Överviktiga katter - hur allvarligt?

Smulan75

Trådstartare
Jag vill gärna höra era tankar om detta:

I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane - kastrerad och en hona, ska kastreras) och jag hade med mina två katter (honor) - alla är huskatter/blandkatter

Det tog ett tag för alla att samsas men nu kommer de ganska bra överrens, de har fri tillgång på torrfoder inomhus.

Mina två katter är i huset på nätterna och jag släpper oftast ut dem på morgonen när jag åker till jobbet och de får komma in på eftermiddagen när jag kommer hem. Deras två katter är instängda på deras dotters rum på nätterna och är för det mesta i huset under dagarna. Dottern säger att hon släpper ut dem dagtid men att de sitter ute på altanen och vill in ganska omgående.

Jag tycker att hennes katter börjar bli väldigt överviktiga. När jag pratat med dem så säger hon att hanen väger ca 6,6kg nu- kraftig katt - och hon gissar på en övervikt på ca 0,6kg - då de var på veterinärbesök i somras vägde han ca 6kg och enligt henne så tyckte veterinären att han ok i hull då. Honan är en väldigt liten katt och väger ca 3,2kg - troligen med en övervikt på ca 0,3kg. Jag tycker att båda har rejäla magar - ligger de ner så ser man hur magarna putar upp som en kulle. Känner man på dem är de väldigt runda - framförallt om magen.

Mina katter är ganska normala i hull - den ena är lite kraftigare men tycker hon är ovanligt slank för att vara på vintern - den mindre honan är tvärtom behöver nästan gödas lite - hon är den mest aktiva och är ute längst.

Jag har sagt till både sambon och dottern att jag tycker att deras katter börjar bli lite väl tjocka. Men de menar på att de blir smalare till sommaren - då de är ute mer.

Jag oroar mig över att deras katter kommer bli ännu tjockare innan vintern är över och i värsta fall få följdsjukdomar. Jag tycker inte det ser hälsosamt ut. Jag har sagt till dem att om det varit mina katter hade jag bantat dem eller "tvingat" dem vara ute mer. Men utan så mycket respons.

Hur hade ni gjort i mina skor? Såklart får de göra som de vill med sina katter, men hade ni försökt övertyga dem? eller överreagerar jag, är det ingen större fara? - jag har aldrig haft "tjocka" katter så jag har aldrig behövt sätta mig in i katter och fetmaproblem - har alltid motat i dörren innan de blivit så tjocka.
 
"Vällevnadsjukdomar" ökar dramatiskt hos katt, så det är absolut läge att vara vaksam. Diabetes, urinvägsproblem, hjärtproblem, leverskador... Tyvärr tycker jag att många veterinärer accepterar en rejäl övervikt, katten ska ha en tydlig midja och man ska kunna känna revbenen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 138
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
605
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp