Övningar för orutinerad hopphäst?

Heulwen

Trådstartare
Jag tänkte höra om någon har tips på några enkla hinderuppsättningar, bomarbete osv till en orutinerad hopphäst.
Hästen är en travare på 17 år som inte "kan" galoppera på ridbanan, jag har bara fokuserat på att arbeta i trav och skritt där.
Han har tagit några skutt med mig på 40 cm, och med en kompis 60 cm ungefär.
Han kan dock ha svårt att bedöma avstånd och ibland blir det något sorts kliv över hindret med bakbenen efter att ha hoppat med frambenen. :crazy:
Men ibland får han till riktigt fina språng.


Så finns det några övningar för honom för att förbättra tekniken?
Bom framför hindret? Osv...

/Heulwen :bow:
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

Låter lite som min travare, hon hoppar jätteskutt över hinderna, detta har gjort att jag blivit lite nervös för att hoppa henne.
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

Förstår det!

Någon som kan ta sig lite tid att skriva ner några tips?
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

fem och en halvan kanske, har du provat den? du ska ha hästen på sommarbete på prästgårdsstallet va? jag rider ju där, så då kanske jag kan komma med lite tips om vi ses på ridbanan ;)
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

Jag kan inte riktigt hur den fungerar. :o
Japp, jag ska ha honom där, vi kommer på torsdag!
Då kan du kanske ge lite tips om du får tid.
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

Hinderserier m avstånd emellan som stämmer m "ev" galoppsprång då;) Börja lågt el m ett hinder o sen bygg på, kan vara svårt m studs så kör på ett el ett par galoppsprång emellan, ha tålamod, hästen kommer att fatta tillslut bara det sker lugnt och balanserat.:)
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

löshoppnig, så han får ordning på sig själv först innan han måste ha ordning på dig oxå.
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

När jag skulle 'lära' en 18 årig travare att hoppa (hon hade hoppat lite som yngre, men det var över 10 år sedan) då använde jag mig av väldigt mycket bommar. Jag brukade lägga fram 3-4 travbommar innan ett lägre hinder, när vi skulle hoppa lite högre hinder (som högst runt 85) så var det lättast att ha ett litet hjälphinder så att hon lättare kom rätt på hindret.
Studs fungerade också bra, men ha bara inte för många hinder, det krånglar bara till det.

Lycka till!
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

Jag rider oftast på tisdagar och fredagar så vi ses säkert då. På fredag ska vi ha "sommarritt" i stallet, kanske är lite mycket att bege sig ut på uteritt med massa främmande hästar så tidigt, men möjligheten finns iaf ;)
 
Sv: Övningar för orutinerad hopphäst?

Detta funkar jätte bra! :

Lägg ut 3 trav bommar framför ett lågt hinder (ca 40 cm eller mindre) sen mäter du ett gallopsprång och ställer upp ett till hinder som är lite högre än det första. Du kan ha det andra hindret så högt du vill, men lämna det första lågt.
Du ska travar över bommarna, hoppar över det första hinder, sen att gallopsprång och så skuttar du över nästa hinder. :cool: . Det är enkelt ock fungerar skit bra!

Trav bommarna gör så att hästen kommer i ett fint kontrollerat tempo så att han får ett fint språng over det första hindret, sen är det bara ett gallopsprång därför kan hästen inte gör något annat än att få att perfekt språng över nästa hinder.
När hästen får ett fint språng tycker ju han att det är kul och behagligt att hoppa, därför får han ett bra självförtroende. Men det bästa med denna övning är att du inte behöver sitta och oroa dig for att hoppa av i rätt tid eftersom det automatiskt blir bra ;) .

Lycka till med hästen!:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 861
Senast: akleja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 166
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: tess91a
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp