Överreagerar jag?

Merwen

Trådstartare
Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh:

Jag flyttade för ca 1.5 år sedan till en annan ort, då min sambo fick jobb här. Pga att jag fortfarande gick i skolan och inte hade jobb så fick hästen jag äger tillsammans med min syster stå kvar hos henne på hemorten, och hon fick ta hand om honom själv, då jag ej hade möjlighet till att dela ansvaret.

Det var jätteskönt de två första veckorna att vara hästlös, men sen började jag klättra på väggarna..:D

För ca ett halvår sedan hade jag turen att hitta en medryttarhäst, som jag började rida ca 2ggr i veckan. Till en början funkade allt jättebra, jag var jätteglad över att ha en häst att rida och pyssla med när jag inte hade möjlighet att ha min egna här. Dock är medryttarhästen rätt speciell, har mycket egen vilja och rätt bortskämd på det, så vissa dagar är han inte allt för rolig att sitta på.

Men nu till problemen. När jag ridit hästen i ca två/tre månader så skickar ägaren ett sms på lördagkväll, och säger att hon blivit erbjuden en praktikplats ca 40 mil från hemorten, i en månad. Hon undrar om jag kan ta hand om hästen under tiden. Jag svarar att jag kan ta honom 4 ggr i veckan, då det är rätt besvärligt för mig att ta mig till stallet, har inte bil och körkort utan måste gå ca 30 min för att komma fram. Vilket jag inte kände att jag ville göra alla dagar i veckan i 25- och snöstorm. :p Hon svarade att det var jättebra, och att en annan tjej i stallet skulle ta honom resterade dagar. Jag frågar när praktiken är, och då säger hon att hon måste åka redan på måndagen. Jag tänkte lite på att det var rätt dålig framförhållning men grubblade inte mer på det sen.

Innan hon åkte på måndagen så ringde hon och vi gick igenom hur allt går till och att hästen skulle bli skodd och få massage minst en gång och så vidare, allt kändes bra och hon åkte iväg.

Jag hörde av mig flera gånger under veckan för att tala om hur det går med hästen, men hon svarar inte. Jag pratade med tjejen som har hästen de dagarna jag inte kan och hon hade tydligen också haft svårt att få tag i ägaren, men hade pratat med henne nån gång iallafall. Början på tredje veckan upptäcker den tjejen att hästen är halt på ena frambenet, och jag försöker få tag i ägaren men lyckas inte nu heller. Hästen var halt i ca två dagar och sen går det över,dock är han fortfarande lite svullen. Jag ringer och skickar sms och frågar hur hon vill att jag ska göra med hästen, om han ska vila eller hur hon vill att jag ska göra. Ca 22.30 samma dag får jag svar "Du kan ju gå en promenad med honom och linda benen."
Under resten av tiden hon är borta får jag inte tag i henne, stallägaren hade inte heller fått tag på henne.

När hon kommer hem igen frågar hon inte hur det gått och jag får inte ens ett tack, för att jag tagit hand om hennes häst en hel månad... Jag får höra från en annan tjej i stallet att tydligen har hon gjort så tidigare i ett annat stall, bara åkt iväg och lämnat hela ansvaret på någon annan.

Jag har vid den här tiden (Februari) börjat planera att flytta hit min häst till sommaren, och känner att jag inte tycker att det är värt att ta en diskussion med ägaren om detta, då jag endå snart flyttar hit min egna häst.

Jag är bara glad att jag kan komma ut och rida/pyssla med medryttarhästen några ggr i veckan och tycker det är roligt att hjälpa till.
Får höra av fler i stallet att de tycker att ägaren borde vara så glad och tacksam som har mig som hjälper henne så mycket med hästen, som som sagt inte är så lätt alla gånger. Ägaren hade tydligen haft himla svårt med att hitta medryttare som klarar av honom.
De har även frågats av andra i stallet varför jag hjälper henne så mycket som jag gör, när jag inte ens får ett tack för det. Jag svarar då att jag gör det för min egen skull, eftersom att jag tycker att det är roligt. Men jag känner även själv mer och mer att så himla roligt är det inte när man gör ett jättejobb med någon annans häst och inte får någon som helst uppskattning av ägaren, utan denne snarare tar det arbetet för givet, vilket märks tydligt.

För några veckor sedan tillexempel, så frågade ägaren om jag ville följa med henne och hästen på en hoppträning, hon skulle höra av sig när hon viste när de skulle åka dagen efter, hon sa att det skulle bli någon gång på morgonen, och att hon skulle ringa mig då.
Jag klev upp tidigt för att vara klar för att åka och väntade, men hon hörde inte av sig. När klockan närmar sig 10 ringer jag och får inget svar. Hör av mig fler ggr till utan svar. KL 13 på dagen får jag ett sms "Oj förlåt, jag glömde att höra av mig.."

Ett annat exempel är igår, då en stallkompis hörde av sig till mig och frågade om vi skulle rida tillsammans idag. Jag svarade att det gör jag jättegärna om det är okej med ägaren att jag tar hästen.
Jag hörde av mig två,tre gånger under dagen igår och frågade om det var ok att jag tog hästen idag. När jag inte får något svar på hela dagen blir jag less och bestämmer mig på kvällen innan jag lägger mig för att göra annat idag, jag tänker inte längre sitta och vänta på ett svar som kanske inte ens kommer.
Imorse fick jag ett sms av ägaren där hon skriver "jag är sjuk idag, du tar hästen va?"

Jag blev faktiskt riktigt less då. Även fast jag gärna tagit hästen idag så känner jag att jag inte vill bli tagen för givet. Så jag svarade att eftersom att inte hon svarade igår så har jag planerat annat idag.


Hur ser ni på detta? Är det vanligt att folk beter sig såhär? Tar för givet att medryttaren ska komma springade så fort man knäpper med fingrarna? Hur skulle ni gjort i min sits? Överreagerar jag?

Jag som är hästägare själv skulle aldrig göra så här.
Jag tänker som sagt inte ta upp någon diskussion med ägaren, då jag flyttar hit min häst om en månad, och min medryttarhäst ska säljas i sommar. Känns inte värt att ta upp det då eftersom att jag inte ska rida hästen länge till.

Creds till er som läst allt förresten! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag?

Nej, det där låter inte okej. Tycker inte att du överreagerar!

När får du hem din egna häst? Vet ärligt talat inte om det är värt att ta diskussionen om du ändå inte ska fortsätta längre fram.
 
Sv: Överreagerar jag?

Du är nog för snäll, såna där ska man hålla kort. Ta för givet att man bara säger till och inte ber i god tid. Nänä.
Gör bara det du vill tills din egen häst kommer.
 
Sv: Överreagerar jag?

Men gud :eek: Nej, du överreagerar inte. Säg upp dig om du tycker det kostar mer negativ energi än det smakar.

Jag brukar oxå fråga mina medryttare om jag ska iväg och träna med hästen ifall det inte är hastigt påkommet, tycker nästan det känns dumt att INTE göra det. De kanske oxå vill ta del av hans träning, vad vet jag. Men då hör jag ju av mig i tid med all info jag har och uppdaterar när jag sagt att jag vet mer, jag hade blivit väldigt ledsen som medryttare om hästägaren gjorde som din hästägare :(
 
Sv: Överreagerar jag?

Nej du överreagerar inte, det har blivit obalans i erat förhållande och nu blir du nonchalerad och utnyttjad.
 
Sv: Överreagerar jag?

Så himla trist när folk utnyttjar sina medryttare. Eftersom din egen häst kommer hem snart så kanske du vill hålla en låg profil och inte göra en stor affär av det, utan bara sätta ner foten när saker väl händer, som du gjorde i sista exemplet du nämnde. Annars hade jag definitivt tagit mig ett rejält snack med ägaren. En medryttare är ingen liten slav, man får hålla en dialog.
 
Sv: Överreagerar jag?

Nej du överreagerar verkligen inte!
Vilken konstig människa :confused:
Jag skulle inte ens klara att vara ifrån min häst en hel månad frivilligt. Då skulle jag allt fått ligga på sjukhus allra minst. Jag skulle blivit jätteglad över att få dagliga uppdateringar och jag skulle verkligen tala om hur glad jag hade varit över att du hjälpte mej så mycket.
Du är en medryttare värd namnet och hon utnyttjar dej bara.
 
Sv: Överreagerar jag?

Du överreagerar absolut inte. Jag hade inte varit kvar efter det där, kan jag säga.

Jag tror att du är, eller åtminstone har varit, på tok för snäll och utan invändning ställt upp när hon bett dig om saker med dålig framförhållning. Det har antagligen gjort att hon lärt sig att räkna med det, och nu tar för givet att du ska ta alltihop när hon inte orkar eller kan av någon anledning. I mina ögon utnyttjar hon dig. Visst, man behöver inte överrösa folk med komplimanger och blablabla. Men lite tacksamhet och uppskattning har inte skadat någon. Speciellt inte när det är hon som behöver dig och din hjälp, inte tvärtom.

Som jag ser det, finns det ett par alternativ:
1) Låta det vara. Fortsätta tills din egen häst kommer, och då "säga upp dig" hos den här tjejen.
2) Sätta ner foten nästa gång. Gör det ni kommit överenns om, varken mer eller mindre. Även här fortsätta tills din häst kommer, sedan sluta.
3) Sluta hos den här tjejen och hitta en annan häst att rida tills din kommer.
4) Sluta hos tjejen och vara "hästfri" tills din kommer.

Om du tycker att det trots allt känns ok, och stannar hos den här tjejen, så tycker jag att du ska köra på alternativ 2). Man ska inte ta hur mycket skit som helst, och risken är att du förvandlas till dörrmatta om du låter henne hunsa runt dig som hon vill. Och det äter mer kraft än det ger, i längden.
 
Sv: Överreagerar jag?

har själv varit med om nästan precis samma sak. det slutade med att jag slutade som medryttare där. h*n ville att man skulle göra precis som denne sa när h*n knäppte med fingrarna. fast denne personen som jag var medryttare hos hörde i slutet inte ens av sig och vägrade prata... h*n skrev brev och la i brevlådan.:idea::crazy:

så, blir det inte bättre och det känn som det negativa väger över det positiva så skulle jag inte vara kvar mer.
 
Sv: Överreagerar jag?

Tack för alla kloka svar!:bow:

Efter att ha läst era svar och lyssnat på alla som sagt åt mig att jag inte borde hjälpa henne, insåg jag verkligen hur utnyttjad jag blivit..
Så jag bestämde mig för att "säga upp mig". Jag tänkte eftersom att ägaren aldrig svarar när man ringer så skickar jag ett sms istället. Så jag skrev det att jag skulle få fullt upp att fixa med annat tills min häst kommer, och att jag inte kommer att få tid till att vara medryttare längre. Jag skrev även att jag tycker det varit roligt att haft en häst att rida under den här tiden och att jag hoppas att jag varit till hjälp.

I svaret jag fick stod det "Ok"... Då blev jag förbannad rent ut sagt, och skrev tillbaka att jag tycker det är hemskt dålig stil att inte ens kunna ge mig ett tack för att jag hjälpt till så mycket.
Till svar fick jag då "Haha vill du ha en present eller? I min värd ska du vara glad och tacksam för att du fått rida min häst gratis."
När jag fick svaret såg jag väl ungefär ut såhär :eek::mad::confused:
Jag svarade då att med den attityden kommer h*n inte komma långt i livet, och att jag skulle ha lyssnat på alla som sagt åt mig hela vintern att hon inte förtjänat någon hjälp. Skrev även att jag kände mig dum såhär i efterhand som hjälpt till iallafall, men att jag hellre är godtrogen än bortskämd och elak.

Det sista jag skrev känns väl lite onödigt så här i efterhand, men jag blev så arg så jag kunde inte låta bli..Om man ser på det positivt så har jag lärt mig en läxa, och kommer aldrig vara snäll och hjälpa någon som tar det för givet igen...
 
Sv: Överreagerar jag?

Äsh! Njut av att slippa henne.. Ett tack är en självklarhet!...
Oseriös hästägare :s
 
Sv: Överreagerar jag?

amen herregud, jag blir helt stum när jag läser det. Vilken människa :eek:
Jag har varit med om liknande situation, fast där var jag medryttare på en annan häst och fick passa en annan ägares häst i en månad. Tacket jag fick när hon kom tillbaka var " Har det varit kul och mocka?" Visste inte om jag skulle skratta eller gråta faktiskt haha :rofl:
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag blir så arg när folk beter sig nonchalant! :devil: Tur att jag inte är i din sits för jag hade nog klappat till hästägaren i huvudet med en brems.
 
Sv: Överreagerar jag?

Kul svar :grin: Vilken idiot rent ut sagt som inte kunde vara lite ödmjuk och iallafall säga tack för den här tiden eller något liknande. Det hör ju till allmänt hyfs även om hon inte upplever det som om hon har fått någon hjälp (hur hon nu kan tycka det är ju en annan historia men men...)

Var glad att du äntligen slipper henne och försök att inte lägga mer energi på henne. Jag förstår verkligen att du blev arg, jag hade blivit skitförbannad!
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag har alltid undrat hur sådana där människor pallar att leva med sig själva. Var tog hederligt hyfs och artighet vägen? Eller för den delen grundläggande social kompetens? Jösses amalia :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 446
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp