Överviktigt sto, betäcka.

Buck

Trådstartare
Är mer eller mindre säker på att jag ska betäcka hästen i år, dock så tyckte kiropraktikern att hon var en 65kg för fet senast vi var på kliniken och mycke riktigt så visade vågen på 660-670kg... Det är en stor häst men inte så stor om vi säger så :angel: (inte riden ordentligt sen april och var inte trådsmal innan dess heller..)
Det jag funderar nu är ju då att jag känner att mina planer på att sätta igång hästen för att få ner vikten och betäcka henne krockar lite.

Kan en vikt nedgång på en 15-20kg påverka chanserna för att få dräktig? Och kan man fortsätta med viss viktnedgång och lätt arbete även då hästen är dräktig? Är ju inte bra att hon är så här fet och man kan ju inte fortsätta banta hästen då hon är dräktig.
Och med banta så menar jag mest bara att få ner vikten. Dvs inte låta hästen äta ihjäl sig på betet och ta tuffare träning så hon svettas ordentligt och bygger kondition och styrka.
Och om det är ok med normal lätt träning även som dräktig, hur länge kan jag hålla igång det och när är det lagom att börja med skritt promenader och lätt tömkörning?
Har förstått att sadel har man så länge den passar och att motion är bra för hästen.
 
Min fetknopp bantas/slimmas i detta nu och är förhoppningsvis fortfarande dräktig på dygn 55 ca. Jag begränsar matintaget från att hon har gått på fri tillgång (funkar inte på henne men det är så vi har det i stallet) och hon ska igång och ridas framöver. Det är skadligt för dem med övervikt och senare i dräktigheten kan jag inte banta henne så det ska göras nu när fostret inte kräver något i form av extra näring.
 
Min fetknopp bantas/slimmas i detta nu och är förhoppningsvis fortfarande dräktig på dygn 55 ca. Jag begränsar matintaget från att hon har gått på fri tillgång (funkar inte på henne men det är så vi har det i stallet) och hon ska igång och ridas framöver. Det är skadligt för dem med övervikt och senare i dräktigheten kan jag inte banta henne så det ska göras nu när fostret inte kräver något i form av extra näring.
Gjorde du uppehåll med intensiv träning under ngn vecka för/efter insemineringen?
Min går nu ute dygnet runt och har en kraftigt nerbetad hage under natten och större delen av dagen, sen får de gå på gräs en 5h om dagen men är inte direkt kraftigt gräs i den hagen heller. Sen tömkörs hon varannan dag. Ska börja rida lite försiktigt i veckorna nu.

Känner många som tagit föl men har aldrig varit inne i den världen själv och vet därför 0 om sånt här :o. Verkar så mycket enklare när det är andra som gör det :angel:, ett besök hos hingsten, lite extra foder och sen har man ett föl typ :rofl:
 
Fast En fet häst sätter man inte i intensivträning oavsett om hon ska bara dräktig eller inte ?
Som slappat sen April ?
Sätt på henne munkorg eller stalla upp henne och långa skritt turer och börja bygg upp henne långsamt om du ska betäcka annars sätter du stress i henne och då kan hon resorbera om hon nu tar sig .
 
Det har aldrig varit tal om intensivträning på min häst, hon promenadreds/reds lätt sista tiden innan hon ställdes av för att betäckas. Vi får inte ha bakskor under seminsäsongen p.g.a skaderisk så därför har hon fått vila.

Man får använda sitt sunda förnuft, jag ger som sagt inte fri tillgång längre och sen kommer hon att ridas lugnt ute i skog och mark under hösten och gå på en noga uträknad foderstat som höjs när dräktigheten framskrider. Det räcker på henne, jag börjar inte göra några drastiska åtgärder när de är dräktiga.:)
 
Fast En fet häst sätter man inte i intensivträning oavsett om hon ska bara dräktig eller inte ?
Som slappat sen April ?
Sätt på henne munkorg eller stalla upp henne och långa skritt turer och börja bygg upp henne långsamt om du ska betäcka annars sätter du stress i henne och då kan hon resorbera om hon nu tar sig .
Ett -are försvann från intensiv, och menade inte intensiv tävlings häst träning utan intensivare tjockis träning, min ska sättas igång långsamt nu, men även om vi bara skrittar 2 ggr i veckan den första tiden så tömkör jag intensivt med fokus på samling och styrka så att hästen får ta i. Så att man i alla fall får igång viktnedgången och kan få ner en 15-20kg tills i augusti/september då vi ska till kiropraktikern igen. Hela övervikten kommer nog inte försvinna förens fölet är avvänjt och man kan sätta igång ordentligt, dvs idealet är att ha en slimmad häst om 3 år ;)

Men då ska jag alltså ta det lugnt innan och efter betäckning så att hon inte resorberar fölet. Var mest det jag undrade om :).
Hur långt efter betäckning kan man sätta gång tjockis träningen igen utan fara för fölet?
 
Ett -are försvann från intensiv, och menade inte intensiv tävlings häst träning utan intensivare tjockis träning, min ska sättas igång långsamt nu, men även om vi bara skrittar 2 ggr i veckan den första tiden så tömkör jag intensivt med fokus på samling och styrka så att hästen får ta i. Så att man i alla fall får igång viktnedgången och kan få ner en 15-20kg tills i augusti/september då vi ska till kiropraktikern igen. Hela övervikten kommer nog inte försvinna förens fölet är avvänjt och man kan sätta igång ordentligt, dvs idealet är att ha en slimmad häst om 3 år ;)

Men då ska jag alltså ta det lugnt innan och efter betäckning så att hon inte resorberar fölet. Var mest det jag undrade om :).
Hur långt efter betäckning kan man sätta gång tjockis träningen igen utan fara för fölet?
Det verkar vara olika bud angående motion i anslutning till seminering beroende på vem man frågar. Svaret jag har fått är att det är helt OK att rida och hålla igång stoet under tiden man seminerar om hon är van att ridas. Återigen handlar det om sunt förnuft, jag personligen undviker att åka iväg på träning/tävling, men har inga problem med att rida i samtliga gångarter i skogen såvida hästen är frisk för övrigt.
 
Ja stoet är vant att ridas, uppehållet som blev nu är pga att hon i höstas började stegra, högt.. höll ut till april då jag blev rädd, sen har det blivit många massage och kiro behandlingar, men känslan som att jag har fått en ny gladare och trevligare häst :).
 
Är stoet van att ridas (förutom de sista 2 månaderna) så hade jag lungt fortsatt med ett kortare uppehåll när hon är iväg på insemination/betäckning. Stress är inte bra någon månad efteråt då fostret ska "sätta" sig. Vill minnas att det är känsligast runt dygn 20. (Give or take några dagar)
Jag red mitt sto som vanligt, dock ej hårdträning, fram till ca 2 månader innan fölning. Då trappade jag ner ordentligt och sista tiden red jag utan sadel och bara lugna turer och sista 3-4 veckorna fick hon vila helt då hon blev rätt tung och trött.
Mitt tips är att lyssna och titta på ditt sto så ser du hur hon mår. :)
 
Är stoet van att ridas (förutom de sista 2 månaderna) så hade jag lungt fortsatt med ett kortare uppehåll när hon är iväg på insemination/betäckning. Stress är inte bra någon månad efteråt då fostret ska "sätta" sig. Vill minnas att det är känsligast runt dygn 20. (Give or take några dagar)
Jag red mitt sto som vanligt, dock ej hårdträning, fram till ca 2 månader innan fölning. Då trappade jag ner ordentligt och sista tiden red jag utan sadel och bara lugna turer och sista 3-4 veckorna fick hon vila helt då hon blev rätt tung och trött.
Mitt tips är att lyssna och titta på ditt sto så ser du hur hon mår. :)
så typ vila en månad runt betäckningen och sen lätt och mjukt arbete till 60 dygns kollen? Bara så man har ngt att gå efter :).
Det är ju verkligen ingen brådska med att hästen ska vara igång, är mer att jag vill få henne i bättre form så att hon inte bara går upp mer och mer under dräktigheten, och blir onödigt tung och stel när fölet sen ska komma, är en onödig risk när hästen redan är 15 år och det är första fölet.
 
Är stoet ridvant? Transportvant? van att tävla? van att vara ute? inne? Om svaret är ja och den inte får stresspåslag i något av momneten så finns det ingen anledning att låta bli något av ovanstående.

Dobbis som betäckt tävlande hopphästar.
 
Är stoet ridvant? Transportvant? van att tävla? van att vara ute? inne? Om svaret är ja och den inte får stresspåslag i något av momneten så finns det ingen anledning att låta bli något av ovanstående.

Dobbis som betäckt tävlande hopphästar.
ja på allt förutom lastning som kan vara uppstressande, själva åkandet är däremot helt lugnt.
 
Som jag förstått det så finns det undersökningar som säger att ston med något överhull tar sig bättre. Bl a från Lövstas och ASVH/SWBs hemsidor.

Det är helt riktigt. Ston i något överhull är bättre. Jag fick "order" att göda min lite inför betäckningen.

TS, försök inte banta ditt sto nu utan sikta in dig på att hon ska hålla vikten/gå upp i vikt måttligt av dräktigheten. Hon behöver ju inte se ut som en fästing. ;)
Och rid henne/behandla henne som du brukar. Det korta uppehåll hon haft sedan i April påverkar inte hennes kondition något nämnvärt. Som någon ovan skrev - hon är inte sjuk. :D
 
min sa ifrån rätt tydligt (typ muntligt, skriftligt och teckenspråk) när hon inte ville längre....
satt på henne sista gången mitten av januari, sen promenerade jag å tömkörde henne i skogen till början av februari... hon ville inte... fick släpa ut henne och hon ville knappt gå hem... sen 1 mars åkte hon dit hon skulle föla, fölade 15/6...
 
Det är helt riktigt. Ston i något överhull är bättre. Jag fick "order" att göda min lite inför betäckningen.

TS, försök inte banta ditt sto nu utan sikta in dig på att hon ska hålla vikten/gå upp i vikt måttligt av dräktigheten. Hon behöver ju inte se ut som en fästing. ;)
Och rid henne/behandla henne som du brukar. Det korta uppehåll hon haft sedan i April påverkar inte hennes kondition något nämnvärt. Som någon ovan skrev - hon är inte sjuk. :D
Är 3 månader som jag inte ridit. Och innan dess så var det väldogt sporadiskt pga skit vädret under dec- mars, då skulle inte kalla det ett kort uppehåll. Och nej hon är inte sjuk, hon har bara haft väldigt ont under en längre tid pga spänningar och låsningar.

Så hon har varken den styrka eller kondition som hon hade i höstas t ex. Och som sagt så har hon en 65kg övervikt.
 
Jag vete tusan om jag börjat stöka runt med en häst som blivit avställd p g a smärtpåverkan så till den grad att det varit stegringar och protester. Jag hade nog faktiskt satsat på att hålla henne i vikt, d v s viktnedgång i förhållande till framskriden dräktighet och möjligen motionerat på det sätt som varit sedan mars (gömkörning, promenader etc).

Känns lite bakvänt att börja med stök inför dräktighet, snarare än att låta var sak ha sin tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 954
Senast: Yeah but
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 204
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp