Övningar från marken! Ge tips!

tottilott

Trådstartare
Hej!

Jag är ute efter bra övningar från marken som stärker bandet mellan häst och ryttare! Har ni några tips?
 
Hej!

Jag är ute efter bra övningar från marken som stärker bandet mellan häst och ryttare! Har ni några tips?
Ja, vad som helst! 😃

Jag är allvarlig, vad du än hittar på med din kompis som ger honom/ henne positiv förstärkning och respekt för dig, bidrar till god kontakt.

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll vad man gör, utan hur man gör det. Mycket beröm och glad röst, som belöning för en liten insats från hästen, när man vill lära den något nyttigt/onödigt.

Det kan vara "backa ett steg", "lyft höger fram", "kram", "puss" eller annat enkelt litet kommando.

Att promenera, stanna och berömma när hästen stannar blixtsnabbt bredvid dig, är tex bra för både respekt och följsamhet.

Att bara umgås, finns i varandras närhet och njuta av sällskapet är också, i all sin enkelhet, en möjlighet att lära känna varandra.

Jag tycker att kontakten är viktig och den utvecklas när man har tid tillsammans.

En promenad kan tex stärka bandet till dig som ledare. Du tar med hästen ut från tryggheten på gården, och hästen måste lita på dig när det bara är ni två.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Anna-KarinO
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Tilly_85
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
877
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp