JAg kan svara för hur mi nhäst reagerar, får han inge kraft foder alls så orkar han inte jobba, han kan vilja en kort stund men sen orkar han inte mer, det blir mera jobbigt än roligt. Ju mer havre/kraft han får ju mer orkar han, ju piggare blir han, ju längre är det mera skoj än jobbigt.
Ja, det är en ganska lat häst som behöver en del motivation för att tycka det är skoj.

Men jag kan ju inte ställa av hästen för att han är tjock! Då kommer det ju att bli ännu värre, han blir ännu tjockare och ännu slöare, jag vill ju ha en smal vältränad pigg häst, men hur ska jag få det utan att träna honom?
 
Håller fullständigt med om att fetma, stor övervikt, är allt annat än snällt mot djuren.

Jag har sett hundar och en och annan ponny i sådant skick att det varit synbarligen besvärande övervikt för dem. Jag har dock sett få hästar i sådan övervikt att det verkat skadligt - men många i rejält underhull! Och det tycker jag är värre! Folk som slimmar sina hästar som de vill banta sig själva verkar det finnas gott om.
En mager häst har dåligt skydd mot kyla, den är hungrig (sällan har dessa slimmade hästar fri tillgång på stråfoder), riskerar magsår eller stressrelaterade ovanor. Den tär av sin egen kropps resurser vilket kan leda till allehanda förslitnings- och sjukdomsrelaterade skador.

Men det finns ju alltid gråskalor. En vältränad häst i toppkondis blir slimmad. Ett visst hull kan den ha i en uppbyggnads- eller inför en tillväxtfas, för att ta av.

Min egen var för tjock denna sommaren, vilket till stor del berodde på en skada som medförde vila i maj-juni när gräset här var som fetast, och beta fick hon göra. När hon sedan skulle igång var det många kilon att motarbeta, och det märktes på att hon var lite loj och "tung".
Men vi tog det nätt, vid hand, med promenader och lite klättring några dagar i veckan. Efter två veckor blev hon piggare, och kilona verkade mindre tunga. Nu är hon rätt bra igång och det är mest muskler kvar, om än något kilos övervikt ännu.

Det jag reagerade på var dock att många hästmänniskor skojade om hennes fetma medan deras egna hästar, i mina ögon, står där med spinkryggar och mer eller mindre synliga revben. Klart hon är fet i jämförelse med dem, i deras ögon. Men jag vill absolut inte ha henne så smal. Så det sitter ju lite i betraktarens öga det där.
 
Sluta ge honom extra kraftfoder, om han är överviktig. Det är jobbigt att bära på en massa fett, och det är jobbigt att bränna fett, det är därför han känns slö (när blodsockret som han får av fodret tar slut får han börja bränna av sin reserv). Han får stå ut med det. Tyvärr.

Träna honom på minst smärtsamma sätt:
Promenera långa turer i skritt, gärna där han får kliva över stock och sten och klättra lite. Är han smällfet får du gå bredvid ibland för att inte öka belastningen på hans ben.
Longera, löslongera eller tömkör däremellan, så han får springa igång lite flås - men välj ett fastare underlag. Ett tungt padockunderlag till fet häst är skadligt för hans senor och leder, det blir stor belastning på dem.
Låt honom gå över bommar, löshoppa låga hinder, klättra i backar.
Träna ofta, rätt långa pass, men lätt. Skritta mycket, men i hyfsat raskt tempo. Ett tempo och ett arbete han klarar av utan att flåsa sönder.
När ni börjar komma igång med mer muskelkrävande arbete - låt honom vila regelbundet för att sätta muskler. Vilan skapar också lite ökad arbetsglädje och motivation. Kondition, muskler och lättare kropp att bära runt kommer antagligen att göra honom lite piggare i längden.

Kom bara ihåg att ge honom grovfoder så det räcker när gräset börjar ta slut i hagen.
 
Träna honom på minst smärtsamma sätt:
Promenera långa turer i skritt, gärna där han får kliva över stock och sten och klättra lite. Är han smällfet får du gå bredvid ibland för att inte öka belastningen på hans ben.
Longera, löslongera eller tömkör däremellan, så han får springa igång lite flås - men välj ett fastare underlag. Ett tungt padockunderlag till fet häst är skadligt för hans senor och leder, det blir stor belastning på dem.
Låt honom gå över bommar, löshoppa låga hinder, klättra i backar.
Träna ofta, rätt långa pass, men lätt. Skritta mycket, men i hyfsat raskt tempo. Ett tempo och ett arbete han klarar av utan att flåsa sönder.
När ni börjar komma igång med mer muskelkrävande arbete - låt honom vila regelbundet för att sätta muskler. Vilan skapar också lite ökad arbetsglädje och motivation. Kondition, muskler och lättare kropp att bära runt kommer antagligen att göra honom lite piggare i längden.
Det har jag pysslat med halva sommaren(sen gav jag upp och började träna mera)! Han går inte ner, med den lätta moion ovan så går han upp i vikt.
Sen är han absolut inte smällfet, men han är tjockare än vad han borde. Det är en stor häst(ganska grov model) så han bör vara ganska "smal" för att må som bäst. Hade en ponny varit lika tjock(proprtionellt sett) som han är hade det varit ganska normalt, men när han är så pass stor och redan från början har så mtk kilon att släpa runt på så bör han gå ner mera.

Paddocken vi har är allt utom tung. För att han ska bli piggare så måste han gå ner. Men problemet är hur? Kan ju inte svälta hästen helt!
 
Eftersom han är rund om magen så är det ju ingen risk att han svälter. Du känner Din häst bäst och vet hur han ser ut. Hade det varit min häst som varit rund och fortf. gick på bete så skulle jag göra lättare träning tills han ställs på stall. Där kan man gå in och påverka hur mkt mat hästen ska ha. Ge mkt grovfoder av bra kvalite och uteslut kraftfoder till en början. Träna långsamt och tänk på att det tar tid och det ska ta tid att få ner hästen i lagom hull. Öka träningen succesivt då hästen börjar gå ner i vikt. Och smyg sen in kraftfoder litegrann i taget.

En av ponnyerna jag köpte för några år sedan var så fet, att han inte kunde vända sig i sin egen box, och boxen var stor! Det tog mig ca 7-8 månader innan han var så pass bra i hull att jag överhuvudtaget kunde börja träna. Jag började gå korta korta bitar, vi var bara ute ca 5 min första gången.

Men han var extrem, för Dig kommer det gå mkt bättre då du vet om att Din häst är lite för rund. Det är många som inte ens upptäcker det. Utan snällt fodrar på och tränar hopp och dressyr i mjuka ridhuset.

Stort lycka till! :banana:
 
Min häst är överviktig just nu troligen blir det lite bättre snart eftersom betet minskar dag för dag. Det är ju lite svårt att se över fodetillgången på sommaren. Jag har ridit nästan hela sommaren 1-2 timmar/dag. Hon får 1,5 kg hö + 1 näve havre mellan kl 17,30 och 06,30 övrig tid är hon ihagen. Vad kan man göra mer :confused:. Jag vet att detta inte är bra för henne men jag kan ju inte ha henne inne dygnet runt.
Givetvis ska hon ner i vikt när betet försvinner.
 
HAN kan ju svälta utan att vara smla. Jag skulle ju aldrig få för mig att börja banta genom att sluta äta helt. Varför ska jag då banta hästen så.
Som jag skrev lite högre upp i tråden går hästen ute dygnet runt året runt.
Alltså har han alltid fri tillgång till halm och äter utöver det hösilage. Hitills har han även fått lite kraftfoder.
Om jag inte börjar träna mera så tvivlar jag på att han kommer att gå ner i vikt. Men då har jag ju tydligen sönder min häst??
JAg har haft hästen under drygt ett år och han har varit lite små rund hela tiden och under den tiden så har jag insett att ska han gå ner i vikt så är det enda som vekar hjälpa mera träning.
 
Jag vet inte om Du misstolkar allt jag skriver eller om Du helt enkelt inte förstår.

För det 1a. JAG är ingen expert i ämnet och har heller aldrig så skrivit.

För det 2: Banta genom att svälta en häst har jag aldrig skrivit, då det är en metod som endast idioter gör. Precis som vi människor som vill gå ned i vikt gäller det att äta och äta rätt.

En häst kan bli tjock pga av fel foderstat, antingen genom att den får för lite eller för mkt mat.

Även om nu din häst går ute året runt, så kan du bestäma över vad han äter. Gräset försvinner snart och då är det du som bestämmer hö/halmranson. Självklart så ska han äta ofta och bli mätt vid varje måltid. Ju fler gånger han utfodras desto lättare tar han till sig maten.

Många lösdriftshästar går på fri mängd mat, men det är inte alla hästar som klarar av fri mängd och då måste man ransonera.

En häst blir tjock om man ger den fel foderstat.

Allt jag skrivit är mina åsikter och jag ber dig varken förstå eller tycka som mig.
 
Jättefin häst Du har! :love: Älskar skimmlar. :D

Visst måste man unna hästarna att gå på bete och njuta och slippa tänka på allt vad träning heter. Att en häst är sommarrund om magen är helt ok, men när hästen blir "för" rund tycker jag att man ska trappa ned på träningen. Måste man träna hästen under betet av någon anledning, tycker jag att man som hästägare får ta sitt ansvar och se till på bästa sätt att hästen inte blir för tung/tjock.
 
Min sköthäst är överviktig!! =smällfet efter betet.

Ridskolan som äger henne har försökt banta henne i 2 år. vilket betyder att hästen (kraftig D-ponny) får 2 kg hö på kvällen, 2 kg havre/dag. + obegränsat med ensilage/hö (i 6 timmar)

När dom skulle banta hästen på allvar så blev hon av med nästan allt grovfoder...
:crazy: :confused:

För inte kan det väl vara speciellt bra för en ridskolehäst som jobbar 4 timmar om dagen att bära på XX extra kg.
 
Nä, det är ju inte bra att låta en ridskoleponny som går 4 h ridas runt runt i ett ridhus mer övervikt.

Men att plocka bort nästan allt grovfoder? :confused: :confused: :crazy:

Varför gjorde dem det?
 
Visst förstår jag att hästarna går på bete och blir lite runda om magen, men jag hoppas att man verkligen ser till att hästen är i lagom hull innan man sätter igång den ordentligt.

Och sen skrev du att eftersom han är rund om magen så svälter han ju inte i nått annat inlägg. Det är dom sakerna jag inte kan hålla med om.

Men annars brukar du ha många bra synpunkter på saker och som person känner jag dig inte men du verkar vara en trevlig prick :)
 
Jag har ett shettissto som är överviktig. Problemet är att hon går i samma hage som en ettårig shirehäst som kräver mycket hö och då vet jag ju inte hur mkt hon äter. Hon har inte gått på bete utan fått hö hela sommaren. Hon får även 1dl kli och 1 dl betfor morgon och kväll. Jag kör henne ibland (skulle behöva köras oftare) och hon är hemskt pigg. Hon brukar få bestämma tempot och då är det nästan bara trav och galopp som gäller hela tiden, jag tycker det är lite konstigt att hon orkar springa så länge (jag är en ganska tung kusk och hon är bara 95 cm hög med en enorm arbetsvilja) utan att skritta emellan då hon inte borde ha någon kondis. Hon får hö när hon kommer in på kvällen ca 0,5 kg och till natten 1,5 kg. Vill ju inte ge för lite hö till natten för då äter hon upp det på en halvtimme sen står hon där utan mat hela natten. Men hon ska snart få stå på halm så då har hon ju lite att plocka med på nätterna ändå. Ska snart skicka in höanalys så fort vi får hem det nya höet i helgen nu. Kan man ge mkt morötter utan att hon ökar i vikt för jag funderar på att ta bort betforn och kliet och ersätta med endast morötter? Jag tycker inte om att hon är tjock men hon rör sig ändå med lätthet.
Obs. Jag kan inte köra henne varje dag då hon sliter för mycket på hovarna då och jag vill helst hålla henne oskodd.
 
Tack! :D

Jo, jag menade att så länge han är rund om magen så dör han inte av att du drar ner på maten. Märker man sedan att han börjar trilla ner i vikt, så kan du börja träna lite mer efter ett tag och sen smyga in mer kraft.

Hoppas Du inte tar illa upp. Jag känner som sagt inte Dig eller Din häst. :) Jag vet inte hur din häst ser ut heller. Vi har kanske inte ens samma tycke om hur en tjock/smal häst ser ut. Jag personligen tycker om när hästen är ganska slimmad INTE smal. Hästen ska bära så lite onödig vikt som möjligt.

Du verkar också vara en trevlig prick, om jag minns rätt från andra trådar jag läst. ;)
 
Du verkar också vara en trevlig prick, om jag minns rätt från andra trådar jag läst.

Hi hi, jag menar inte att du varit otrevlig på denna tråd, blev lite skrivfel bara. :o :o
 
Jag håller med dig.
Det är ett stort problem,man tror man gör djuret en tjänst ,man är snäll(tror man)Ett djur ska inte vara överviktig,det ställer bara till problem,dels för än själv och f.r.a.för djuret.Lagom i hull mår dom bäst av. :banana: :banana:
 
Precis!

Det är därför jag sitter och smäller i mig massor av blåbärspaj och vaniljvisp. :d :d Synd att jag inte lever som jag lär. :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ytterligare en av dessa trådar om att välja hundras. Hoppas ni orkar ta er an min frågeställning, som lite bygger på att jag är...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 682
Senast: hastflicka
·
Hästvård Jag har blivit erbjuden att överta en helt underbar minishettis, sto. Fantastisk individ, dock har hon diverse åkommor som jag inte...
2
Svar
20
· Visningar
2 324
Utrustning Förlåt, förlåt, förlåt att jag inte sitter och kollar upp alla svar själv. Men jag pallar inte, det är tusen sadeltrådar här inne...
2
Svar
38
· Visningar
4 441
Hästmänniskan Detta är ingen bantningstråd eller " Är jag för tjock / lång för min häst"-tråd. Utan en diskussionstråd ang hur man kombinerar häst...
17 18 19
Svar
367
· Visningar
42 212
Senast: HallonDoft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp