övernoggrann?

F

Frieserhäst

Det finns en i mitt stall som har en åring, hästen är ganska lekfull och får lite småsår emellanåt.
Såfort hästen får det minsta lilla sår (eller om bara håret har gått av) så ska det genast
lindas, bandageras, jodopax, streptosolin(stavas?´) och diverse rengöringsmedel hit och dit!
Jag kan hålla med om hästen får ett SÅR som vätskar och dyl. att man rengör och håller rent.
men människan överreagerar för ingenting... dessutom DRÄNKER hon in benen i liniment
varje dag efter att den varigt i hagen + lindor över natten! :crazy:

Hästens imunförsvar måste ju sättas ur spel något fruktansvärt?
eller är det bara jag som tycker det är "groteskt"!!!?

Sedan när har hästen blivit av porslin? :angel:

Vad tycker ni kunniga bukare? Tycker synd om pållen som endast får andas in liniment ångor,
man måste lufta stallet efter att hon varit i farten, man får inte luft där inne! :eek:

MiA
 
Sv: övernoggrann?

Frieserhäst skrev:
Det finns en i mitt stall som har en åring, hästen är ganska lekfull och får lite småsår emellanåt.
Såfort hästen får det minsta lilla sår (eller om bara håret har gått av) så ska det genast
lindas, bandageras, jodopax, streptosolin(stavas?´) och diverse rengöringsmedel hit och dit!
Jag kan hålla med om hästen får ett SÅR som vätskar och dyl. att man rengör och håller rent.
men människan överreagerar för ingenting... dessutom DRÄNKER hon in benen i liniment
varje dag efter att den varigt i hagen + lindor över natten! :crazy:

Hästens imunförsvar måste ju sättas ur spel något fruktansvärt?
eller är det bara jag som tycker det är "groteskt"!!!?

Sedan när har hästen blivit av porslin? :angel:

Vad tycker ni kunniga bukare? Tycker synd om pållen som endast får andas in liniment ångor,
man måste lufta stallet efter att hon varit i farten, man får inte luft där inne! :eek:

MiA

Hästar ska vara hästar, porslinsdockor ska sitta i bokhyllan och Mountainbikes funkar ypperligt som transportmedel.

Men, sen kan man ju se det från andra sidan, är hon nybörjare? Hon kanske inte VET bättre? Har ni provat att prata med henne?
 
Sv: övernoggrann?

Streptocillinet skulle jag råda till försiktighet med, bör bara användas där det verkligen behövs. Duttas det till höger och vänster riskerar man att odla fram resistens hos bakterier.

Varför linimenta om man inte är på det klara med vad man vill uppnå med behandlingen? Varför gör hon det?

Jag håller med föregående, en häst ska få vara häst. Behandlingar ska ha ett definierat syfte. Är det befogat att behandla, så ska man göra det. Men inte i onödan.
 
Sv: övernoggrann?

då är det inte bara jag som tycker det är konstigt! Vad h*n säger ska h*n kunna en del...
går naturbruk och får rida endel på skolan, men själv har jag aldrig sett personen på en hästrygg!

hennes häst går på en ordentlig backe och anser därför att hästen måste ha antingen liniment eller kyllera!
 
Sv: övernoggrann?

Var det en åring! :eek: Hur tror hon vilda hästar klarar sig egentligen??

Liniment har man ju för att förebygga skador efter hårt arbete, så hårt arbete hoppas jag att hon inte gör med hästen...
Jag räknar inte gå i backar i hagen som arbete överhuvudtaget, gå i terräng är ju det hästen är "gjord" för.

Lindar man hästen ben mkt. blir de tillslut "beroende" av det för att inte bli galliga etc. vill hon att hennes åring ska bli det :confused:

Hon måste väl bara visa alla specialmetoder hon lärt sig i skolan, synd bara att hon har en oinriden unghäst och inte en tävlingshäst :smirk:
 
Sv: övernoggrann?

Nyrelski skrev:
Hon måste väl bara visa alla specialmetoder hon lärt sig i skolan, synd bara att hon har en oinriden unghäst och inte en tävlingshäst :smirk:

Jag tycker de borde lära sig när man använder dessa specialmetoder och inte bara hur de utförs på den där skolan.
 
Sv: övernoggrann?

Äsch, det visste ni väl att hästar är gjorda av socker!? De smälter när det regnar på dem.
 
Sv: övernoggrann?

Håller med dig/er!! H*n anser att h*n måste linda benen på hästen för att den annars får gallor!
Stackars krake som inte får leva som en riktig häst, sår och dyl. får dom! det är bara
att acceptera! man ska inte låsa in dom bara för att dom KAN skada sig!

Mía
 
Sv: övernoggrann?

vi har inte sagt direkt ut till henne eller frågat varför h*n gör som h*n gör!
Dock lite småhintar- måste du ta liniment när de andra hästarna går inne, det luktar så när man tar så mycket!
måste hästen verkligen lindas varje natt?

mia
 
Sv: övernoggrann?

Jo, det är ju alltid svårt att säga såna saker rätt ut men jag tycker ni borde göra det.
Berätta vad ni tycker och kom med bra argument-viktigt!
Var noga med att inte låta arga eller trycka ner henne, det hjälper inte :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: övernoggrann?

Hur det går till har jag ingen aning om :o
Men flera veterinärer har sagt så och jag har erfarenhet av det själv.
 
Sv: övernoggrann?

CarolaLind skrev:
Hästar ska vara hästar, porslinsdockor ska sitta i bokhyllan och Mountainbikes funkar ypperligt som transportmedel.

Just precis :bow: :D
 
Sv: övernoggrann?

Om hästen inte ens klarar av att gå i hage utan liniment undrar jag verkligen hur hästägaren tror att den ska hålla för ridning :crazy:
Det är dessutom farligt att sätta för mkt liniment,det har hänt att hästen blivit så beroende så blodcirkulationen till slut har stoppat om man inte linimenterat å hästen fått kallbrand.Kanske dags att upplysa hästägaren å inte bara tiga?
Skulle aldrig i livet börja med liniment så tidigt på så unga hästar, det har jag använt på 20 åringar som behöver det:smirk:
 
Sv: övernoggrann?

chrysler skrev:
Det är dessutom farligt att sätta för mkt liniment,det har hänt att hästen blivit så beroende så blodcirkulationen till slut har stoppat om man inte linimenterat å hästen fått kallbrand.

Va? Har jag aldrig någonsin hört talas om!? :confused:
 
Sv: övernoggrann?

Det är ingen skrämselpropaganda å jag har bara hört några fall där det hänt men liniment är ju till för att öka cirkulationen så därför bör man ju inte använda det jämt utan låta kroppen sköta det så långt det går.
 
Sv: övernoggrann?

Frieserhäst skrev:
Det finns en i mitt stall som har en åring, hästen är ganska lekfull och får lite småsår emellanåt.
Såfort hästen får det minsta lilla sår (eller om bara håret har gått av) så ska det genast
lindas, bandageras, jodopax, streptosolin(stavas?´) och diverse rengöringsmedel hit och dit!
Jag kan hålla med om hästen får ett SÅR som vätskar och dyl. att man rengör och håller rent.
men människan överreagerar för ingenting... dessutom DRÄNKER hon in benen i liniment
varje dag efter att den varigt i hagen + lindor över natten! :crazy:

Hästens imunförsvar måste ju sättas ur spel något fruktansvärt?
eller är det bara jag som tycker det är "groteskt"!!!?

Sedan när har hästen blivit av porslin? :angel:

Vad tycker ni kunniga bukare? Tycker synd om pållen som endast får andas in liniment ångor,
man måste lufta stallet efter att hon varit i farten, man får inte luft där inne! :eek:

MiA
Det är verkligen tur att hon inte äger min tok travare ;) Han sparkar hål på sina ben säkert en gång i veckan och så fort han har busat i hagen så får han gallor på bakbenen. Men jag ids aldrig göra något åt de då jag vet att det far bort på någon dag.
Enda gången jag rengör är som ni andra skrev när det varar eller om det är direkt smuts...
Lindar benen gör jag bara om han har gått lite hårdare på ett hårt underlag för att han inte ska få så stora gallor.. Och jag VET att han får gallor det är inget jag tror! Och om man ska vara exakt så mår dom inte dåligt av lite gallor, det är inte bra men dom dör inte...
Liniment använder jag bara efter jag har masserat honom. Gör det någon större nytta om man inte "aktiverat" området först? Jag vet inte....?

Precis som alla andra har skrivit så håller jag med om att ni borde prata med henne. Annars finns det som sagt en stor risk att hon förstör hästen... Om hon är orolig för benen är det väl bättre ta den på en liten promenad och stretcha efteråt, eller?? Då rör det ju i blodcirkulationen...?
 
Sv: övernoggrann?

Att hålla på så med en åring låter helt sjukt. :eek: Linda & linimentera en sådann ung häst, till vilken nytta?

Sår är iofs jag osså VÄLDIGT noggrann med att rengjöra på en gång. Har en häst som får lymfangit för minsta lilla småsår på benen. Ju mindre, destå värre lymfangit.
Så jag MÅSTE rengöra & lägga alsolomslag på natten.

Får min åring sår brukar jag rengöra och sedan smörja på någon salva bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 265
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 726
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 689
Senast: cirkus
·
Hästvård Undrar hur ni gör när era hästar fått småsår? Tex. trampsår på benet eller nåt. Förstår ni vad jag menar? Alltså ytliga sår, men som...
Svar
19
· Visningar
4 098
Senast: Russin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp