Överkänslig mot knott (?) - skydda skap/ljumskar

Liten

Trådstartare
Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid ridning.

I torsdags svärmade knotten och min häst blev rätt illa biten på en fläck på insidan av ena låret. I fredags var han biten och svullen på skapet på samma sida, under helgen blev det mycket värre och i måndags morse kom veterinären (som jag rådgjort med redan i fredags) ut. Då var hästen så svullen att det inte gick att se hans ljumske om man kikade underifrån, pga "valkarna", och skapet var även det rejält svullet. Fick lite snabbverkande kortison på plats. Pencillinsalva 2ggr/dag i tre dygn, metacam 1ggr/dag i fem dygn, tvätta med Hibiscrub 1ggr/dag. Redan igår var hästen mycket bättre och det fortsätter att gå snabbt åt rätt håll, så han bör slippa antibiotika ("allmän" sådan).
Hästen ifråga är, i likhet med sin matte, poppis bland de bitande insekterna och första året på nuvarande boendeorten fick han som ett ödem frampå bogen pga rejält insektsbiten. Sen dess har han haft täcke (vanligt flugtäcke, då det räckt) på sig under insektssäsong och det har funkat bra. Men det område som var aktuellt nu skyddas ju inte alls av ett sådant täcke. Hästen har varit småbiten, dvs haft några bett, i området i princip hela sommaren utan problem. Och är för dagen lite biten även frampå bogen, utan reaktion. Men men.. Andra osaker (såsom reaktion på foder, salva t.ex.) är i princip uteslutna - det lutar åt överkänslighet mot knott.
Jag vill naturligtvis undvika att detta upprepas, eftersom det varit jobbigt för oss båda (och rätt dyrt. Förutom att hästen haft riktigt ont, när svullnaden ökade så drastiskt.). Men som sagt, hur skyddar man det området utan att hindra hästen från att kissa? :crazy:
 
Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid ridning.

I torsdags svärmade knotten och min häst blev rätt illa biten på en fläck på insidan av ena låret. I fredags var han biten och svullen på skapet på samma sida, under helgen blev det mycket värre och i måndags morse kom veterinären (som jag rådgjort med redan i fredags) ut. Då var hästen så svullen att det inte gick att se hans ljumske om man kikade underifrån, pga "valkarna", och skapet var även det rejält svullet. Fick lite snabbverkande kortison på plats. Pencillinsalva 2ggr/dag i tre dygn, metacam 1ggr/dag i fem dygn, tvätta med Hibiscrub 1ggr/dag. Redan igår var hästen mycket bättre och det fortsätter att gå snabbt åt rätt håll, så han bör slippa antibiotika ("allmän" sådan).
Hästen ifråga är, i likhet med sin matte, poppis bland de bitande insekterna och första året på nuvarande boendeorten fick han som ett ödem frampå bogen pga rejält insektsbiten. Sen dess har han haft täcke (vanligt flugtäcke, då det räckt) på sig under insektssäsong och det har funkat bra. Men det område som var aktuellt nu skyddas ju inte alls av ett sådant täcke. Hästen har varit småbiten, dvs haft några bett, i området i princip hela sommaren utan problem. Och är för dagen lite biten även frampå bogen, utan reaktion. Men men.. Andra osaker (såsom reaktion på foder, salva t.ex.) är i princip uteslutna - det lutar åt överkänslighet mot knott.
Jag vill naturligtvis undvika att detta upprepas, eftersom det varit jobbigt för oss båda (och rätt dyrt. Förutom att hästen haft riktigt ont, när svullnaden ökade så drastiskt.). Men som sagt, hur skyddar man det området utan att hindra hästen från att kissa? :crazy:


Någon typ av insekts salva, kanske försvarets eller liknande.
 
Jag har i år använt tjärplåsterspray framför juvret på mitt sto där hon blir mest biten vilket verkar funka så det kan vara värt ett försök.
 
Där solen inte kommer åt kan du smörja ordentligt med vanlig Skillingaryd hästsalva. Skillingaryd hästsalva ska inte användas där solen kommer åt eftersom salvan kan ge brännskador då men under magen, på insidan av ljumskarna, på skap och på juver så är det det absolut effektivaste.

Du kan också spraya med utspädd äppelcidervinäger (prova dig fram vilken styrka som fungerar på din häst) på utsatta ställen. Äppelcidervinäger kan du spraya även där solen kommer åt.
 
Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid ridning.

I torsdags svärmade knotten och min häst blev rätt illa biten på en fläck på insidan av ena låret. I fredags var han biten och svullen på skapet på samma sida, under helgen blev det mycket värre och i måndags morse kom veterinären (som jag rådgjort med redan i fredags) ut. Då var hästen så svullen att det inte gick att se hans ljumske om man kikade underifrån, pga "valkarna", och skapet var även det rejält svullet. Fick lite snabbverkande kortison på plats. Pencillinsalva 2ggr/dag i tre dygn, metacam 1ggr/dag i fem dygn, tvätta med Hibiscrub 1ggr/dag. Redan igår var hästen mycket bättre och det fortsätter att gå snabbt åt rätt håll, så han bör slippa antibiotika ("allmän" sådan).
Hästen ifråga är, i likhet med sin matte, poppis bland de bitande insekterna och första året på nuvarande boendeorten fick han som ett ödem frampå bogen pga rejält insektsbiten. Sen dess har han haft täcke (vanligt flugtäcke, då det räckt) på sig under insektssäsong och det har funkat bra. Men det område som var aktuellt nu skyddas ju inte alls av ett sådant täcke. Hästen har varit småbiten, dvs haft några bett, i området i princip hela sommaren utan problem. Och är för dagen lite biten även frampå bogen, utan reaktion. Men men.. Andra osaker (såsom reaktion på foder, salva t.ex.) är i princip uteslutna - det lutar åt överkänslighet mot knott.
Jag vill naturligtvis undvika att detta upprepas, eftersom det varit jobbigt för oss båda (och rätt dyrt. Förutom att hästen haft riktigt ont, när svullnaden ökade så drastiskt.). Men som sagt, hur skyddar man det området utan att hindra hästen från att kissa? :crazy:

Jag har fått bra resultat genom att smörjt varje dag i sommar med omväxlande tjärsalva, salva innehållande cintronella och salva innehållande tea tree oil. Tvättat noga innan smörjning.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 216
Senast: lil-sis
·
Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
11 895
Senast: Soffan74
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Liten
·
J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 081
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp