Bukefalos 26 år!

Övergång till vegansk mat, tips efterlyses!

Stinaelin

Trådstartare
Jag försöker fasa ut animaliska produkter i min kost. Det jag saknar mest nu är grädde och mannagrynsgröt (och kött, men det är som det är).

Jag behöver era tips på vilka erättningsprodukter för mejeriprodukter, och vad som passar bäst till vad.
Oatlys Ikaffe gillar jag i kaffe och te, men tycker inte det passar i så mycket annat.

Så vad använder ni till bechamelsås, mannagrynsgröt, i gräddsås, som frukostfil eller yoghurt, yoghurtsås och som vispgrädde, eller bara som en klick crème fraiche?

Dessutom behöver jag kanske tillskott i form av kalcium. Äter ni sådant?
 
Oatly iMat är super till mannagrynsgröt och gräddsås. Ibland till och med bättre än grädde tycker jag. Tråkigt att det är ett så ondskefullt företag som jag helt inte vill ha att göra med men iMaten är så smidig att jag köper den ändå.

Ett oväntat såstips är att ha mosad potatis i såsen. Det blir både mättande och bra konsistens.

Kokosmjölk och koksgrädde är jättegott tycker jag men smakar ju mycket kokos.

Inte alls vad du bad om men mitt bästa tips är att försöka släppa det här med att ersätta mejeriprodukter ett tag och se lite mer förutsättningslöst på maten. Hitta nya saker att äta som inte är svindyra konstgjorda försök att efterlikna mejeriprodukter utan mer handlar om att det är gott och veganskt.

Man kan t.ex. mixa nötter, odla groddar, toppa maten med en blandning av hampafrö och bjäst.
Bjäst är ett bra tips, smakar ostigt och ger det där lilla extra. Ha olivolja på brödet och en klick riven pepparrot i soppan. Som sås till sallad kan du blanda tahini, olja och vatten. Besök också en mellanösternbutik och köp lite olika burkar och experimentera hemma.
 
Äter inte veganskt men har fått ta bort mejeriprodukter. Jag gör egen mandelmjölk och egen cashewmjölk, om jag äter gröt eller vill ha i kaffe/te. 1 dl nötter/mandel, lägg i blöt över natten eller dagen (har du kokande vatten så räcker det med 2-4 tim för mandel, cashewnötter är mjukare så det går snabbare),skölj och mixa med lite vatten + lite salt + ev lite vaniljpulver. Späd sedan med vatten för önskad konsistens, 5 dl brukar vara lämpligt till 1 dl nötter/mandel. Håller i kylen 3 dagar, enkelt att göra och man slipper alla tillsatser det är i de färdiga alternativen i butiken. Veganska mjölkersättningar är en enorm källa till tillsatser om man inte är observant, så är vitsen med vegansk mat att bli hälsosammare så bör man se upp...

Jag ersätter i övrigt mkt mejerier med kokosgrädde/-mjölk i matlagning. Istället för grädde till tex bär eller desserter så funkar det att vispa kokosmjölk (den feta varianten på Santa Maria tetra) om den är väl kyld. Om man har i lite citron så tar det bort lite av kokossmaken då du lagar mat, jag kan bli rätt trött på att allt smakar kokos så gör jag en sås brukar jag ha i citron.
 
Senast ändrad:
Vill bara tillägga att jag inte använder nöt/mandelmjölk i matlagning. Har inte provat för tror det skr sig och blir blaskigt. Jag använder den bara i kaffe, gröt eller som spädning i smoothie. Tror inte det blir så bra att koka sås på, men kan såklart ha fel. Skillnaden med hemmagjord nötmjölk och de man köper är att tillsatserna i köpes gör att de håller ihop bättre vid uppvärmning osv, man får såklart själv avgöra om det är en bra grej att manipulera råvarorna så pass. Många oljor osv blir direkt skadliga om man hettar upp dem eller härdar dem för att tåla upphettning/ ej skära sig, såsom man gör i tex Oatlys produketer.
 
När jag uteslöt alla mejeriprodukter käkade jag soygurt istället för yoghurt. Vispgrädde finns också som soja.
(Sedan kan man ju vilja utesluta sojaprodukter av andra anledningar, men smakmässigt då). För matlagningsgrädde använder vi iMat.

Oatleys vaniljsås tycker jag är god. Vaniljglassen med.
 
Inte alls vad du bad om men mitt bästa tips är att försöka släppa det här med att ersätta mejeriprodukter ett tag och se lite mer förutsättningslöst på maten. Hitta nya saker att äta som inte är svindyra konstgjorda försök att efterlikna mejeriprodukter utan mer handlar om att det är gott och veganskt.
Det här tror jag är det bästa tips jag någonsin läst. Ersättningsprodukterna är i min mening ofta direkt äckliga, nej jag är inte vegetarian och försvär mig definitivt inte till ideologin veganism, och är en stor orsak till att jag skyr vegansk mat som pesten.
 
Mina tips är att låta det ta lite tid och helt enkelt testa dig fram bland de olika produkterna som finns för att hitta det du gillar bäst. Det finns så mycket nu för tiden. I slutändan är smaken ändå individuell och smaklökarna behöver få ställa in sig på nya saker. Första gången jag testade sojamjölk tyckte jag det inte gick att dricka, så jag skippade det. Ett halvår senare provade jag igen och tyckte det var jättegott.

Jag tycker det finns massor med jättegoda "ersättningsprodukter". (Förstår inte riktigt folks problem med konceptet att tillverka matvaror utifrån olika råvaror. Varken ost eller yoghurt eller korv växer på träd, så jag ser inte en växtbaserad korv som mindre 'autentisk' än en köttbaserad.) Visst, förväntar man sig att det ena ska vara exakt som det andra blir man besviken, förväntar man sig att det ska vara gott behöver man inte alls bli det.
 
Jag gör egen kokosyoghurt av startkultur (en köpeyoghurt eller probiotika, jag hade probimage) och kokosmjölk. Utan tillsatt vatten blir det tjockare typ turkisk yoghurt, jag brukar ha tre delar kokosmjölk och en del vatten. Tycker Änglamarks kokosmjölk ger bäst konsistens, ibland blir andra gryniga. 1,5 dygn ca i rumstemp, klart.

Tycker kokosmjölk funkar ”som grädde” med mindre mängd i annan vätska och med citron som @_Taggis_ , då slår inte kokossmaken igenom och det funkar till icke-asiatiska smaker.

Röror och dippar av blötlagda frön/nötter ev blandat med smaksättare (något av örter, oliver, soltorkad tomat, alger tex) är för mig otroligt mycket mer tillfredsställande ”istället” för mejerier/kött än veganska substitut för mig. Att blötlägga ger överlägsen konsistens (bortsett från andra aspekter).
 
Håller med @Nytant om att låta det ta tid. Testa dig fram och hitta vad du gillar/inte gillar. Överge inte en produkt bara för att det smakar konstigt/ovant första gången du smakar.

Förövrigt vill jag ha det enkelt. Kan göra eget ibland men för det mesta finns det inte tid/ork till det.
Oatly imat och imat fraiche (går också bra att göra kalla såser på) tycker jag funkar bra i matlagning!
Istället för fraiche i kall sås - Planti greek style gurt.
Gräddfil - Planti sour dream.
Vispgrädde - Aito havre, Alpro cuisine vispbar, Oatly imat visp.
I gröt, kaffe, müsli osv använder jag Oatly Deluxe. Havredals produkter är goda, tyvärr lite dyrare.
Nån annan får svara för frukostyoghurt då jag inte äter sånt. Planti har Soygurt i olika smaker men minns inte vad jag tyckte om smaken.

Angående vitaminer. Du behöver inte käka kalciumtillskott så länge du äter en varierad vegansk kost. Finns i olika typer av grönsaker, frukt, nötter, bönor osv, googla.

Förstår inte behovet av att lufta hur äckligt/dåligt det är med veganska mjölksubstitut? Var väl knappast det ts efterfrågade.
 
Jag försöker fasa ut animaliska produkter i min kost. Det jag saknar mest nu är grädde och mannagrynsgröt (och kött, men det är som det är).

Jag behöver era tips på vilka erättningsprodukter för mejeriprodukter, och vad som passar bäst till vad.
Oatlys Ikaffe gillar jag i kaffe och te, men tycker inte det passar i så mycket annat.

Så vad använder ni till bechamelsås, mannagrynsgröt, i gräddsås, som frukostfil eller yoghurt, yoghurtsås och som vispgrädde, eller bara som en klick crème fraiche?

Dessutom behöver jag kanske tillskott i form av kalcium. Äter ni sådant?
Jag är inte vegan men använder en hel del veganska ersättningsprodukter ändå.

Jag kokar min mannagrynsgröt på Oatlys iKaffe eller Coops variant ”Havre till kaffe”. Har även tagit mandelmjölk och det fungerar också bra.

Överlag ersätter jag vanlig mjölk rakt av med iKaffe. Gör ofta bechamelsås och jag tycker att den blir god, men man behöver salta lite mer än med vanlig mjölk.

Istället för matlagningsgrädde använder jag Oatlys iMat eller liknande produkt från annat märke.

Creme fraiche ersätts bäst med Oatlys ”på Mackan” då jag tycker att deras iFraiche saknar syra.

Vid stekning och bakning tar jag Milda Culinesse istället för smör, den har god smörsmak.

Istället för smör på mackan tycker jag Naturli Vegan Bredbart är god.

Alpro gör en god soyayoghurt tycker jag.
 
Mannagrynsgröt på vatten är faktiskt inte helt fel enligt mig. Godast är kokosgrädde men det är lite dyrt tycker jag.

Jag har inte provat själv men har ibland varit sugen på att skaffa en sån där veganmjölkapparat. Man häller i sojabönor eller havre eller ris eller vad man vill och så gör den mjölk av det. Ser ut som en vattenkokare ungefär. De flesta märken kan även göra nötsmör, mala kaffe och värma innehållet.
 
Du behöver med all sannolikhet inte kalciumtillskott. Däremot b12, men det har du nog koll på redan. Många ersättningsprodukter är berikade med b12 men långt ifrån alla.

I övrigt säger jag som @Nytant att det är bäst att du själv testar dig fram. Personligen kör jag på alpros sockerfria soyghurt i matlagning och havremjölk i bechamel, varm choklad, kakor, och risgrynsgröt etc. Och soyatoos spraygrädde om jag är sugen på vispgrädde. Men din smak kan ju vara helt annorlunda!

Annars så tycker jag det är bra att tänka lite mer i grundläggande smaktoner. Om du saknar kött så finns det många maträtter/kryddor som ger mer umami, t.ex. att blanda vinäger, olivolja, och honung, eller krydda med miso eller spirulina. I början är det verkligen lätt att tänka att en bara vill ersätta produkter i sin vanliga matlagning och jag tror absolut att det är ett bra ställe att börja (och även fortsätta, jag menar jag blir sugen på stroganoff ibland jag med!) men ofta blir det mer smakrikt om en tänker lite mer på kryddning och vilka toner, konsistenser, och näringsämnen som var det som gjorde att en gillade icke-veganska varianten :)
 
Vill tipsa om Planti cooking (havrebaserad). Absolut bästa "gräddersättingen" och svår att vara utan tycker jag. Fungerar även som bechamelsås alldeles för sig själv med salt och peppar.
Är inte vegan själv men har ofta veganer hembjudna och börjar bli riktigt van att äta veganskt.
Idag är även vegansk ost riktigt hyfsad - något som jag tyckt varit svårt att ersätta.
Ägg är en annan utmaning. Tofu och saltet Kala Namak (som har lite "äggsmak") fungerar OK som kokt/stekt ägg, spadet från kikärter på burk kan användas till majonnäs och maränger.
 
Inte alls vad du bad om men mitt bästa tips är att försöka släppa det här med att ersätta mejeriprodukter ett tag och se lite mer förutsättningslöst på maten. Hitta nya saker att äta som inte är svindyra konstgjorda försök att efterlikna mejeriprodukter utan mer handlar om att det är gott och veganskt.
Precis det är anledningen till att många av mina måltider blir veganska utan att jag medvetet försöker. Jag håller inte på och byter ut mejeriprodukter, jag gör helt enkelt mat där det inte ens är tänkt att vara sådant från början. Likadant med kött då. Har varit vegetarian i 15 år nu och när jag slutade äta kött var det ovanligt med ersättningsprodukter, så det blev ganska naturligt att jag fick försöka lära mig annat. Det blir dessutom mycket mer näringsrikt så! (innehållsförteckningarna på ersättningsprodukterna är sällan någon rolig läsning).

Även killen jag träffar (som absolut inte är vegetarian) håller med mig om att det är bäst att skippa recept som "ska" vara med kött. Han tycker tex inte(!) om tacos som görs med sojafärs istället, det känns bara fel för honom. Däremot när vi gör måltider som är veganska/vegetariska från början, då saknar han inte köttet det minsta. Många gånger har det dessutom blivit att han hellre äter det vegetariska/veganska alternativet om vi ger oss ut för att äta eller blir bjudna hos någon, men det händer aldrig om det vegetariska/veganska är "låtsaskött" och i övrigt samma måltid.
 
Haller med koren om att slappa ersattningsprodukterna.
Jag tycker jag lat mig laga mat "ordentligt" nar jag blev vegetarian, for att jag helt enkelt var tvungen att lara mig laga nya recept med "nya" ravaror, och inte bara tankte "Ja, jag ater val kyckling och nagot till" eller "Jag gor flask och nagon potatis till".

Jag anvander havremjolk och nagot slags veganskt smor, men annars ar mycket av min mat grundad kring gronsaker, linser, boner. Saser anvander jag oht inte sa mycket - i mitt huvud ar sas ofta ett kottillbehor, sa jag tanker inte sa mycket pa det, men kanske missar jag nagot dar.
 
Det blir dessutom mycket mer näringsrikt så! (innehållsförteckningarna på ersättningsprodukterna är sällan någon rolig läsning).
Vad menar du? Min havregrädde innehåller väl typ vatten, havre, rapsolja, salt. Havremjölken detsamma minus oljan men + D-vitamin tror jag. Sojamjölken vatten och sojabönor.

Tycker sällan innehållet är avskräckande men det finns nån överdriven rädsla för "e-nummer".
 
Vilken kör, @Stefffie ? 🤔 Tyckte det var fler som svarade på TS fråga än som rådde henne att låta bli.

*kl*
Jag äter växtbaserade alternativ med glatt humör och god aptit och tycker många är jättegoda. Vad gäller protein beror det som med de flesta andra råvaror på hur de tillagas och kryddas om det blir gott eller ej.

Obs nu kommer jag märka ord: För mig känns det dessutom konstigt att kalla t.ex. tofu eller seitan eller tempeh för "ersättningsprodukter" – hur länge har inte människor tillrett råvaror på det sättet? Visst, inte i Sverige, men ingen av oss äter väl längre som folk åt i Sverige förr, så pizza är väl också en ersättningsprodukt i så fall, för blodkorv och sylta eller gröt eller vad vi nu åt (och äter) i våra stugor. Och nu kanske jag är lite trotsig bara för att, men även i norra Europa finns det ju numera människor som aldrig ätit köttbaserad korv till exempel. För dem är väl sojakorv eller vad det nu är inte en ersättningsprodukt, utan köttkorven.

Om man dessutom är ett sammanhang, t.ex. en familj eller en grupp vänner eller en arbetsplats på utflykt, där vissa äter blandkost och vissa endast växtbaserat är det smidigt och trevligt att kunna laga samma rätt i stort och kanske bara ha olika sorters protein. Och för dem som övergår från blandkost till mer växtbaserat är det också enklare att välja ett annat protein med ungefär samma egenskaper än att lära sig helt nya rätter. Finns ju många som inte väljer bort kött för att de inte gillar smaken, utan av andra anledningar.

Pja, bara som en liten motvikt.
 
Vad menar du? Min havregrädde innehåller väl typ vatten, havre, rapsolja, salt. Havremjölken detsamma minus oljan men + D-vitamin tror jag. Sojamjölken vatten och sojabönor.

Tycker sällan innehållet är avskräckande men det finns nån överdriven rädsla för "e-nummer".
Jag tror det syftades på köttalternativen typ vegokorv och så vidare? Det finns bra men vissa är ganska dåliga både näringsmässigt och vad gäller tillsatser (till exempel e471/mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror som är länkade till autoimmuna tarmsjukdomar och IBS). Men det betyder ju inte att det är dåligt med veganskt; köttkorv är inte heller särskilt nyttig för det mesta, och tillsatser som finns i veganskt finns i annat också (finns nästan inte en enda glass utan e471 till exempel).
 
Jag tror det syftades på köttalternativen typ vegokorv och så vidare? Det finns bra men vissa är ganska dåliga både näringsmässigt och vad gäller tillsatser (till exempel e471/mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror som är länkade till autoimmuna tarmsjukdomar och IBS). Men det betyder ju inte att det är dåligt med veganskt; köttkorv är inte heller särskilt nyttig för det mesta, och tillsatser som finns i veganskt finns i annat också (finns nästan inte en enda glass utan e471 till exempel).
Aha, det stod strax innan om att inte byta ut mejeriprodukter så tolkade kanske fel. Är inte e471 typiskt köpebröd?

Jag äter sällan typiska köttsubstitut eftersom jag inte brukar gilla det. Äter mycket tofu, tempeh, ärt- och bönbiffar. Detta funkar ju bra som ersättning för kött, även om det inte försöker efterlikna det.

Tycker vegansk mat ofta får skäll för tillsatser och att det är "onaturligt" men hur ser egentligen icke veganska alternativen ut? Jag kan verkligen inte se att min havremjölk är mer onaturlig än komjölk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Somnade på jobbet
  • Rumsväxter 2
  • Vägen ur drogerna.

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2022
  • Tämja vildkatt? Råd och hjälp!

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden
  • Föl 2022

Omröstningar

  • Fanta Orange eller Zingo Apelsin?
Upp