Övergång till fisk?

Sant.

Jag vet ju i alla fall 2 personer som går på olika dieter och blir rejält sjuka om man går ifrån dem så att säga och i ett av fallen har en kock i skolverksamhet slarvat med detta trots instruktioner från vården. Det tog lång tid innan föräldrarna fick veta att personalen inte lyssnat på instruktionerna och att det antagligen var därför barnet fått mer problem med sin hälsa än nödvändigt. Att föräldrarna lyckades hålla tonen där och inte vända upp och ner på hela stället är för mig ett under.
Det där är ju inte ovanligt. Människor får för sig så konstiga saker och tror att de kan bättre än läkare och föräldrar som ser resultaten av deras dumheter. Mitt ena barn blev laktosintolerant redan som väldigt liten på den tiden då man fick hämta specialmjölken på recept på apoteket. Ändå, trots att hen hade varit nära att stryka med för att allt bara rann rakt igenom, magsmärtorna var helt vidriga och hen tappade en tredjedel av sin vikt, inte orkade leka och var helt blå om läpparna innan läkaren kom på vad felet var så kunde personalen på förskolan få för sig att hen bara inte gillade mjölk och komma och säga att hen minsann hade druckit mjölk idag och att hen tyckte det var jättegott. Det var inte alla gånger jag höll minen kan jag säga. Det helvetet de gav mitt barn var verkligen inte okej och det fick de veta.
 
När det gäller buljongtärning är det inte världens skillnad. När man kokar egen är det stor skillnad. En fond består av en kombination av animalier och vegetabilier som kokas ihop, för att få till de smaker man vill ha. Det är extrema skillnader i smaken på en fond kokt på fisk, en på räkor, en på hummer, en på nöt, en på lamm eller en på fläsk. Och smaken beror till stor del på just den animaliska råvaran. Det är ofta där man kan sätta de riktigt goda smakerna för att lyfta en rätt.

Sen är väl procenten inte allt. En rätt behöver inte bestå av många promille chili för att rätten ska ha en extrem karaktär, nästan oätlig, av just chili.
Ja, så är det säkert! Men i en buljongtärning misstänker jag att köttprocenten inte är så avgörande för smaken..... Där handlar det nog en hel del om att få kalla varan för just "köttbuljong". Tillagar man egen är skillnaden förmodligen himmelsvid, som du säger!
 
Då undrar man ju lite över hur viktiga de där 4% är för smakens skull...? Om 96% av buljongtärningen består av annat, vegetabiliskt. Det känns lite som om de 4% lagts till för att man ska få kalla det köttbuljong...? Eller?
Det är i alla fall väldigt stor smakskillnad mellan olika buljong. Sedan om man kokar kött eller kycklingbuljong själv så är det självklart en massa kryddor och grönsaker i (och köttet ska ha ben). (nej jag har aldrig gjort det så om någon vill göra det kolla recept, pga kritik i annan tråd)

Och btw det vore ju oerhört märkligt att använda köttbuljong i vegetarisk mat. Då är den helt enkelt inte vegetarisk.
(Dvs jag skulle absolut kunna ha köttbuljong i grönsakssoppa, men aldrig i vegetarisk soppa.)

(Och det helt oaktat hur någon ev mår. Har släkting som var vegetarian i många år och sedan rakt av kunde äta hamburgare när hen slutade, och må väldigt bra. Skulle aldrig i livet servera någonting med kött i (eller spår av kött i) till en vegetarian för det.)
 
Senast ändrad:
Det är i alla fall väldigt stor smakskillnad mellan olika buljong. Sedan om man kokar kött eller kycklingbuljong själv så är det självklart en massa kryddor och grönsaker i (och köttet ska ha ben). (nej jag har aldrig gjort det så om någon vill göra det kolla recept, pga kritik i annan tråd)

Och btw det vore ju oerhört märkligt att använda köttbuljong i vegetarisk mat. Då är den helt enkelt inte vegetarisk.
(Dvs jag skulle absolut kunna ha köttbuljong i grönsakssoppa, men aldrig i vegetarisk soppa.)

(Och det helt oaktat hur någon ev mår. Har släkting som var vegetarian i många år och sedan rakt av kunde äta hamburgare när hen slutade, och må väldigt bra. Skulle aldrig i livet servera någonting med kött i (eller spår av kött i) till en vegetarian för det.)
Min mamma kokade alltid buljong när jag var liten - mustig och smakrik och just med ben i. Märgben, då. Massa grönsaker också. En otrolig skillnad jämfört med köpetärningar. Idag äter jag ju bara vegetariskt men jag minns mammas köttsoppa med egen buljong i, JÄTTEgod!!
 
Det är i alla fall väldigt stor smakskillnad mellan olika buljong. Sedan om man kokar kött eller kycklingbuljong själv så är det självklart en massa kryddor och grönsaker i (och köttet ska ha ben). (nej jag har aldrig gjort det så om någon vill göra det kolla recept, pga kritik i annan tråd)

Och btw det vore ju oerhört märkligt att använda köttbuljong i vegetarisk mat. Då är den helt enkelt inte vegetarisk.
(Dvs jag skulle absolut kunna ha köttbuljong i grönsakssoppa, men aldrig i vegetarisk soppa.)

(Och det helt oaktat hur någon ev mår. Har släkting som var vegetarian i många år och sedan rakt av kunde äta hamburgare när hen slutade, och må väldigt bra. Skulle aldrig i livet servera någonting med kött i (eller spår av kött i) till en vegetarian för det.)
När jag lagar vegetariskt har jag köttbuljong i :o men då är det bara jag som ska äta maten och ingen annan. Skulle jag bjuda någon vegetarian skulle jag skippa buljongen eller köpa en vegetarisk variant.
 
När jag lagar vegetariskt har jag köttbuljong i :o men då är det bara jag som ska äta maten och ingen annan. Skulle jag bjuda någon vegetarian skulle jag skippa buljongen eller köpa en vegetarisk variant.
Tänker att jag mer tillagar grönsaker eller vad det nu kan vara och kan då använda lite vad som helst i, gärna kycklingbuljong eller svampbuljong. Men inte vegetariskt. Tex lagar jag ju morotssoppa, inte vegetarisk morotssoppa, eller pannkakor, inte vegetariska pannkakor. Sommarsoppa och grönsakssoppa åt vi ju även innan de var "vegetariska" de bara hade inte kött som ingrediens helt enkelt, som inte allting hade på 60-talet 70-talet och tidigt 80-tal, det var ju inget konstigt i att äta sådant. Hittade till och med en fisksoppa utan fisk i en gång :)

Det var därför jag skrev såhär
(Dvs jag skulle absolut kunna ha köttbuljong i grönsakssoppa, men aldrig i vegetarisk soppa.)

(Kanske för att om jag lagar middag till många och faktiskt lagar vegetariskt eller veganskt på riktigt så gäller det ju att hålla hela huvudet med.)
 
Senast ändrad:
När jag lagar vegetariskt har jag köttbuljong i :o men då är det bara jag som ska äta maten och ingen annan. Skulle jag bjuda någon vegetarian skulle jag skippa buljongen eller köpa en vegetarisk variant.

Fast det gör jag också, och lagar ofta huvudsakligen vegetariskt men twistar med smaker från animaliska livsmedel. Men det är ju för att jag och de andra som ska äta inte är vegetarianer och därmed inte har någon etisk gräns kring att äta animaliska livsmedel eller önskemål att 100% utesluta animalier av andra skäl. Det blir liksom annat om målgruppen för maten är någon som önskat vegetarisk mat.

För egen del tycker jag det är en perfekt väg till att minska köttkonsumtionen utan att behöva tumma på smakupplevelserna.
 
Fast det gör jag också, och lagar ofta huvudsakligen vegetariskt men twistar med smaker från animaliska livsmedel. Men det är ju för att jag och de andra som ska äta inte är vegetarianer och därmed inte har någon etisk gräns kring att äta animaliska livsmedel eller önskemål att 100% utesluta animalier av andra skäl. Det blir liksom annat om målgruppen för maten är någon som önskat vegetarisk mat.

För egen del tycker jag det är en perfekt väg till att minska köttkonsumtionen utan att behöva tumma på smakupplevelserna.
Känner du verkligen skillnad om du gör en grönsakssoppa med köttbuljongtärning mee 4% kött i, än om du tar en umamibuljongtärning eller grönsaksbuljong?
Det kan inte skilja direkt mycket i smak.
 
Känner du verkligen skillnad om du gör en grönsakssoppa med köttbuljongtärning mee 4% kött i, än om du tar en umamibuljongtärning eller grönsaksbuljong?
Det kan inte skilja direkt mycket i smak.

Nej, just det är inget jag "twistar" med eller förmodligen känner skillnad på (låter som att det måste provas bara därför, att göra enklast möjliga klar soppa på båda och jämföra :-)). Däremot kan exempelvis lite märgben, kycklingskinn, lufttorkad skinka, krispigt sidfläsksmul eller rökt nötbog göra stor skillnad i en annars vegetarisk sallad eller soppa.
 
Jag tycker att det är mer än lite respektlöst. Jag tycker att det är rent vidrigt respektlöst och så väldigt okunnigt. Okej om en privatperson gör misstaget, någon som inte kan något alls om kost och inte tänker sig för. Typ som när någon lägger upp den vegetariska maten ihop med köttet eller när någon ska göra en glutenfri rätt för första gången och inte tänker hela vägen utan reder av med vetemjöl eller häller veteströ i formen och kommer på sig själv när hen har gjort det men jobbar man med mat så ska man kunna bättre än så. Människor ska inte behöva bli sjuka av proffs missar.
Nä det var ju om en privatperson slarvade som jag syftade på i detta inlägg. Är det proffs som missar är det ju riktigt illa.
 
En vanlig Knorr buljongtärning innehåller 4% nötköttextrakt, dvs ett avkok på nötkött. Det är allt animaliskt den innehåller. Resten är vegetabiliskt fett och kryddor.

4% kött innebär för det första att det inte är vegetariskt samt så kan dessa 4% vara tillräckligt för att få en icke köttätare att reagera även om de inte får veta att det är något som kokats med buljong med liten mängd avkok på nötkött.

Varför ens servera kött (och andra köttbiprodukter) till en som är vego?
 
Nej, just det är inget jag "twistar" med eller förmodligen känner skillnad på (låter som att det måste provas bara därför, att göra enklast möjliga klar soppa på båda och jämföra :-)). Däremot kan exempelvis lite märgben, kycklingskinn, lufttorkad skinka, krispigt sidfläsksmul eller rökt nötbog göra stor skillnad i en annars vegetarisk sallad eller soppa.
Prova och återkom gärna med recension!
Jag känner absolut skillnad om jag skulle smaka på den rena buljongen och jämföra. Typ kycklingbuljongen tycker jag är hemsk 😖
 
Känner du verkligen skillnad om du gör en grönsakssoppa med köttbuljongtärning mee 4% kött i, än om du tar en umamibuljongtärning eller grönsaksbuljong?
Det kan inte skilja direkt mycket i smak.
Det är jätteskillnad i smak på grönsaksbuljong, oxbuljong, hönsbuljong och svampbuljong. Om detta sedan beror på kötthalten, tillsatta aromer, eller om det är mer selleri i grönsaksbuljongen och mer morötter i köttbuljongen låter jag vara osagt. Det kan ju vara något annat i dem som gör att de smakar olika. Det är nog inte mycket svamp i svampbuljongen heller men den går definitivt inte att missta för kyckling eller grönsaks.

Är ju ingen större buljongentusiast direkt (det kan vara palmolja och allt möjligt i) men att det är stor skillnad är det ingen som helst tvekan om.
 
Senast ändrad:
Känner du verkligen skillnad om du gör en grönsakssoppa med köttbuljongtärning mee 4% kött i, än om du tar en umamibuljongtärning eller grönsaksbuljong?
Det kan inte skilja direkt mycket i smak.

Däremot är det ju för mig som icke-vegetarian inte heller ett argument för att välja bort köttbuljongen, även om det skulle smaka lika. Snarare är det väl då bra att den bara innehåller 4% kött och ändå är gjord på biprodukter som annars skulle gå till spillo.
 
Tror att många i den här diskussionen överskattar 'folks' kunskaper och ansvar. Som varande nötallergiker så möts jag ofta av de mest bisarra frågorna när jag påtalar det - 'oj - är vegetabilisk olja nötter? Är lecitin nötter? Men cashew är väl ingen nöt? Är aprikos en nöt?' osv osv. Att begära att 'folk' ska veta är att ställa höga krav, det är MITT eget förbaskade ansvar att ur given innehållsförteckning veta och ansvara för vad jag inte ska stoppa i munnen - alltid. Och det gäller väl såväl allergiker som veganer, vegetarianer av olika slag eller vad man nu har för anledning till specialkost att själva ta det ansvaret och inte lägga det på andra som i 'respektlöst' eller 'ansvarslöst'.
 
Såg att dafgårds börjat med en vego-serie, och de la ut en bild på instagram med matlådan 'vegohamburgare med hälta hälta '- vegetarisk hamburgare med bröd, serveras med pommes frites och potatismos, räksallad och ketchup' och hela kommentarsfältet översvämmas med hur korkat det är att sälja en vegohamburgare med räksallad till...men då har folk inte läst innehållsförteckning eller sett den video som dafgårds länkar till i anslutning till bilden på matlådan.

(för övrigt en fruktansvärt fånig video, men vad vet jag - det kanske säljer?)
 
Tror att många i den här diskussionen överskattar 'folks' kunskaper och ansvar. Som varande nötallergiker så möts jag ofta av de mest bisarra frågorna när jag påtalar det - 'oj - är vegetabilisk olja nötter? Är lecitin nötter? Men cashew är väl ingen nöt? Är aprikos en nöt?' osv osv. Att begära att 'folk' ska veta är att ställa höga krav, det är MITT eget förbaskade ansvar att ur given innehållsförteckning veta och ansvara för vad jag inte ska stoppa i munnen - alltid. Och det gäller väl såväl allergiker som veganer, vegetarianer av olika slag eller vad man nu har för anledning till specialkost att själva ta det ansvaret och inte lägga det på andra som i 'respektlöst' eller 'ansvarslöst'.

'folk' som arbetar professionellt med mat ska veta. Om de då marknadsför en rätt som vegetarisk, så ska den vara det. Något annat är ansvarslöst.

Ordet "respektlöst", i det inlägg jag skrev, avsåg att man var medveten om förhållandet men ansåg att det gick bra ändå utan att informera mottagaren (alltså att medvetet välja att använda köttbuljong trots att man vet att rätten då inte är vegetarisk). Att alla kan göra misstag eller sakna specifik kunskap, när de inte är i sin profession, är en annan sak. Till och med använda köttbuljong utan att tänka på det i en vegetarisk rätt.
 
'folk' som arbetar professionellt med mat ska veta. Om de då marknadsför en rätt som vegetarisk, så ska den vara det. Något annat är ansvarslöst.

Ordet "respektlöst", i det inlägg jag skrev, avsåg att man var medveten om förhållandet men ansåg att det gick bra ändå utan att informera mottagaren (alltså att medvetet välja att använda köttbuljong trots att man vet att rätten då inte är vegetarisk). Att alla kan göra misstag eller sakna specifik kunskap, när de inte är i sin profession, är en annan sak. Till och med använda köttbuljong utan att tänka på det i en vegetarisk rätt.
Ja, jag säger inte emot dig och förstår mekaniken. Men. At the end of the day, så är det ändå a l l t i d du som konsument som har ansvar för vad du stoppar i din mun.
 
Tror att många i den här diskussionen överskattar 'folks' kunskaper och ansvar. Som varande nötallergiker så möts jag ofta av de mest bisarra frågorna när jag påtalar det - 'oj - är vegetabilisk olja nötter? Är lecitin nötter? Men cashew är väl ingen nöt? Är aprikos en nöt?' osv osv. Att begära att 'folk' ska veta är att ställa höga krav, det är MITT eget förbaskade ansvar att ur given innehållsförteckning veta och ansvara för vad jag inte ska stoppa i munnen - alltid. Och det gäller väl såväl allergiker som veganer, vegetarianer av olika slag eller vad man nu har för anledning till specialkost att själva ta det ansvaret och inte lägga det på andra som i 'respektlöst' eller 'ansvarslöst'.
Såklart är det vars och ens ansvar att ha koll på ingredienserna. Men, beställer jag vegetarisk mat på en restaurang så ska jag kunna förvänta mig att jag serveras vegetarisk mat. Allt annat är okunnigt och respektlöst. Trots det har jag av erfarenhet lärt mig att alltid fråga efter den exakta innehållsförteckningen. Om mitt barn har läkarintyg på att hen ska äta en viss kost så ska jag kunna räkna med att förskolan inte slarvar eller har egna åsikter om vad barnet ska äta. Allt annat är okunnigt och respektlöst och kan barnet inte ens läsa själv så är hen jäkligt utlämnad till pedagogerna när de ljuger och säger att hen kan äta det de serverar.
Åker jag hem till någon där det ska bjudas på mat frågar jag vad hen tänkt bjuda på i övrigt och tar med min egen mat, i normalfallet tillagar jag den själv med. Det är aldrig några problem.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 097
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 982
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp