Överladdad häst

TokigaTösen

Trådstartare
Hösten började med lite bekymmer med inpackningar i munnen... När det var ur världen var underlaget förskräckligt här uppe i norr... Sen har det varit en kass vinter med mestadels is, periodvis så illa att man knappt tordas vara ute och promenera. Till saken hör att min egen rygg mår riktigt illa av att inte rida regelbundet ( jo, redan vid inpackningarna borde jag börjat köra en himla massa bålstyrka...). Nu har vi ett litet moment 22 här. Hästen är såklart överladdad av att inte gå kontinuerligt och min rackliga rygg fixar att rida sisådär var 3:e dag, vilket inte dämpar överladdningen ett skit. Hästen behöver gå dagligen för att tagga ner vilket inte min rygg fixar i dagsläget. Provat att söka medryttare eller liknande utan större resultat. Sen kan ju hästen i dagsläget skrämma livet ur de flesta bara genom att vara pigg och glad...tyvärr. Sen är hon inte van så många andra ryttare än mig vilket inte underlättar. Nu börjar jag bli tämligen desperat att lyckas få igång hästen. Börjar vara dags för tandkoll igen här i dagarna och då fick jag en fundering... Finns det något lugnande som man kan rida på en period som fungerar? Får vi bara bort värsta överladdningen vet jag ju att min rygg fixar det... Frågan är bara hur man får bort den... Dilemma.
 
Tömköra istället för att rida, alternativt longera?
Finns en del sätt man kan motionera hästar utan att sitta på dom. Bara kolla vilket som funkar där man befinner sig alternativt kan ta sig.
 
Hösten började med lite bekymmer med inpackningar i munnen... När det var ur världen var underlaget förskräckligt här uppe i norr... Sen har det varit en kass vinter med mestadels is, periodvis så illa att man knappt tordas vara ute och promenera. Till saken hör att min egen rygg mår riktigt illa av att inte rida regelbundet ( jo, redan vid inpackningarna borde jag börjat köra en himla massa bålstyrka...). Nu har vi ett litet moment 22 här. Hästen är såklart överladdad av att inte gå kontinuerligt och min rackliga rygg fixar att rida sisådär var 3:e dag, vilket inte dämpar överladdningen ett skit. Hästen behöver gå dagligen för att tagga ner vilket inte min rygg fixar i dagsläget. Provat att söka medryttare eller liknande utan större resultat. Sen kan ju hästen i dagsläget skrämma livet ur de flesta bara genom att vara pigg och glad...tyvärr. Sen är hon inte van så många andra ryttare än mig vilket inte underlättar. Nu börjar jag bli tämligen desperat att lyckas få igång hästen. Börjar vara dags för tandkoll igen här i dagarna och då fick jag en fundering... Finns det något lugnande som man kan rida på en period som fungerar? Får vi bara bort värsta överladdningen vet jag ju att min rygg fixar det... Frågan är bara hur man får bort den... Dilemma.
Om du pratar med veterinären kan de skriva ut plegicil. De kan man rida på några dagar för att komma igång utan att riskera livet.
 
Finns det verkligen veterinärer som skriver ut lugnande pga att hästen är överladdad??!! :meh:
Jag fick utskrivet när min häst med en hasfraktur under läkning skulle börja få stå i boxhage. Allt för att inte riskera att han skulle sprattla runt.

Att få lite lugnande för att börja sätta igång en laddad häst efter skada är inte direkt ovanligt. Att riskera att hästen exploderar och kanske tappar sin ryttare främjar inte någon läkning.

Men att få ut bara för att hästen är pigg tror jag inte händer.
 
@TokigaTösen om du har möjlighet så skicka hästen på tillridning en månad då frigör du dessutom en massa tid för dig själv att träna upp ryggen under tiden. Annars är de andra förslagen bra med t.ex ridhus och löslongering.
 
Jag fick utskrivet när min häst med en hasfraktur under läkning skulle börja få stå i boxhage. Allt för att inte riskera att han skulle sprattla runt.

Att få lite lugnande för att börja sätta igång en laddad häst efter skada är inte direkt ovanligt. Att riskera att hästen exploderar och kanske tappar sin ryttare främjar inte någon läkning.

Men att få ut bara för att hästen är pigg tror jag inte händer.
Jo, att få lugnande utskrivet till en häst med skada, och som eventuellt förvärrar läkningen pga att den är överladdad, det kan jag förstå. Men att få det utskrivet pga att hästen eventuellt är understimulerad, och är pigg och laddad vid ridning/igångsättning, DET kan jag inte riktigt tycka är OK.....:meh:
 
Plocka bort kraftfoder om hästen får det och tömkör/lina den/släpp den i ridhus. Har ärligt talat svårt att se problemet. Lina den innan du hoppar upp så den kan rasta sig lite. Skritt, trav och galopp. Går säkert bra att rasta den på det viset utan att ge den lugnande innan.
 
Hösten började med lite bekymmer med inpackningar i munnen... När det var ur världen var underlaget förskräckligt här uppe i norr... Sen har det varit en kass vinter med mestadels is, periodvis så illa att man knappt tordas vara ute och promenera. Till saken hör att min egen rygg mår riktigt illa av att inte rida regelbundet ( jo, redan vid inpackningarna borde jag börjat köra en himla massa bålstyrka...). Nu har vi ett litet moment 22 här. Hästen är såklart överladdad av att inte gå kontinuerligt och min rackliga rygg fixar att rida sisådär var 3:e dag, vilket inte dämpar överladdningen ett skit. Hästen behöver gå dagligen för att tagga ner vilket inte min rygg fixar i dagsläget. Provat att söka medryttare eller liknande utan större resultat. Sen kan ju hästen i dagsläget skrämma livet ur de flesta bara genom att vara pigg och glad...tyvärr. Sen är hon inte van så många andra ryttare än mig vilket inte underlättar. Nu börjar jag bli tämligen desperat att lyckas få igång hästen. Börjar vara dags för tandkoll igen här i dagarna och då fick jag en fundering... Finns det något lugnande som man kan rida på en period som fungerar? Får vi bara bort värsta överladdningen vet jag ju att min rygg fixar det... Frågan är bara hur man får bort den... Dilemma.
Finns massor att göra förutom att rida en häst, det kryllar av andra aktiviteter för hästen. Ser inte riktigt problemet alls.

Tror inte och hoppas inte det skrivs ut lugnande till hästar för att dom är pigga och glada. Sen som veterinären sa till mig när jag fick lugnande till min skadade häst att det ju inte tar bort glädjeskutt och lycka så hästen kan mycket väl vara tokig pga den anledningen oavsett.

Se till att aktivera hästen från marken istället så kommer säkerligen problemet att lösa sig. Kan inte du aktivera hästen från marken av olika anledningar så finns det säkert någon som kan hjälpa dig med det iallafall.
 
Sen som veterinären sa till mig när jag fick lugnande till min skadade häst att det ju inte tar bort glädjeskutt och lycka så hästen kan mycket väl vara tokig pga den anledningen oavsett.
Plegicil tar definitivt bort ”lyckorus” för min häst. Hon har kört någon slags rodeo i extremt intensiva lyckoexplosioner de få tillfällen jag testat utan lugnande under hennes rehab 😅
Med även en liten dos pleg försvinner explosionerna helt!
 
Plegicil tar definitivt bort ”lyckorus” för min häst. Hon har kört någon slags rodeo i extremt intensiva lyckoexplosioner de få tillfällen jag testat utan lugnande under hennes rehab 😅
Med även en liten dos pleg försvinner explosionerna helt!
På min häst tog det bara bort den där stressiga energin och det explosiva som var jobbigt att hantera och som kunde bli farligt. Men glad och pigg och glädjeskutt gjordes iallafall ändå. Kan väl helt enkelt kortfatta det så att hans riktiga jag kom fram och den stressiga och överexplosiva sidan som kom efter boxvilan försvann helt faktiskt. Det var inget som helst lugnande direkt faktiskt, men det beror väl också på vilken personlighet och så hästen har från början.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 472
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp