Övertygande, makalösa platser i sydvästra Sverige sökes!

På Hallandsås lite österut från kusten finns Kungsbygget som har Sommarrodel, Zipline och något de kallar Bungy Rocket.

Några mil därifrån utanför Markaryd finns Älgsafari där man får köra in i hägnet med egen bil eller åka med safaritåg.
 
Himla bra tips, tack! Det där med alpackorna låter faktiskt högintressant! :D Är det något din granne gör kommersiellt eller är det en privat gård? :angel:
Både och, men mest kommersiellt. Det är en liten hästgård med B&B (både lösa bäddar och hela stugor/hus), tur- och lektionsridning på ett tjugotal islandshästar, höns, skruvhornsfår (fräcka) och så alpackorna då. En har nyss fölat också. 😊
Jag PM:ar deras hemsida.
 
Överlag så är det väldigt vackert stråk just i brytninglinjen mellan Smålands högland och Hallands kustlsndskap. Backe upp och backe ner i vindlande svängar, men ändå inte de höjdskillnaderna som är i bergstrakter. Dety jag tänker på är mellan nån mil och upp till tre kanske fyra mil från kusten.
Det är ett bra tips! Kommer nog köra landsväg istället för motorväg en hel del. Bra att det inte är som bergen i Schweiz, det tyckte bussen var lite :o jobbigt förra året.
 
Halloj!


Göteborg är också med på att göra-listan, tar gärna emot tips på restauranger med veganska alternativ på menyn. Andrum vet jag om. :)

Lite mattips:
Thali - helvegetariskt indiskt med många veganska alternativ (inklusive svingod lassi!)
Blackbird
Klassiska "korvmojen" Jonsborg på Avenyn har burgare, korv, wraps och mjukglass i donutbägare (:love:)
Simba (Etiopiskt/Eritreanskt)
Göteburgare (:grin:)
Dubbel dubbel (dumplings/dim dum)
Syster Marmelad (finkrogskänsla)

På Kungstorget "bakom" Saluhallen står det ofta olika foodtrucks som kan ha bra grejer.

Matbutiken "Happy Vegan" på Olivedalsgatan med helveganskt utbud.

För en fellow utsiktsälskare är det också lätt mödan värt att köpa med sig nå gött, en filt och sätta sig uppe vid Skansen Kronan i härligt väder!
 
Lite mattips:
Thali - helvegetariskt indiskt med många veganska alternativ (inklusive svingod lassi!)
Blackbird
Klassiska "korvmojen" Jonsborg på Avenyn har burgare, korv, wraps och mjukglass i donutbägare (:love:)
Simba (Etiopiskt/Eritreanskt)
Göteburgare (:grin:)
Dubbel dubbel (dumplings/dim dum)
Syster Marmelad (finkrogskänsla)

På Kungstorget "bakom" Saluhallen står det ofta olika foodtrucks som kan ha bra grejer.

Matbutiken "Happy Vegan" på Olivedalsgatan med helveganskt utbud.

För en fellow utsiktsälskare är det också lätt mödan värt att köpa med sig nå gött, en filt och sätta sig uppe vid Skansen Kronan i härligt väder!

Finfina mattips! Hehe, vid Skansen Kronan satt vi jämt i sena tonåren och insöp... atmosfären. Blir helt klart en guidad visning i "här drack jag öl, här drack jag också öl, här drack jag whisky och rullade nerför en slänt, här drack jag öl"... Arma sambo. :D
 
Fjärås bräcka är en häftig plats! En ås med utsikt över hav på ena sidan och en vacker sjö på andra.
Green room på Liseberg har grym veganbuffet.
 
Jag skulle om möjlighet finns sikta på skärgården. Inget slår det är min erfarenhet.

Bra tips, tack! Idén är att sambo skall bli överväldigad och gråtmild och vilja slå rot på stället. Skärgårdssolnedgång borde ju funka!

Fjärås bräcka är en häftig plats! En ås med utsikt över hav på ena sidan och en vacker sjö på andra.
Green room på Liseberg har grym veganbuffet.

Bräckan skall vi nog besöka, syrran bor i närheten. :)
Liseberg står givetvis med på listan, med veganbuffet är det ju ännu bättre! :up:
 
Bra tips, tack! Idén är att sambo skall bli överväldigad och gråtmild och vilja slå rot på stället. Skärgårdssolnedgång borde ju funka!



Bräckan skall vi nog besöka, syrran bor i närheten. :)
Liseberg står givetvis med på listan, med veganbuffet är det ju ännu bättre! :up:

Tjörn och Klädesholmen får mig sådan:D
 
Bra tips, tack! Idén är att sambo skall bli överväldigad och gråtmild och vilja slå rot på stället. Skärgårdssolnedgång borde ju funka!



Bräckan skall vi nog besöka, syrran bor i närheten. :)
Liseberg står givetvis med på listan, med veganbuffet är det ju ännu bättre! :up:

Annars kanske du bara kan sno passet och elda upp det väl på plats..?
 
På Tjörn tillbringade jag mitt livs värsta år. :D Men min mormor bor på Orust, där känner jag mig väl till mods. Smart idé med passet, men så vitt jag vet behövs inget pass inom EU. :(
Även öarna i Göteborgs skärgård är väl värda att spendera tid i. Jag älskar ju Vrångö men har hört att dom andra öarna också är fina :angel:

Lite beroende på när och väder så kanske det går att ta sig ut till Nidingen - det är ju verkligen ett häftigt ställe :) (fast du kanske har sett för mycket av det).

Och svampskogen får ni ju inte heller missa! Framförallt inte om svampåret blir lika fantastiskt som förra!

På vägen genom Halland - beroende på hur mycket tid ni har - är kustvägen absolut finast att åka tycker jag. Och naturreservatet i Lynga utanför Harplinge är väldigt fint med sina sanddyner, vridna träd och sin strand.

Det finns även typ en ”kulinarisk karta” över Halland som kan vara kul att kika på och ha med sig ifall ni kommer till oväntade platser :D

Tomatens hus utanför Glumslöv i Skåne är också festligt, oklart hur säsongen är dock :)
 
Senast ändrad:
Halloj!

Jag drar bakgrunden lite snabbt. Jag bor sedan 2012 i Hamburg, Tyskland. De senaste åren har hemlängtan smugit sig på och, utan att gå in på allt för mycket detaljer, vill jag nu visa min partner hur trevligt det kan vara i Sverige. Ett försök att övertyga hen om att hen också vill (prova att) bo i Sverige. Och undvika ett meckigt distansförhållande. :p

I mitten av september fyller jag år, och däromkring tar vi partners VW-buss och puttrar upp till min hemstad i norra Halland, via Danmark. Vad bör vi se och/eller göra på vägen? Måste inte vara precis vid motorvägen, avstickare är välkomna! :)

Partner gillar:
- Vattensport, wakeboarding. Kitesurfgrejer har vi med oss. Paddla kanot eller åka båt skulle hen gilla.
- Cykling, städer med bra infrastruktur för att cykla (som Köpenhamn). Alltså inte nödvändigtvis roadbike liksom.
- Mäktiga utsikter! Vattenfall! Sjöar!
- Roliga djur. Kanske någon 4H-gård?

Har ni tips på sevärdheter eller kul grejer att göra? Hällristningar? Något café? Vi skall i alla fall äta på Max. :D
Göteborg är också med på att göra-listan, tar gärna emot tips på restauranger med veganska alternativ på menyn. Andrum vet jag om. :)

Och, vet någon om vi får parkera bussen var som helst och övernatta i den, eller måste vi uppsöka camping?

Lite annorlunda cykling hittar ni på Vallåsens bikepark (om ni tröttnar på att bara cykla runt på asfalt) :D.
 
Gillar ni kor? I så fall föreslår jag ett besök på Wapnö utanför Halmstad som jag tror är landets största mjölkgård. Sisådär en tusen djur. Korna går fritt i lagården och söker själv upp den automatiska mjölkmaskinen när de vill. Brukar alltid finnas kalvar av olika ålder. Ett litet kafé, en bod att handla i och ett mjölkmuseum finns också!
Mellan Halmstad och Falkenberg ligger Slöinge, där Sia glass har både tillverkning och butik. Inte så dumt stopp för en fika
Varbergs fästning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp