Överskottsenergi

Bapelsin

Trådstartare
Nora har helt rimligen rätt mycket överskottsenergi nu när jag inte har orkat ta mig ut tillräckligt mycket på några veckor. Hon får såklart komma ut och hon får springa lös varje dag, men det som brukade vara 1-2 timmar i skogen varje dag är nu kanske en kvart/halvtimme på ett öppet fält. Jag orkar bara inte. Fast min ork är ett sidospår, det jag undrar är hur jag ska bemöta Noras överskottsenergi på bästa sätt?

Hon gör inget ”dumt”, dvs hon biter inte på saker eller hittar på andra hyss, hon springer inte runt stressad här hemma och hon gör inte utfall eller är otrevlig på något annat sätt varken ute eller inne. Det hon gör är lekinviter. Och det kan man ju tycka är gulligt, men inte när det är hela tiden. Och inte när det ackompanjeras av gny, gnäll, morr och skall. Hon gör allt för att få uppmärksamhet och hon ger sig inte. Jag förstår att detta knappt ens kan räknas som problembeteende men det blir problematiskt för mig eftersom jag har noll energi. Jag orkar inte kampa med henne om och om och om igen hela dagen men jag fixar inte heller att höra hennes gnäll om jag inte gör det. Jag försöker ignorera henne när jag inte orkar och leka när jag orkar, bara det att hon ignorerar min ignorans. Hon kan pocka på uppmärksamhet hur länge som helst. Jag brukar låta bli att titta på henne och ”vända ryggen mot” så mycket det går, men jag vet inte om det är rätt taktik? Försöker att vara konsekvent också men hon är så jävla söt när hon är sådär busig och plirig i blicken. Omöjlig att motstå! Tycker synd om henne när jag inte orkar.

Är det någon som har tips och råd?

Ska tillägga att hon får hjärngympa på olika sätt så helt sysslolös är hon inte.
 
Försöker att vara konsekvent också men hon är så jävla söt när hon är sådär busig och plirig i blicken. Omöjlig att motstå!

Där har du nog grundproblemet. ;) Hundar är inte dumma, har något lönat sig en gång så fortsätter de gärna, speciellt om de vet att människan är förhandlingsbar. De gäller helt enkelt att vara mer envis än hunden tills hon lär sig att det inte fungerar med tjat. Som redan nämnts, på med lurar och någon bra musik eller podd i, pyssla sedan med ditt och ignorera hunden totalt när hon håller på. Jag skulle också tillägga någon belöning när hon faktiskt är lugn, även om det bara är en halv sekund i början, så att hon snabbare kopplar vilket beteende som ger utdelning.

Vad gäller aktiveringen så skulle jag fokusera ännu mer på hjärngympan, för det går i stort sett inte att motionera en hund trött, de kommer in och lägger sig en stund och sedan är de redo att köra igen...
Nu vet jag inte vad du redan provat, men det jag skulle ha gjort är att ge henne aktiviteter som verkligen sysselsätter hjärnan en stund - nosarbete, problemlösning, etc. Bara en sån sak som att slänga ut frukosten på gräsmattan (om man ger torrfoder) och låta hunden nosa rätt på kulorna istället för att få allt servat kan göra stor skillnad.

Och så ett sista förslag, eftersom jag förstår att du är väldigt under isen, är att kanske lämna bort hunden till hundvakt en period om det är möjligt? Om verkligen inget annat hjälper än att hon får sina två timmar ute om dagen så måste det ju lösas på något sätt, menar jag.
 
Ta med en leksak eller godisar och göm/kasta så hon inte ser när ni är ute på fältet. Det kan man göra utan speciellt mkt engagemang.

Om du ignorerar hennes lekinviter tills hon ger upp (för tillfället) "tränar" ni på att det är meningslöst att tjata.

Om du ignorerar hennes lekinviter under lång tid för att sedan ge upp, då "tränar" ni hennes uthållighet o sitt tjat på dig.

Försök hitta sätt att tillgodose hennes lekbehov, och kanske även att ge upp och gå henne till mötes ibland utan att det fungerar som belöning på ihärdigt tjat.

Provat fylld fryst Kong?
 
Har du någon vän, släkting eller bukefalist som bor i närheten som kan tänka sig att ta med henne ut på något mer ordentligt äventyr? Nu är jag rätt säker på att vi inte bor nära varandra, men hade vi gjort det hade jag absolut kunnat hjälpa till lite tills du mår bättre igen och troligen finns det fler som mig :)
 
Svarar alla i samma inlägg, hoppas det är okej 😊

Hon lider inte tillräckligt mycket för att rättfärdiga att lämna bort henne, hon skulle inte tycka om det. Hon är väldigt ”mattig” och vill helst bara vara med mig.
Hon skulle visserligen behöva träna på att gå ut med andra, för hon är som en trulig häst och vill bara vända om när hon är ute med någon annan, men det är nog bättre att göra det när hon inte är full med överskottsenergi 🙈

Jag försöker sysselsätta henne lagom mycket inne. Hon får alltid maten utspridd på golv och möbler. Vi tränar lite tricks (men hon tycker inte det är så roligt) och vi tränar ”uthållighet”, typ sitta still och stanna medan jag lägger något gött precis framför henne, sitta med saker på huvudet som inte ska välta, osv. Det tycker hon är roligt men man kan ju inte göra det hur länge som helst. Vi gör väldigt förenklade personsök inne med hjälp av barnet, och även såklart godissök. Hon är nog den enda staffen i världen som inte gillar att gnaga på saker, varken ben eller horn.

Utomhus har jag henne alltid lös. Vi har några ställen där hon kan springa av sig. Dels fälten, som är lite kuperade och med högt gräs och sly. Där rör det sig jättemycket vilt så där är nosen alltid i backen konstant. Det blir lite hjärngympa på fältet också genom olika kommandon, typ stanna när jag går iväg långt bort och hon får inte komma förrän jag säger det eller att hon ska vara följsam och inte får vila från min sida, osv. Allt anpassat till dagsform såklart (hennes). Kastar varken pinnar eller bollar nu för det ger henne bara ännu mer överskottsenergi.
På skolgården finns en ”ramp-park” med olika ramper för typ cyklar och skejtboards där vi brukar göra banor i stil med agility, typ hoppa upp och ner och springa runt och hoppa åt andra hållet osv.

Det är ungefär detta jag mäktar med. Grejen är att allt detta gör vi ju även i vanliga fall, men då tillkommer en skogspromenad på minst en timme så gott som varje dag, säg 5/7 dagar i veckan. Färre om det regnar för då strejkar Nora 😁
Så det är ju inte så konstigt att hon är uttråkad.

Jag ska börja använda hörlurar. Bra tips!
Och jag ska se till att bli mer konsekvent. Någon tipsade om att ta med leksak ut, det ska jag testa!
Jag har ett startkit för nosework här hemma, men min hjärna är mos så jag kan inte tillgodose mig informationen när jag försöker kolla videoklipp som visar hur man gör. Är det någon som kan förklara i text lite enkelt hur man gör?
 
Jag hade slängt ut lite saker på fält/skog och sen kört uppletande en 15-20 min eller något. Att göra det 1-2 ggr om dagen och lite lydnad/sök/annan hjärngympa inne samt matberikning borde ju räcka? Eller sätt dig på en cykel så får hon dra dig några km? Det bränner ur dom bra mycket mer än en skogspromenad :) Min schäfer blir då bra mycket tröttare av 15-20 min drag (4-6 km) i bra tempo än en promenad löst i skogen på 1 h.

Bra att träna på att ha tråkigt ibland också ;)

Rent allmänt om det där med att gå och tjata. Lär hunden att när du säger att det är vila så är det det som gäller. Vissa hundar upplever jag snarare går igång av att man tillåter att de får tjata och tjata och tjata. Stressen blir en ond cirkel.

Bli lite sur (så mycket som behövs) och säg till hunden att gå och lägga sig :angel:

Positivt och ignorering i all ära. Men ibland blir det stressande om man bara väntar ut hunden.

Du kan ju också bara vara envis med att säga till hunden att gå och lägga sig varje gång den går upp. Men man behöver inte alltid vara rädd för att visa missnöje heller om hunden är för jävla envis.
 
Jag hade börjat med Nosework. Så bra att kunna ta till dagar när orken tryter. I början behövs inte jättemycket för att de ska bli trötta 😴

Dock kanske det inte är aktuellt nu när du inte mår bra, men en bra grej att lära in vid senare tillfälle. 😊
 
Jag kör nose work eller uppletande om jag har lite tid/ork och hunden behöver blåsa ut energi :) frust färskfoder i en Kong eller annan leksak ger stimulans längre och verkar samtidigt som nedvarvning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hejsan alla Har läst runt här i ett par år men aldrig skrivit något förrän nu. Tänkte fråga er om ni har några tips på hur man får en...
Svar
19
· Visningar
2 530
Senast: Octavius
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp