K

KaZa

Den senaste tiden har jag läst och hört så mkt om övervikt på både häst och hund. Det jag stör mig mest är att ägarna låter sina hästar/hundar vara överviktiga.

Dels så är några av de hundar jag jobbar med lite överviktiga, ägarna till dessa har som förklaring:
1. Ja, men det är ju en valp/unghund
2. Men det har ju varit semester
3. Jo, men hon ÄR ju SÅÅ förtjust i godis och mat.

Tror folk verkligen att de gör sitt djur en tjänst? :confused: :(

Nu när jag var inne på detta forum och läste under tråden före och efter betet, så skriver någon att h-n är ju ite rund om magen, men det unnar jag h-n nu, eftersom vi ska börja träna lite hårt framöver.
Visst förstår jag att hästarna går på bete och blir lite runda om magen, men jag hoppas att man verkligen ser till att hästen är i lagom hull innan man sätter igång den ordentligt. Nu känner jag inte denna person eller dennes träningsplanering.

Samma med en annan hund jag tränar. Det är av en stor ras och h-n är ganska överviktig. Hunden har höftfel, men det är inget problem, men hur vågar man ha hunden så fet när det blir en väldans överansträning på hunden att springa med så mkt x-tra vikt.


Fler som har åsikter om denna förargliga övervikt?
 
Jag sklle gärna banta hästen, men hur? Han går ute och äter bara gräs(+lite kraft)
Men jag kan ju knappast sätta på honom en greengaurd, då får han ju för lite mat, kan ju inte stöd fodra då dom andra i hagen inte ska ha något extra foder.
Men vad göra?
 
frågan är ju hur man fortast bantar en häst om den fortfarande går på bete när man börjar rida. Jag menar, den måste ju få gå i hagen.
Mig gör det inget att min häst är rund (det var nog min tråd du syftade på) men jag har varit ute och ridit nu i två veckor, inte hård ridning men varit ute och skrittat länge varje gång.
Jag vill att min häst ska få bra kondition tills träningen börjar. men han får vara så tjock han vill!

och för det mesta så blir en häst mer slimmad ju bättre och mer träning och kondition den får.
Inte ofta man möter en smällfet häst med superkondition om den inte har en VÄLDIGT bra grundkondition (trav- och galopphästar tex.)

Sedan tycker jag visst man ska unna sin häst vila en månad om året men många väljer ju att lägga vilan på vintern vilket kan vara smart om man har en häst som lätt går upp för mycket.
Det tänker jag göra i fortsättningen iafl....
 
Självklart så ska man unna sin häst att gå på bete under sommaren! Jag har inte någonstans skrivit att man inte ska låta hästarna få vila och ha semester. Jag skrev även att hästen naturligtvis blir rund när de går på bete.

Zinzano tyckte jag inte var någon fara med alls, han ser jättetrevlig ut!

Själv lägger jag mina hästars vila på vintern, men det är bara för att de tävlas hela sommaren och måste få stå inne på nätterna och sova.
 
Jag tror att det är svårt att banta hästar under sommaren då dom går på bete.
Det är svårt att kunna styra hur mycket hästarna äter just då.
Och ponnyn brukar ha lättare att bli runda och goa under sommaren.
Jag rider hästen min under sommaren som vanligt och jag har hittills inte haft problem med feta hästar :)
På vinterna är det lättare att banta och kontrollera hästens vikt
 
Självklart får din häst vara rund om magen! Går han på bete och sommarvila så är det ju jättehärligt att få luffsa runt i en stor grön hage och bara njuta av värmen....och flugorna :crazy: Så länge han bara går i hagen eller lunkas runt i skogen så gör det ju ingen skada.

Det jag inte gillar är alla som är tjocka oavsett om det är sommar el. vinter. Sen när ägaren sitter och hårdtränar hästen trots sin övervikt tycker jag är skamligt. Det sliter något frukansvärt.

Sen tar det ju tid att få ner hästen i lagom hull efter ett bete, men det antar jag man räknar med då man släpper dem på bete.
 
Ser det OFTA i hundvärlden, folk verkar tro att de gör sina hundar en tjänst när de "håller dem i hull". Har bett några av mina kursare att banta hunden, då deras hundar inte mår bra av det... Självklart säger man det fint, men att de inte förstår.

Har labrador, 12 år, hon är fortfarande inte tjock, det är min största skräck, även fast hon har fria höfter så blir det ett otroligt handikapp om hon får bära på 5 kg extra.

Folk tror dessutom att man MÅSTE följa doseringen på baksidan av paketet, vår labbe får 4 dl torrfoder om dagen...

När det gäller hästar så är det helt beroende på hästen. Min "lilla" är inte så svår att rubba, varken upp eller ner, hon håller sig fin. Fullblodet däremot måste äta enorma mängder för att se normal ut. Ponnyn spricker vid minsta höstrået och halvblodet är en jojo...

Så det är svårt, men man vissa borde se över motion och matlistan... Speciellt inom hundvärlden. Kan som en parentes tillägga att jag var på hundutställning i helgen :bow: :bow: (händer ALDRIG). Ställde mig vid vhorsteringen då jag själv är jaktmänniska och tycket det va kul att se jakthundarna. Det fanns alla de sorter.. Den som tilltalade mig mest var en smidig långbent alert hund som gärna galopperade bredvid matte (de måste ju trava).
Den åkte ut direkt... Vann gjorde en taxliknande överviktig hane utan något som helst intresse för omvärlden.. Vart är vi på väg...???

//E
 
Men hur ska man få ner dom i vikt utan att hårdträna. Min häst hade vila i början av sommaren/våren och har sedan dess gått normalhårt, men är likväl tjok!
Hur ska jag kunna få honom smalare utan att hårdträna, vilket jag vill?
Med det betet han har haft i sommras och med den träningen han fått så borde han nu vara smal!
Men jag ser ingen annan lösning än mera träing för att få honom att gå ner?
 
Kanske det är dags att se över foderransonen. Jag vet inte, för vissa hästar tar det längre tid än andra.
Jag vet inte vad Du menar med hårdträning. Alla ser ju olika på vad som är lätt, medel och hård träning.

När min går som hårdast innebär det träningspass ca 2-3 mil i varierande gångarter men mestadels trav ca 3-4 ggr i veckan, 1 dressyrpass för instruktör och 1 dag så får han gå i sandtaget och dra vagnen uppför sandbackarna. En dag i veckan rids han, oftast åker vi då till Täby galopp och rider 3-4 varv.

För att min ponny ska hålla sig vältrimmad så tränar jag väldigt mkt intervaller, mkt galopp och långa träningspass. Sen rör han sig väldigt mkt i hagen. När vi tränat som intersivast har han gått ett längre pass på morgonen och ett kortare på eftermiddagen. Detta görs bara under en kortare period.

En lätt träning är skritt i skogen ca 5 dagar i veckan med
inslag av trav och någon galopp. Tycker jag.

Lycka till!
 
Övervikt på hästar är bland det värsta som finns, säkerligen på hundar också men där vet jag inte så mkt; inte insatt, inte intresserad.
Min ponny fick åka till Strömsholm och akutopereras vilket var resultatet av att han hade varit alldeles för tjock (har bantat ner honom 100 kg innan han blev dålig) så det hade blivit en knöl, lipom kallas det, som trasslade in sig i tarmarna och det tog tvärstopp. Det är det värsta som har hänt mig, jag var helt borta och grät hela tiden kändes det som och jag var helt övertygad om att han skulle dö, vilket även vetrinärerna trodde, den ena tyckte det verkade helt hopplöst eftersom det var helt svart i magen när de öppnade men den andre vetrinären ville försöka lite till. Han fick 40% chans att överleva hela grejjen och vi såg hästarna runt omkring honom som hade opererats dö en efter en, det var bara min ponny som klarade sig av dem som var där under samma tid.
Det är därför jag ofta reagerar på folk som lägger ut bilder på överviktiga hästar och om man påpekar de får man svar som "Hur lätt är det att banta en fjording tror du?" Så bara för det ska det inte göras? Det gör mig jätteledsen för INGEN förtjänar att se sin häst ha så ont och antagligen helst vilja lägga sig ner och dö på fläcken, att se sin bästa vän med ihopsydd mage och hur mycket blod på sig som helst etc.
Man får bita ihop och hårdträna mer om man ska få bort det och inte ge massa godis, för mkt mat etc för ingen häst eller hund mår bra av att vara fet, det slutar inte alltid bra. Man tänker att det händer aldrig mig/min häst men det gör det och det är fruktansvärt :( Själv har jag fortfarande mardrömmar om när jag kom in i ridhuset och de sprang med ponni för att han inte skulle rulla, han var blodig, luktade sjuk häst, och hade som en dimmig hinna på ögonen, när han svimmade i transporten och när han sjönk ihop på en isfläck utanför sjukhuset och ville dö. Det var retsamt för vi var på G när han vart sjuk, dagarna innan när vi red dressyr; han har aldrig gått så bra men gud va glad jag är för att jag fick lära mig allt på honom. Han är ganska speciell för mig, min första kärlek :love: :crazy:
Tack vare Gunnar på strömsholm lever min ponny idag och är glad pensionär :bow:
Nu blev det ett väldigt rörigt inlägg men det får bli så för jag är trött och vimsig, men ni förstår säkert vad jag vill ha fram. Usch nu får jag tårar i ögonen.
 
Min häst går meddelhård träning just nu. Han går 6-7dar i veckan, går han 7 så är det en lugn dag. Han tömkörs /körs 1-2dagar i veckan och resterande rids han ut i alla gångater eller dressyr rids, odftatst ett pass för instruktör i veckan.

Dra ner på fodret kan jag inte. HAn får inga stora mångder kraft och eftersom han går ute kan jag inte ta bort gräset(det är inte mkt gräs i hagen nu) Stallain kan/vill jag inte pga bronkiten :(. Så vad göra än att tränahårdare? Men det går ju tydligen inte på en tjock häst enligt dig :confused:
 
Nä, enligt mig så tycker jag inte att man kan träna en för tjock häst gör hårt. Visst, det ger säkert resultat på magomfånget, men gör mer skada på ben och rygg för hästen än vad som är bra. Beklagar Din hästs bronkit, men måste du ha honom ute på bete så får Du naturligtvis göra det du anser bäst när det gäller hans bantning.
Jag hade valt att låta det ta den tid det tar för hästen att gå ner till normalhull.

Att han går 6-7 dagar i veckan säger inte så mkt då du inte beskriver hur mkt arbete han utför.

Varför kan Du inte dra ner på det kraftfoder han får?
 
Håller helt och hållet med dig! Tråkigt att se hur okunskap skapar trötta och slöa djur med följdsjukdomar. Värsta i hundväg jag har sett var en pensionär med en tax som släpade magen i backen, dessutom haltade. Blev väldigt illa berörd när jag såg den :( I hästväg....hästens boxgranne är den fetaste häst jag sett, får enorma mängder kraftfoder och hö, naturligtvis utan uträknad foderstat... Har försökt prata med ägaren men får till svar att "hon har alltid varit lite tjock" och "såååå mycket kraftfoder får hon inte" Sen undrar dom varför hästen trilskas och dummar sig när dom spänner in den och rider dressyr i 45 min....Den Orkar ju inte *sucka* Jag tycker att man har ett visst ansvar att hålla djuren i rätt hull och form...
 
Jag är en av de där hemska människorna som tränar min till synes feta häst. men, saken är den att min häst inte är fet, men hon ser väldigt fet ut. Revbenen känns tydligt och periodvis syns de alltför väl också.
Men hon har en stor mage som om hon vore dräktig, den brukar folk irritera sig på. Men ser man på hennes byggnad i övrigt med svank, sluttande bogar osv är det itne så konstigt att hon ser ut som hon gör. Jobbar hon rätt så lyfter hon upp magen litegrann i alla fall och ser inte så gräslig ut.
Men även om man ser revbenen på flera meters håll säger folk "guuu vad fet hon är!".
Hon är född med sin stora mage och mår inte dåligt av att bära på den så det vore trevligt om folk kunde acceptera det.
Däremot brukar många beundra de där hästarna som är så övergödda att man inte med bästa vilja kan gräva fram revbenen, "de är så välmusklade".
 
Han får ca 3dl betofor och en liter havre, tar jag bort havren så blir han lite mindre pigg(läs slö, och vill inte jobba, ligger nu på gränsen, han skulle entligen behöve det dubbla).
Problemet är att han borde varita i normal hul hela sommaren men är det inte. Hur ska jag kunna få ner honom utan att öka träningsdosen?
Hur ska jag förklara hur hårt han går? när han rids rids han i minst 1 timme, ganska mkt galopp(många korta). Han är inte körd så mkt och vi har tunga vagnar så då blir det oftast 35 min, sen är han trött, men då¨brukar jag tömköra innan.
Då får man överväga vad som är skadligast för honom, att gå med övervikt eller träna mera?
 
En sak jag undrar är, "alla" här verkar räkna ut sina foderstater men glömmer att sommar bettet är soppas kraftigt att vildhästarna med föl skulle klara sig på deta och då borde vell vem som helst förstå att en häst som villar på samma bette blir smälfet.

och efter som vi nu har tagit annsvar om hästarnas hälsa borde man även se till att hästarna innte blir feta så dom innte behöver bli tjocka eller arbeta när dom är i över hull och deta kam man lösa på olika set.

Själv lät jag min häst gå i en nerbetad hage när hon var i träning som hon var hela sommaren så fick hon villa på kalla vitern i stälet, funkafde hjätte bra.
Tycker synd om dom hästarna som måste banta varje höst för att ägaren innte ser till att hästen innte blir tjock oftas vád jag ser här hemma är det frågan om svält bantnig

Men om en häst är tjock eller innte beror på vad dom annväns till, en tävligshäst måste vara slimad medans ett avels sto ska vara mera rund i kropprn.

Kram
 
Men varför tror du din häst är slö? Är det för att han är sommarrund och inte orkar jobba elller är det för att han "bara" får 1 l havre.

Visst blir hästarna pigga av havre, men det är inte i havren som glädjen att arbeta ska ligga utan den ska hästen ha självmant. Har den inte glädjen att jobba får man börja leta efter ett sätt att motivera sin häst på.

Det skadligast är att träna hårt med en överviktig häst. Att gå överviktig gör inte lika stor skada, då hästen inte anstränger sig mer än nödvändigt. Den behöver inte bära sig, sin ryttaren och sin övervikt i olika gångarter och på olika underlag och belasta sina knän och hovar.
 
Min ponny hade faktiskt hållt sig ganska bra i vikt under sommaren, men nu har han varit sjuk en månad, och har på sin höjd skrittats lite, och gått på bete resten. Gissa hur han ser ut :crazy: Men det har inte gått att göra nåt åt, ville inte ha han inne direkt alldeles själv och med luftvägsinfektion....
Lyckligtvis går han på rättså magert bete nu...
 
Det var det bästa jag hört på länge.
Många tror ju att havren är nån slags gaspedal...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ytterligare en av dessa trådar om att välja hundras. Hoppas ni orkar ta er an min frågeställning, som lite bygger på att jag är...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 661
Senast: hastflicka
·
Hästvård Jag har blivit erbjuden att överta en helt underbar minishettis, sto. Fantastisk individ, dock har hon diverse åkommor som jag inte...
2
Svar
20
· Visningar
2 319
Utrustning Förlåt, förlåt, förlåt att jag inte sitter och kollar upp alla svar själv. Men jag pallar inte, det är tusen sadeltrådar här inne...
2
Svar
38
· Visningar
4 431
Hästmänniskan Detta är ingen bantningstråd eller " Är jag för tjock / lång för min häst"-tråd. Utan en diskussionstråd ang hur man kombinerar häst...
17 18 19
Svar
367
· Visningar
42 141
Senast: HallonDoft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp