Överviktsoperation

Skulle säga det omvända. Det skadliga är att låtsas som att det regnar. TS ber om råd och att då fara med desinformation som du gör här är faktiskt omoraliskt.
:rofl: Ironin i att jag själv är opererad för att jag var ohälsosam och anklagas för att låtsas som att det regnar. Priceless!

Jag har ingen aning men operationerna verkar ju alldeles för ofta inte hjälpa i längden. Det är ju ett stort problem att man verkar tappa den oerhört viktiga biten om varför folk blivit överviktiga och försöka lösa den biten. Det är ju långt ifrån alla (skulle snarare säga väldigt ovanligt) som bara skitit i saken utan ofta rör det sig ju om någon typ av sjukdom i botten, fysisk eller psykisk
Fast jo, de hjälper oftast i längden. Och nej, man har inte tappat biten om varför folk blivit överviktiga - det är till 80% genetiskt, för att ändra det måste man ändra hela samhället då våra gener gör att vi inte klarar av hur samhället är uppbyggt idag. Och, nu kommer jag märka ord här, men överviktiga opereras inte utan för att opereras ska du ha fetma.
Håller med om det sista dock. Bara det att ätstörda tjocka avfärdas, exempelvis. För att inte tala om hur fetthatet påverkar.
 
Jag har ingen aning men operationerna verkar ju alldeles för ofta inte hjälpa i längden. Det är ju ett stort problem att man verkar tappa den oerhört viktiga biten om varför folk blivit överviktiga och försöka lösa den biten. Det är ju långt ifrån alla (skulle snarare säga väldigt ovanligt) som bara skitit i saken utan ofta rör det sig ju om någon typ av sjukdom i botten, fysisk eller psykisk
Statistiskt sett är operationer den metod som fungerar bäst i de studier som jag har sett.
 
Jo men precis! Men forskningen går framåt, det kanske visar sig att en lucka är det som ger bäst resultat i slutändan - skulle inte vilja ha en själv dock :p

Iofs, såhär efter op så kan jag tex inte äta vissa sorters mjukt bröd - är det för degigt så fastnar det i magsäcken och kommer inte ner i tarmen vilket gör magsäcken full på nolltid pga sin ringa storlek, vilket är jäkligt obehagligt. Samma stopp sker på icke opererade men det märks inte iom att det finns utrymme kvar. Kanske är något liknande man vill åt? Alldeles oavsett så har man ju testat och misslyckats så jag fattar inte varför man kör på igen.

Pfft, käft! :p Friskis är askul om man går på rätt pass, sådeså :D
Basket suger! Men simning är kul. Du får skaffa en marco polo-kompis ;) Jävla skit att du inte kan få ledsagare till det, tycker det är precis sånt som ledsagare borde vara till för :down: Nedsättningar ska ju inte få begränsa ens möjligheter så pass liksom utan då får samhället gå in och kompensera upp, med exempelvis just ledsagare.


Jo, en del resonerar så, däremot kan man inte ha återställningen riktigt i ryggen heller iom att det ska jävligt mycket till för att få en. Bypass har däremot gjorts längre tid så det finns mer statistik. Samtidigt sägs det att en sleeve har mindre biverkningar, med sleeve dumpar man tex inte lika mycket som bypass.
Överlag är det helt enkelt en avvägning man får göra och vilken metod som passar beror på fysiska besvär också. Exempelvis kan sleeve passa bättre om man har tarmproblem iom att man inte skär i tarmarna, medan bypass kan vara bättre om man har sura uppstötningar då sleeve kan öka det. Är man "för" stor kan kirurg vara ovillig att göra sleeve också då den tydligen kan vara något mindre effektiv än bypass.

Och så finns duodenal switch. Har noll koll men det är en större operation som inte görs överallt och görs främst på större patienter (BMI 50+ typ), tror att det är i stort sett en kombinerad sleeve och bypass.
pic_switch.jpg
Jag skulle inte hellre vilja ha lucka faktiskt, det låter så väldigt likt en robot så jag tror jag avstår den detaljen.

Är inte degigt bröd överlag onyttigt bröd? Eller tänker jag på fel sorts bröd? Vad äter du under en dag?

Nej Friskis har aldrig varit kul, minns det från skolan, vidrigt, hemska minnen! :D Det bästa är ju simningen och att jag liksom inte precis känner mig sådär jättetrött när jag simmar, förrän jag går upp. Då kommer det! Det känns som ett rejält pass då, jag motionerade utan att känna att jag direkt gjorde det, men fick alla fördelarna av det för det var ju trots allt riktig motion, träningsvärk och sådan efteråt, men då behövde jag ju inte simma mer! Gillade känslan det gav! Av att vara flitig och ha gjort något behagligt uttröttande, men ändå slippa den extrema utsatta situationen som många andra motionsformer faktiskt gör. Samma känsla när jag promenerar faktiskt. Det jobbiga med hund är att hon är valp och stannar hela tiden, så jag har fått börja vänja henne vid att vissa sträckor stannar man inte alls, man traskar på tills jag säger varsågod, då är det ok att sniffa och göra behov osv för att sedan traska på igen. Annars kommer vi ju ingenstans men ändå går en massa steg per dag....

Problemet jag har med viktoperationer är att det finns så många komplikationer, men också plockar bort eller kopplar bort organ. Det känns så onaturligt och det känns som om man inte har helt koll på hur framtiden ser ut för personer som gjort en sådan operation. Det känns lite skrämmande att göra något så stort utan att ha allt klrt för sig, tänker jag. Jag uppskattar dock att de finns och hjälper andra personer, men jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för om det är något för mig eller inte.

Vad jag däremot vet är att jag är trött på mina matvanor. Att vara hungrig, men inte sugen på att äta är jobbigt och skapar bara ännu mer olust för att äta. Hungern går liksom oerhört fort över också. Så där ska jag försöka förändra något i alla fall.

Tyvärr är det så med synskadade att om det inte är så allvarligt att man omfattas av LSS och därmed en större rätt till ledsagare, så kan man få hjälp av ledsagare via kommunen. Sist jag hörde något om det så kostade det rätt mycket, som man betalar själv, och det var ett begränsat, lågt, antal timmar man kunde få det per månad och då till saker som bio, teater och liknande. Inte till hjälp att handla eller promenader elleer liknande och jag skulle gissa att simning vore uteslutet. Om det inte vore det skulle de få timmarna (var det 6 timmar i månaden kanske? Vågar inte svära på det) ganska fort ätas upp om jag skulle vilja simma typ 4 gånger per vecka för att få någon ordentlig motion att tala om. Riktigt trist, för till simning vore ju en sak jag skulle vilja ha hjälp med i mitt liv.

Undrar om inte min syster har gjort den operationen sist i ditt inlägg. Enligt henne var den ganska ny, nästan på försök och skedde på dem med stor fetma.
 
Skulle säga det omvända. Det skadliga är att låtsas som att det regnar. TS ber om råd och att då fara med desinformation som du gör här är faktiskt omoraliskt.
Vilket inlägg låtsar hon som om det regnar? Jag kan inte se att det görs någonstans. Vad är det för desinformation menar du?
Mitt liv som smal såg likadant ut som mitt liv som tjock. Jag var inte friskare för att jag var smal, rörde mig inte mer eller mindre utan lika mycket och mina matvanor såg precis likadana ut. Jag har aldrig gillat att äta. Inte ens som liten.
Visst kan jag göra operationen, men blir jag automatiskt hälsosammare då när jag är smal igen? Vad kommer att förändras? Vilka sjukdomar och viktproblem, som jag inte har nu, kommer jag alltså inte ha då heller?

Jag tror inte det finns en enda fet människa som inte har fått det inpräntat i skallen om hur många sjukdomar man kan drabbas av, att man kan dö för tidigt på grund av fetma, hur ohälsosamt det är med minsta övervikt och liknande. Det får man veta väldigt ofta, även om man inte har bett om den informationen. Man vet. Jag vet. Det är inte så att jag viftar bort all sådan information, det är bara det att det är tröttsamt att få hörahur många argument som helst för att jag ska göra en viktoperation, men när jag påtalar för folk att jag ju inte har några viktrelaterade problem så är det som om det går folk förbi. Vad kommer att förändras, är min fråga, och nej, jag brukar inte få något ordentligt svar.

Vem säger att jag ens satsar på att bli gammal, med tanke på hur min övriga hälsostatus ser ut, som då alltså är oberoende av min vikt. Det är alltså lite komplext.
 
Jag skulle inte hellre vilja ha lucka faktiskt, det låter så väldigt likt en robot så jag tror jag avstår den detaljen.

Är inte degigt bröd överlag onyttigt bröd? Eller tänker jag på fel sorts bröd? Vad äter du under en dag?

Nej Friskis har aldrig varit kul, minns det från skolan, vidrigt, hemska minnen! :D Det bästa är ju simningen och att jag liksom inte precis känner mig sådär jättetrött när jag simmar, förrän jag går upp. Då kommer det! Det känns som ett rejält pass då, jag motionerade utan att känna att jag direkt gjorde det, men fick alla fördelarna av det för det var ju trots allt riktig motion, träningsvärk och sådan efteråt, men då behövde jag ju inte simma mer! Gillade känslan det gav! Av att vara flitig och ha gjort något behagligt uttröttande, men ändå slippa den extrema utsatta situationen som många andra motionsformer faktiskt gör. Samma känsla när jag promenerar faktiskt. Det jobbiga med hund är att hon är valp och stannar hela tiden, så jag har fått börja vänja henne vid att vissa sträckor stannar man inte alls, man traskar på tills jag säger varsågod, då är det ok att sniffa och göra behov osv för att sedan traska på igen. Annars kommer vi ju ingenstans men ändå går en massa steg per dag....

Problemet jag har med viktoperationer är att det finns så många komplikationer, men också plockar bort eller kopplar bort organ. Det känns så onaturligt och det känns som om man inte har helt koll på hur framtiden ser ut för personer som gjort en sådan operation. Det känns lite skrämmande att göra något så stort utan att ha allt klrt för sig, tänker jag. Jag uppskattar dock att de finns och hjälper andra personer, men jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för om det är något för mig eller inte.

Vad jag däremot vet är att jag är trött på mina matvanor. Att vara hungrig, men inte sugen på att äta är jobbigt och skapar bara ännu mer olust för att äta. Hungern går liksom oerhört fort över också. Så där ska jag försöka förändra något i alla fall.

Tyvärr är det så med synskadade att om det inte är så allvarligt att man omfattas av LSS och därmed en större rätt till ledsagare, så kan man få hjälp av ledsagare via kommunen. Sist jag hörde något om det så kostade det rätt mycket, som man betalar själv, och det var ett begränsat, lågt, antal timmar man kunde få det per månad och då till saker som bio, teater och liknande. Inte till hjälp att handla eller promenader elleer liknande och jag skulle gissa att simning vore uteslutet. Om det inte vore det skulle de få timmarna (var det 6 timmar i månaden kanske? Vågar inte svära på det) ganska fort ätas upp om jag skulle vilja simma typ 4 gånger per vecka för att få någon ordentlig motion att tala om. Riktigt trist, för till simning vore ju en sak jag skulle vilja ha hjälp med i mitt liv.

Undrar om inte min syster har gjort den operationen sist i ditt inlägg. Enligt henne var den ganska ny, nästan på försök och skedde på dem med stor fetma.
Nja. Med degigt menar jag sånt som klumpar ihop sig som en degklump. Vissa klarar inget mjukt bröd alls, vissa klarar allt, vissa allt utom det degiga. Jag har aldrig varit en brödmänniska själv så jag har lite dålig koll på olika brödsorter. Med en morsa som jobbade på Skogaholms under uppväxten har jag tröttnat på bröd sen många år tillbaka :p
Knäckebröd brukar gå fint däremot. Själv äter jag hellre sånt där glutenfritt majsbröd. Inte för att jag har några problem med gluten men de är goda, och jag tycker knäcke känns för mättande.

Vad jag äter är sjukt olika. Idag har jag iaf ätit majsbröd med ost till frukost, 2 matlådor med ris och korvstroganoff (ris har många svårt för kan nämnas), och så lite popcorn nu på kvällen. Igår blev det majsbröd, ris med korvstroganoff (heja storkok :p), sallad och lite kokoschips. Är jag mer aktiv än jag varit nu så går det åt fler mellanmål, som kan bestå av proteinpudding, dietbarer, majsbröd, frukt, ägg, you name it. Speciellt om jag tränar så är jag tvungen att äta nånting före och efter och jag har alltid ett par barer i väskan.
Till större delen äter jag som före operationen men mindre mängd, oftare, prioriterar protein och grönt och försöker öht få in mer grönsaker (för lite grönt var det enda dietisten hade att anmärka på vid matdagbok före op. Smyger oftast ner det i annan mat, det är enklast så). Med undantag för det jag inte klarar av då - jag dumpar på B&J och både kiwi och Läkerol har blivit skitäckligt. Dumpade på jordgubbar i början men det gav sig, tack gode gud :p

Haha du har gått på gympa då antar jag? Jag provade en gång för några månader sen och så sett håller jag med, vilket jävla elände :laugh: Jag går hellre på cirkelgym och core. Och nu har de börjat med ett nytt pass, plaza, det låter kul så det ska jag prova i höst är det tänkt. Likaså indoor walking för att få in lite kondition också.
Finns det inte gruppsimning du skulle kunna gå på? Vattengympa finns ju så nånting sånt kanske också finns?
Haha känner igen stannandet, brukar passa syrrans 9-åring, hatar att det ska stannas precis hela tiden när jag vill pinna på. Men jävlar om jag vill stanna till, DÅ däremot går det för långsamt enligt hundkräket :laugh:

Ja naturligt är det ju definitivt inte och komplikationer finns det definitivt. Jag brukar konstatera att det är en ekonomisk fråga - ju mer man har att vinna på en operation, desto högre pris är man villig att betala. En fullt frisk är såklart inte villig att riskera lika mycket som någon som är sängliggande liksom.
Sen är det ju få som får svåra komplikationer, men de finns och det finns inga garantier. Desto fler är det som får mindre komplikationer. Dumping tex ser ju många som en komplikation som är oönskad men vi är många som ser det som en tillgång och en del av det vi vill åt med en operation. Gallstensanfall vet jag inte hur vanligt det är men hänger ihop med viktminskningen. Även om det inte är utlöst av själva operationen så är det ju en indirekt följd liksom. Likadant med tarmvred.
Och såfår man såklart inte glömma hypoglykemi som drabbar hälften. Kass tandhälsa vet jag inte alls hur vanligt det kan vara, har inte sett några siffror men antar att det är en del genetik inblandat också (med tanke på att vissa har lättare att få hål och andra får tandsten istället). Uttorkning är vi känsliga för och man rekommenderar att ha vätskeersättning hemma. Minsta diarré så ska man hälla i sig vätskeersättning. Och får man magsjuka finns det tydligen två läger, ett som ligger halvt döende och ett som inte märker av nånting alls :p Efter en gastric bypass kan majoriteten inte spy, helt klart en nackdel för många. För mig som spyrädd är det tvärtom.
Så ja, för mig som var ohälsosam och mådde dåligt var det värt riskerna. Jag bedömde att riskerna var lägre med operation än med fortsatt fetma (jag hade högt blodtryck och en dålig rygg) och att jag helt enkelt ville må bra psykiskt, typ tillåtas existera utan att trakasseras. Du som frisk är såklart inte lika benägen att betala med risker och följder av en operation. Om du sen landar i att du är villig att betala eller inte villig att betala är det bara du som kan avgöra.

Ang hungern så kanske en dietist skulle kunna hjälpa dock? Du lär ju inte vara den enda, så de kanske vet hur du kan bära dig åt för att öka matlusten :)

Du skulle inte kunna prova söka om de få timmarna då? Har du tur så kanske du träffar nån i simhallen som du kan hänga med så du får in fler tillfällen tänker jag?
 
@Enya vad gäller ledsagning låter det mer som det är kontaktperson du menar? Ledsagning brukar mer vara att följa med till läkaren. Om det är kontaktperson du menar så är det till för din skull. För att du ska kunna göra det du vill trots funktionshinder. Att de tar upp fika, bio och teater ska mer ses som exempel och tas upp för att det är något många vill göra.
Att få hjälp med handling och promenader kan man också få och det brukar ligga på hemtjänstens bord och ja det kostar men även där finns det bidrag för avgiften som man kan söka (hör av dig om du vill veta mer om det!) och antalet timmar utgår från ditt behov. Att få till att simma fyra gånger i veckan kanske blir svårt men det är väl värt att fråga! Jag tycker att du ska kolla upp med kommunen vad som gäller i just din kommun för de funktionsnedsättningar du har. Säg att du skulle vilja kunna gå och simma och kolla upp möjligheterna. Jag vet att vissa badhus har hjälpmedel för synsvaga men det innebär oftast ljudsignaler så det kanske blir svårt när du inte hör så bra heller? I vilket fall så tycker jag att du ska kolla upp det hela grundligt. I kommunen är det biståndshandlläggaren inom äldreomsorgen du ska kontakta. (Jo jag vet, du är inte gammal, det är inte jag heller men hemtjänst har jag ändå för att jag behöver hjälpen och hemtjänst ligger tyvärr under äldreomsorgen i de flesta kommuner fortfarande.)
 
Mitt liv som smal såg likadant ut som mitt liv som tjock. Jag var inte friskare för att jag var smal, rörde mig inte mer eller mindre utan lika mycket och mina matvanor såg precis likadana ut. Jag har aldrig gillat att äta. Inte ens som liten.
Visst kan jag göra operationen, men blir jag automatiskt hälsosammare då när jag är smal igen? Vad kommer att förändras? Vilka sjukdomar och viktproblem, som jag inte har nu, kommer jag alltså inte ha då heller?

Du utsätter din kropp för mindre belastning och minskar risken för flera sjukdomar så, ja. Att ha känslan av att vara frisk är inte samma sak som att vara hälsosam eftersom förändringar sker stegvis och sjukdomar utvecklas över tid. I många fall vet du helt enkelt inte om de negativa konsekvenserna innan de väl inträffar och när de väl blir kända kan skadorna vara irriversibla.

Oavsett om man vill bli gammal eller inte tror jag det är få som vill vara sjuka, senila eller ha ont den tid de faktiskt lever.

Jag är inte här för att övertyga dig utan svarade eftersom operationen hjälpt min vän och hon är väldigt tacksam för det. Hon levde innan operationen i förnekelse där hon inbillade sig att hon levde sunt. Nu inser hon att så inte var fallet.
 
Har två i min närhet som gjort en gastric bypass via sjukvården. Ena är komplikationsfri och den andra har bland annat fått ett tarmvred. Den senare ångrar operationen. Båda har dock gått ner i vikt och inga andra missbruk har uppkommit.

Jag vet en som köpt operationen själv. Vet inte hur det är med biverkningar för henne, men tror hon har svårt att hålla sig i lagom vikt, har för mig att hon lätt blir väldigt mager. Men hennes operation var egentligen rent trams, hon hade ingen fetma - pallade bara inte träna och hålla koll på vad hon åt. Eftersom hon endast var lite överviktig så blev det nog lite galet och därför har hon svårt att hålla normalvikt nu.
 
Har två i min närhet som gjort en gastric bypass via sjukvården. Ena är komplikationsfri och den andra har bland annat fått ett tarmvred. Den senare ångrar operationen. Båda har dock gått ner i vikt och inga andra missbruk har uppkommit.

Jag vet en som köpt operationen själv. Vet inte hur det är med biverkningar för henne, men tror hon har svårt att hålla sig i lagom vikt, har för mig att hon lätt blir väldigt mager. Men hennes operation var egentligen rent trams, hon hade ingen fetma - pallade bara inte träna och hålla koll på vad hon åt. Eftersom hon endast var lite överviktig så blev det nog lite galet och därför har hon svårt att hålla normalvikt nu.
Helt vansinnigt av läkaren att operera en person som bara är överviktig, hon hade varit i större behov av psykolog låter det som.
 
Jag har en nära släkting som gjorde en gastric sleeve med mycket gott resultat. hen led av fetma och klarade inte att komma ner i vikt utan extra hjälp genom operation. hen har gått ner sakta men säkert och har sluppit ifrån onda knän, problem att röra sig och andfåddhet vid minsta ansträngning.

Personligen avskyr jag att träna i grupp och har väldigt svårt att förstå varför man nödvändigtvis måste utöva motionen på gym eller liknande för att det ska räknas som motion. Promenader, cykelturer, svampplockning och annan rörelse på "frihand" duger precis lika bra.
 
Jag har en nära släkting som gjorde en gastric sleeve med mycket gott resultat. hen led av fetma och klarade inte att komma ner i vikt utan extra hjälp genom operation. hen har gått ner sakta men säkert och har sluppit ifrån onda knän, problem att röra sig och andfåddhet vid minsta ansträngning.

Personligen avskyr jag att träna i grupp och har väldigt svårt att förstå varför man nödvändigtvis måste utöva motionen på gym eller liknande för att det ska räknas som motion. Promenader, cykelturer, svampplockning och annan rörelse på "frihand" duger precis lika bra.
Instämmer.
Att man gärna vill att man gymmar eller liknande i samband med op beror mest på att man tappar mycket muskler efter op, så man behöver träna styrka för att minimera det och minimera risken för smärtor. Det går ju dock fint att göra på andra ställen och på andra sätt också såklart. Här remitterades jag till sjukgymnast före op för igångsättning och vi utformade ett träningsprogram jag kunde köra hemma tex. Sen blev det friskis ändå, men det var aldrig meningen. Och ptja... Som vanligt så är träningen inte avgörande för viktminskningen, det är mest bara bra att träna (oavsett träningsform). Vet många som inte tränat och ändå både gått ner och hållit vikten efteråt.
 
Jag skulle inte hellre vilja ha lucka faktiskt, det låter så väldigt likt en robot så jag tror jag avstår den detaljen.

Är inte degigt bröd överlag onyttigt bröd? Eller tänker jag på fel sorts bröd? Vad äter du under en dag?

Nej Friskis har aldrig varit kul, minns det från skolan, vidrigt, hemska minnen! :D Det bästa är ju simningen och att jag liksom inte precis känner mig sådär jättetrött när jag simmar, förrän jag går upp. Då kommer det! Det känns som ett rejält pass då, jag motionerade utan att känna att jag direkt gjorde det, men fick alla fördelarna av det för det var ju trots allt riktig motion, träningsvärk och sådan efteråt, men då behövde jag ju inte simma mer! Gillade känslan det gav! Av att vara flitig och ha gjort något behagligt uttröttande, men ändå slippa den extrema utsatta situationen som många andra motionsformer faktiskt gör. Samma känsla när jag promenerar faktiskt. Det jobbiga med hund är att hon är valp och stannar hela tiden, så jag har fått börja vänja henne vid att vissa sträckor stannar man inte alls, man traskar på tills jag säger varsågod, då är det ok att sniffa och göra behov osv för att sedan traska på igen. Annars kommer vi ju ingenstans men ändå går en massa steg per dag....

Problemet jag har med viktoperationer är att det finns så många komplikationer, men också plockar bort eller kopplar bort organ. Det känns så onaturligt och det känns som om man inte har helt koll på hur framtiden ser ut för personer som gjort en sådan operation. Det känns lite skrämmande att göra något så stort utan att ha allt klrt för sig, tänker jag. Jag uppskattar dock att de finns och hjälper andra personer, men jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för om det är något för mig eller inte.

Vad jag däremot vet är att jag är trött på mina matvanor. Att vara hungrig, men inte sugen på att äta är jobbigt och skapar bara ännu mer olust för att äta. Hungern går liksom oerhört fort över också. Så där ska jag försöka förändra något i alla fall.

Tyvärr är det så med synskadade att om det inte är så allvarligt att man omfattas av LSS och därmed en större rätt till ledsagare, så kan man få hjälp av ledsagare via kommunen. Sist jag hörde något om det så kostade det rätt mycket, som man betalar själv, och det var ett begränsat, lågt, antal timmar man kunde få det per månad och då till saker som bio, teater och liknande. Inte till hjälp att handla eller promenader elleer liknande och jag skulle gissa att simning vore uteslutet. Om det inte vore det skulle de få timmarna (var det 6 timmar i månaden kanske? Vågar inte svära på det) ganska fort ätas upp om jag skulle vilja simma typ 4 gånger per vecka för att få någon ordentlig motion att tala om. Riktigt trist, för till simning vore ju en sak jag skulle vilja ha hjälp med i mitt liv.

Undrar om inte min syster har gjort den operationen sist i ditt inlägg. Enligt henne var den ganska ny, nästan på försök och skedde på dem med stor fetma.
Simning är galet bra!! Kan du gå en kurs (Simcoachen rekommenderar jag!) och lära dig crawl (om du inte redan kan...)? Att kötta på i eget tempo i bassängen tar massor med energi inte minst då kroppen känner av det kyliga vattnet och förbränningen ökar. Simmare med lite övervikt är dessutom snabbare än de pinnsmala, om det är nån tröst. Många supersnabba simmare inom triathlon är rejält överviktiga men simmar som delfiner!
 
Simning är galet bra!! Kan du gå en kurs (Simcoachen rekommenderar jag!) och lära dig crawl (om du inte redan kan...)? Att kötta på i eget tempo i bassängen tar massor med energi inte minst då kroppen känner av det kyliga vattnet och förbränningen ökar. Simmare med lite övervikt är dessutom snabbare än de pinnsmala, om det är nån tröst. Många supersnabba simmare inom triathlon är rejält överviktiga men simmar som delfiner!
Jag är inte så bra på att simma faktiskt, och kan bara bröstsim. Dåliga erfarenheter sedan simning i skolan ledde till att jag inte simmade sedan högstadiet fram tills jag var 32. Simmade då med min (andra) syster tre gånger i veckan under ett år totalt och det fungerade bara för att jag höll mig längst mot kanten så att jag kunde ha något att ta tag i när jag plötsligt kände paniken komma krypande. Tycker inte om att få vatten över huvudet eller att människor stänker vatten omkring sig stup i kvarten. :o Crawl låter effektivt, men också som om det är väldigt mycket vatten där jag har svårt för att ha det.

Har en bekant som är blind och hon föreslog att hennes ena barn och ett av mina (som går i samma klass och är bästa vänner) kunde följa med och vara ledsagare, men jag tänkte genast att visst låter det bra, men hur länge står ett par 12 åringar ut att motionssimma med mamma? De skulle orka lite grann och sedan röttna och så skulle det bli plask och lek av det. Jag avskyr plask och lek. Så det har inte blivit något av det förslaget heller.
 
Simning är galet bra!! Kan du gå en kurs (Simcoachen rekommenderar jag!) och lära dig crawl (om du inte redan kan...)? Att kötta på i eget tempo i bassängen tar massor med energi inte minst då kroppen känner av det kyliga vattnet och förbränningen ökar. Simmare med lite övervikt är dessutom snabbare än de pinnsmala, om det är nån tröst. Många supersnabba simmare inom triathlon är rejält överviktiga men simmar som delfiner!
Crawl?? Det är SKITSVÅRT ju. Jag började en kurs i det en gång, tänkte att detta vore väl skitkul att kunna för någon som är så vattenvan som jag.

Efter tre gånger orkade jag dock inte längre vara Den Äldre Damen Som Sinkade Resten Av Gruppen. Jävla atleter var de. Så jag slutade.

Håll dig till bröstsim Enya!
 
Jag har en nära släkting som gjorde en gastric sleeve med mycket gott resultat. hen led av fetma och klarade inte att komma ner i vikt utan extra hjälp genom operation. hen har gått ner sakta men säkert och har sluppit ifrån onda knän, problem att röra sig och andfåddhet vid minsta ansträngning.

Personligen avskyr jag att träna i grupp och har väldigt svårt att förstå varför man nödvändigtvis måste utöva motionen på gym eller liknande för att det ska räknas som motion. Promenader, cykelturer, svampplockning och annan rörelse på "frihand" duger precis lika bra.
Ja den här träningen i grupp är min värsta fiende! När jag och min syster simmade gjorde vi det på förmiddagarna vilket gjorde att det inte var så många uppe och plaskade i bassängerna, bara en och annan pensionär som uppenbarligen gått vilse mellan sängen och toaletten!:D De kändes ok! Tycker absolut att tex promenader duger, jag har ju hund nu så jag har ingen ursäkt längre att sitta inne och glo! Hon har fått bättre kondis sedan hon kom till mig, den Nöffen!;)

Jag köpte en cykel av en kompis för några år sedan och tänkte vara hälsosam även om cykling inte är min grej. Men man kan ju testa tänkte jag, det är ju liksom effektivt. Som vanligt tänkte jag inte riktigt hela vägen igenom det där! Jag hade inte cyklat på MÅNGA år så på med hjälmen och vinglande försöka cykla i väg. Insåg plötsligt att jag ju inte ser riktigt, mina barn vrålar av förskräckelse och skratt när de inser att jag efter bara några meter håller på att cykla in i en parkerad bil.:meh::o Det blev inget mer cyklande. Cykeln stod utanför huset länge och trängs nu i förrådet istället för att rosta bort. Ja, det händer med andra ord att jag glömmer bort att jag inte ser normalt och bli påmind om det på olika vis, ibland smärtsamma, ibland får bara stoltheten på käften!:D
 
Crawl?? Det är SKITSVÅRT ju. Jag började en kurs i det en gång, tänkte att detta vore väl skitkul att kunna för någon som är så vattenvan som jag.

Efter tre gånger orkade jag dock inte längre vara Den Äldre Damen Som Sinkade Resten Av Gruppen. Jävla atleter var de. Så jag slutade.

Håll dig till bröstsim Enya!
Ja det ser verkligen inte lätt ut! Och det går fort! Min syster simmade crawl ibland och hon "varvade" mig då! :meh:

Men då kan du tänka dig hur det är att simma inne vid kanten och vara i vägen för andra, som jag gjorde!:D En gubbskrutt påtalade snorkigt en gång medan han stänkte vatten omkring sig att det faktiskt finns regler i en bassäng och at man inte får hålla sig till kanten hela tiden. "Intresseklubben antecknar" svarade jag och simmade vidare. Vid kanten förstås!
 
Ja det ser verkligen inte lätt ut! Och det går fort! Min syster simmade crawl ibland och hon "varvade" mig då! :meh:

Men då kan du tänka dig hur det är att simma inne vid kanten och vara i vägen för andra, som jag gjorde!:D En gubbskrutt påtalade snorkigt en gång medan han stänkte vatten omkring sig att det faktiskt finns regler i en bassäng och at man inte får hålla sig till kanten hela tiden. "Intresseklubben antecknar" svarade jag och simmade vidare. Vid kanten förstås!
En del folk kan bara inte samsas med andra om ett utrymme ...
 
En del folk kan bara inte samsas med andra om ett utrymme ...
Fast det var ju jag som struntade i reglerna! :p Men jag ansåg att han såg ut att vara en riktigt jävla trygg simmare så han kunde ju hålla sig i mitten och låta kanterna vara åt räddharar som jag.

En gång fick jag samsas om kanten med typ en 10 åring. Inte ett ord svenska verkade han kunna så vi pekade och använde kroppsspråk, och när vi möttes gjorde vi high five och simmade runt varandra varannan gång var. Han var ju ett bevis på att det går utmärkt att samsas om de viktiga kanterna i en bassäng!
 
Jag känner två som gjort GBP och en har gått upp hälften igen och den andra har inte gjort det. Båda har fått två barn efter op.
Den ena som jag känner bättre gick först ner 70 kg och sedan upp 35 kg, så det får nog anses vara rätt lyckat? Problem med viss mat som kan påverka magen, har alltid och har fortfarande ett "stört" matbeteende. Jag hittar inget bättre ord än "stört", men jag menar överäter ALLT. Däremot har hen alltid rört sig mycket och gör fortfarande.


Sedan vill jag bara påpeka @Enya du skrev att din "normalvikt" bör ligga runt 46 kg, det är nog rimligare att "normalvikten" är mellan 46- 60 kg, eller lite till.
Har också lärt mig att det är 110 bort, när det kommer till vikten, men känner få där det funkat efter att man fyllt 20.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 633
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp