Övernaturlig trötthet!

Aliide

Trådstartare
Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan totalt sängliggandes. Oftast sker detta efter mycket fysisk aktivitet, stress eller mycket rörelse i övrigt. För att råda bot på det så har jag rymt ifrån problemet; sett till att sällan vara ledig. Inte ett direkt smart koncept i långa loppet.

Så säg mig; vad fan är det för fel?! 😫

Infektionskänslig, har ofta en sänka på 20-30 när jag väl tar blodprover. ”Äsch, någon liten infektion bara.”

Sjukdomskänsla, så som brännande fläckar på kroppen, glansiga ögon, en något förhöjd kroppstemperatur (runt 38 i snart 1 års tid).

Hög puls. Både i vila och den blir farligt hög vid aktivitet (211 är registrerad maxpuls vid träning)

Blir helt fysiskt trasig efter träning. Får ont i hela kroppen i flera dagar efter. Inte alls en vanlig träningsvärk utan hugg i höfter, skinkor, nacke samt alla böjdleder.

Värk i kroppen mestadels av dygnet. Kan vakna av att det gör ont i höfter, rygg, nacke och skuldror. Molande värk men också huggande och strålande.

Trötthet! Kan sova 16 timmar per dygn utan konstigheter. Jag vill bara sova hela tiden. En trötthet som är väldigt svår att beskriva.

Inte deprimerad. Men börjar bli! Jag blir ju såklart ledsen när jag inte orkar följa med ens på roliga saker. Jag vet också att den där timmens träning som är kul generat i två två dygns sängliggande. Det gör att jag inte vill.

I normala fall är jag förbannat effektiv. Under ledigheter mellan jobb så är jag alltid på språng. Nu har jag i snart 3 veckor bara sovit?! Har som sagt känt av tröttheten under en betydligt längre tid men trott att allt berodde på för mycket jobb. Men när jag tänker tillbaka så har jag ju haft problem sen minst 2008.

Läkarna har under åren mest bortförklarat saker. Mina värden har sett ok ut med undantag för CRP.

Har någon här fått svar på sin trötthet som liknar den här? Så jag vet vad jag ska be läkare leta efter? För hittar läkaren inte just det den tror på så skickas man ju hem 😢
 
Jag har också perioder med samma förlamande trötthet. Dock så inget svar på varför, mer än att det sannolikt inte är farlig anledning.

Har du haft alla de här problemen i 15 år eller har de kommit på slutet? Har det retts ut vad din förhöjda crp beror på?
 
Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan totalt sängliggandes. Oftast sker detta efter mycket fysisk aktivitet, stress eller mycket rörelse i övrigt. För att råda bot på det så har jag rymt ifrån problemet; sett till att sällan vara ledig. Inte ett direkt smart koncept i långa loppet.

Så säg mig; vad fan är det för fel?! 😫

Infektionskänslig, har ofta en sänka på 20-30 när jag väl tar blodprover. ”Äsch, någon liten infektion bara.”

Sjukdomskänsla, så som brännande fläckar på kroppen, glansiga ögon, en något förhöjd kroppstemperatur (runt 38 i snart 1 års tid).

Hög puls. Både i vila och den blir farligt hög vid aktivitet (211 är registrerad maxpuls vid träning)

Blir helt fysiskt trasig efter träning. Får ont i hela kroppen i flera dagar efter. Inte alls en vanlig träningsvärk utan hugg i höfter, skinkor, nacke samt alla böjdleder.

Värk i kroppen mestadels av dygnet. Kan vakna av att det gör ont i höfter, rygg, nacke och skuldror. Molande värk men också huggande och strålande.

Trötthet! Kan sova 16 timmar per dygn utan konstigheter. Jag vill bara sova hela tiden. En trötthet som är väldigt svår att beskriva.

Inte deprimerad. Men börjar bli! Jag blir ju såklart ledsen när jag inte orkar följa med ens på roliga saker. Jag vet också att den där timmens träning som är kul generat i två två dygns sängliggande. Det gör att jag inte vill.

I normala fall är jag förbannat effektiv. Under ledigheter mellan jobb så är jag alltid på språng. Nu har jag i snart 3 veckor bara sovit?! Har som sagt känt av tröttheten under en betydligt längre tid men trott att allt berodde på för mycket jobb. Men när jag tänker tillbaka så har jag ju haft problem sen minst 2008.

Läkarna har under åren mest bortförklarat saker. Mina värden har sett ok ut med undantag för CRP.

Har någon här fått svar på sin trötthet som liknar den här? Så jag vet vad jag ska be läkare leta efter? För hittar läkaren inte just det den tror på så skickas man ju hem 😢

Har de kollat dina sköldkörtelvärden? Jag fick hjälp sent i livet, för läkarna tyckte inte att jag "såg ut" om att mina besvär berodde på sköldkörteln. De hade väldigt fel och efter att ha medicineras ett drygt år nu mår jag så otroligt mycket bättre!
 
Har samma i perioder. Det är hemskt när man känner sig som en zombie...

Har dock inte det andra du nämner utan tvärtom. Låg puls, väldigt kall och låg temp.
 
Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan totalt sängliggandes. Oftast sker detta efter mycket fysisk aktivitet, stress eller mycket rörelse i övrigt. För att råda bot på det så har jag rymt ifrån problemet; sett till att sällan vara ledig. Inte ett direkt smart koncept i långa loppet.

Så säg mig; vad fan är det för fel?! 😫

Infektionskänslig, har ofta en sänka på 20-30 när jag väl tar blodprover. ”Äsch, någon liten infektion bara.”

Sjukdomskänsla, så som brännande fläckar på kroppen, glansiga ögon, en något förhöjd kroppstemperatur (runt 38 i snart 1 års tid).

Hög puls. Både i vila och den blir farligt hög vid aktivitet (211 är registrerad maxpuls vid träning)

Blir helt fysiskt trasig efter träning. Får ont i hela kroppen i flera dagar efter. Inte alls en vanlig träningsvärk utan hugg i höfter, skinkor, nacke samt alla böjdleder.

Värk i kroppen mestadels av dygnet. Kan vakna av att det gör ont i höfter, rygg, nacke och skuldror. Molande värk men också huggande och strålande.

Trötthet! Kan sova 16 timmar per dygn utan konstigheter. Jag vill bara sova hela tiden. En trötthet som är väldigt svår att beskriva.

Inte deprimerad. Men börjar bli! Jag blir ju såklart ledsen när jag inte orkar följa med ens på roliga saker. Jag vet också att den där timmens träning som är kul generat i två två dygns sängliggande. Det gör att jag inte vill.

I normala fall är jag förbannat effektiv. Under ledigheter mellan jobb så är jag alltid på språng. Nu har jag i snart 3 veckor bara sovit?! Har som sagt känt av tröttheten under en betydligt längre tid men trott att allt berodde på för mycket jobb. Men när jag tänker tillbaka så har jag ju haft problem sen minst 2008.

Läkarna har under åren mest bortförklarat saker. Mina värden har sett ok ut med undantag för CRP.

Har någon här fått svar på sin trötthet som liknar den här? Så jag vet vad jag ska be läkare leta efter? För hittar läkaren inte just det den tror på så skickas man ju hem 😢
Inte som liknar det där, smärta och trötthet efter träning hade jag inte, inte heller feber.

Men jag hade järnbrist (alltså depåjärn, serumjärn brist, inte i blodet) och sov väldigt mycket innan det upptäcktes. Pluggade, så gå upp, gå på föreläsning, sova ett par timmar, lunch, plugga, sova ett par timmar, plugga, äta middag, sova ett par timmar, fika eller träna eller något, sova hela natten.

Kan komma tillbaka i perioder men då vet jag ju vad det beror på nu.
 
Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan totalt sängliggandes. Oftast sker detta efter mycket fysisk aktivitet, stress eller mycket rörelse i övrigt. För att råda bot på det så har jag rymt ifrån problemet; sett till att sällan vara ledig. Inte ett direkt smart koncept i långa loppet.

Så säg mig; vad fan är det för fel?! 😫

Infektionskänslig, har ofta en sänka på 20-30 när jag väl tar blodprover. ”Äsch, någon liten infektion bara.”

Sjukdomskänsla, så som brännande fläckar på kroppen, glansiga ögon, en något förhöjd kroppstemperatur (runt 38 i snart 1 års tid).

Hög puls. Både i vila och den blir farligt hög vid aktivitet (211 är registrerad maxpuls vid träning)

Blir helt fysiskt trasig efter träning. Får ont i hela kroppen i flera dagar efter. Inte alls en vanlig träningsvärk utan hugg i höfter, skinkor, nacke samt alla böjdleder.

Värk i kroppen mestadels av dygnet. Kan vakna av att det gör ont i höfter, rygg, nacke och skuldror. Molande värk men också huggande och strålande.

Trötthet! Kan sova 16 timmar per dygn utan konstigheter. Jag vill bara sova hela tiden. En trötthet som är väldigt svår att beskriva.

Inte deprimerad. Men börjar bli! Jag blir ju såklart ledsen när jag inte orkar följa med ens på roliga saker. Jag vet också att den där timmens träning som är kul generat i två två dygns sängliggande. Det gör att jag inte vill.

I normala fall är jag förbannat effektiv. Under ledigheter mellan jobb så är jag alltid på språng. Nu har jag i snart 3 veckor bara sovit?! Har som sagt känt av tröttheten under en betydligt längre tid men trott att allt berodde på för mycket jobb. Men när jag tänker tillbaka så har jag ju haft problem sen minst 2008.

Läkarna har under åren mest bortförklarat saker. Mina värden har sett ok ut med undantag för CRP.

Har någon här fått svar på sin trötthet som liknar den här? Så jag vet vad jag ska be läkare leta efter? För hittar läkaren inte just det den tror på så skickas man ju hem 😢
Har någon inom vården nämnt ME/CFS? Det kanske inte är så troligt iof, med tanke på att det är en lite "kontroversiell" diagnos.
 
Edit:Äh, nu ser jag att jag var tvåa på bollen. Dök upp en jobbkris så inlägget fick vänta lite. 😇
Nu hugger jag lite i luften här, kanske inte
stämmer helt och det väl inte speciellt vanligt men har det pratats om ME/CFS något? Alltså från läkarhåll, om det är uteslutet, om det kan vara värt att utreda, eller om det kanske redan uteslutits?
 
Prova att ta fullständiga prover igen, framförallt järn, b12 och sköldkörtel.
Jag har fruktansvärda värden och överlever nu med järntabletter + c-vitamin varannan var tredje dag samt invektioner med b12.
 
Har någon inom vården nämnt ME/CFS? Det kanske inte är så troligt iof, med tanke på att det är en lite "kontroversiell" diagnos.

Lyckades få tag på journaler ifrån 2008. Då blev jag diagnostiserad med kronisk trötthetssyndrom, som idag heter ME/CFS (tror jag), och Myalgi. Jag minns inte så mycket av det besöket mer än att jag kallade allt för ”hittepå-diagnoser”. Nu i efterhand kanske jag borde tagit det på större allvar.

Men de som får den diagnosen idag tycks inte vara människor som jobbar heltid? Det gör jag sen många år tillbaka.
 
Lyckades få tag på journaler ifrån 2008. Då blev jag diagnostiserad med kronisk trötthetssyndrom, som idag heter ME/CFS (tror jag), och Myalgi.

Trötthetssyndrom är vanligt, för att få kronisk trötthetssyndrom måste man haft det konstant i många många år, och då blir man aldrig bättre. Många med trötthetssyndrom kan efter en tid jobba heltid, så det är inte alls konstigt.
Och många kan jobba heltid även med myalgi då det är en medicinsk term för smärta i muskler, det är beroende på vad för typ av jobb man har, problem och hur man kan hantera smärtan med mediciner och träning.

Så att du hade trötthetssyndrom och Myalgi för längesen behöver inte betyda någonting. Däremot kan man lätt får trötthetssyndrom igen om man inte är försiktig, och beroende på vad Myalgi beror på kan problemet bli värre med tiden och man kan behöva äta någon form av smärtstillande medicin och rehab för att underlätta sin vardag.

Tycker också du ska läsas på om fibromyalgi, folk med kronisk smärta kan utveckla fibromyalgi om man har otur.
 
Kolla D-vitamin-värdena. Min bror blev sådär trött och kände sig sjuk hela tiden. Det visade sig vara rejäl brist på D-vitamin. Kollat TBE och borrelia? En bekant fick TBE och sov 18 timmar per dygn i ett halvår. Har flera i min närhet som fått väldigt konstiga symtom av borrelia.
 
Det har later som om det skulle kunna vara hypothyroidism. Se till att fa ths, t3 och t4 prover tagna.

Har tagit prov för sköldkörteln nyligt, och den såg jättebra ut... vet inte exakt vilka prover som togs, ska gå tillbaka och kika!

TSH och T4 var taget!
 
Hypotyreos är dock konstant och inget man har periodvis, så nej det låter inte alls som att det kan vara hypotyreos.

Jag har haft hypothyroidism i narmare 30 ar och atminstone for mig har trotthet varierat under aret. Jag gissar att jag tar upp medicinerna olika bra beroende pa arstid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 771
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kortfattat: jag blir trött och känner mig sjuk i flera dagar efter jag tränat. Det har varit såhär i flera år nu, att jag undviker att...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 734
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp