Överviktig häst och risken för fång

__sofia__

Trådstartare
Jag håller på och letar häst och har hittat en som verkar vara trevlig och nog kan passa mig, men som är ordentligt överviktig/fet (alltså inte rund om magen, utan fett lagrat i hals/rygg/bakdel etc.).

Enligt ägarna så har hästen (ca 160 cm, troligtvis bl.a. något kallblod i stammen) inte varit sjuk eller skadad. Hur stor är risken att hästen har haft fång men att ägarna inte märkt det?

Går det att se på något sätt på besiktning om hästen har haft fång? Hur komplicerat/dyrt är en röntgen av hovbenen? Finns det någon poäng att röntga hovbenen även om ägaren säger att de inte sett några fångtendenser?

Om jag skulle köpa hästen och sedan långsamt få ner henne till en bättre vikt, hur stor är risken att hästen får fång i framtiden i och med hästens tidigare övervikt?
 
Du får kolla efter fettdepåer , mankam, rygg, rumpa mm. Det är det farliga fettet som kan orsaka fång och kan ev ge fång i framtiden då den kan vara disponibel för fång
Hovarna titta efter fångränder samt bruten tåaxel (felaktig benställning som kan ge belastningsfång))
En gravt överviktig häst hade jag inte köpt då den kan få fång av olika orsaker samt har fett lagrat runt inre organ.
Leder och Hjärta kan ha tagit skada vid långvarig fetma.
Be veterinär göra hullbedömmning samt om den har fettdepåer, fångränder om du är osäker
Googla på hullbedömmning och fångränder hovar.
Troligtvis har dessa ägare ingen aning om hästen har haft fångkänning eller ej.
Röntgen av ben absolut ja om du ska köpa.
Inte säkert att den kan gå på bete i framtiden utan fångrisk.
 
Du får kolla efter fettdepåer , mankam, rygg, rumpa mm. Det är det farliga fettet som kan orsaka fång och kan ev ge fång i framtiden då den kan vara disponibel för fång
Hovarna titta efter fångränder samt bruten tåaxel (felaktig benställning som kan ge belastningsfång))
En gravt överviktig häst hade jag inte köpt då den kan få fång av olika orsaker samt har fett lagrat runt inre organ.
Leder och Hjärta kan ha tagit skada vid långvarig fetma.
Be veterinär göra hullbedömmning samt om den har fettdepåer, fångränder om du är osäker
Googla på hullbedömmning och fångränder hovar.
Troligtvis har dessa ägare ingen aning om hästen har haft fångkänning eller ej.
Röntgen av ben absolut ja om du ska köpa.
Inte säkert att den kan gå på bete i framtiden utan fångrisk.
Det for nog blir pass på den hästen, det verkar definitivt finnas fettdepåer både vid halsen, mankam, rumpa etc.
 
Det for nog blir pass på den hästen, det verkar definitivt finnas fettdepåer både vid halsen, mankam, rumpa etc.
Det gör du rätt i. En häst som tillåts bli överviktig har ökad risk för fång även när hen är i normalhull. Störst risk är sommaren efter men för varje gång hen tillåts bli fet ökar risken. I det här fallet går det ju inte att veta hur länge/ofta hästen har varit fet och risken finns ju att det har varit så länge.
 
Enligt ägarna så har hästen (ca 160 cm, troligtvis bl.a. något kallblod i stammen) inte varit sjuk eller skadad. Hur stor är risken att hästen har haft fång men att ägarna inte märkt det?

Nu har ju du redan bestämt dig för att det inte blir den här hästen (klokt!) men jag tänkte ändå kommentera det här. Jag har troligtvis missat fång en gång. Min häst hade skadat knäet och fick en lång metacamkur och sedan instruktioner om igångsättning. Allt flöt på enligt plan och vi var på två återbesök på klinik. Veckan efter det andra återbesöket ska hästen skos om och hovslagaren säger, - men har den här hästen haft fång? Vid nästa återbesök tog jag upp det (allt var bra med skadan vi var där för att kolla upp), tyvärr var ordinarie veterinär sjuk men den som undersökte sa att om kollegan misstänkt något annat än knäet vid besöket innan så hade hen sagt det. Vid de här tillfällena var hästen inte fet men hade tidigare i livet haft fettdepåer på ett ställe. Jag tänker att den troligtvis var benägen att få fång, den var aldrig rejält fet utan fick endast depåer (under min tid höll jag koll med viktband och justerade mat/motion utifrån det).
 
Jag håller på och letar häst och har hittat en som verkar vara trevlig och nog kan passa mig, men som är ordentligt överviktig/fet (alltså inte rund om magen, utan fett lagrat i hals/rygg/bakdel etc.).

Enligt ägarna så har hästen (ca 160 cm, troligtvis bl.a. något kallblod i stammen) inte varit sjuk eller skadad. Hur stor är risken att hästen har haft fång men att ägarna inte märkt det?

Går det att se på något sätt på besiktning om hästen har haft fång? Hur komplicerat/dyrt är en röntgen av hovbenen? Finns det någon poäng att röntga hovbenen även om ägaren säger att de inte sett några fångtendenser?

Om jag skulle köpa hästen och sedan långsamt få ner henne till en bättre vikt, hur stor är risken att hästen får fång i framtiden i och med hästens tidigare övervikt?

Alla överviktiga hästar får inte automatiskt fång för att dom är feta. Ska du besiktiga på klinik finns det ofta även hovslagare tillgängligt så då hade jag bett veterinär och hovslagare att titta extra på hovarna. Vad det kostar att röntga är lite olika från klinik till klinik.
Jag hade iaf inte varit rädd för att besiktiga denna hästen även fast den är fet. Synd att gå miste om en ev passande häst 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem min shettis i veckan som varit hos hingst och ska vara dräktig. Hon var väldigt hovöm när hon kom hem men det var hårt i...
Svar
17
· Visningar
3 490
Senast: Tokmaja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Gnägg vill ha lite åsikter om vad ni tycker om den här hästen som jag var och kollade på i helgen. hon är en korsning mellan tyskt varmblod...
2
Svar
27
· Visningar
4 233
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! När är det "stor" risk för fång, alltså vid vilken tempratur? Nu har vi under 10 grader nattetid, har för mig att jag hört...
Svar
5
· Visningar
3 126
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp