Övergång till fisk?

Såklart är det vars och ens ansvar att ha koll på ingredienserna. Men, beställer jag vegetarisk mat på en restaurang så ska jag kunna förvänta mig att jag serveras vegetarisk mat. Allt annat är okunnigt och respektlöst. Trots det har jag av erfarenhet lärt mig att alltid fråga efter den exakta innehållsförteckningen. Om mitt barn har läkarintyg på att hen ska äta en viss kost så ska jag kunna räkna med att förskolan inte slarvar eller har egna åsikter om vad barnet ska äta. Allt annat är okunnigt och respektlöst och kan barnet inte ens läsa själv så är hen jäkligt utlämnad till pedagogerna när de ljuger och säger att hen kan äta det de serverar.
Åker jag hem till någon där det ska bjudas på mat frågar jag vad hen tänkt bjuda på i övrigt och tar med min egen mat, i normalfallet tillagar jag den själv med. Det är aldrig några problem.
Tja, jag la mig i den här diskussionen med utgångspunkt att det jag stoppar i min mun kan ta livet av mig på någon minut, jag KAN inte lägga ansvaret på någon annan som man kanske tydligen kan då när man har specialkost av andra anledningar. Mina barn har vuxit upp med strikt allergikost relaterat till nötter och det har aldrig varit några problem då de alltid varit medvetna om att man inte KAN eller SKA lita på att 'någon annan' tar ansvar för deras egen allergi.

Det är mitt perspektiv och jag antar att jag ska be om ursäkt som lägger folks eget ansvar på sig själva.
 
Tja, jag la mig i den här diskussionen med utgångspunkt att det jag stoppar i min mun kan ta livet av mig på någon minut, jag KAN inte lägga ansvaret på någon annan som man kanske tydligen kan då när man har specialkost av andra anledningar. Mina barn har vuxit upp med strikt allergikost relaterat till nötter och det har aldrig varit några problem då de alltid varit medvetna om att man inte KAN eller SKA lita på att 'någon annan' tar ansvar för deras egen allergi.

Det är mitt perspektiv och jag antar att jag ska be om ursäkt som lägger folks eget ansvar på sig själva.

Jag tror att vi lägger lite olika perspektiv på ordet ansvar. Att man själv har ett ansvar för vad man stoppar i sig gör inte att en restaurang som marknadsför vegetarisk kost fast de använder köttbuljong, ska betraktas som att de fullgjort sitt ansvar. De är fortfarande ansvarslösa och respektlösa.

Men glädjen över att restaurangägaren kanske blir fälld för felaktig marknadsföring när de lagt i nötter utan att vara tydliga är nog ändå inte så stor när man sitter i ambulansen och får injektioner.
 
Tja, jag la mig i den här diskussionen med utgångspunkt att det jag stoppar i min mun kan ta livet av mig på någon minut, jag KAN inte lägga ansvaret på någon annan som man kanske tydligen kan då när man har specialkost av andra anledningar. Mina barn har vuxit upp med strikt allergikost relaterat till nötter och det har aldrig varit några problem då de alltid varit medvetna om att man inte KAN eller SKA lita på att 'någon annan' tar ansvar för deras egen allergi.

Det är mitt perspektiv och jag antar att jag ska be om ursäkt som lägger folks eget ansvar på sig själva.
Nej du behöver inte be om ursäkt men samtidigt ska man kunna lita på att folk inte står och ljuger en rätt upp i ansiktet. För min del har det blivit att jag extremt sällan äter ute, det sker någon gång per år som mest för att jag så ofta måst tjafsa med restaurangpersonal. Det förtar nöjet iallafall för mig och det är sällan jag ärligt har kunnat säga att maten varit god. Små barn (i det här fallet 18 månader gammal) anser jag inte ska behöva klara det när vuxna omkring barnet vet vad som gäller. Hen visste när hen var drygt 2 år skillnaden på "sin" mjölk och vanlig mjölk och var såpass verbal att hen kunde fråga vad det var i mat och då var det inget problem längre.
 
Men glädjen över att restaurangägaren kanske blir fälld för felaktig marknadsföring när de lagt i nötter utan att vara tydliga är nog ändå inte så stor när man sitter i ambulansen och får injektioner.
Precis. Men med tillägget att ingen restaurangägare blir fälld för 'felaktig marknadsföring' för att ha serverat mig nötter. Det funkar inte så. Däremot om buljongen inte har innehållsdeklarerat innehåll av oxsvans(buljong) i sin fond ställs producenten till ansvars för otillräcklig innehållsförteckning enligt livsmedelslagar.

Okunskap kan inte vara straffbart, men oansvarighet kan.
 
Precis. Men med tillägget att ingen restaurangägare blir fälld för 'felaktig marknadsföring' för att ha serverat mig nötter. Det funkar inte så. Däremot om buljongen inte har innehållsdeklarerat innehåll av oxsvans(buljong) i sin fond ställs producenten till ansvars för otillräcklig innehållsförteckning enligt livsmedelslagar.

Okunskap kan inte vara straffbart, men oansvarighet kan.

Det är olika lagar det handlar om här. Om man inte kan upplysa/deklarera innehåll av allergena ämnen kan det innebära marknadsföring av farliga livsmedel (livsmedelsförordningens artikel 14). Detta är betydligt mer allvarligt än märkningsfel, som i exemplet med buljongen (kött är inte på listan över allergena ämnen). Bägge fel bryter dock mot lagar och regler.

Okunskap kan dessutom absolut vara straffbart i livsmedelslagstiftningen om det handlar om saker man borde veta eller borde ha kunnat räkna ut ;).
 
Det är olika lagar det handlar om här. Om man inte kan upplysa/deklarera innehåll av allergena ämnen kan det innebära marknadsföring av farliga livsmedel (livsmedelsförordningens artikel 14). Detta är betydligt mer allvarligt än märkningsfel, som i exemplet med buljongen (kött är inte på listan över allergena ämnen). Bägge fel bryter dock mot lagar och regler.

Okunskap kan dessutom absolut vara straffbart i livsmedelslagstiftningen om det handlar om saker man borde veta eller borde ha kunnat räkna ut ;).
Okej, bra med klargörande! 👍 Fortfarande har jag dock ett eget ansvar för vad jag väljer att lita på och vad jag stoppar i min mun. Tro mig, jag har åkt från ett konditori rakt in till intensiven, TROTS att jag frågade efter innehåll. Hade jag avlidit kanske nån hade yrkat på ansvar för konditoriet, vad vet jag. Men jag lärde mig en ganska rejäl läxa och jag vet att jag har ett eget ansvar för hur hantera att jag inte får i mig något jag inte ska ha i mig. Skulle jag lita på att någon annan vet eller tar ansvar, skulle jag ligga 6ft under idag.
 
Okej, bra med klargörande! 👍 Fortfarande har jag dock ett eget ansvar för vad jag väljer att lita på och vad jag stoppar i min mun. Tro mig, jag har åkt från ett konditori rakt in till intensiven, TROTS att jag frågade efter innehåll. Hade jag avlidit kanske nån hade yrkat på ansvar för konditoriet, vad vet jag. Men jag lärde mig en ganska rejäl läxa och jag vet att jag har ett eget ansvar för hur hantera att jag inte får i mig något jag inte ska ha i mig. Skulle jag lita på att någon annan vet eller tar ansvar, skulle jag ligga 6ft under idag.
Ja, tyvärr så måste man som allergiker idag ta ett stort eget ansvar, eftersom det fortfarande är många i livsmedelsbranschen som inte har så mycket koll som lagen kräver :(.
 
4% kött innebär för det första att det inte är vegetariskt samt så kan dessa 4% vara tillräckligt för att få en icke köttätare att reagera även om de inte får veta att det är något som kokats med buljong med liten mängd avkok på nötkött.

Varför ens servera kött (och andra köttbiprodukter) till en som är vego?
Men snälla, varför har du fått för dig att jag rekommendera någon att servera kött till en vegetarian/vegan?
 
Då undrar man ju lite över hur viktiga de där 4% är för smakens skull...? Om 96% av buljongtärningen består av annat, vegetabiliskt. Det känns lite som om de 4% lagts till för att man ska få kalla det köttbuljong...? Eller?
Lurendrejeri och ingenting annat. Och som någon annan skev i tråden, känner vi ens skillnad på en soppa gjord med köttbuljong eller en med grönsaksbuljong? Jag vet att jag inte hade känt någon skillnad i alla fall. För det är lur hela grejen.
Det är väl därför tex människor som upplyser om felen i matindustrin är så viktiga tänker jag, tex ”Den hemlige kocken”.
 
Lurendrejeri och ingenting annat. Och som någon annan skev i tråden, känner vi ens skillnad på en soppa gjord med köttbuljong eller en med grönsaksbuljong? Jag vet att jag inte hade känt någon skillnad i alla fall. För det är lur hela grejen.
Det är väl därför tex människor som upplyser om felen i matindustrin är så viktiga tänker jag, tex ”Den hemlige kocken”.
Jo det är ju skillnad, säger inte att det ena är bättre eller sämre men det är helt klart skillnad på soppa gjord med kycklingbuljong, svampbuljong, grönsaksbuljong eller köttbuljong eller mörk oxbuljong :) oaktat palmolja och ev lurendrejerier. Antingen är det det de kokar i som gör skillnad eller så är det smaktillsatser.

Det är ju inte så himla mycket kyckling i dessa heller misstänker jag.
1628078247325.png

Men nog sjutton smakar de tyvärr typ rostad kyckling och därmed helt annorlunda än dillchips som jag också hatar.

Samtidigt har jag ingen aning om hur stor procent kyckling det blir i en buljong man kokat ihop själv på ett kycklingskrov heller.

Det är ju också smakskillnad på soppa gjord på Knorrs grönsaksbuljong och Kung markattas.
 
Jo det är ju skillnad, säger inte att det ena är bättre eller sämre men det är helt klart skillnad på soppa gjord med kycklingbuljong, svampbuljong, grönsaksbuljong eller köttbuljong eller mörk oxbuljong :) oaktat palmolja och ev lurendrejerier. Antingen är det det de kokar i som gör skillnad eller så är det smaktillsatser.

Det är ju inte så himla mycket kyckling i dessa heller misstänker jag.
Visa bifogad fil 74801
Men nog sjutton smakar de tyvärr typ rostad kyckling och därmed helt annorlunda än dillchips som jag också hatar.

Samtidigt har jag ingen aning om hur stor procent kyckling det blir i en buljong man kokat ihop själv på ett kycklingskrov heller.

Det är ju också smakskillnad på soppa gjord på Knorrs grönsaksbuljong och Kung markattas.

FAKTA: Knorr Köttbuljong
  • 53,0 % Salt, inklusive det som finns i smakförstärkare och jästextrakt.
  • 21,1 % Palmfett (en del fullhärdat)
  • 11,2 % Jästextrakt
  • 4,1 % Smakförstärkare (mononatriumglutamat E621, dinatriumguanylat E627, dinatriuminosinat E631)
  • 2,1 % Nötköttextrakt
  • 1,4 % Olivolja
  • 7,5 % aromämne, maltodextrin, karamelliserat socker, lökextrakt och sellerifrö

Nej, det är inte lika lätt att mäta. Men har man inte stoppat i annat än nötkött och grönsaker och sedan skulle torka ur allt vatten så lär det väl vara andelar av dessa som är i det? Då finns vare sig salt, palmfett, jästextrakt, smakförstärkare, olja eller aromämnen i den hemgjorda.

https://www.gronagardar.se/sv/handla/produkt/110155_benbuljong-not

Ingredienser: Nötben* (ledben och buljongben från gräsbetesdjur), morot*, rotselleri*, gul lök*, vitpeppar**, lagerblad** och timjan**.
*KRAV-certifierad råvara **EU-ekologisk råvara
 
FAKTA: Knorr Köttbuljong
  • 53,0 % Salt, inklusive det som finns i smakförstärkare och jästextrakt.
  • 21,1 % Palmfett (en del fullhärdat)
  • 11,2 % Jästextrakt
  • 4,1 % Smakförstärkare (mononatriumglutamat E621, dinatriumguanylat E627, dinatriuminosinat E631)
  • 2,1 % Nötköttextrakt
  • 1,4 % Olivolja
  • 7,5 % aromämne, maltodextrin, karamelliserat socker, lökextrakt och sellerifrö

Nej, det är inte lika lätt att mäta. Men har man inte stoppat i annat än nötkött och grönsaker och sedan skulle torka ur allt vatten så lär det väl vara andelar av dessa som är i det? Då finns vare sig salt, palmfett, jästextrakt, smakförstärkare, olja eller aromämnen i den hemgjorda.

https://www.gronagardar.se/sv/handla/produkt/110155_benbuljong-not

Ingredienser: Nötben* (ledben och buljongben från gräsbetesdjur), morot*, rotselleri*, gul lök*, vitpeppar**, lagerblad** och timjan**.
*KRAV-certifierad råvara **EU-ekologisk råvara
Nu låter du som att jag försvarar dålig buljong med palmolja som livsmedel. Vilket jag inte gör, jag använder det helst inte.

Jag menar bara att de smakar olika lite oavsett varför de gör detta.

Grönsaksbuljongen är ju inte bättre som livsmedel.
Salt, vegetabiliskt fett (palm, shea, sal), stärkelse, grönsaker 5 % (lök[1], morot[1], tomat[1], paprika[1], purjolök[1]), jästextrakt, socker, kryddor och örter 3,5 % (bl.a. SELLERIFRÖ, persilja[1] och vitlök[1]), karamelliserad sirap, arom (innehåller SELLERI), maltodextrin.

Så för i helskotta :) jag försöker inte hävda att man ska använda buljong, att den är bra, god, fantastisk, nyttig eller någonting sådant.

Jag försöker bara hävda att grönsaksbuljong och köttbuljong inte smakar likadant i soppa. :) (utan att därmed lägga någon värdering i vilken typ av buljong som är godare i soppa)

Och att det inte är så konstigt. För andra saker med väldigt lite vad det nu är i smakar också olika. Vilket kan bero på aromer tex (konstgjorda aromer som inte innehåller grönsaker eller kött tex. som det som gör att chips kan smaka typ kyckling, tyvärr, istället för äppelpaj, ännu mer tyvärr. Utan att innehålla vare sig kyckling eller äppelpaj.)

 
Senast ändrad:
Nu låter du som att jag försvarar dålig buljong med palmolja som livsmedel. Vilket jag inte gör, jag använder det helst inte.

Jag menar bara att de smakar olika lite oavsett varför de gör detta.

Grönsaksbuljongen är ju inte bättre som livsmedel.


Så för i helskotta :) jag försöker inte hävda att man ska använda buljong, att den är bra, god, fantastisk, nyttig eller någonting sådant.

Jag försöker bara hävda att grönsaksbuljong och köttbuljong inte smakar likadant i soppa. :) (utan att därmed lägga någon värdering i vilken typ av buljong som är godare i soppa)

Och att det inte är så konstigt. För andra saker med väldigt lite vad det nu är i smakar också olika. Vilket kan bero på aromer tex (konstgjorda aromer som inte innehåller grönsaker eller kött tex. som det som gör att chips kan smaka typ kyckling, tyvärr, istället för äppelpaj, ännu mer tyvärr. Utan att innehålla vare sig kyckling eller äppelpaj.)

Nä, jag utvecklade bara diskussionen kring frågan om hur mycket kött egengjord buljong innehöll.
 
Nä, jag utvecklade bara diskussionen kring frågan om hur mycket kött egengjord buljong innehöll.
Ok, vad bra :) Det är ju helt självklart att Gröna gårdar buljongen är bättre på alla sätt och vis. Dvs helt väsenskild.

(vet fortfarande inte hur mycket faktiskt kött det är i den efter att man silat den :), eller vad kött faktiskt är, dvs är det fibrerna eller, om det är fibrerna lär det helt silas bort. Det är kanske benmärg och fett kvar, gelatin kan det räknas som kött?) vet faktiskt inte hur mycket av vad som helst som behövs för att smaken ska gå över. Ur vegetarianperspektivet spelar det ju hur som helst ingen roll huvudsaken är ju att kött varit inblandat i processen.)
 
Det är väl som med t.ex. hemmagjord svart vinbärs-gele´ vs billig version från butik. En ENORM skillnad i smak! Den hemmagjorda är enbart gjord av svarta vinbär och socker (och liiiite vatten) medans den köpta billiga versionen innehåller äppeljuice inte minst och rätt lite vinbär. Smakskillnaden mellan köttbuljongtärning och hemmagjord köttbuljong är minst lika stor.
 
Min hy blev extremt mycket bättre när jag slutade med mjölkprodukter 🤷‍♀️
Långt efter men just hyn är första tecknet när sonen som är överkänslig mot mjölkprotein har slarvat lite för mycket. Han äter å andra sidan kött. ;)

Men för att komma in på spåret dåligt pålästa så här jag i och med sonen lärt mig att fråga på flera olika sätt för att få veta vad som är mjölkprotein fritt. "Nej det är inte mjölk i, bara smör" har jag fått veta ett par gånger på caféer och konditorier 🙈 Nu är han bara överkänslig så det är ingen katastrof om det blir fel ibland men man blir trött.
 
Jo, och då är det ju ännu mer synd att inte ens de som är kvalificerade används i någon större utsträckning till livsmedel. Det är också lite onödigt lång karens på många läkemedel för hästar, av försiktighetsskäl/bekvämlighetsskäl så att man slipper ta reda på mer. De flesta läkemedel går inte att hitta rester av efter 30 dygn.
Frågan är väl om folk skulle köpa det i Sverige idag? Eller skulle det bli liggande på hyllorna, bara? När jag var liten åt vi "hamburgerkött", dvs tunnskivat rökt hästkött, väldigt gott minns jag. Idag vet jag ingen som äter det. Man skulle nog behöva nån form av reklamdrive isåfall....
 
Frågan är väl om folk skulle köpa det i Sverige idag? Eller skulle det bli liggande på hyllorna, bara? När jag var liten åt vi "hamburgerkött", dvs tunnskivat rökt hästkött, väldigt gott minns jag. Idag vet jag ingen som äter det. Man skulle nog behöva nån form av reklamdrive isåfall....
Förmodligen är den kommersiella bedömningen att vi hellre väljer broilerkyckling, dansk gris och brasiliansk oxe helt rätt. Men det undantar inte min känsla i att det är hemskt synd att vi inte använder resurserna i de djur vi själva föder upp. Högkvalitativa livsmedel som destrueras.

Jag äter det ibland, så sällan för att det just är så svårt att köpa. Men skivat hamburgerkött finns i de flesta affärer !
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp