Offentlig amning

Energi

Trådstartare
Det har ju återigen blossat upp en helt absurd amningsdiskussion, om det är okej att amma offentligt eller inte. Jag är egentligen ointresserad av att diskutera den saken (för hundrade gången) men jag undrar hur ni som ammar tänker och känner.

Med mitt första barn var jag obekväm till en början, för att jag inte visste riktigt hur jag skulle göra. Sen blev jag ännu mer obekväm efter en taskig kommentar från okänd man. Efter det så orkade jag inte krångla med filt över bebis och leta reda på undangömda ställen så då bara gav jag efter och ammade överallt. Idag med andra barnet är jag helt obrydd.
Är ni bekväma med att amma offentligt?
 
Jag vet att innan sonen föddes så trodde jag att jag skulle tycka det var jobbigt att amma offentligt. Men det försvann ganska snart för mig. Jag har ammat på många offentliga platser. När jag reste till Florida trodde jag att folk kanske skulle påpeka detta när jag satt mitt i köpcentrum osv men jag fick bara varma leenden som reaktion. Än så länge har jag inte mötts av några taskiga kommentarer.
 
Det har ju återigen blossat upp en helt absurd amningsdiskussion, om det är okej att amma offentligt eller inte. Jag är egentligen ointresserad av att diskutera den saken (för hundrade gången) men jag undrar hur ni som ammar tänker och känner.

Med mitt första barn var jag obekväm till en början, för att jag inte visste riktigt hur jag skulle göra. Sen blev jag ännu mer obekväm efter en taskig kommentar från okänd man. Efter det så orkade jag inte krångla med filt över bebis och leta reda på undangömda ställen så då bara gav jag efter och ammade överallt. Idag med andra barnet är jag helt obrydd.
Är ni bekväma med att amma offentligt?

Ja, jag är (var) bekväm med att amma offentligt.
 
Jag ammade när det behövdes, sket i vart jag var någonstans. Kunde inte bry mig mindre om vad folk tyckte, mitt barn ville ha mat o det fick han. Har dock inte fått några taskiga kommentarer och märkte i alla fall inte av några taskiga blickar.
 
Har missat nuvarande diskussion. Men ja, jag har varit bekväm med att amma offentligt och aldrig fått höra nåt negativt.
 
Har missat nuvarande diskussion. Men ja, jag har varit bekväm med att amma offentligt och aldrig fått höra nåt negativt.

Kenza la upp en bild, på sin Instagram, där hon ammar sitt barn. Hon har fått helt knäppa kommentarer om att det är respektlöst, hon borde visa hänsyn till sitt barn (!?) osv osv.
 
Jag är inte helt bekväm med att amma varsomhelst men har ammat offentligt ett antal gånger iaf. Sitter helst lite avsides då. Har skaffat en amningsponcho men än så länge är vi inte så duktiga att jag klarar att amma utan att se mitt barn.

Egentligen tycker jag att jag är fjantig, det finns väl inget naturligare än att mata sitt barn. Ingen har sagt något negativt till mig än.
 
Jag ammade offentligt, men var något obekväm med det i början. Efter ett par månader så släppte det och jag blev ok-bekväm med det.
 
Jag är inte helt bekväm med att amma varsomhelst men har ammat offentligt ett antal gånger iaf. Sitter helst lite avsides då. Har skaffat en amningsponcho men än så länge är vi inte så duktiga att jag klarar att amma utan att se mitt barn.

Egentligen tycker jag att jag är fjantig, det finns väl inget naturligare än att mata sitt barn. Ingen har sagt något negativt till mig än.

Jag tycker inte att du är fjantig alls! Jag tänker att dels kan det ju vara obekvämt för att man kanske inte har fått in snitsen på amningen än, dels att man är rädd för att få kommentarer.

Sen upplever i alla fall jag att jag får mycket blickar när jag ammar, det kan ju också vara obekvämt även om det inte är onda blickar liksom. Jag kan fortfarande bli obekväm när jag märker att andra är obekväma. Jag satt på ett fik och ammade för några veckor sedan och mitt emot, en bit bort, satt en tonårskille som uppenbart hade svårt att inte titta. Då blev jag obekväm för jag tyckte så synd om honom :D
 
Jag amma/ammar offentligt och har inte tänkt så mycket på det fram tills det att en sluskig gubbe stod å så på oss :yuck::turd:

Fast, när jag tänker efter, försöker jag kanske va lite halvt diskret, ställer vagnen halvt framför oss eller har en stor sjal ibland, men det är mest för att jag tycker det ger mig och bebis en lite privat/mysig känsla och för att ge oss lite matro inte så mycket på grund av andra ☺️
 
Trodde jag skulle ogilla det men hade nada problem med att amma offentligt. Fick aldrig några kommentarer. Enda jag minns är en pappa som stirrade hela tiden och han gick förbi och mer eller mindre dreglade..

Ammade på sjukhuset en gång när vi hälsade på en inlagd släkting. Satt på en bänk själv i en korridor för min sambo gjorde ngt (minns inte vad haha) och det passerade massor med sjukhuspersonal, alla såg SÅ himla glada ut av att jag satt där haha, tyckte det var gulligt.
 
Inga problem alls. Jag har ammat alla fyra när de varit hungriga, liksom. Dock hade jag oftast amningsplagg och/eller bärsjal, så det blev ju lite diskret ändå. Men hemma, när jag hade gäster, ammade jag ogenerat vid fikabordet, där gästerna nästan behövde paraply ibland när produktionen var som störst :o. Vaddå??? Gå undan när det fanns chans till "vuxensamtal", inte min grej som snacktörstande bebismamma. Det är jag alldeles för översocial för :D.
Jag upplevde nog sällan att någon tittade snett, i alla fall när barnen fortfarande var bebisar. Att amma en ett- eller tvååring offentligt, då fick en räkna med att bli uttittad...
 
Ammade var som helst, brydde mig inte alls. Dock tyckte jag det blev liite jobbigt när sonen blev några månader och intresserad av omvärlden så han släppte bröstet i tid och otid för att se sig omkring. Var inte helt bekväm med att visa HELA bröstet på stan liksom :laugh: Helt sjukt att folk ska ha åsikter om amning. Blir så förbannad. Jag nästan hoppades att jag skulle få någon kommentar när jag ammade så jag skulle kunna svara "och jag vill inte se ditt fula ansikte så var vänlig häng nåt över dig".
 
Ammar barn nr 4 nu och är tämligen obrydd... Har ammat på restauranger, möten, vc, fik, mitt under skolavslutningen osv. Där det har behövts helt enkelt :up: har aldrig fått några kommentarer... helt absurt att det fortfarande finns något att diskutera i denna fråga :meh::banghead:
 
Jag ammar överallt i princip. Det går sällan en dag utan att jag ammar ute bland folk. Parker, fik, lekplatser, väntrum, fotbollsträningar med stora barnet, på biblioteket etc. Nu är bebisen närmare året och släpper gärna taget då och då för att konversera med omvärlden eller se sig omkring, så det blir rätt många ofrivilliga blottningar på en vecka trots att jag nästan alltid har amningströja. Det känns inte alltid helt bekvämt förstås i sådana lägen, men för mig är det något av ett aktivt ställningstagande att amma offentligt. Jag vill uppmuntra andra att våga och tänker att det är viktigt att normalisera amning.
 
Jag var oerhört obekväm med att amma bland folk (dvs offentligt) fast jag gjorde det alltid ändå när så behövdes.

Men fick inga kommentarer eller blickar eller så, var bara obekväm med det.
Jag hade nog därför lite tur att jag slapp kommentarer...
 
Jag tyckte det var lite obekvämt i början, men det var mest för att jag läckte så förjordat från det andra bröstet och det var en del meck med amningskupa osv. Men sen det lugnade ner sig har jag ammat där det behövs. Jag har använt amningströjor där man egentligen inte ser något och ingen har kommenterat. För att bebis ska få matro har jag ibland behövt gå undan, på kalas eller så, det har jag själv sett som en mysig paus för min egen del också.
 
Ammade var som helst, brydde mig inte alls. Dock tyckte jag det blev liite jobbigt när sonen blev några månader och intresserad av omvärlden så han släppte bröstet i tid och otid för att se sig omkring. Var inte helt bekväm med att visa HELA bröstet på stan liksom :laugh: Helt sjukt att folk ska ha åsikter om amning. Blir så förbannad. Jag nästan hoppades att jag skulle få någon kommentar när jag ammade så jag skulle kunna svara "och jag vill inte se ditt fula ansikte så var vänlig häng nåt över dig".

Min har också börjat komma i den åldern. Favoritgrejen att göra är att suga tills utdrivningen kommer igång, sen släppa och kasta bak huvudet :D

Den man som kommenterade när jag ammade blev jag så chockad över att jag bara satt helt mållös. Han gick förbi mig, kollade argt och sa något i stil med "men fy fan vad äckligt".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Läste just en artikel där mamman till ett barn kände sig kränkt av att de lagt en servett över barnet när hon skulle amma. Jag vet inte...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
18 515
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 167
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp