Övertygande, makalösa platser i sydvästra Sverige sökes!

fraggelzebra

Trådstartare
Halloj!

Jag drar bakgrunden lite snabbt. Jag bor sedan 2012 i Hamburg, Tyskland. De senaste åren har hemlängtan smugit sig på och, utan att gå in på allt för mycket detaljer, vill jag nu visa min partner hur trevligt det kan vara i Sverige. Ett försök att övertyga hen om att hen också vill (prova att) bo i Sverige. Och undvika ett meckigt distansförhållande. :p

I mitten av september fyller jag år, och däromkring tar vi partners VW-buss och puttrar upp till min hemstad i norra Halland, via Danmark. Vad bör vi se och/eller göra på vägen? Måste inte vara precis vid motorvägen, avstickare är välkomna! :)

Partner gillar:
- Vattensport, wakeboarding. Kitesurfgrejer har vi med oss. Paddla kanot eller åka båt skulle hen gilla.
- Cykling, städer med bra infrastruktur för att cykla (som Köpenhamn). Alltså inte nödvändigtvis roadbike liksom.
- Mäktiga utsikter! Vattenfall! Sjöar!
- Roliga djur. Kanske någon 4H-gård?

Har ni tips på sevärdheter eller kul grejer att göra? Hällristningar? Något café? Vi skall i alla fall äta på Max. :D
Göteborg är också med på att göra-listan, tar gärna emot tips på restauranger med veganska alternativ på menyn. Andrum vet jag om. :)

Och, vet någon om vi får parkera bussen var som helst och övernatta i den, eller måste vi uppsöka camping?
 
Åk till Kullaberg. Höganäs kommun som helhet är ju väldigt fin. September kan ju vara sådär om man har otur med mycket regn, jag tycker ni bör åka tidigare ;) På Kullaberg kan ni hyra kajaker, åka på tumlarsafari, grottvandring, dyka, bli nedfirad från berg. Vet dock inte om det funkar i september.

Ni kan fika på Flickorna Lundgren, ni kan åka till Arild och se den söta byn, äta grillat kött på Holy Smoke. Som sagt, jag vet inte om något av det är öppet i september.
Gillar ni vyer åk till Hovs Hallar.
 
Halloj!

Jag drar bakgrunden lite snabbt. Jag bor sedan 2012 i Hamburg, Tyskland. De senaste åren har hemlängtan smugit sig på och, utan att gå in på allt för mycket detaljer, vill jag nu visa min partner hur trevligt det kan vara i Sverige. Ett försök att övertyga hen om att hen också vill (prova att) bo i Sverige. Och undvika ett meckigt distansförhållande. :p

I mitten av september fyller jag år, och däromkring tar vi partners VW-buss och puttrar upp till min hemstad i norra Halland, via Danmark. Vad bör vi se och/eller göra på vägen? Måste inte vara precis vid motorvägen, avstickare är välkomna! :)

Partner gillar:
- Vattensport, wakeboarding. Kitesurfgrejer har vi med oss. Paddla kanot eller åka båt skulle hen gilla.
- Cykling, städer med bra infrastruktur för att cykla (som Köpenhamn). Alltså inte nödvändigtvis roadbike liksom.
- Mäktiga utsikter! Vattenfall! Sjöar!
- Roliga djur. Kanske någon 4H-gård?

Har ni tips på sevärdheter eller kul grejer att göra? Hällristningar? Något café? Vi skall i alla fall äta på Max. :D
Göteborg är också med på att göra-listan, tar gärna emot tips på restauranger med veganska alternativ på menyn. Andrum vet jag om. :)

Och, vet någon om vi får parkera bussen var som helst och övernatta i den, eller måste vi uppsöka camping?
Kitesurfa gör ni i Helsingborg. Fantastiskt nere vid hamnen
 
Kitesurfa gör ni i Helsingborg. Fantastiskt nere vid hamnen
Eller utanför Varberg, vid Apelviken. Fast jag gissar att det redan är känt. :)

- Vattensport, wakeboarding. Kitesurfgrejer har vi med oss. Paddla kanot eller åka båt skulle hen gilla.
Tura i Helsingborg? :D
- Cykling, städer med bra infrastruktur för att cykla (som Köpenhamn). Alltså inte nödvändigtvis roadbike liksom.
Där tycker jag att Göteborg ligger rätt bra till, och även Malmö. Litet smidigt på vägen ligger ju även Ven.
- Mäktiga utsikter! Vattenfall! Sjöar!
Kullaberg är ju redan nämnt, jag fyller på med utsikten från Café Utsikten strax utanför Båstad, uppe på Hallandsåsen. Ett annat riktigt mysigt ställe med underbart sjöstrandläge är Backa Loge - café, övernattning, evenemang ibland.
- Roliga djur. Kanske någon 4H-gård?
Min granne har alpackor. Det går inte att inte älska alpackor.

Göteborg är också med på att göra-listan.
Kanske en båttur ut till Älvsborgs fästning? Liseberg naturligtvis, Slottsskogen, åka skärgårdsbåt från Saltholmen ut till nån av öarna och äta kvällsmat i solnedgången...

Och, vet någon om vi får parkera bussen var som helst och övernatta i den, eller måste vi uppsöka camping?

Det skiljer litet grann från kommun till kommun och plats till plats, somliga ställen är även skyltade med uttryckligt förbud att övernatta (eller parkera över natten) men annars är det ofta ok att övernatta nån enstaka natt så länge man inte hindrar framkomlighet håller sig borta från tomter. [/QUOTE]
 
Eller utanför Varberg, vid Apelviken. Fast jag gissar att det redan är känt. :)

- Vattensport, wakeboarding. Kitesurfgrejer har vi med oss. Paddla kanot eller åka båt skulle hen gilla.
Tura i Helsingborg? :D
- Cykling, städer med bra infrastruktur för att cykla (som Köpenhamn). Alltså inte nödvändigtvis roadbike liksom.
Där tycker jag att Göteborg ligger rätt bra till, och även Malmö. Litet smidigt på vägen ligger ju även Ven.
- Mäktiga utsikter! Vattenfall! Sjöar!
Kullaberg är ju redan nämnt, jag fyller på med utsikten från Café Utsikten strax utanför Båstad, uppe på Hallandsåsen. Ett annat riktigt mysigt ställe med underbart sjöstrandläge är Backa Loge - café, övernattning, evenemang ibland.
- Roliga djur. Kanske någon 4H-gård?
Min granne har alpackor. Det går inte att inte älska alpackor.

Göteborg är också med på att göra-listan.
Kanske en båttur ut till Älvsborgs fästning? Liseberg naturligtvis, Slottsskogen, åka skärgårdsbåt från Saltholmen ut till nån av öarna och äta kvällsmat i solnedgången...

Och, vet någon om vi får parkera bussen var som helst och övernatta i den, eller måste vi uppsöka camping?
Det skiljer litet grann från kommun till kommun och plats till plats, somliga ställen är även skyltade med uttryckligt förbud att övernatta (eller parkera över natten) men annars är det ofta ok att övernatta nån enstaka natt så länge man inte hindrar framkomlighet håller sig borta från tomter.
[/QUOTE]

Himla bra tips, tack! Det där med alpackorna låter faktiskt högintressant! :D Är det något din granne gör kommersiellt eller är det en privat gård? :angel:

Angående att övernatta tänkte jag på att parkera någonstans avsides, ur vägen liksom. Får kika närmare på var det kan bli aktuellt, kanske i närheten av strand i Lomma eller Helsingborg som nämndes ovan, i samband med kitesurf. :-)
 
Skånes Djurpark? Tyskar brukar ju älska älgar :p Finns även björnar, vildsvin, lodjur och gråsälar t.ex. Plus en massa nordiska lantraser.
 
Skånes Djurpark? Tyskar brukar ju älska älgar :p Finns även björnar, vildsvin, lodjur och gråsälar t.ex. Plus en massa nordiska lantraser.

Är det en snäll djurpark? :o Alltså, klart hen är djupt fascinerad av älgar i egenskap av tysk! :D Men jag är väldigt anti djurparker... Björnarna i "vildparken" här sitter mest lutade mot ett träd och glor. :(

Sist vi var uppe såg vi en älgrumpa skutta iväg i skogen, min syster bor så pass off att man ser älg nästan dagligen. :)
 
Halloj!

Jag drar bakgrunden lite snabbt. Jag bor sedan 2012 i Hamburg, Tyskland. De senaste åren har hemlängtan smugit sig på och, utan att gå in på allt för mycket detaljer, vill jag nu visa min partner hur trevligt det kan vara i Sverige. Ett försök att övertyga hen om att hen också vill (prova att) bo i Sverige. Och undvika ett meckigt distansförhållande. :p

I mitten av september fyller jag år, och däromkring tar vi partners VW-buss och puttrar upp till min hemstad i norra Halland, via Danmark. Vad bör vi se och/eller göra på vägen? Måste inte vara precis vid motorvägen, avstickare är välkomna! :)

Partner gillar:
- Vattensport, wakeboarding. Kitesurfgrejer har vi med oss. Paddla kanot eller åka båt skulle hen gilla.
- Cykling, städer med bra infrastruktur för att cykla (som Köpenhamn). Alltså inte nödvändigtvis roadbike liksom.
- Mäktiga utsikter! Vattenfall! Sjöar!
- Roliga djur. Kanske någon 4H-gård?

Har ni tips på sevärdheter eller kul grejer att göra? Hällristningar? Något café? Vi skall i alla fall äta på Max. :D
Göteborg är också med på att göra-listan, tar gärna emot tips på restauranger med veganska alternativ på menyn. Andrum vet jag om. :)

Och, vet någon om vi får parkera bussen var som helst och övernatta i den, eller måste vi uppsöka camping?

Det finns ett ställe utanför Landskrona där kitesurfare och annat sånt folk brukar samlas. Det kan vara rätt många samtidigt. Men det hittar du säkert på google. Minns inte exakt vad stället heter. Lundåkrabukten kanske det kallas?

Skäralid är otroligt fint (tar väl 45 min från E6:an vid Landskrona)! I närheten finns även Odensjön som förr ansågs bottenlös och det finns en del mystik och myter kring den. Hela nationalparken där är fin!

Kullen, Mölle och Arild är alltid värt ett besök!

Man kan cykla på Ven. Båten från Landskrona tar ca 20 min om jag inte minns fel. Sen kan man hyra cyklar och cykla runt på ön (som är rätt liten men vacker). I högsäsong kan man boka cyklar i förväg på nätet om man vill. Där finns en del konstateljéer och lokalproducerad mat. Finns även lite restauranger. Missa inte Ven Durumvetebageri och deras kanelbullar som är de godaste jag någonsin ätit!

Köpenhamn är ju värt ett besök. Tror att man kan hyra cyklar där också.
 
Är det en snäll djurpark? :o Alltså, klart hen är djupt fascinerad av älgar i egenskap av tysk! :D Men jag är väldigt anti djurparker... Björnarna i "vildparken" här sitter mest lutade mot ett träd och glor. :(

Sist vi var uppe såg vi en älgrumpa skutta iväg i skogen, min syster bor så pass off att man ser älg nästan dagligen. :)

Just älgarna kan man komma väldigt nära. Men en del djur ser man aldrig.
 
Det finns ett ställe utanför Landskrona där kitesurfare och annat sånt folk brukar samlas. Det kan vara rätt många samtidigt. Men det hittar du säkert på google. Minns inte exakt vad stället heter. Lundåkrabukten kanske det kallas?

Skäralid är otroligt fint (tar väl 45 min från E6:an vid Landskrona)! I närheten finns även Odensjön som förr ansågs bottenlös och det finns en del mystik och myter kring den. Hela nationalparken där är fin!

Kullen, Mölle och Arild är alltid värt ett besök!

Man kan cykla på Ven. Båten från Landskrona tar ca 20 min om jag inte minns fel. Sen kan man hyra cyklar och cykla runt på ön (som är rätt liten men vacker). I högsäsong kan man boka cyklar i förväg på nätet om man vill. Där finns en del konstateljéer och lokalproducerad mat. Finns även lite restauranger. Missa inte Ven Durumvetebageri och deras kanelbullar som är de godaste jag någonsin ätit!

Köpenhamn är ju värt ett besök. Tror att man kan hyra cyklar där också.
Kanelbullarna ja :d
 
Kullen är helt makalöst fint. I Helsingborg finns Kärnan, Sofiero slott, Fredriksdals museum. Vid Trollehallar kan man klättra/gå upp och kolla på Snapphanestallarna. Nimis finns kvar något brännskadat
 
Kullen är helt makalöst fint. I Helsingborg finns Kärnan, Sofiero slott, Fredriksdals museum. Vid Trollehallar kan man klättra/gå upp och kolla på Snapphanestallarna. Nimis finns kvar något brännskadat

Kärnan är ett bra tips! I norra Tyskland finns en nöjespark, Hansa Park. Där finns det en bergochdalbana som heter Kärnan, och när man står i den typ 90 min långa kön, får man se en mockumentary om hur det spökar på slottet Kärnan. :D :up:
 
Överlag så är det väldigt vackert stråk just i brytninglinjen mellan Smålands högland och Hallands kustlsndskap. Backe upp och backe ner i vindlande svängar, men ändå inte de höjdskillnaderna som är i bergstrakter. Dety jag tänker på är mellan nån mil och upp till tre kanske fyra mil från kusten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp