Överviktsoperation

Jag känner två som gjort GBP och en har gått upp hälften igen och den andra har inte gjort det. Båda har fått två barn efter op.
Den ena som jag känner bättre gick först ner 70 kg och sedan upp 35 kg, så det får nog anses vara rätt lyckat? Problem med viss mat som kan påverka magen, har alltid och har fortfarande ett "stört" matbeteende. Jag hittar inget bättre ord än "stört", men jag menar överäter ALLT. Däremot har hen alltid rört sig mycket och gör fortfarande.


Sedan vill jag bara påpeka @Enya du skrev att din "normalvikt" bör ligga runt 46 kg, det är nog rimligare att "normalvikten" är mellan 46- 60 kg, eller lite till.
Har också lärt mig att det är 110 bort, när det kommer till vikten, men känner få där det funkat efter att man fyllt 20.

Jag är 159 och vid 55 är jag nästan benig”, så håller med om att 46 låter i underkant.
 
Jag är 159 och vid 55 är jag nästan benig”, så håller med om att 46 låter i underkant.
Jag pendlade mellan 53 och 56 kg under gymnasieåren och då kallade folk mig tjock. I jämförelse med andra som var smala var jag som ett vildsvin istället! kort och tjock, kallades jag. Jag var lika lång då som jag är nu.
 
Jag känner två som gjort GBP och en har gått upp hälften igen och den andra har inte gjort det. Båda har fått två barn efter op.
Den ena som jag känner bättre gick först ner 70 kg och sedan upp 35 kg, så det får nog anses vara rätt lyckat? Problem med viss mat som kan påverka magen, har alltid och har fortfarande ett "stört" matbeteende. Jag hittar inget bättre ord än "stört", men jag menar överäter ALLT. Däremot har hen alltid rört sig mycket och gör fortfarande.


Sedan vill jag bara påpeka @Enya du skrev att din "normalvikt" bör ligga runt 46 kg, det är nog rimligare att "normalvikten" är mellan 46- 60 kg, eller lite till.
Har också lärt mig att det är 110 bort, när det kommer till vikten, men känner få där det funkat efter att man fyllt 20.
Den ena som du känner, som överäter, har den personen inga problem med att hålla vikten nu trots att den överäter? Det funkar med att motionera ordentligt?

60 kg låter faktiskt mycket!:crazy: Och jag inser det smått komiska att någon som väger som jag tycker att 60 kg som normalvikt låter mycket! :D
 
Men då kan du tänka dig hur det är att simma inne vid kanten och vara i vägen för andra, som jag gjorde!:D En gubbskrutt påtalade snorkigt en gång medan han stänkte vatten omkring sig att det faktiskt finns regler i en bassäng och at man inte får hålla sig till kanten hela tiden. "Intresseklubben antecknar" svarade jag och simmade vidare. Vid kanten förstås!
Trams! Simhallen är till för alla och det finns inga påbud/regler att man inte får simma vid kanten om man vill/behöver. Den enda regel jag kan tänka mig är att man inte får vara otrevlig, om någon är i vägen får man vänta eller simma runt istället för att börja uppfostra folk. Jag har varit med om att en del simmar så långsamt att det nästan går fortare att trampa vatten, men spela roll, jag simmar förbi när det finns en lucka och tycker jag att folk är i vägen får jag gå dit en annan tid istället.

Min första simklubb när jag började tävlingssimma hade som motto "Simma lugnt". Trots det så plockade vi väldigt många pallplatser på tävlingarna så simma i din egen takt @Enya och fortsätt hålla dig till kanten om du vill det. ;)
 
Den ena som du känner, som överäter, har den personen inga problem med att hålla vikten nu trots att den överäter? Det funkar med att motionera ordentligt?

60 kg låter faktiskt mycket!:crazy: Och jag inser det smått komiska att någon som väger som jag tycker att 60 kg som normalvikt låter mycket! :D
Ja jag kan förstå det, att det låter mycket. Framförallt om man sätter målvikten på under 50 kg, men jag tycker inte det låter rimligt och ville inte låta det stå emot sagt!

Den personen, trots dagens överätning, äter mycket mindre en hen gjorde innan. Nu är det mer "för mycket av det goda" hela tiden. Som sagt så rör personen en hel del på sig och har alltid gjort. (Te.x. innan åt personen en hel kladdkaka med grädde, nu är det en stor bit med extra grädde istället.)

Jag har förstått det på båda personerna att det är ingen "quick fix", men att det kan vara en rejäl hjälp på vägen.
 
Crawl?? Det är SKITSVÅRT ju. Jag började en kurs i det en gång, tänkte att detta vore väl skitkul att kunna för någon som är så vattenvan som jag.

Efter tre gånger orkade jag dock inte längre vara Den Äldre Damen Som Sinkade Resten Av Gruppen. Jävla atleter var de. Så jag slutade.

Håll dig till bröstsim Enya!
Då gick du fel kurs! Jag har också gått fel kurs och flera hoppade av - jag fortsatte eftersom jag var tvungen (skulle köra en Ironman den sommaren...). Lär man sig hos RÄTT grupp; swimsmooth, simcoachen, coachanna, totalimmersion, exvis) så är crawl MYCKET mycket lättare än bröstsim. Allvar! Bröstsim är yvigare, har mer benspark, allt är ty större och bredare. Crawl är mycket mer avslappnat och "strömlinjeformat".
 
Jag är inte så bra på att simma faktiskt, och kan bara bröstsim. Dåliga erfarenheter sedan simning i skolan ledde till att jag inte simmade sedan högstadiet fram tills jag var 32. Simmade då med min (andra) syster tre gånger i veckan under ett år totalt och det fungerade bara för att jag höll mig längst mot kanten så att jag kunde ha något att ta tag i när jag plötsligt kände paniken komma krypande. Tycker inte om att få vatten över huvudet eller att människor stänker vatten omkring sig stup i kvarten. :o Crawl låter effektivt, men också som om det är väldigt mycket vatten där jag har svårt för att ha det.

Har en bekant som är blind och hon föreslog att hennes ena barn och ett av mina (som går i samma klass och är bästa vänner) kunde följa med och vara ledsagare, men jag tänkte genast att visst låter det bra, men hur länge står ett par 12 åringar ut att motionssimma med mamma? De skulle orka lite grann och sedan röttna och så skulle det bli plask och lek av det. Jag avskyr plask och lek. Så det har inte blivit något av det förslaget heller.
Jag hade vattenskräck fram till --- 55 årsåldern? Då lärde jag mig crawl. Med öronproppar, simglasögon, simmössa - och ffa en BRA SIMTRÄNARE! Typ swimsmooth, simcoachen, etc Då blir allt annorlunda. Idag simmar jag lätt 4 km i öppet hav - och bara njuter. Tidigare simmade jag möjligen 4 meter utanför bryggan i panik!
 
Då gick du fel kurs! Jag har också gått fel kurs och flera hoppade av - jag fortsatte eftersom jag var tvungen (skulle köra en Ironman den sommaren...). Lär man sig hos RÄTT grupp; swimsmooth, simcoachen, coachanna, totalimmersion, exvis) så är crawl MYCKET mycket lättare än bröstsim. Allvar! Bröstsim är yvigare, har mer benspark, allt är ty större och bredare. Crawl är mycket mer avslappnat och "strömlinjeformat".
*ignore*



😉
 
Då gick du fel kurs! Jag har också gått fel kurs och flera hoppade av - jag fortsatte eftersom jag var tvungen (skulle köra en Ironman den sommaren...). Lär man sig hos RÄTT grupp; swimsmooth, simcoachen, coachanna, totalimmersion, exvis) så är crawl MYCKET mycket lättare än bröstsim. Allvar! Bröstsim är yvigare, har mer benspark, allt är ty större och bredare. Crawl är mycket mer avslappnat och "strömlinjeformat".
Tsss, bröstsim räcker det ju med några simtag så har man ju simmat en längd och man kan vila på varje simtag man gör. Speciellt yvigt är det ju inte heller, förutom bensparken. :D
 
60 kg låter faktiskt mycket!:crazy: Och jag inser det smått komiska att någon som väger som jag tycker att 60 kg som normalvikt låter mycket! :D

Jag är 158, har rätt nyligen gått ner en hel del och ligger nu på ca 60 kg. Hade antagligen kunnat ligga på typ 56-60 och se "normal" ut men under det känns inte rimligt, jag har också vägt betydligt mindre under gymnasieåren, men jag varken kan eller vill se ut som jag gjorde på gymnasiet. Jag tyckte jag va tjock när jag vägde under 50 kg också, men det hade ju väldigt väldigt lite med hur jag såg ut att göra.
 
Har gjort en sleeve operation för 2 och halvt år sedan. Jag gick ner 30 kg första året och 7 andra.
Det gick bra och jag har inga biverkningar.
Men man måste var noga med att äta ”rätt” . De flesta har en tendens att gå upp efter andra året enligt den dietist jag träffat.
Jag kämpar fortfarande på för att nå min målvikt. 6 kg kvar. Och det är tamefan inte lätt även fast man är opererad.
Jag tar dessutom medicin som ger viktuppgång som biverkan, så jag behöver vara stenhård med vad jag stoppar i mig. Inte en chans att jag kan äta ”som alla andra”.
En fördel är att man blir mindre tung och mer rörligt. Numera går jag på gym varannan dag. Det hade jag aldrig fixat med övervikten.
Överskottshuden på magen har jag fettsugit och opererat bort.
Det har inte varit billigt, men värt för hälsan är så mycket bättre än innan.
 
Den ena som du känner, som överäter, har den personen inga problem med att hålla vikten nu trots att den överäter? Det funkar med att motionera ordentligt?

60 kg låter faktiskt mycket!:crazy: Och jag inser det smått komiska att någon som väger som jag tycker att 60 kg som normalvikt låter mycket! :D
Jag är lite över 170 cm lång. Vid 65-66 kilo är jag i mitten av normalvikt enligt bmi. Då oroar sig nära och kära för att jag är för smal. Det har med min kroppsbyggnad att göra. Vid sådär 68-70, ser jag extremt normal ut. Då nära gränsen till övervikt enligt bmi.

Längden minus 110 skulle alltså inte funka. Jag orkar inte heller hålla mig så smal.
 
Tsss, bröstsim räcker det ju med några simtag så har man ju simmat en längd och man kan vila på varje simtag man gör. Speciellt yvigt är det ju inte heller, förutom bensparken. :D
Hehe, jo, man gör ju som man själv vill och känner för. Men vila kan man göra även i crawl, fast då (liksom med bröstsim) tappar man fart. Om man tycker det spelar nån roll. Och visst är det yvigare...? Armar och ben ut och runt, huvudet upp för varje simtag... Jag brukar växla mellan de två ibland, och tycker crawl är så vilsamt jämfört med bröstsim. Men det tog mig ett bra tag att knäcka koden - innan dess kunde jag inte crawla en halv längd ens utan att måsta ställa mig upp och andas! Det är därför det är så viktigt att hitta en bra simlärare som lär ut tekniken och tänket rätt. Men men. Off topic! Förlåt...!
 
Jag pendlade mellan 53 och 56 kg under gymnasieåren och då kallade folk mig tjock. I jämförelse med andra som var smala var jag som ett vildsvin istället! kort och tjock, kallades jag. Jag var lika lång då som jag är nu.
Det är nog för att det var gymnasieåren, då folk växer och blir liksom utdragna. De har väl också annorlunda BMI gränser för vissa åldrar. När man ser en mamma på 45 och den 15 åriga dottern så är de ju ganska ofta lika långa men helt olika till kroppsformen. Så bakifrån ser man direkt vem som är yngst, mest på att den yngre är mer utdragen.

(Alltså självklart finns mängder av personer på Buke som är exakt likadana som under gymnasieåren men jag tror att ofta breddar man lite efter 20-30.).
 
Trams! Simhallen är till för alla och det finns inga påbud/regler att man inte får simma vid kanten om man vill/behöver. Den enda regel jag kan tänka mig är att man inte får vara otrevlig, om någon är i vägen får man vänta eller simma runt istället för att börja uppfostra folk. Jag har varit med om att en del simmar så långsamt att det nästan går fortare att trampa vatten, men spela roll, jag simmar förbi när det finns en lucka och tycker jag att folk är i vägen får jag gå dit en annan tid istället.

Min första simklubb när jag började tävlingssimma hade som motto "Simma lugnt". Trots det så plockade vi väldigt många pallplatser på tävlingarna så simma i din egen takt @Enya och fortsätt hålla dig till kanten om du vill det. ;)
kl: Alla jag har varit på har haft två avdelningar för motionssim, snabb och långsam, vissa har haft normal också. Och kanske ett extra simsätt i ytterligare en avdelning. + en bredare del för barnlek som ofta är tom där man kan plaska allt man vill.
 
kl: Alla jag har varit på har haft två avdelningar för motionssim, snabb och långsam, vissa har haft normal också. Och kanske ett extra simsätt i ytterligare en avdelning. + en bredare del för barnlek som ofta är tom där man kan plaska allt man vill.
Simmar man inte på snabbanorna så ska ingen annan komma och läxa upp andra som behöver simma vid kanten, oftast så är det dessutom ett par banor brett så folk kan simma förbi utan problem. Simmar någon på snabbanan och är i vägen kan man tipsa om att byta bana utan att vara otrevlig. :idea:
 
Du har PCOS skrev du, samt astmaliknande symptom? Vikt som går upp och ner med mensen tillika? Har du kollat dig för överkänslighet för biogena aminer?

Jag har PCOS också, men aldrig märkt av det innan jag slutade med p-piller för att bli gravid. Alltid varit smal, gick jag upp så berodde det på att jag år för ofta och fick igång hungern. Tänkte jag på att inte äta sött, mellanmål så fanns inget problem. Efter jag slutade med p-piller, vilken omvälvning! Gick upp i vikt, svullnar lätt i kroppen, gubbmage, hungern kan jag inte lita på och berodde inte på sött/mellanmål. Efter ett tag kom en ansträngningshosta, svårt att andas efter jag ätit och konditionen försvann. Fick även problem med magen, ibland hård, ibland lös. Oftast hård, rejält så.

Efter barnet kom så blev det ännu värre. Äter någon morot i min närhet får jag ingen luft. Som tur var första gången det hände hade jag en sjuksköterska bredvid mig som hade med antihistamin i smälttablett. Hon var snabb!

Allt detta ovanpå varandra verkar påverka min kropp enormt. Jag har varit hos VC och ingen allergi finns enl deras tester. Jag har genom uteslutningsmetoden och matdagbok konstaterat att solanum släktet i matväg tål jag inte, plus morot och vissa däromkring. Genom att ta antihistamin innan måltid kan jag äta allt, utom morot. Magen är ok, hungern fungerar och kondisen kom åter. Gått ner ca 5 kg på en månad nu, inte alls lika svullen. Är det däremot pollen ute tex blir jag sämre igen.

Jag har ju inget på papper ang histaminöverkänslighet tex pga VC säger jag tål allt. Får ändå antihistamin på recept pga jag ville ta blodprov för allergi. Då var jag tvungen att visa antihistamin hjälper. Väntar nu på hösten och det testet.

Vad biogena aminer är;
https://www.livsmedelsverket.se/mat...lighet/histamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Låter som om du kan ha korsreaktioner på gråbo, möjligen även björk.
 
Jag är lite över 170 cm lång. Vid 65-66 kilo är jag i mitten av normalvikt enligt bmi. Då oroar sig nära och kära för att jag är för smal. Det har med min kroppsbyggnad att göra. Vid sådär 68-70, ser jag extremt normal ut. Då nära gränsen till övervikt enligt bmi.

Längden minus 110 skulle alltså inte funka. Jag orkar inte heller hålla mig så smal.
Allt sånt där beror ju så himla mycket på hur man är byggd. Jag tycker din vikt låter perfekt i förhållande till längd. Sen beror det ju på vilken benstomme och kroppsbyggnad man har.
Du har ju häst (om jag inte minns fel) också och ridning blir man ju musklad av.

Min målvikt är 60 kg och jag är 160 lång. Jag vet att jag kommer passa i den vikten alldeles utmärkt även om BMI kanske säger 55 eller något.
 
Allt sånt där beror ju så himla mycket på hur man är byggd. Jag tycker din vikt låter perfekt i förhållande till längd. Sen beror det ju på vilken benstomme och kroppsbyggnad man har.
Du har ju häst (om jag inte minns fel) också och ridning blir man ju musklad av.

Min målvikt är 60 kg och jag är 160 lång. Jag vet att jag kommer passa i den vikten alldeles utmärkt även om BMI kanske säger 55 eller något.
Precis. Jag är i utmärkt hull. BMI är ju framtaget för grupper, inte individer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp