Övningar i skog och mark.

Deluxe_person123

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite olika övningar som man kan göra t.ex på en stig i skogen eller i hagen. (har ingen riktig ridbana)
Jag har inte galopperat på min nya pojke ännu men ska snart börja göra det.
Jag har bara skrittat och travat han men jag tar gärna några galopp övningar också :)
 
Öppna/slutor, skänkelvikning och övergångar kommer man jätte långt med. :)
Rid runt träd och rätt ut i skogen där möjlighet finns är också väldigt bra. :)
 
Använd svängar på stigar och vägar noga. Att stretcha ut hästen och verkligen rida åt det hållet svängen är eller ställa motsatt med flit. Jag rider bara ute på mina. Tycker det fungerar bäst för mig och dem.
Då gör jag också öppnor, slutor, sk.vik precis som föregående nämnt. Rygga, rygga uppför. Framdels- och bakdelsvändningar. Vissa grejer kan man ju ta hjälp av ute för att det exvis bara går att göra en bakdelsv för att komma tillbaka, så det kan bli lättare för hästen att förstå. Vändningar i backar tkr jag är bra. Bibehållen galopp i svängar åt olika håll, förvänd galopp. För att nämna några grejer. Ute är bäst tkr jag :D
 
Jag tränar temot i de olika gångarterna tex allt ifrån nästan stillastående skritt till ökad skritt. Jag tränar även skänkelvikningar, öppna, sluta, gör halter. I galoppen tränar jag fattningar och avsaktningar. Där det funkar tränar vi högre tempo och kondition i galoppen. Sen klättar vi, skrittar och tränar balansen i terräng och ibland hoppar vi nedfallna träd
 
Övergångar skritt/galopp tex. Hästarna blir väldigt lösgjorda och mjuka samtidigt som man slipar på lyhördhet för hjälperna och dessutom tycker hästarna oftast att det är väldigt roligt. Funkar dessutom superbra om man tex har nån runda som är enligt definitionen mer ”begränsad ridväg” i bemärkelsen att inte tillåta högre gångarter långa sträckor utan som tex består av lite smalare stigar, kuperat här och där längsmed stigarna osv.
 
Jag är så inrutad i att man ska rida en runda när man är ute. För att man är lat? När jag tänker efter har uteritterna så mycket mer potential än jag idag använder dem till. Vi har t.ex. inte jättemånga bra galoppvägar och ofta blir det att man får ta galoppen i en uppförsbacke, det är sällan platt och jag vill inte galoppera i nedförsbacke. Det vore ju en bra lydnadsgrej att sedan vända, skritta ner, och galoppera upp - om och om igen. När man väl vänt hemåt vill ju sällan hästen vända bort igen, eftersom vi alltid rider rundor och har man väl vänt hemåt så har man...

På samma vis kan man (jag) nyttja hela ridturen så mycket mer till övergångar, fram/bakdelsvändning, halt (lydigheten i att stå stilla länge). När jag ridit övergångar i 5 min brukar jag liksom anse mig färdig, kommer jag till en bra raksträcka tar jag galopp hela istället för att fortsätta med övningarna. Så dumt.

En bra grej för att lära in sidförande skänkel lite bättre på min häst var att flytta henne runt en stubbe eller större sten. Även om hon kunde kliva över "hindret" var det ju stoppande framåt och hon förstod bättre vad jag ville.
 
Vi har inte heller någon paddock eller ridhus, så jag rider alltid ute i skogen. Det är bara när jag rider för instruktör, ca 8 ggr/år som jag rider på bana. Hästen jag har nu var oinriden när jag köpte honom, så hela inridningen och utbildningen har skett ute i skogen.

Det vi jobbar med på stigar och skogsvägar är:
Övergångar & galoppfattningar
Tempoväxlingar
Halt (även i uppförs- och nerförs-backe, bra styrke- och balans-träning)
Ryggning (rygga uppför är jättebra styrketräning!)
Skänkelvikning (längs med vägen eller från ena sidan till den andra)
Fram- och bakdelsvändningar
Sidepass (från ena sidan vägen till den andra)
Öppna (längs med vägen)
Sluta (längs med vägen eller från ena sidan till den andra)
Förvänd galopp (korta sträckor eftersom vägar oftast inte svänger särskilt länge åt samma håll)
Galoppombyte (vi har en perfekt väg som svänger höger, vänster och höger igen!)
Halva steg
Piaff
Passage

Vi har precis börjat med galopp-piruetter och det går just nu inte att träna i skogen eftersom han inte fixar ett helt eller ett halvt varv tillräckligt centrerat än för att kunna vända runt på en skogsväg, men det går ändå att göra lite ansatser till det, tex i sväng så kan man samla upp till piruettgalopp och vända ett språng och sedan framåt längs vägen igen. När vi blir lite bättre på piruetter så finns det skogsavverknings-vägar som slutar i en vändplan och då kan vi träna piruett där.

En övning som jag ofta gör är på grusväg eller skogsväg; börja på ena sidan av vägen, rygga 3-4 steg, gör sidepass till andra sidan vägen (3-4 steg), skritta framåt 3-4 steg, gör sidepass tillbaka till utgångspunkten, så det blir som en liten fyrkant. Kan man inte sidepass så kan man ju göra skänkelvikning istället.

Kliva över stockar är också bra styrketräning, vi har ett ställe med flera nedfallna träd där jag har sågat av grenar som sticker upp och ut åt sidorna och rensat bort stenar o dyl så vi kan rida runt och kliva över stockar av olika höjd. Det ska vara ganska högt så hästen verkligen får lyfta på benen och den ska inte hoppa, utan just kliva i skritt, ett ben i taget över.
 
Jag har inte heller någon ridbana men har hittat en övning på hippson som ger riktigt bra resultat. Den går ut på att man ska göra massor med övergångar. 20 styck vardera i skritt-halt, skritt-trav, trav-halt samt trav-galopp. Bygger massa muskler och ger en samlad och alert häst (min är av det latare slaget) häst, passar alla nivåer, går utmärkt att göra på både rakt och böjt spår :)
 
Jag är så inrutad i att man ska rida en runda när man är ute. För att man är lat? När jag tänker efter har uteritterna så mycket mer potential än jag idag använder dem till. Vi har t.ex. inte jättemånga bra galoppvägar och ofta blir det att man får ta galoppen i en uppförsbacke, det är sällan platt och jag vill inte galoppera i nedförsbacke. Det vore ju en bra lydnadsgrej att sedan vända, skritta ner, och galoppera upp - om och om igen. När man väl vänt hemåt vill ju sällan hästen vända bort igen, eftersom vi alltid rider rundor och har man väl vänt hemåt så har man...

Om jag ska konditionsträna i galopp på hemmaplan har jag endast en sträcka på 450 meter som saknar backe, det blir många fram och tillbaka vändningar innan man kommit upp i en betydande sträcka. ;)Brukar också dressyrträna på denna sträcka.
 
Om jag ska konditionsträna i galopp på hemmaplan har jag endast en sträcka på 450 meter som saknar backe, det blir många fram och tillbaka vändningar innan man kommit upp i en betydande sträcka. ;)Brukar också dressyrträna på denna sträcka.
Ja jag är helt enkelt för lat har jag insett! :p Vi har en bra sträcka med en skogsväg som slutar med en rondell för lastbilar. Det går lite varierande upp, ner och platt och man kan hålla galoppen en bit. Vägen är ca 700 m. Jag borde rida den flera vändor istället för att bara vända i rondellen och rida hem. :idea: Sista biten på hemvägen är uppförsbacke som inte är för brant, men den är bra jobbig ändå i galoppen. :d

Rida runt i skritt i obanad terräng är ju inget problem, men denna tråd var en jättebra påminnelse att man kan rida MYCKET mer övergångar än jag gör ute i skogen, och har man en bra väg kan man banne mig vända och rida den flera gånger fram och tillbaka. :) Jättebra tips med övningen om 20 övergångar vardera i olika varieranter!
 
Enkla svaret, allt du kan göra på ridbanan. Sålänge underlaget tillåter kan du göra exakt samma saker som på ridbanan men hästen tycker oftast att det är roligare. Du får en trevlig framåtbjudning gratis och hästen (och du) slipper sitta och nöta på ridbanan och får se något nytt, får nya intryck och miljöträning på köpet.
 
Öka bort från hemmet, påskjut, och samla när du är på hemväg. Då får du båda och fin kraft bakifrån automatiskt i samlingen.
 
Ulla Håkansson tränar väl inte på bana utan bara i skog och mark.

Min stallkompis tränade, insolning til piaff och passage, galoppombyten, skolor, ja i princip allt när vi var ute i skogen...
 
Ulla Håkansson tränar väl inte på bana utan bara i skog och mark.

Min stallkompis tränade, insolning til piaff och passage, galoppombyten, skolor, ja i princip allt när vi var ute i skogen...

Ulla är precis som du säger känd för att träna mestadels ute!
Men självklart tränar även hon både på bana och i ridhus också. Men hennes budskap och påvisande av att det går utmärkt att utbilda och utveckla hästarna utomhus är superviktig . Dock blir allt relativt - ffa som det numera ser ut för flertalet hästägare jämfört med på 70-80 talet gällande möjligheter att verkligen ha vettig natur tillgänglig runt knuten att rida/träna i.

Blir svårt för en vanlig hobbyryttare år 2019 om gården /anläggningen ligger så att det finns noll skog, tung trafik etc etc.
 
Ulla är precis som du säger känd för att träna mestadels ute!
Men självklart tränar även hon både på bana och i ridhus också. Men hennes budskap och påvisande av att det går utmärkt att utbilda och utveckla hästarna utomhus är superviktig . Dock blir allt relativt - ffa som det numera ser ut för flertalet hästägare jämfört med på 70-80 talet gällande möjligheter att verkligen ha vettig natur tillgänglig runt knuten att rida/träna i.

Blir svårt för en vanlig hobbyryttare år 2019 om gården /anläggningen ligger så att det finns noll skog, tung trafik etc etc.


O ja, jag vet dilemmat, då jag själv varit där många gånger. Men TS fråga var...

"Jag skulle vilja veta lite olika övningar som man kan göra t.ex på en stig i skogen eller i hagen. (har ingen riktig ridbana)
Jag har inte galopperat på min nya pojke ännu men ska snart börja göra det.
Jag har bara skrittat och travat han men jag tar gärna några galopp övningar också :)"

Det var främst det, jag ville svara på. :heart

Och då menar jag att man kan göra i stort sett allt, man gör på en ridbana även i skogen, med lite fantasi :)
 
O ja, jag vet dilemmat, då jag själv varit där många gånger. Men TS fråga var...

"Jag skulle vilja veta lite olika övningar som man kan göra t.ex på en stig i skogen eller i hagen. (har ingen riktig ridbana)
Jag har inte galopperat på min nya pojke ännu men ska snart börja göra det.
Jag har bara skrittat och travat han men jag tar gärna några galopp övningar också :)"

Det var främst det, jag ville svara på. :heart

Och då menar jag att man kan göra i stort sett allt, man gör på en ridbana även i skogen, med lite fantasi :)

Absolut det ksn man - precis som trådens deltagare illustrerat !

Jag vände mig bara lite mot ang att Ulla H ständigt tas upp som att hon aldrig rider på ridbana/i ridhus osv. Det har aldrig stämt att hon inte gör det . Men som sagt - det är sunt som hon ändå rider - och tråden här fokuserar runt - hur bra det går att rida och träna utomhus bara det finns en plan och driv från ryttaren 👍
 
Absolut det ksn man - precis som trådens deltagare illustrerat !

Jag vände mig bara lite mot ang att Ulla H ständigt tas upp som att hon aldrig rider på ridbana/i ridhus osv. Det har aldrig stämt att hon inte gör det . Men som sagt - det är sunt som hon ändå rider - och tråden här fokuserar runt - hur bra det går att rida och träna utomhus bara det finns en plan och driv från ryttaren 👍

Jag förstår också att hon inte enbart tränat i skogen, det tror jag vilket dumhuvud (som jag) som helst förstår :) Och jag ber om ursäkt om jag råkade ta upp henne, som exempel förutom mig själv och min kompis... Men jag är bara så förbaskat imponerad av den tanten, som hållit på så länge och som fortfarande håller på med tanke på ålder, oavsett var hon tränar i skogen eller på ridbana. :)
 
Jag förstår också att hon inte enbart tränat i skogen, det tror jag vilket dumhuvud (som jag) som helst förstår :) Och jag ber om ursäkt om jag råkade ta upp henne, som exempel förutom mig själv och min kompis... Men jag är bara så förbaskat imponerad av den tanten, som hållit på så länge och som fortfarande håller på med tanke på ålder, oavsett var hon tränar i skogen eller på ridbana. :)


Jag tror, utifrån hur mycket hon som extempel alltid används och figurerar , att oerhört många på riktigt tror att hon aldrig ridit/rider på ridbana/i ridhus .
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
829
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp