Ofan, jag har fått kicken

Gimlan

Trådstartare
...eller ja, min avdelning på jobbet läggs ner och fem personer får gå. Jag är en av dem. Vi erbjuds inte nya tjänster inom koncernen.

Vi är uppsagda from nyår. Tre månaders uppsägningstid och är delvis arbetsbefriade redan fr. januari och helt i mars.

Så, vad ska jag jobba med i framtiden. Jag är journalist med samhälls/kultur-utbildning med erfarenhet av alla typer av journalistik. Har främst jobbat på webben och kan alla vanliga webbpubliceringsverktyg. Van att arbeta under stor frihet och har aldrig haft en chef eg.

1. Vad ska man tänka på när man söker jobb?
* CV har jag som flera läst och tycker är bra.
* Flera bra referenser
* Personligt brev som många läst och tycker är bra, jag är av naturliga skäl en duktig skribent.

2. VAD ska jag jobba med? Visst journalist skitkul, men finns knappt några jobb och det vore kul med något annat. Lön tämligen oviktigt, journalister tjänar inga enorma summor på landsbygden (dock helt ok). Förslag?
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Så trevligt av dom att berätta det så här innan jul.

Ettan tror jag att du har koll på :). Det enda jag kan tipsa om är att läsa jobbannonser med ett kritiskt öga och researcha företaget så mycket som möjligt, googling kan ge lite hum om huruvida det är ett bra arbetsklimat eller inte.

Men du kanske skulle frilansa egentligen? Internetkompatibel = din arbetsplats kan vara var som helst.
Eller söka som webredaktör? Många företag som ofta publicerar information på nätet behöver hjälp med att formulera sig, även om dom inte alltid inser det...
Ett helt annat yrke, som många anser vara ett skitjobb fast det egentligen kan vara världens bästa, är personlig assistent. Kolla på platsbanken och se om där finns någon som du tror att du kan klicka med.

Hmm... vad mer.... bli världsberömd bloggare! Heheh.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Webbis på företag eller myndighet känns absolut aktuellt :) däremot att dra sig fram som frilans känns som det skulle knäcka mig, men absolut för att dryga ut kassan under en period så.

Researcha företag var ett bra tips, det har jag inte ens tänkt på. Kommer ha jobbat på samma ställe i nästan sju år när jag slutar så känner mig grön och lite chockad inför hela situationen. Men visst kan det bli bra också :)

Personlig assistent, tja, varför inte. Ett problem är dock att de lär se mig som överkvalificerad. Men ska fundera på det, är en helt ny tanke för mig :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Det kan ju faktiskt hända sig att den som söker personlig assistent är mycket intresserad av webb och att skriva, då är du ju precis rätt person :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Personlig assistent, tja, varför inte. Ett problem är dock att de lär se mig som överkvalificerad.

Eller så är inte dina kvalifikationer alls relevanta eller ens tillräckliga. För ett arbete inom vården är inte michmash som titlar eller eg långa utbildningar relevanta. För att arbeta som personlig assistent brukar krävas att man är uska, eller motsvarande men det är brukarens behov som avgör.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Informatör inom offentlig förvaltning, företag, kyrka, ideell organisation eller liknande? Kan innebär allt från textproduktion till trycksaker till webdesign till pressansvarig...
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Informatör/kommunikatör kan också vara något att kolla upp!
Det kan också vara värt att kolla upp dina möjligheter att under din uppsägningstid plugga lite mer inom webb, om du blir arbetslös på riktigt kan det vara svårare att få plugga.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Eller så är inte dina kvalifikationer alls relevanta eller ens tillräckliga. För ett arbete inom vården är inte michmash som titlar eller eg långa utbildningar relevanta. För att arbeta som personlig assistent brukar krävas att man är uska, eller motsvarande men det är brukarens behov som avgör.

Jag har iaf jobbat som vårdbiträde så lite koll har jag på vad det kan innebära att vårda/aktivera :) Men du har helt rätt :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Informatör/kommunikatör kan också vara något att kolla upp!
Det kan också vara värt att kolla upp dina möjligheter att under din uppsägningstid plugga lite mer inom webb, om du blir arbetslös på riktigt kan det vara svårare att få plugga.

Det är jobb jag tänkt på, är ju närliggande och tror jag skulle fixa utan större problem, lite beroende på vad det innebär. Presskontakt tror jag vore roligt och ett jobb jag skulle kunna göra bra. Som journalist har man ju kontakt med en hel del sånna i olika situationer.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Det kan ju faktiskt hända sig att den som söker personlig assistent är mycket intresserad av webb och att skriva, då är du ju precis rätt person :)

Jag är ju också insatt i vad som händer och sker i världen och tämligen allmänbildad både pga utbildning men också av pga jobb och eget intresse. Kan ju vara något som attraherar :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Eller så är inte dina kvalifikationer alls relevanta eller ens tillräckliga. För ett arbete inom vården är inte michmash som titlar eller eg långa utbildningar relevanta. För att arbeta som personlig assistent brukar krävas att man är uska, eller motsvarande men det är brukarens behov som avgör.

Jag har jobbat som personlig assistent i två olika län och ingen har någonsin krävt vårdutbildning. De har alltid gått på personlig lämplighet. Mitt första assistentjobb var till en brukare med otroligt stora behov, helförlamad.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Jag vet ju iaf hur man använder en lyft och lite sånt, samt att jag inte räds att hjälpa till vid toabesök, det lär ju inte vara en nackdel iaf :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Jag har jobbat som personlig assistent i två olika län och ingen har någonsin krävt vårdutbildning. De har alltid gått på personlig lämplighet. Mitt första assistentjobb var till en brukare med otroligt stora behov, helförlamad.

Personlig assistentyrket är det vårdyrke som är mest eftersatt inom sektorn, beroende på att det dels ofta är den enskilda brukaren som är arbetsgivare, dels på grund av att det är brukarens behov och krav som avgör vem som blir assistent. Det innebär att vem som helst kan bli ass, helt beroende på vad brukaren vill ha.

Nu är inte jag personlig assistent mer än att jag jobbar med vissa lss-patienter som har assisteter, men gemensamt för de allra flesta assistenter i sjukvårdutförande post är att de på ett eller annat sätt är förkovrade i sjukvårdsåtgärder som de är delegerade att utföra av en ssk eller läkare.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Kommuner idag är ju väldigt "inne" på det där med kommunikatörer. Jag jobbar själv på kommun men dock inte som kommunikatör. Kanske det vore något? I min kommun jobbar det kommunikatörer som har hand om webb, sociala medier, intranät, press osv. Även andra saker som dokumenthanteringssystem.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Absolut ett jobb som skulle kunna passa på flera plan, det mesta av just den biten har jag koll på hur man använder på ett bra sätt :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Jag har varit personlig assistent tre månader en sommar. Jag är uska och det var hos en som hade ALS, en ganska långsamt framskridande form av ALS. För henne gick det ju liksom bara en väg... Hon var mkt väl medveten om det men ville att allt skulle vara som innan hon blev sjuk, så långt det var möjligt. För övrigt ville hon aldrig ut på promenad med rullstolen eller så. Mer kan jag nog inte skriva utan att bryta tystnadsplikten. Kort sagt så hade jag långtråkigt hos henne, men vissa andra assistenter tyckte det var helt ok. Bl a en trebarnsmamma som hade fullt ös hemma... Hon tyckte det var underbart lugnt och skönt hos våran brukare! Det är säkert annorlunda att jobba hos någon som är handikappad men inte sjuk, jag menar någon som har en medfödd skada eller som blivit det pga en hemsk olycka. Någon som arbetar - efter förmåga, och vill leva aktivt. Många av dom använder datorer väldigt mycket så då kan dom ju ha nytta av dina kunskaper.

För övrigt - skulle du kunna tänka dig att vara lärare? Antingen på gymnasienivå, eller kanske ordna skrivkurser för vuxna? Många tycker det är roligt att skriva och vill bli bättre på det.

Lycka till! Det är tufft att bli arbetslös i dessa tider.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Kolla med ditt fack, du kan få hjälp med personlig coach. Ibland kan man få det genom den uppsägande arbetsgivaren.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Lärare... Isf måste jag ju komplettera och det känns inte aktuellt för att jobba som lärare, men jobbet i sig skulle jag kunna tänka mig. Tror jag...

Tjôta: det finns och kommer prata med dem men mycket input är alltid bra.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Kommunikatör eller webbredaktör kanske vore något, men branschen är EXTREMT trång och ligger på listan över "saker du inte ska utbilda dig till om du vill ha jobb i framtiden".

Då är det betydligt lättare att komplettera utbildningen och bli lärare, där är det brist både högt och lågt. :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

eller kanske ordna skrivkurser för vuxna? Många tycker det är roligt att skriva och vill bli bättre på det.
.

Då tror jag att klienterna kräver dokumenterad erfarenhet, några publicerade böcker och helst lite semikändisskap först.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp