Offentliga kommentarer

Fiorano

Trådstartare
Med Equipes nya resultatinmatning live med kommentarer direkt in i systemet så borde tekniken finnas för alla att se vad ryttarna får för kommentarer för varje moment. Tror inte att det är något som är aktuellt men jag undrar hur ni som tävlar och även ni som tittar på och dömer känner inför att det skulle varit offentligt?

Känner själv som både domare och tävlingsryttare att det skulle varit bra. Dels får publiken en möjlighet att förstå varför en viss siffra sätts, det blir en förklaring och inte bara ett trubbigt nummer i Equipe. Dels så blir det lite mer press på domare att verkligen stå för sina siffror vilket kanske inte är helt dåligt.

Däremot kan jag inte riktigt utgå från mig själv i det här eftersom jag på inga sätt har någon virtuell självbevarelsedrift 😅. Så därför undrar jag hur ni andra skulle känna inför att någon läser era domarkommentarer! Skriv gärna vilken roll du själv har😃.

Senast ändrad:
Tävlande.
Jag tror att jag skulle vara okej med att ha kommentarerna synliga -just för att de skulle kopplas till siffran. Och jag vet flera gånger jag följt bekantas ritter på Equipe och man undrar vad som hänt på ett visst moment, framförallt med flera domare som dömer olika -då hade det varit jätteintressant som ”åskådare”/resultatföljare att se vad de olika domarna sett och dömt.
Sen tycker jag dock inte att det så ofta står så mycket mer spännande än ”forma mer” eller ”ganska bra” i kommentarerna under löpande program, men att det kan finnas mer av intresse i slutkommentaren.

På högre nivå, kanske. Typ från St Georg kanske.....
Hade alla mina kommentarer varit offentliga i mina LB LA hade jag definitivt inte tävlat alls! Inte för att jag är rädd för domarens kommentarer men alla andras. Med dagens hårda klimat i t ex skolor och somed är det i lägre klasser inte att rekommendera alls tycker jag.
I mästerskap är det en jättebra ide, tack vare just dagens hårda klimat. Där gäller det mer att granska domarna tycker jag. Vad sägs egentligen om bakom lod, triangulära piaffer, vem döms pga sitt namn mm.

På högre nivå, kanske. Typ från St Georg kanske.....
Hade alla mina kommentarer varit offentliga i mina LB LA hade jag definitivt inte tävlat alls! Inte för att jag är rädd för domarens kommentarer men alla andras. Med dagens hårda klimat i t ex skolor och somed är det i lägre klasser inte att rekommendera alls tycker jag.
I mästerskap är det en jättebra ide, tack vare just dagens hårda klimat. Där gäller det mer att granska domarna tycker jag. Vad sägs egentligen om bakom lod, triangulära piaffer, vem döms pga sitt namn mm.
Håller med om att det skulle kunna funka i mer professionella sammanhang, men snarare vara avskräckande för hobbyryttare.

Som ryttare försöker jag själv öva på att vara prestigelös och dela med mig av protokoll eller filmer när andra är nyfikna. Det är ok att allt inte är perfekt! Men samtidigt undrar jag om samtidens socmed-kultur skulle klara av offentliga omdömen…

Jag hade varit helt ok med det som tävlande men jag är också medelålders med en viss trygghet både i mig själv, min ridning och mitt hästeri i stort så jag tänker att kanske för seniorer? From 22 eller 26 då kanske?

Men måste poängen vara offentliga? Jag vet att de är det, men har alla andra med mina poäng att göra? Att de är öppna på tävlingsplatsen är en sak, så man vet om man är placerad eller inte. Men på nätet? Spånar bara, häng mig inte :confused:

Men måste poängen vara offentliga? Jag vet att de är det, men har alla andra med mina poäng att göra? Att de är öppna på tävlingsplatsen är en sak, så man vet om man är placerad eller inte. Men på nätet? Spånar bara, häng mig inte :confused:
Det finns diskussioner om det då det finns de som menar sig inte vilja tävla just pga offentliga siffror. En del väljer pay and ride istället.

Det finns diskussioner om det då det finns de som menar sig inte vilja tävla just pga offentliga siffror. En del väljer pay and ride istället.
Men då ska man inte tävla anser jag. Tävlingar är offentliga och resultat är offentliga.
Tänk om folk kunde inse att dom inte är jordens medelpunkt.
Även innan internet var resultat offentliga även om det tog längre tid för dom att komma ut 😅

Som tävlande är jag inte riktigt bekväm med offentliga kommentarer. Siffror är en sak men kommentarer känns inte bra. Rider inte mer än LA. Lite skillnad när man rider högre klasser, då kan jag tycka att det är okej ändå.

Jag glömde svara på frågan. Jo kommentarer kan vara offentliga över 18 år. Men med tanke på vilket liv det blev när ens högsta procent dök upp i startlistorna lär inte det hända.

För min del kan kommentarer vara offentliga om det skulle vara så. ”Mer bärighet och energi önskas” 😂😂 alltid samma visa på protokollen

En fördel med det skulle vara att folk kanske stannar i klasser som de är redo för och inte stressar upp bara för att de vill vara en ryttare som rider en viss klass.

Med det sagt: Jag tycker inte att protokoll ska vara offentliga i lätt klass. Men från 3* (gamla nationell) kan de vara det, för min del. Därifrån tycker jag att man kan säga att man tävlar på riktigt, precis som att de domarna ofta varit domare ett tag och har landat lite i det.

Jag vet (en av de internationella elitdomarna har sagt det) att det är elitryttarna som satt stopp för offentliga protokoll på elitnivå. De vill inte att folk ska kunna läsa protokollen. Där är det inte domarna som är problemet i alla fall.

Tävlande.

Jag är skeptisk till offentlige kommentarer. Tror många kan dra sig för att tävla i lättare klasser, och jag tror att det kan leda till ganska mycket elakheter online.

Dessutom tror jag att det kan göra att domare censurerar sig i sina kommentarer, både för att de är rädda för kritik men också att de inte vill ge "elaka" kommentarer som blir offentliga. I så fall är jag mer inne på @Amanda_F s linje om att det kan vara offentligt på högre nivå men absolut inte i lätt klass eller för barn!

Jag tror att det finns en hel del domare som ger några (obefogat) snälla höga poäng med uppmuntrande kommentar till ekipage som det går ganska dåligt för. Den uppmuntran kan nog en ponnyryttare eller nervös tant behöva, men 7:an med ”väl satsat!” på mellangaloppen som kanske mest blev snabb och inte så bra längning riskerar försvinna om domaren ska ”stå” för sin bedömning så tydligt?

Själv vet jag ju att det inte är rätt, men när det blir riktigt dåliga ritter så uppskattar till och med en rutinerad ryttare som mig den där snälla kommentaren som vi kanske inte är värda men som gör att det känns att domaren ser att vi kan egentligen bättre men idag går allt fel ändå ❤️‍🩹

Först tyckte jag att det är en bra idé, intressant att få läsa kommentarerna men samtidigt så blir ju frågan vad det egentligen ger? Sitter man på plats och ser kommentarerna live så är det en sak - men hur många gör det i dom lägre klasserna? Att sitta hemma och läsa säger ju ingenting, för domaren ska väl kommentera för ryttaren, inte för att jag hemma ska förstå varför en sned/ojämn halt i ena läget gav en 4:a och i ett annat en 6:a.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 735
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 950
Senast: Hippocampus
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 847
Senast: Mirre
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 666
Senast: Meelei
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter