Övningsköra med hästtransport

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Jag ska börja övningsköra med släp nu är planen:nailbiting: Vad jag har förstått så får jag dra lätt last vilket är 750 kg eller bilen+släpet+last är 3 ton? Någon som har bra koll på vikt och liknande? Önskar gärna lite tips på vad man ska tänka på och hur de är att köra med släp första gångerna:love: Planen är att jag ska hämta en höbal på ca 500 kg;)
 
Hej! Jag ska börja övningsköra med släp nu är planen:nailbiting: Vad jag har förstått så får jag dra lätt last vilket är 750 kg eller bilen+släpet+last är 3 ton? Någon som har bra koll på vikt och liknande? Önskar gärna lite tips på vad man ska tänka på och hur de är att köra med släp första gångerna:love: Planen är att jag ska hämta en höbal på ca 500 kg;)

Totalvikten får inte överstiga 3,5 ton. Alla vikter står i teoriboken.
Det du ska tänka på är att den du övningskör med ska ha goda kunskaper i att köra och backa med släp och kan handleda dig i körningen.
Det är inte svårt att köra med släp, håll koll i backspeglarna och bromsa i tid ;)
 
Teoriböckerna är guld, är man osäker finns släpvagnskalkylen -> https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Där kan du knappa in regnr på bil och släp, samt din behörighet och vad du får dra eller inte dra med den kombinationen. Mycket användbar länk. :up:


Sen när det gäller själva körningen. Det beror lite på vad för slags släp man har efter bilen, men genrellt sett kan man säga att man bör ta ut svängarna lite mer, än man gör när man kör utan släp.
När det kommer till backningen, det bästa är att öva, öva, öva, finns inga genvägar sen ta det lugnt och inte stressa. Blir det jobbigt, lägg i bromsen, kliv ur bilen och gå ett varv runt, analysera hur du ska göra för att få släpet dit du vill.

Så fick jag göra när jag skulle lära mig.
I och för sig övade jag med lastbilssläp (då jag tog CE), men i grund och botten är principerna samma.

Att köra framåt är väldigt sällan ett problem, det går att öva med ett släp du får dra efter bilen på B-kort om du ej har tillgång till handledare och tyngre släp som kräver mer behörighet än B, ofta utökat B eller BE.

Går även att ta några lektioner på körskolan för att få hjälp med grunderna om man ej har tillgång till bra handledare privat.

Det är nog det jag kan tipsa om.
 
Jag tycker man ska öva på att svänga och backa på en lämplig plats med ingen/lite trafik innan man kör ute på vägarna med last.
Det är lättare att börja med ett lågt släp där man har sikt bakåt när man ska förstå hur det rör sig vid backning och sedan ta hästsläpet efter det och där man ska klara sig med bara sidospeglarna.
Jag vinklar min högra spegel lite lägre så att man ser nederdelen av släpets hjul bra. Då kan man ha koll på exakt hur långt ut man kan köra när man ska mötas på smala vägar.
 
Jag tycker man ska öva på att svänga och backa på en lämplig plats med ingen/lite trafik innan man kör ute på vägarna med last.
Det är lättare att börja med ett lågt släp där man har sikt bakåt när man ska förstå hur det rör sig vid backning och sedan ta hästsläpet efter det och där man ska klara sig med bara sidospeglarna.
Jag vinklar min högra spegel lite lägre så att man ser nederdelen av släpets hjul bra. Då kan man ha koll på exakt hur långt ut man kan köra när man ska mötas på smala vägar.

Så gjorde jag och pappa när jag skulle börja köra släp själv :) Väldigt bra sätt att lära sig!
Hyrde en vanlig släpvagn på macken och åkte iväg till ett industriområde (på en helg, då).

När jag övade inför B96 körde jag själv på gården med hästtransporten och backade till förbannelse :angel:
 
Hej! Jag ska börja övningsköra med släp nu är planen:nailbiting: Vad jag har förstått så får jag dra lätt last vilket är 750 kg eller bilen+släpet+last är 3 ton? Någon som har bra koll på vikt och liknande? Önskar gärna lite tips på vad man ska tänka på och hur de är att köra med släp första gångerna:love: Planen är att jag ska hämta en höbal på ca 500 kg;)

Det handlar inte om lasten, utan om totalvikten.

Du får på b-behörighet (som du övningskör för) dra ett lätt släp. Det är 750 kg totalvikt ELLER en framräknade vikt som anges i registreringsbeviset. Last kan du strunta i.

Eller har jag missförstått och det är en annan behörighet?
 
Det handlar inte om lasten, utan om totalvikten.

Du får på b-behörighet (som du övningskör för) dra ett lätt släp. Det är 750 kg totalvikt ELLER en framräknade vikt som anges i registreringsbeviset. Last kan du strunta i.

Eller har jag missförstått och det är en annan behörighet?
Man kan inte alls strunta i lasten. Om släpets totalvikt är 1400 kg och bilen får dra ett släp med den totalvikten, men att bilens släpvagnsvikt bara får vara 1000 kg, så får man bara lasta så mycket i släpet att släp + last väger max 1000 kg. Man kan med andra ord i det fallet inte utnyttja släpets hela lastkapacitet. Det här gäller alltså för ett bromsat släp.
 
Man kan inte alls strunta i lasten. Om släpets totalvikt är 1400 kg och bilen får dra ett släp med den totalvikten, men att bilens släpvagnsvikt bara får vara 1000 kg, så får man bara lasta så mycket i släpet att släp + last väger max 1000 kg. Man kan med andra ord i det fallet inte utnyttja släpets hela lastkapacitet. Det här gäller alltså för ett bromsat släp.
Det gäller ÖVNINGSKÖRNING. Man behöver inte köra med last, man kan övningsköra tomt.
 
Hej! Jag ska börja övningsköra med släp nu är planen:nailbiting: Vad jag har förstått så får jag dra lätt last vilket är 750 kg eller bilen+släpet+last är 3 ton? Någon som har bra koll på vikt och liknande? Önskar gärna lite tips på vad man ska tänka på och hur de är att köra med släp första gångerna:love: Planen är att jag ska hämta en höbal på ca 500 kg;)
Leta släpets och bilens reg nr och kolla i släpvagns kalkylatorn vilka släp din bil får dra:), som minst får du dra 750kg och ett så litet släp får ofta ta runt 500kg så det kan gå att få hem höbal.

även om du har en tung bil som annars bara får dra vettiga släp med be kort :).

Har du tänkt att haka på en hästtransport eller större flaksläp så är det viktigt att du kollar upp så ekipagets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg samt att det får lastas med det du vill (hästtransporter är ofta väldigt mycket nervägda för att kunna dras med tyngre bilar på b kort).
Alla viktiga vikter står i reg beviset så där är enklast att kolla för att vara säker :).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 603
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 673
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 090
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 274
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp