Överklaga beslut från Försäkringskassan

Ja, det tror jag också men det var inte alls min poäng. Utan den var att alla exemplen man ser på hur t ex 180-dagarsgränsen drabbar inte kan skyllas på att väljarna röstat fel. Så raka och tydliga är inte sambanden.

Jag vet inget om hur regleringsbrev brukar vara utformade men jag tittade på FK:s för 2018 nu. Där står:

”Försäkringskassan ska verka för att sjukpenningtalet i december 2020 inte överstiger 9,0 dagar. Försäkringskassan ska i sitt arbete med att nå målet samverka med berörda aktörer. Samtidigt ska antalet nybeviljade sjukersättningar inte överstiga 18 000 i genomsnitt per år under 2016-2020. Skillnaden i sjukpenningtal mellan kvinnor och män ska också minska.”

Det är siffror som FK har att förhålla sig till, och då verkar de tydligen ha tyckt att 180-dagarsregeln är ett av verktygen för att nå dit. Det är FK som utformar detaljerna, vi har ju inte ministerstyre i Sverige.

Och detaljerna kan utformas på bättre eller sämre sätt. Det finns bättre och sämre ledarskap. Lösningen är inte alltid att pytsa in pengar, även om det är väldigt lätt att ropa på mer pengar - dvs det är politikernas fel - i både sjukförsäkringen och vården.
Lagen säger 180 dagar, det är inget FK har hittat på.
 
Usch, jag får så ont i magen av sådant här! :(
Jag har också migrän, det är fruktansvärt, har det så ofta och det gör så gräsligt ont! Jag önskar inte min värsta ovän migrän och jag hoppas att jag aldrig någonsin ska bli misstrodd avseende migrän! Precis som du vore en taxi otänkbart, skulle inte ens åka ambulans för allvarligt, att ens röra ett lillfinger när jag har migrän gör ont och skapar kräkvarning, att åka i en bil skulle då kännas hemskt! Man är ju inte människa när man har migrän! Eller ja, inte en fungerande människa! Jag ligger i sängen med täcket så långt upp jag kan för att få det mörkt och så ska det vara knäpptyst. Att besöka läkare för att bevisa hur ont det gör finns inte på kartan!
Kanske skulle det funka att sätta upp en kamera och filma anfallet?

Men hur ont en människa har går ju inte att bevisa på något sätt. Det finns mig veterligen bara en smärtskala där den drabbade själv får gradera sin smärta.
 
Kanske skulle det funka att sätta upp en kamera och filma anfallet?

Men hur ont en människa har går ju inte att bevisa på något sätt. Det finns mig veterligen bara en smärtskala där den drabbade själv får gradera sin smärta.

Problemet är inte per default att läkaren inte sett personen. Utan troligen hur läkaren formulerat sig.

Dvs det är inte så att läkaren prompt måste sett allt hen hävdar. Men hen måste beskriva det som finns att se, och även t ex uttala sig om hur det som patienten berättar stämmer med vetenskap. T ex "enligt patienten har hen flera migränanfall per vecka" och "patienten beskriver flera episoder per vecka med svår huvudvärk där hen upplever bla bla symptom och påverkas si och så. De beskrivna anfallen är överenstämmande med migränhuvudvärk av bla bla typ, vilket även stöds av att si och så behandling saknar effekt/ger effekt för att bara hitta på ett enkelt snabbt exempel.

Så absolut inte så man alltid måste konkret besöka vården och visa upp sina symptom när de är där. Tack och lov.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 811
Senast: mumin
·
Äldre Sjukskriven 50 % pga av utmattning, har nu nått dag 180 och Försäkringskassan vill bedöma mig mot hela arbetsmarknaden. Tydligen anser...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Lia_
·
Skola & Jobb Informationen nedan kommer från FK. Vad tror vi om det här, då? Orsaken till ändrad tillämpning uppges bero på två domar i Kammarrätten...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: tuaphua
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 937
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp