Överviktigt sto, betäcka.

Jag missade det där med smärtproblematiken. Jag hade nog gjort samma som Lovisaleonora skriver. Försökt hålla henne i vikt så hon inte går upp. Jag hade dessutom passat på att gå ut och gå med henne "i snöre". Alternativt uppsuttet, men då bara promenader och kanske lätta travpass.

3 månaders avställning påverkar inte konditionen märkbart om en häst är i normal kondition. Först därefter går konditionen ner och man får bygga upp långsammare. En häst som stått ett tag ska självklart alltid skrittas igång men man kan öka på snabbare om det är inom 3-månaders intervallet så att säga.
 
Jag missade det där med smärtproblematiken. Jag hade nog gjort samma som Lovisaleonora skriver. Försökt hålla henne i vikt så hon inte går upp. Jag hade dessutom passat på att gå ut och gå med henne "i snöre". Alternativt uppsuttet, men då bara promenader och kanske lätta travpass.

3 månaders avställning påverkar inte konditionen märkbart om en häst är i normal kondition. Först därefter går konditionen ner och man får bygga upp långsammare. En häst som stått ett tag ska självklart alltid skrittas igång men man kan öka på snabbare om det är inom 3-månaders intervallet så att säga.
Tömkört i en månad nu ca, ska sitta upp första gången imorgon ngn minut och ha 2 uppsuttna skritt pass i veckan nu och öka efterhand.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 947
Senast: Yeah but
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 152
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp