Översättning av klasser

mumrikan

Trådstartare
Som jag skrev i en annan tråd, undrar jag vad de här bolivianska klasserna motsvarar i svenska (det var för länge sen för att jag ska kunna minnas hur det var i Sverige)

1) "Maskot" och väldigt enkelt, inte ens nedsittning i trav. Hoppklassen som heter så ligger på 70 cm. Är väl lättare än LC:1.
2) "Öppen" och 10-m-volt i trav som svåraste övningen. Hoppklassen är 80 cm.
3) "Kategori 2" med skänkelvikning i trav D-R/D-S och galopp på 15-m-volt som svåraste övningarna första dagen och öppna F-B/E-H, ryggning, bakdelsvändning, enkelt byte, förvänd galopp som svåraste övningar andra dagen.
4) "Kategori 1" har som svåraste övningar (samma nivå båda dagarna) sluta L-S, halv skrittpiruett (hur är det annorlunda från bakdelsvändning?) enkelt byte, förvänd galopp och ett flygande byte.
 
Sv: Översättning av klasser

1) "Maskot" och väldigt enkelt, inte ens nedsittning i trav. Hoppklassen som heter så ligger på 70 cm. Är väl lättare än LC:1.

Lättaste officiella hoppklassen i Sverige är 90 cm för stor häst. Dressyren låter som att den kan motsvara ryttarmärke 1 eller 2, alltså lättare än någon officiell klass.

2) "Öppen" och 10-m-volt i trav som svåraste övningen. Hoppklassen är 80 cm.

Om även galopp på 20-metersvolt ingår så är det nog ungefär som lätt C.

3) "Kategori 2" med skänkelvikning i trav D-R/D-S och galopp på 15-m-volt som svåraste övningarna första dagen och öppna F-B/E-H, ryggning, bakdelsvändning, enkelt byte, förvänd galopp som svåraste övningar andra dagen.

Första dagen lätt B, andra dagen lätt A.

4) "Kategori 1" har som svåraste övningar (samma nivå båda dagarna) sluta L-S, halv skrittpiruett (hur är det annorlunda från bakdelsvändning?) enkelt byte, förvänd galopp och ett flygande byte.

Som ett lätt medelsvår B-program.
 
Sv: Översättning av klasser

Sant, i den öppna ingår galopp på 20-m-volt.

Jo jag vet att lättaste hoppklassen är 90 i Sverige, därför tyckte jag att dessa klasser borde vara något typ LE, LF om det nu hade funnits.
Kategori 1 och 2 är officiella klasser som kvalificerar till mästerskap och "årets ryttare". I hoppning finns det 5 kategorier, från 90/100 (alltid högre på söndagen, man rider en klass per dag) till 130 (i högsta klassen då det liksom i dressyr är samma nivå båda dagarna)

När du säger LB och LA, är det inte ganska stor skillnad inom dessa (LA:0 till LA:4 tex) Hur ligger dessa?
 
Sv: Översättning av klasser

Jag planerar att rida den öppna klassen nu på första tävlingen, men sen kategori 2 fram till nationella mästerskapet i oktober.
Var lite sugen på kategori 1 för där red bara 2 ryttare förra året, men vi får se hur det går. Känns nu som om kategori 2 andra dagen känns tillräckligt (hade inte sett programmen innan idag).
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 970
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 414
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 510
Senast: Dopy
·
Fälttävlan Har precis upptäckt detta dressyrprogram, som jag tror i kortbane-variant, skulle passa H.H som handen i handsken. :d Dock är jag ju...
2
Svar
26
· Visningar
3 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp