Överviktig ponny, hull bedömning

Ponnymorsan_dalarna

Trådstartare
Hejsan, är en ganska nybliven ponny mamma :)
Har själv inte jätte stor erfarenhet av hullbedömning eller en super lätt född ponny.
Vi köpte i maj en c ponny till dottern som var ordentlig fet pga sjukdom. Hon har vart sjuk men fått samma foder som tidigare fast hon ej blivit riden.
Sen i maj får hon enbart Hö och till kvällen 1dl linfrön, 1 kåsa vetekli och mineraler.
Hon rids nu varierat i alla gångarter cirka 1h 6 dagar i veckan.
Min fråga nu är hur skulle ni bedöma denna donna i hull nu?

Och har ni något annat tips på vad vi kan göra ang mat och träning då det verkar ta tid att bli av med hullet
Första bilden är från när vi köpte henne, andra från mitten av sommaren och det sista är från igår :)
Jätte tacksam för hjälp!
 
received_2575594759371106.jpeg
 
Hullet är bättre nu men som det ser ut på bilden kan den gå ner mer.

Jag har en kallblodstravare som tävlar på travet som jag har samma problem med. Om er ponny är igång tillräckligt för det så bör den bli ordentligt svettig flera gånger i veckan t.ex. genom galoppintervaller.
Man brukar nog benämna det som pulshöjande arbete.

Min går även med munkorg över tre av sina utfodringar för att få ner ättakten och så maten ska räcka längre. Till natten har han ett småmaskigt hönät han äter ur.
 
Hej och välkommen till buke :) Vad var det för sjukdom som gjort hästen fet tidigare? Är hästen kanske rentav testad för ppid eller ems? Är ert hö analyserat? Utan analys vet man inte vad höet har för näringsvärden och det blir svårt att fodra rätt. Tycker inte hästen ser fet ut nu, men tunn överlinje och bukig/hängmage. Rids den för någon utbildad tränare som är med och lägger upp träningen? Bilderna är från olika håll så det är omöjligt att avgöra men på bild 2 tycker jag den ser ut att ha oroande fettdepåer, ffa nacken.
 
Igång är hon och riktigt frammåt så ingen latsäck :)
Hon rids riktigt svettig varje pass och vi har nu en medryttare (liten vuxen 55kg) som rider henne I form så hon får arbeta 2 gånger i veckan och dottern står för konditions träningen i skogen 2-3gånger i veckan och lektion 1 gång i veckan på ridskolan. Resterande dagar är det promenad med eq band och 1 vilodag :)
 
Hej och välkommen till buke :) Vad var det för sjukdom som gjort hästen fet tidigare? Är hästen kanske rentav testad för ppid eller ems? Är ert hö analyserat? Utan analys vet man inte vad höet har för näringsvärden och det blir svårt att fodra rätt. Tycker inte hästen ser fet ut nu, men tunn överlinje och bukig/hängmage. Rids den för någon utbildad tränare som är med och lägger upp träningen? Bilderna är från olika håll så det är omöjligt att avgöra men på bild 2 tycker jag den ser ut att ha oroande fettdepåer, ffa nacken.

Hon har vart jätte sjuk i kvarka, var sjuk i 8 månader så vi har sen vi tog över henne satt igång henne väldigt försiktigt i början.
Precis bytt stall och där var det ej analys på höt dom får i hagen men löshö vi ger i boxen är det analys på. Fritållgång i hagen tyvärr men med hönät och staket runt. Hon har gått på lösdrift tidigare men står nu i box. Hagen ska göras om så hon ej har fritillgång i hagen då vi vill ha ner henne I normal hull.
 
@Ponnymorsan_dalarna Då låter det ju som att ni är på rätt spår vad gäller utfodring och motion. Min ponny har också lätt att få depåer och jag har inte testat henne, men man kan ändå vara ytterst restriktiv med socker och hålla koll på mängden mat och rörelse.
 
Ponnyn har tidigare gått som ridskolehäst och var då lätt född men ej några fettdepåer. Detta uppkom efter att hon har vart sjuk och bara stått och haft fritillgång på lösdrift i väntan på att hon blev fri från kvarka.
Vi köpte henne innan hon var negativ så vi började skritta igång henne direkt. Och vet har vart ut flertal gånger för att provta henne men aldrig yttrat någon oro om ems eller ppid så tanke har faktiskt aldrig funnits där men började fundera nu... men tycker vet borde sakt något då dom vart med under hela sjukförloppet.
 
Jag tycker denna film är en av de absolut bästa att titta på för att lära sig om hull och hur man ska mäta det.

 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 212
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp