Övergångstäcke

S

SanchoPancho

Sitter och funderar på att skaffa övergångstäcken nu inför våren. Tror bestämt att Rhinotäcket är på 370 g och innetäckena är på 300 eller 400. Då borde det väl vara vettigt med utetäcke på 200 g och innetäcke på 150?
Vad har ni för täcken?
 
Sv: Övergångstäcke

har din häst så mkt täcken på sig fortfarande?? :crazy:
min är naken inne å bara ett regntäcke ute! de e ju jättevarmt ute!
 
Sv: Övergångstäcke

Om den inte behöver vara påpelasd räcker det med 200g både inne och ute...Eller mina klarar sig på det, den ena är en frusen dansk... ;)

Men om du menade att den skulle ha 200g ute och 150g inne så räcker det nog oxå...du får prova om den känns kall under täcket...gör den inte de så är det lagom.... :smirk:
 
Sv: Övergångstäcke

kallt på nätterna ju....
min har ett tunnt (vet inte hur många gram) vinter-innetäke... (hade ett tjockare hela vintern)... å ute har hon bucas... om det e kallt så har hon även innetäcket under... men hon e rakad... står ifs i solen hela dan... ibland naken nån timme när jag e där... får ju inte bli kall (ont i ryggen)... men hon verkar glad iaf... rullar sig inte å biter inte i täcket (bara i staketet :D) så hon verkar ju inte dö av värmeslag ännu :D
 
Sv: Övergångstäcke

Oj, bor du i Norrland??

Min har fleecetäcke inne o ofodrat regntäcke över ute..
 
Sv: Övergångstäcke

Min häst är klippt och har regntäcke, tunnt bucas på sig ute o inne. Räcker gott o väl!
 
Sv: Övergångstäcke

Jag hade 420g ute och 500g+400g inne.
Nu har jag 300g inne och 300g ute.
 
Sv: Övergångstäcke

Min häst har bara extremt känslig rygg, hon är egentligen inte speciellt frusen av sig. Hon har 200 g både inne och ute just nu, och det är lite i varmaste laget ute i solen. :crazy:
När det var som kallast hade hon 200 g inne och 500 g ute och klarade sig utmärkt på det.

Ska leta upp ett täcke på ca 100 g nu, eller ett stadigt ylletäcke med bra passform. Fast ett sånt ylletäcke kostar nog... :smirk:
 
Sv: Övergångstäcke

Måste du ha något täcke då?

Nu när solen skiner nästan varje dag och det är varmt så måste det bästa vara att inte ha något. I alla fall så har vi haft kanonväder här uppe.

Jag har en varmblodstravare som har jättetunn päls och tävlas och tränas hårt. Men nog kan hon gå utan täcken för det. Det står även en rakad ponny här och han får självklart oxå gå utan täcken nu.
 
Sv: Övergångstäcke

Mina hästar är nakna så länge det är plusgrader o sol. Till natten klär jag på dem (de är ute dygnet runt) fleecefodrade regntäcken om det blir minusgrader/nederbörd, inte annars.

Här är det minst 20 grader när solen ligger på och jag har själv ingen lust att vara ute med täckjacka....
 
Senast ändrad:
Sv: Övergångstäcke

Min halvklippta, nästan färdigfällda pålle har nu gått naken i ett par dagar nu när det varit varmt. Börjar det regna eller bli kallare igen slänger jag på regntäcket.
 
Sv: Övergångstäcke

Lugna och fina nu! Det senaste när det har varit väldigt varmt har det räckt med vanligt regntäcke. Nu är det presterande tävlingshäst vi snackar om.
Det finns ju kalla dagar på våren också. Det är frost på nätterna trots värmen på dagarna. När det regnar och blåser kan det ju vara gott med ett mellantjockt täcke.

Hittade ett jättefint blått rambotäcke med 200 g vilket nog skulle bli bra.
 
Sv: Övergångstäcke

SanchoPancho skrev:
Lugna och fina nu! Det senaste när det har varit väldigt varmt har det räckt med vanligt regntäcke. Nu är det presterande tävlingshäst vi snackar om.
Det finns ju kalla dagar på våren också. Det är frost på nätterna trots värmen på dagarna. När det regnar och blåser kan det ju vara gott med ett mellantjockt täcke.

Hittade ett jättefint blått rambotäcke med 200 g vilket nog skulle bli bra.

Bara för att det är en presterande tävlingshäst så är det inte alls självklart att den ska vara täckad (OBS! Inget påhopp) :) Det är bara så enkelt att en presterande häst får så pass mycket energirik mat för att orka tävla - så den fryser helt enkelt mindre än en vanlig hobbyhäst som käkar mindre energirik mat. Däremot ska man ta hänsyn till om man har någon häst som är frusen av sig eller har extremt känslig rygg.

I detta avlånga land så är det ju stor skillnad i temperatur under denna årstid. Jag som bor i närke har min häst otäckad nu dessa dagar när det är fint väder. Har kallstall, med ett par minusgrader på natten. Hon har varit naken i stallet också. Dock är hon oklippt! Hade hon varit klippt hade jag nog haft ett tunt täcke på under natten. Blir regn och ruggväder nu så lägger jag på Bucas regntäcke med fleecfoder, är ju lite halvtunt.

Det är viktigt att tänka på att det faktiskt är mycket farligare för en häst att bli ÖVERHETTAD än vad det är för den att frysa en stund.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: blayenka
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 144
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp