Övning - Tömkörning

Tuvi_Leo_Horse

Trådstartare
Jag behöver tips på övningar man kan göra när man tömkör. Inte någon sidförande rörelser då varken jag eller ponnyn har tillräckligt mycket kunskap än. :)
 
Tråkigt svar kanske men träna massor av övergångar. Ger ponnyn styrka och bra för att lära sig hur hjälperna fungerar vid tömkörning
 
Jag bygger "hinderbanor" med olika bomhinder, slalom i olika formationer runt bildäck och hinderstöd. Bomhindren är både kliva över, gå emellan, rygga rakt mellan två bommar, kliva över både rakt och snett samt bommar både på marken och upphöjda. Jag hämtar lite inspiration från maratonkörningen när jag bygger mina slalomhinder för att kunna variera vägen och variera svängarna istället för att bara köra slalom rakt fram.
 
När man är nybörjare tycker jag att övergångar, halter och variera fyrkant och volter är alldeles tillräckligt för att hitta känslan. Försök lista ut hur du får hästen att antingen följa fyrkanten rakt eller komma in på volt genom hur du placerar dig snarare än att dra i tömmen. Samma med tempoväxlingar. Du ska dansa med hästen. Bommar och slalombana är också bra tips för att få kvitto på att styrningen faktiskt fungerar.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: tuaphua
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
3
· Visningar
219
Senast: EmmaN
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Blyger
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 035
Senast: EquusCaty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp