Översätta från eller till engelska

Jag studerar väldigt mycket för det är ju så roligt att lära sig mer men då och då snubblar man över fackuttryck som man inte kan översätta eller så försöker man själv förklara något och hittar inte rätt ord på engelska. Finns det någon som sitter på en otroligt bra sida som översätter hästtermer?
 
Jag upptäckte detta när jag skulle köpa häst från uk. Vad heter mugg på engelska!? Man fick klura genom att läsa andras annonser och lära sig hur man beskriver och uttrycker sig om häst. Ibland frågade jag även personer jag pratade med, beskrev vad jag menade och frågade vad det kallas på eng. Hade även kontakt med veterinärklinik via fb som jag frågade om en del saker. Sen får man googla. Hoppas du hittar en bra sida ändå!
 
Jag studerar väldigt mycket för det är ju så roligt att lära sig mer men då och då snubblar man över fackuttryck som man inte kan översätta eller så försöker man själv förklara något och hittar inte rätt ord på engelska. Finns det någon som sitter på en otroligt bra sida som översätter hästtermer?


Jag hade en liten bok med översättningar både till och från engelska med hästtermer. Vet inte om den finns kvar?
 
Jag upptäckte detta när jag skulle köpa häst från uk. Vad heter mugg på engelska!? Man fick klura genom att läsa andras annonser och lära sig hur man beskriver och uttrycker sig om häst. Ibland frågade jag även personer jag pratade med, beskrev vad jag menade och frågade vad det kallas på eng. Hade även kontakt med veterinärklinik via fb som jag frågade om en del saker. Sen får man googla. Hoppas du hittar en bra sida ändå!
Jag gör likadant men det tar tid när man letar efter något speciellt. Igår var jag jätte trött och blev därför väldigt frustrerad när jag inte hittade en översättning på bakskygg och kom fram till att det måste ju finnas någon sida där man kan hitta det men jag får väl försöka skapa en själv och bygga ut den i takt med att jag hittar rätt ord.
 
Ridguiden har ett bra lexikon, men kan vara bra att tänka på att det verkar vara Amerikansk engelska istället för brittisk. Många ord är samma, men grimma är t.ex. Halter i USA och Headcollar i UK.

Det är fortfarande massa ord jag inte kan - bakskygg har jag ingen aning om, men jag tycker de engelska orden ofta är enklare för en icke expert.
E.g. Skänka på = leg on
 
Heisann,
Bodd i Storbritannien i 3 år og leste fort igjennom den horseway linken, fant ting der som ikke stemmer av uttrykk.
Jeg vet desverre ikke om noen side for uttrykk, vil anbefale å lese horse and rider og your horse magazine. Lærte masse der og i horse and pony magazine (vet ikke om det finnes lenger). Britiske heste youtubere kan også være bra. Om noen vil ha anbefalinger så er det bare å si i fra.
Kan svare på ord og uttrykk også (så lenge jeg skjønner det svenske uttrykket).
 
Kan tipsa om att kolla på ridsportsbutiker på internet, där känner man igen det mesta och kan läsa sig till vad det heter. Kollar man på sjukvårdsprodukter får man många sjukdomsord där. Så lärde jag mig mycket holländska hästord.
 
Det bästa är oftast att google och sen ta en artikel på Wikipedia (finns oftast), fördelen är du kan kolla själva texten och se att det är exakt rätt ord du vill översätta.

Tro mig, har varit doktorand i fyra år och översätt en del 🙄😊
 
Jag googlade mig till rätt bra hästtermer på engelska, minns dock ej sidan. Minns jag gjorde det när jag skulle på ridläger på Irland (kan ju va bra å förstå vad instruktören menar). :p
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 889
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag ska översätta min titel på uppsatsen till engelska. Min titel är på svenska "Ska bibliotekarier bli övervakare nu? En kvalitativ...
Svar
18
· Visningar
1 040
Senast: Youma
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 768
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp