Översvämning - dum fråga

alazzi

Trådstartare
Nu när jag ser bilder från översvämmade områden så undrar jag förundrat över alla bilar i vattnet? Att det kommer vatten är ju knappast överraskande och normalt försöker man väl rädda sin bil undan vattnet? Visst är väl en del av bilägarna bortresta, men om det krisar så har man kanske ändå någon vän som kan flytta bilen? Eller är man helt omedveten om faran?
http://www.abendzeitung-muenchen.de...lse.d2dd6ef5-877c-44f8-819f-8f1b0fe1c4cd.html
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Det kan ju vara så att man prioriterar annat, värdesaker i hemmet tex, att hitta ett tillfälligt boende någonstans?
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Jag hade ju fyllt bilen med värdesaker och stuckit iväg? Om det krisar kan jag sova i bilen.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Exakt min tanke också, men man kanske vill ha ny bil som försäkringsbolaget får betala? :angel:
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Kan ju även vara så att många familjer har två bilar, men väljer att åka iväg gemensamt i en?
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Jag undrar samma sak. Jag menar när vattnet börjar närma sig några decimeter borde det rimligen vara läge att sätta sig i bilen och köra till nåt soligare ställe?
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Det hade förmodligen jag också... Jag ser framför mig att folk står och bygger vallar runt sina hus och inte hinner rädda bilen, men jag kanske har sett för många katastroffilmer från Hollywood? :angel:
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Det hade förmodligen jag också... Jag ser framför mig att folk står och bygger vallar runt sina hus och inte hinner rädda bilen, men jag kanske har sett för många katastroffilmer från Hollywood? :angel:

Jag skulle nog vara en av dem som skulle bygga vallar och försöka vänta ut skitet. "Det blir nog inte så farligt" skulle jag väl tänka i första hand. Och att huset är det som är värt något i sammanhanget. Inte bilen. Att bli billös är inte värre än att bli hemlös.

Sedan är kanske folk inte hemma och hinner hämta bilar och prylar, beroende på ifall de varit på jobbet.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Jag kan bara svara fran mina erfarenheter har i USA och nar det ar manga bilar som har "drunknat" i en oversvammning beror det oftast pa att vattnet stigit valdigt fort och att folk inte hunnit fa bort sina bilar. Ofta for att de inte tror att det skulle bli sa illa som det blev ... har man, till exempel, levt igenom 27 orkaner i florida utan att nagot hant ar det latt att tro att inget ska handa den 28'de gangen heller.
Eller i Arizona dar alla floder normalt ar torra och plotsligt nar det regnat i bergen kommer massor av vatten forsande och tar ofta med sig broar och allt annat i vagen. Har man da inte kollat nyheterna noggrannt sa forsvinner bilen med om man forsoker kora vissa vagar.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Jag såg några program om Australiens extrema väder och där tog de upp just det att vattnet kunde stiga plötsligt och fort. Och med rejäl styrka och ta med allt i sin väg. Trots att de i vissa områden var vana vid översvämningar togs de ibland på sängen just eftersom det inte brukar vara så farligt. De stannade kvar och säkrade sina hem och plötsligt kunde de inse att det var förgäves och tvingas fly hals över huvud.

När det var stormen Gudrun här släppte vi ut hästarna som vanligt eftersom det alltid blåser här, mer eller mindre. Lite som ropa vargen kommer när man ser på nyheterna, det brukar liksom bara blåsa "lite" och inget händer. Fram emot kl 17 tänkte vi ta in hästarna, 4 timmar tidigare än normalt, men då var det ju redan stormaktigt väder och det var ett rent helsike att få in hästarna. Vi var alltså inte uppmärksamma nog för det brukar ju inte bli så här.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Och da var Gudrun en cat 1 med ungefar 120 - 140 km/timman vind ... nar det ar en cat 5 handlar det om vind styrka pa over 250 km/timman av stadig vind med starkare gusts. Den vinden kan tomma en grund sjo.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

http://www.rtl.de/cms/news/rtl-aktu...ppelte-katastrophe-2f31b-51ca-29-1527947.html

Tydligen så har vattnet stigit oerhört snabbt så folk blev t.o.m. instängda i sina hus. Läskigt att det går så snabbt!

Problemet är att uppströms en stad kan det ligga tre, fyra mindre vattendrag. Och alla dessa har dammar som fylls på allteftersom.
Så inom loppet av ngr timmar fylls dammarna och allt tillkommande vatten flyter ner mot staden i form av sk högvattenvågor.

Ungefär som om man slänger en sten i vattnet.

Om nu högvattenvågor från flera dammar kommer samtidigt så bygger dessa på varandra, så istället för ett normalhögt vattenstånd på + 4 meter så hamnar man plötsligt på +8 meter och då brister dammarna runt stan och högvattnet forsar in på mkt kort tid.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Precis ... Man kan inte forsta hur fort det gar och hur starka naturkrafter det ar forran man sitter mitt i dem sjalv. Just nu passerar Tropical Storm Andrea over oss har i Florida. Det har regnat smaspik halva dagen i gar, hela dagen i dag och stormelandet ror sig sa sakta att vi lar fa mycket mer regn innan den dragit vidare. Tur det ar Florida som ar vana att fa mycket regn sa oversvamningarna ar minimala och dar det hander vet de hur de ska ta hand om det nar det inte ar varre an en vanlig storm.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Förutom allting annat som är sagt så är det ju så att bilen är det absolut farligaste stället att sätta sig i när det är översvämning eftersom de lätt flyter iväg, till skillnad från annat. Dessutom har du ingen kontroll över en bil, såsom man har över en båt.
 
Sv: Översvämning - dum fråga

Knapplån
Dessutom brukar det skita sig när alla från ett visst område ska köra iväg samtidigt.

(Jag har "bara" sett utkanterna av ett riktigt amerikanskt oväder. Vi hade bara ung en timme mellan det att ovädret bildades och det drog förbi. Vinden flyttade hus. Jag hade inte velat sitta i en bil)
 
Sv: Översvämning - dum fråga

På vår gata blev det fel när det tokregnade. Allt vatten pressades upp genom en brunn på gatan. Kan säga att det tog inte många min innan det läckte in i bilarna :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp