Övningsköra med transport?

Qodrofenia

Trådstartare
Får man göra det?Jag undrar lite bara för att jag vet en som är 16 år som övningskör med transport med sin mamma.Med häst i.Sedan är ju inte den transporten utrustad med de gula skyltarna som ska sitta både fram och bak på transporten.Dessutom är transporten ner typad men ofta överlastad. :o
Och jag snackar inga korta sträckor.Bla Dalarna - Bohuslän..
Är det oki?
Jag känner mig lite skeptiskt till det här.Är det lagligt :confused:
 
Svårt... Man BORDE ju få göra det eftersom att det inte krävs ngt extra för att köra ett lagligt viktat släp.

Men att köra med överlast etc är VÄLDIGT dumt oavsett om man övningskör eller inte.
 
Hur är det med övningkörning skylten då??
Ska den sitta bak på släpet?Den syns ju inte annars :crazy:
Inte för att dessa männikor kör med några skyltar alls.Inte ens den :(
Sen tänkte ju jag oxå på det att det är levande djur i släpet ju..Det är ju inte som en vanlig släpvagn lixom. :confused:
 
Vid 17.5 år får man köra med släpvagn, borde vara detsamma med transport.
 
Hör inte till typen som anmäler andra men,
detta gäller ju levande djur och är olagligt!!!
 
Det är oxå därför jag reagerar som jag gör!Jag har påpekat detta för dessa personer i fråga.Men dom rycker bara på axlarna och säger*och*
Så då får man väl ta till andra medel då :devil:
Och det är inte bara jag har hemma som reagerat på detta..
 
Olagligt, pga det i regbeviset står att bilen får framföras med en viss totalvikt inklusive släp om innehavaren har B eller E körkort.

Här har föraren inget körkort alls, alltså ingen transport efter bilen. Lätt släpkärra får man ju dra som någon skrev, men det är en viss skillnad på totalvikt.
 
Jag övningskörde med hästtransport. Fast tom, till och börja med. Satte gröna skylten längst bak på transporten. Man måste ju få öva även på det innan man ska ut och köra själv tycker jag. Tanken är ju att man ska klara sig själv sen, och det är en himla skillnad att köra med ett vanligt släp och en transport, speciellt backningen.
Håller med om att överlast inte är OK.
Ser inget fel i att övningsköra med transport, om man inte är mogen för det ska man inte göra det, men när man är såpass van förare att man klarar det varför är det då så farligt???
Jag övningskörde dagligen från det jag fyllde 16 tills jag var lite drygt 18 och jag lovar att jag körde bättre än vad många bilister i trafiken med körkort gör. :devil:
 
Men det är juh inte lagligt... Lagarna sätts inte för att jävlas med folk, du kunde lika gärna ha tränat efter du ade fått ditt körkort...
 
Olagligt, pga det i regbeviset står att bilen får framföras med en viss totalvikt inklusive släp om innehavaren har B eller E körkort.

Här har föraren inget körkort alls, alltså ingen transport efter bilen. Lätt släpkärra får man ju dra som någon skrev, men det är en viss skillnad på totalvikt.

Öhh nu blev det fel va?

http://www.vv.se/korkort/abcde/bil-slap.htm

Kan inte tolka det här på annat sätt än att om man är 17 år och 6 månader så är det ok att övningsköra med en kombination som man skulle få framföra med B behörighet.
 
Kan inte tolka det här på annat sätt än att om man är 17 år och 6 månader så är det ok att övningsköra med en kombination som man skulle få framföra med B behörighet.

Precis så tolkar jag också det.
 
när jag övningskörde för några år sedan sa körläraren att man får övningsköra med samma fordon som man får köra med det vanliga körkortet, alltså personbil och även hästsläp så länge det ligger inom b-körkortets vikter och gränser.
Men jag vet inte... Det är vad han sa.
 
så har jag också tolkat det.

jag har blivit stoppad vid poliskontroll när jag övningskörde (jag var säkert äldre än 17,5 år dock) med hästtrailer med häst i. visade körkortstillstånd, leg, registreringsbevis, blåsa alkomätare etc och allt befanns vara ok.

jag ser inte felet i att man övningskör med trailer med häst i om man är mogen för det. jag hade kört traktor (med fler än ett släp och dessutom tvåaxlade/ledade etc) hemma på gården sedan länge och dessutom kört en del i tomme/'död' last för att känna in. jag lovar att när jag stoppade i hästen i trailern och körde första gången körde jag bra mycket bättre för hästen än folk som haft körkort "i evinnerliga tider" som ska köra levande djur för första gången. men visst ska man vara säker på framförandet av bil och släp innan man kör levande djur.
 
Ja inte enligt polisen islla fall, som tolkar regbeviset att föraren innehar minst B-behörighet eller snart tillgång till. I fallet släp, så får man övningsköra med en lättare släpvagn 6 månader före 18 år.

För att framföra tyngre transporter måste man ha fyllt 18 år, innan är det inte tillåtet.
Finns att läsa här http://www.vv.se/korkort/abcde/ovn-korn.htm

Kan iofs ha uttryckt mig klumpigt i första inlägget, till trots är det fortfarande olagligt att övningsköra med en hästtransport i den åldern som ursprungsinlägget gör gällande.

Hästtransport anses som tung transport, även fast den kan rymmas inom ramen för en B-behörighet. Orsaken påstås vara lastens beskaffenhet, dvs att den inte alltid finns på samma plats som man ställde den. :D
 
Ja inte enligt polisen islla fall, som tolkar regbeviset att föraren innehar minst B-behörighet eller snart tillgång till. I fallet släp, så får man övningsköra med en lättare släpvagn 6 månader före 18 år.

För att framföra tyngre transporter måste man ha fyllt 18 år, innan är det inte tillåtet.
Finns att läsa här http://www.vv.se/korkort/abcde/ovn-korn.htm

Kan iofs ha uttryckt mig klumpigt i första inlägget, till trots är det fortfarande olagligt att övningsköra med en hästtransport i den åldern som ursprungsinlägget gör gällande.

Hästtransport anses som tung transport, även fast den kan rymmas inom ramen för en B-behörighet. Orsaken påstås vara lastens beskaffenhet, dvs att den inte alltid finns på samma plats som man ställde den. :D

Den länken som du hänvisar till innehåller inte det du påstår. Där står att man får övningsköra med följande när man är 17 år och 6 månader:

"Lätt lastbil. Personbil eller lätt lastbil med tillkopplat lätt släpfordon."

Om man sedan tittar på länken "Bil med släpfordon" som finns till vänster på samma sida (http://www.vv.se/korkort/abcde/bil-slap.htm) står följande att läsa:

"BIL MED SLÄPFORDON

Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon

Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.

Vad är ett lätt släpfordon?

Släpfordon med en totalvikt av högst 750 kg. Ett lätt släpfordon kan också ha en totalvikt över 750 kg. Då får släpfordonets totalvikt inte överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3 500 kg."

Synd att vägverket glömde berätta det där hästundantaget som du hänvisar till. Det borde dom nog gjort...

Men före 17 år och 6 månader får man inte övingsköra med släp det håller jag med om. Alltid något... :)
 
Frågan är hur många som är mogna för det vid 16 års ålder, och vem som ska bedöma mogenheten? Finns ju massor av 50-åringar som inte kan köra med transport trots att dom har haft körkort i över 30 år och som ändå kallar sig mogna för det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
1 997
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp