Överviktsoperation

Är det någon som har erfarenhet av det? Kan vara personlig eller någon släkting eller vän som gjort en sådan operation, och som vill dela med sig av erfarenheter?
Fördelar? Nackdelar?

Jag har alltid varit emot det, av flera orsaker. En av orsakerna är att jag har en känsla av att om jag går ner i vikt så gör jag egentligen inte det för att jag själv skulle må bättre av det utan för att andra tycker att man ska vara smal. Jag vet att det låter dumt, men jag har egentligen inga viktrelaterade sjukdomar eller problem, jag begränsas i sig inte av min vikt annat än att det inte är riktigt acceptabelt att vara tjock.

Det har under en period nu förts en slags övertalningskampanj av personer i min omedelbara närhet för att jag ska göra en sådan här operation, men jag har blankt sagt nej. Jag börjar dock tveka. Jag har inga argument kvar egentligen.

Hur skulle det vara att göra en sådan operation och förändra mitt ätbeteende och motion och för en gångs skull se resultat av mitt slit? Det är det som lockar. Jag har givit upp att förändra något för allt slit leder liksom ingenstans ändå, det syns inte, det märks inte, men om jag gör operationen så skulle jag gå ner i vikt av mitt slit och min förändring vilket skulle vara väldigt motiverande, tror jag. Det är så oerhört nedslående att lägga hela sin själv och hjärta i en förändringsprocess och ändå inte se att någon förändring sker.

Vad har ni för tankar om operationer som dessa? Mycket komplikationer? Leva som vanligt efter? Friska?

Har en vän som gjort operationen. Det är det bästa hon gjort.

Du ska inte göra det för att man ska vara smal utan för att du får ett hälsosammare liv.
 
Jag tror man har ballongen i sex månader, minst, lite osäker på hur länge det är då det var förra året jag läste om det. Sen tar man ut den och sätter in en ny om det behövs, men tanken är ju att man ska under den tiden hinna vänja sig med att äta mindre och helst nyttigare. Fördelen är ju att det inte är något operativt ingrepp och inget som är irreversibelt.
Att det inte förstör kroppen som en operation är ju en stor fördel faktiskt!
Jag har aldrig tyckt att tanken att plocka bort organ från kroppen är någon vettig lösning. Hur vet man hur man fungerar utan dem om 40 år?
 
Att det inte förstör kroppen som en operation är ju en stor fördel faktiskt!
Jag har aldrig tyckt att tanken att plocka bort organ från kroppen är någon vettig lösning. Hur vet man hur man fungerar utan dem om 40 år?
Vid gastric bypass tas ingenting bort utan det kopplas om. Hela magsäcken finns tex kvar och skickar ner magsyra i tarmen, fast längre ner än normalt, och all tarm finns kvar fast omkopplat. Fördelen som jag ser det är att en bypass är reversibel, däremot ska det mycket till för att man ska få en återställning gjord.
Med sleeve däremot gör man av med en del magsäck.

Bypass:
Gastric_Bypass_Illustration2.jpg


Sleeve:
0a744734-e2da-47e7-8e90-e925b76fd0dc-large16x9_GastricSleeve.jpg
 
Lucka är kanske fel ord men ja typ! Men vet som sagt inte om det förekommer än eller forskas på eller förkastats, det var nåt jag läste om i förbifarten under min utredning och minnet är sisådär. Grundproblem lär det inte lösa men samtidigt kanske det kan rädda ett och annat "hopplöst fall" av hetsätare tänker jag? Allt kanske inte måste vara perfekt liksom, utan om det står mellan hetsätande och fetma eller hetsätande och övervikt (exempelvis) så är ju den senare en hälsovinst trots fortsatt hetsätande liksom.

Nej alltså magsäckens storlek är ju en väldigt liten del av operationerna. Det är inte den i sig som är speciellt avgörande utan allt annat - att maten snabbare kommer ner i tarmen vilket triggar mättnad, och hormonella förändringar som påverkar både hunger, mättnad, sug och blodsocker. Det får du inte till med bara en mindre magsäck och det är det som gör operationerna framgångsrika.
Magsäcken har ju dessutom inte så mycket med mättnad att göra utan mätt blir du när maten hunnit ner en bit i tarmen, som skickar mättnadssignaler till hjärnan. Därav att man vid viktminskning ska äta långsamt, för att inte hinna få i sig så mycket innan mättnaden kickar in.

Simning är kul! Det var en sån grej jag såg fram emot att kunna börja med efter viktminskning. Sen skaffade jag gymkort på friskis och konstaterade att simningen inte blir av, för jag går hellre på gruppass där. Men det blir nice med valmöjligheten iaf! :D
Kan ju tycka att all forskning på sätt och vis är bra forskning, man måste få lov att fundera på olika saker som kan hjälpa människor, så idén är nog bra för de som behöver det! Men det låter lite sjukt med någon typ avv lucka!

Jag tänkte mer att grejen med ballong i magsäcken vore väl för att man skulle bli mätt fortare och äta mindre?
Tack för förklaringen om hur det fungerar, jag har inte koll alls faktiskt! :)

Friskis är astråkigt!:D Basket är kul trots att jag är på tok alldeles för kort och inte kan träffa korgen med bollen längre, och promenader, kan gå långt och går hellre än tar buss många gånger. Simning är den trevligaste riktiga motionsformen dock, men jag har inte simmat sedan jag fick så mycket synfältsbortfall så frågan är hur läskigt det ens är att simma nu. Och som sagt, jag gör det inte ensam. min syster skulle följa med och vi köpte månadsband, men hon hade ursäkter hela månaden så det sket sig. Ingen jag känner har varken tid eller lust att simma. Det här är ett sådant tillfälle där en ledsagare hade suttit fint, men det kan jag inte få för det.
 
Det sliter på leder och kroppen för det första. Min vän har fortfarande problem med sina knän men det har blivit mycket bättre sen efter hon gick ner i vikt efter operationen. Hon gjorde magsäcksförminskning.
Jag har folk i min närhet som ätersämre än vad jag gör och som rör sig betydligt mindre, flera av dem både röker och dricker alkohol dessutom. Men de är ju smala. Är de hälsosammare än vad jag är som inte har några viktrelaterade besvär alls? Inga knäbesvär. Inga fotbesvär. Men jag är ju tjock, vilket per automatik är ohälsosamt?
 
Vid gastric bypass tas ingenting bort utan det kopplas om. Hela magsäcken finns tex kvar och skickar ner magsyra i tarmen, fast längre ner än normalt, och all tarm finns kvar fast omkopplat. Fördelen som jag ser det är att en bypass är reversibel, däremot ska det mycket till för att man ska få en återställning gjord.
Med sleeve däremot gör man av med en del magsäck.

Bypass:
Gastric_Bypass_Illustration2.jpg


Sleeve:
0a744734-e2da-47e7-8e90-e925b76fd0dc-large16x9_GastricSleeve.jpg
Det låter som om den första verkar vettigare, att behålla sina organ. utifall att. Men jag vet inte.
 
Jag har folk i min närhet som ätersämre än vad jag gör och som rör sig betydligt mindre, flera av dem både röker och dricker alkohol dessutom. Men de är ju smala. Är de hälsosammare än vad jag är som inte har några viktrelaterade besvär alls? Inga knäbesvär. Inga fotbesvär. Men jag är ju tjock, vilket per automatik är ohälsosamt?

Det är ohälsosamt att röka.
Det är ohälsosamt att vara överviktig.
Det är ohälsosamt att äta ensidigt.

Jag förstår faktiskt inte vad deras liv har med saken att göra.
 
Kan ju tycka att all forskning på sätt och vis är bra forskning, man måste få lov att fundera på olika saker som kan hjälpa människor, så idén är nog bra för de som behöver det! Men det låter lite sjukt med någon typ avv lucka!

Jag tänkte mer att grejen med ballong i magsäcken vore väl för att man skulle bli mätt fortare och äta mindre?
Tack för förklaringen om hur det fungerar, jag har inte koll alls faktiskt! :)

Friskis är astråkigt!:D Basket är kul trots att jag är på tok alldeles för kort och inte kan träffa korgen med bollen längre, och promenader, kan gå långt och går hellre än tar buss många gånger. Simning är den trevligaste riktiga motionsformen dock, men jag har inte simmat sedan jag fick så mycket synfältsbortfall så frågan är hur läskigt det ens är att simma nu. Och som sagt, jag gör det inte ensam. min syster skulle följa med och vi köpte månadsband, men hon hade ursäkter hela månaden så det sket sig. Ingen jag känner har varken tid eller lust att simma. Det här är ett sådant tillfälle där en ledsagare hade suttit fint, men det kan jag inte få för det.
Jo men precis! Men forskningen går framåt, det kanske visar sig att en lucka är det som ger bäst resultat i slutändan - skulle inte vilja ha en själv dock :p

Iofs, såhär efter op så kan jag tex inte äta vissa sorters mjukt bröd - är det för degigt så fastnar det i magsäcken och kommer inte ner i tarmen vilket gör magsäcken full på nolltid pga sin ringa storlek, vilket är jäkligt obehagligt. Samma stopp sker på icke opererade men det märks inte iom att det finns utrymme kvar. Kanske är något liknande man vill åt? Alldeles oavsett så har man ju testat och misslyckats så jag fattar inte varför man kör på igen.

Pfft, käft! :p Friskis är askul om man går på rätt pass, sådeså :D
Basket suger! Men simning är kul. Du får skaffa en marco polo-kompis ;) Jävla skit att du inte kan få ledsagare till det, tycker det är precis sånt som ledsagare borde vara till för :down: Nedsättningar ska ju inte få begränsa ens möjligheter så pass liksom utan då får samhället gå in och kompensera upp, med exempelvis just ledsagare.

Det låter som om den första verkar vettigare, att behålla sina organ. utifall att. Men jag vet inte.
Jo, en del resonerar så, däremot kan man inte ha återställningen riktigt i ryggen heller iom att det ska jävligt mycket till för att få en. Bypass har däremot gjorts längre tid så det finns mer statistik. Samtidigt sägs det att en sleeve har mindre biverkningar, med sleeve dumpar man tex inte lika mycket som bypass.
Överlag är det helt enkelt en avvägning man får göra och vilken metod som passar beror på fysiska besvär också. Exempelvis kan sleeve passa bättre om man har tarmproblem iom att man inte skär i tarmarna, medan bypass kan vara bättre om man har sura uppstötningar då sleeve kan öka det. Är man "för" stor kan kirurg vara ovillig att göra sleeve också då den tydligen kan vara något mindre effektiv än bypass.

Och så finns duodenal switch. Har noll koll men det är en större operation som inte görs överallt och görs främst på större patienter (BMI 50+ typ), tror att det är i stort sett en kombinerad sleeve och bypass.
pic_switch.jpg
 
Är också nyfiken på vad det skulle vara för mediciner. Mig veterligen finns det liksom inte och var så sent som 2017 inte ens nånting man forskade på längre.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7243700
Helt sjukt att man i första hand gör en stor dyr operation som medför massor av risker både under operationen och i form av biverkningar men att man inte kan få medicin som är betydligt billigare på högkostnadsskyddet
Hörde något om detta denna eller förra veckan men hittar inte det reportaget
 
Spännande! Vore ju utmärkt om det fungerar i längden :)
Jag har ingen aning men operationerna verkar ju alldeles för ofta inte hjälpa i längden. Det är ju ett stort problem att man verkar tappa den oerhört viktiga biten om varför folk blivit överviktiga och försöka lösa den biten. Det är ju långt ifrån alla (skulle snarare säga väldigt ovanligt) som bara skitit i saken utan ofta rör det sig ju om någon typ av sjukdom i botten, fysisk eller psykisk
 
Jag har gjort en Sleeve för ca 3 år sedan och kunde inte varit mer nöjd. Jag har gått ner över 40 kg, har inte haft några som helst komplikationer och kan äta allt i måttliga mängder. Ibland kan jag bli körig i magen av fet mat eller mejerier, men det beror lite på hur jag ätit tidigare under dagen. Om jag äter ris eller helt kött för snabbt kan jag få magknip, men det går över om jag vilar lite. Jag har också varit gravid och fött barn, gick inte upp ett enda kg under graviditeten och bebisen blev störst av mina 3 så honom gick det ingen nöd på!
 
Det är ohälsosamt att röka.
Det är ohälsosamt att vara överviktig.
Det är ohälsosamt att äta ensidigt.

Jag förstår faktiskt inte vad deras liv har med saken att göra.
Men du skrev ju att man är hälsosammare för att man är smal. Som om det vore något slags likhetstecken mellan smal och hälsosam. Det är det ju inte. Inte heller är det något automatiskt likhetstecken mellan tjock och ohälsosam. Det är verkligen att förenkla det hur mycket som helst. Vad som är hälsosamt och ohälsosamt är bra mycket komplexare än så, även om det generellt sätt är ohälsosamt att vara tjock. Men vikten har ju ingen betydelse för hur hälsosamt liv man har eftersom smala personer kan leva rätt ohälsosamt trots sin låga/normala vikt. De har det bara så väl förspänt att de inte går upp i vikt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp