag tänka mig att äta men vet inte om det är gott.

Jag har varit vegetarian i hela mitt fertila liv, så det ska bli väldigt intressant att se om det händer något. Känner mig som en nybörjare: hur tillagar man ens kött? Tur att maken jobbat som kock i många år :D
 
I korta drag: har tecken på östrogenbrist efter att ha varit i kemiskt framkallat klimakterie i 1,5 år samt dubbla p-piller under flera år. Blir bara värre hela tiden, nu märker min gynekolog det också. Även hon har påpekat att jag borde äta kött. Jag tänkte att jag testar 6-12 månader och se om det blir någon skillnad.

Här finns en länge utläggning om kött och fertilitet/menscykeln :)
https://www.vulverine.se/blogg/kostrad-for-menscykeln/
Okej :) Hoppas det funkar för dig :) Jag orkar inte läsa hela bloggen. Det räckte med de första raderna och jag behöver nog inte skriva vad jag tycker om sådant.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 110
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp