översvämmade källare mm

ameo

Trådstartare
Moderator
Det förekommer då och då att stora mängder regn faller på kort tid. Oftast har SMHI gått ut innan och varnat för stora regnmängder med risk för översvämningar.
I efterdyningarna av såna här situationer så kommer det alltid ett antal fastighetsägare som gråter ut i media för att de fått prylar förstörda osv pga översvämmad källare. Och det förekommer kritik mot att räddningstjänsten inte hjälper till att tömma alla översvämmade källare (helst "på momangen").
Jag undrar lite varför husägare inte tar eget ansvar för att skydda sina hus och prylar mot vattnet? Om man bor på en plats där man riskerar att få in vatten i källaren, är det då inte lämpligt att både flytta upp sina saker från golvnivå och att köpa in en egen pump för att bli av med vattnet?
Jag får ibland känslan att en hel del husägare anser att "det är kommunens ansvar" att se till att hålla vatten borta från deras hus. Och visst, kommunen har kanske också ett visst ansvar (jag vet inte hur regelverket ser ut), men nog sjutton måste man väl kunna ta lite eget ansvar också??

(eller är det bara jag som är kaxig för att jag råkar bo på en liten grusås, där vattnet leds bort naturligt, dels för att det är en kulle och dels för att det rinner rakt igenom gruset?)
 
I delar av Helsingborg (tidigare i alla fall) fanns inga backventiler inom det kommunala vattensystemet så överflödsvatten steg upp i källarna. I andra skånska orter är ledningarna gamla och inga heltäckande ritningar finns.
 
I delar av Helsingborg (tidigare i alla fall) fanns inga backventiler inom det kommunala vattensystemet så överflödsvatten steg upp i källarna. I andra skånska orter är ledningarna gamla och inga heltäckande ritningar finns.
och med det menar du vaddå? att fastighetsägarna ska stämma kommunen när det blir översvämmat? eller att de ska ta sitt eget ansvar när de är medvetna om problemet?
 
Tror det som händer vid sådana här episoder med extremt kraftigt regn är att hus där det inte finns någon direkt sårbarhet i bygget eller placeringen drabbas.
Alltså en så oväntad händelse så det inte ryms inom de normala förberedelserna och som drabbar så många så snabbt så inga åtgärder finns att vidta.
Det blir en händelse som går på "oturskvoten" allt kan inte förutser och förebyggas (om man inte ska ha en helt orimlig marginalkostnad för det)
Men att folk då har väldigt svårt att ta "osis, det finns inget att göra" mer än att sanera och få ut försäkringsersättning i efterhand.

Där det finns känd sårbarhet för översvämning eller om det blir direkta tekniska fel i ett avloppssystem osv. tror jag inte folk uttrycker samma sorts klagomål på samma sätt.
 
Dagvattenledningarna i hela Sverige är enormt underdimensionerade. Med tätare bebyggelse, mer ickepermeabla ytor och intensivare regn blir det himla tråkiga resultat. Jag har själv råkat ut för att det trängt in vatten genom brunnar i källaren i lägenhetshuset vid hårt regn. Jag säger inte att man ska klaga på räddningstjänsten, men problemen kommer att öka och allmänheten måste få upp ögonen för lösningar. Det borde vara förbjudet att täcka sin tomt med ickepermeabelt material som stenplattor, asfalt och konstgräs. Och mer regnbäddar och dagvattendammar måste byggas i städerna!
 
Jag är medveten om att min frågeställning är lite provocerande, men samtidigt blir jag lite trött på att vissa personer inte kan göra något själva för att förbättra saken. Vissa hus eller bostadsområden är lågt belägna och ofta har man - åtminstone om man bott i området ett tag - koll på om ledningsnätet för regnvatten är tillräckligt dimensionerat för att leda bort vattnet eller om det blir mindre översvämningar varje gång. Vet man med sig att det finns översvämningsrisk där man bor, så kanske man inte helt kan förhindra att det rinner in i källaren, men har man en egen pump kan man åtminstone hålla nere vattennivån.
Och man kan flytta upp sina prylar från golvnivå.
Sen finns det alltid tillfällen som inte gått att förutse och de är givetvis svårare att förebygga.
 
Ja... Det är ju inte jättekul att få in grannskapets skitvatten i hela ens 100 kvm källare eftersom kommunens spillvattenledningar är fulla med rötter och att deras backventil mot vårt hus var borta så vid skyfall åkte vattnet in till oss.

Vet inte riktigt hur vi skulle ha skyddat oss där?
Första gången det händer får man kanske ta det på oturskontot.
När det väl har hänt en gång så får man kanske se till att göra mer, t.ex se till att kommunen åtgärdar backventilen (i första hand) och ledningarna (är väl ett större arbete som kräver mer förberedelser, antar jag).
Och, tills det nämnda är åtgärdat, förvara prylar ovanför golvet och ha en egen vattenpump som åtminstone kan hjälpa till att hålla nere vattennivån i källaren.
 
Bor man i områden där det är tvingande att ansluta sig till kommunens system för avlopp och dagvatten så förstår jag att man klagar när det inte fungerar, trots alla hundratusentals kronor man fått betala. Men samtidigt verkar allt fler här i landet bli allt mera opraktiska, de måste snart anlita hjälp till varenda liten sak som skall göras med deras hus. De står handfallna när något händer och hade passat bättre i hyreslägenhet där det bara är att ringa när något krånglar.
 
Vi fick kopiöst mycket regn i Huddinge området igår, drabbad många i Huddinge och Glömsta (ligger i Huddinge kommun) där jag bor. I Glömsta gruppen skrev någon bott där i 28år (mycket visserligen hänt på dessa år) men aldrig vart med om detta, kanske sätter lite perspektiv på ingen tänkt på det här iallafall.
Många vägar blitt översvämmade så inte bara källare som är drabbade t.om så busslinjen som går genom Glömsta fått ställas in helt och många skriver i gruppen om vilka vägar som inte är farbara.

Om drabbade mig? Japp, trots bor på höjd. Men inte så hur de andra blitt drabbade, där åkt in vatten i dörr eller gått i avlopp. I mitt fall är huset behövs dräneras om som hyesvärde väl medveten om (det ska göras) så kommit in vatten från andra hållet än källardörren :meh: , så byte va heltäckningsmatta en andra gång,. Vi har klarat oss när vart mycket regn men detta var långt ifrån normalt mycket så voila så översvämmning ett faktum. Inte hyresvärdens fel, misstänker kan dolts eller nått sätt visste inte hyresvärden om detta tills första översvämmning kom pga mycket regn och töade. Då går ju inte göra dränering. Men tack vare det så hade vi inget av värde på golvet i källaren åtminstone.
 
Jag är medveten om att min frågeställning är lite provocerande, men samtidigt blir jag lite trött på att vissa personer inte kan göra något själva för att förbättra saken. Vissa hus eller bostadsområden är lågt belägna och ofta har man - åtminstone om man bott i området ett tag - koll på om ledningsnätet för regnvatten är tillräckligt dimensionerat för att leda bort vattnet eller om det blir mindre översvämningar varje gång. Vet man med sig att det finns översvämningsrisk där man bor, så kanske man inte helt kan förhindra att det rinner in i källaren, men har man en egen pump kan man åtminstone hålla nere vattennivån.
Och man kan flytta upp sina prylar från golvnivå.
Sen finns det alltid tillfällen som inte gått att förutse och de är givetvis svårare att förebygga.


Ja precis, hoppas hela Glömsta gått upp ögonen för problemet här. Då är väl underdimensionerat här, kan ha göra med ploppat hus som svampar här. Normalafall har vart vattenbrist men inte denna gång :rofl:
 
Men samtidigt verkar allt fler här i landet bli allt mera opraktiska, de måste snart anlita hjälp till varenda liten sak som skall göras med deras hus. De står handfallna när något händer och hade passat bättre i hyreslägenhet där det bara är att ringa när något krånglar.
Vad är det för fel på att anlita någon? Betala pengar för att någon annan fixar är inget att skämmas för. Inte kan alla som bor i hus vara hemmafixare, huvudsaken är att en trivs och att huset inte förfaller. Ta ansvar kan en göra på många sätt.
 
Dagvattenledningarna i hela Sverige är enormt underdimensionerade. Med tätare bebyggelse, mer ickepermeabla ytor och intensivare regn blir det himla tråkiga resultat. Jag har själv råkat ut för att det trängt in vatten genom brunnar i källaren i lägenhetshuset vid hårt regn. Jag säger inte att man ska klaga på räddningstjänsten, men problemen kommer att öka och allmänheten måste få upp ögonen för lösningar. Det borde vara förbjudet att täcka sin tomt med ickepermeabelt material som stenplattor, asfalt och konstgräs. Och mer regnbäddar och dagvattendammar måste byggas i städerna!
Håller helt med! /landskapsarkitekt
 
Dagvattenledningarna i hela Sverige är enormt underdimensionerade. Med tätare bebyggelse, mer ickepermeabla ytor och intensivare regn blir det himla tråkiga resultat. Jag har själv råkat ut för att det trängt in vatten genom brunnar i källaren i lägenhetshuset vid hårt regn. Jag säger inte att man ska klaga på räddningstjänsten, men problemen kommer att öka och allmänheten måste få upp ögonen för lösningar. Det borde vara förbjudet att täcka sin tomt med ickepermeabelt material som stenplattor, asfalt och konstgräs. Och mer regnbäddar och dagvattendammar måste byggas i städerna!

Ja, städerna behöver planera mer för var vattnet ska ta vägen. För mycket ickepermeabla ytor är ett stort problem!
 
Vad är det för fel på att anlita någon? Betala pengar för att någon annan fixar är inget att skämmas för. Inte kan alla som bor i hus vara hemmafixare, huvudsaken är att en trivs och att huset inte förfaller. Ta ansvar kan en göra på många sätt.
För att det inte kommer finnas någon att ringa i ett nödläge som när det är skyfall och källaren blir vattenfylld, för de som fixar sånt kommer vara upptagna hos andra. Därför borde alla husägare se till att skaffa sig lite grundläggande praktiska färdigheter.
 
Vad är det för fel på att anlita någon? Betala pengar för att någon annan fixar är inget att skämmas för. Inte kan alla som bor i hus vara hemmafixare, huvudsaken är att en trivs och att huset inte förfaller. Ta ansvar kan en göra på många sätt.
Jag tror att problematiken mer ligger på att om man inte har den minsta koll överhuvudtaget, så vet man inte ens om att man borde ringa nån för att få saker fixade.
Förrän den dag nåt havererar, det blir jättetydligt att det finns ett problem - och den stora plånboken får plockas fram.
 
Eftersom allt byggande av bostadshus kräver tillstånd och är reglerat in i minsta detalj så tycker inte jag det är orimligt att samhället, kommunen, skall ha ett stort ansvar vid översvämmningar. Hade det varit fritt att bygga hade det varit en annan sak men så är det inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 141
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp