Överskott av mineraler

trollmamma

Trådstartare
Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde.
Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag så de får i sig den mängden protein de behöver enligt Hästsveriges foderstatsberäkning men de får då ett överskott av resten.
Energin hamnar på +85%, +40% på kalcium, +20% på fosfor (kvot 1,7) , +31% på magnesium samt +336% på kalium.
Lagras dessa mineraler eller kissar de ut det som inte behövs? Hästar måste ju få i sig stora mängder mineraler under betessäsongen.
Hästarna är rätt så frusna av sig och två av dem får nog räknas som svårfödda så energimängden behövs nog när termometern nu fallit under minusstrecket.
Just nu så rids de inte speciellt mycket, blir bara lite lugna skogsturer men planen är att rida lite mer när vi alla går på jullov, då behövs lite kraftfoder, brukar använda linklipellets men lägger jag in 0,5 kg av det i beräkningen så hoppar kalciumet upp till ett överskott på 138%, tips på annat kraftfoder som ger tillskott på protein men inte på energi och mineraler?
Havre/kornkross har tidigare satt sig i huvudet så de sett spöken överallt och luzernpellets är ingen favorit, soja har jag aldrig provat men hört mycket negativt om.
 
Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde.
Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag så de får i sig den mängden protein de behöver enligt Hästsveriges foderstatsberäkning men de får då ett överskott av resten.
Energin hamnar på +85%, +40% på kalcium, +20% på fosfor (kvot 1,7) , +31% på magnesium samt +336% på kalium.
Lagras dessa mineraler eller kissar de ut det som inte behövs? Hästar måste ju få i sig stora mängder mineraler under betessäsongen.
Hästarna är rätt så frusna av sig och två av dem får nog räknas som svårfödda så energimängden behövs nog när termometern nu fallit under minusstrecket.
Just nu så rids de inte speciellt mycket, blir bara lite lugna skogsturer men planen är att rida lite mer när vi alla går på jullov, då behövs lite kraftfoder, brukar använda linklipellets men lägger jag in 0,5 kg av det i beräkningen så hoppar kalciumet upp till ett överskott på 138%, tips på annat kraftfoder som ger tillskott på protein men inte på energi och mineraler?
Havre/kornkross har tidigare satt sig i huvudet så de sett spöken överallt och luzernpellets är ingen favorit, soja har jag aldrig provat men hört mycket negativt om.

Jag ligger alltid på våldsamma överskott av kalcium redan från grovfodret. Jag ser till att lägga på t ex fosfor och magnesium så att kvoterna blir bra och överskottet är i balans. Inte varit några problem.
 
Energin hamnar på +85%, +40% på kalcium, +20% på fosfor (kvot 1,7) , +31% på magnesium samt +336% på kalium.

De värden på mineraler som SLU anger är absoluta minimivärden som är satta för att undvika att hästen blir sjuk eller får skador på skelett o dyl. Optimala mineralvärden är mycket högre. Man bör alltid ligga minst 20 – 50% över dessa minimimängder så ditt grovfoder är inte särskilt mineralrikt. Ett ”överskott” av kalcium, fosfor och magnesium är inget som helst problem så länge kvoterna mellan mineralerna är OK.
Lagras dessa mineraler eller kissar de ut det som inte behövs? Hästar måste ju få i sig stora mängder mineraler under betessäsongen.

Hästen lagrar ett visst överskott av mineraler i kroppen för att ha i reserv så att den har lite att ta av om det plötsligt blir underskott av mineraler i foderstaten. När hästen har lagrat tillräckligt med mineraler i kroppen gör den lätt av med ett överskott i urinen, dvs. den kissar ut de mineraler den inte behöver. Det är i princip endast järn som hästen inte kan kissa ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
583
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 966
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp