Office - engångslicens eller prenumeration?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har haft en studentlicens på Microsoft Office och den går ut nu inom kort. Sitter och kikar på alternativ för förlängning, för att kunna fortsätta jobba med samma program. (fullt medveten om att det finns andra alternativ, men just nu är det inte aktuellt)
I min värld verkar det enklast att köpa en engångslicens för programmet, som ger rätt att använda det så länge man vill.
Så, kan någon förklara för mig vad det är för fördelar med en prenumeration istället? Vad ger den mig som jag kan ha nytta av men som jag inte ännu har tänkt på eller förstått? Finns det någon här som har koll?
 
Jag hittade inte engångs då så köpte prenumerationen 😅 Tror den uppdaterar sig inom den summan vilket också kändes smidigt. Jag hatar kopior och att installera o uppdatera teknisk skit. Betalar knappt 65 kr/mån automatiskt och är nöjd sedan år tillbaka.
 
Jag hittade inte engångs då så köpte prenumerationen 😅 Tror den uppdaterar sig inom den summan vilket också kändes smidigt. Jag hatar kopior och att installera o uppdatera teknisk skit. Betalar knappt 65 kr/mån automatiskt och är nöjd sedan år tillbaka.
Du sa det så bra, så jag håller bara med! :)
 
Jag har haft en studentlicens på Microsoft Office och den går ut nu inom kort. Sitter och kikar på alternativ för förlängning, för att kunna fortsätta jobba med samma program. (fullt medveten om att det finns andra alternativ, men just nu är det inte aktuellt)
I min värld verkar det enklast att köpa en engångslicens för programmet, som ger rätt att använda det så länge man vill.
Så, kan någon förklara för mig vad det är för fördelar med en prenumeration istället? Vad ger den mig som jag kan ha nytta av men som jag inte ännu har tänkt på eller förstått? Finns det någon här som har koll?
Med prenumerationen får man väl alla nödvändiga uppdateringar, om jag har förstått rätt. Kostar ju inte jättemycket. Jag betalar en gång per år och det blir 600-någonting-kronor.
 
Med prenumerationen får man väl alla nödvändiga uppdateringar, om jag har förstått rätt. Kostar ju inte jättemycket. Jag betalar en gång per år och det blir 600-någonting-kronor.
Det jag lyckats läsa mig rill är att man får uppdateringar även med engångslicens.

Är det något mer än molnlagrimgen man betalar för om man prenumererar? (Jag har inget större behov av den...)
 
Det jag lyckats läsa mig rill är att man får uppdateringar även med engångslicens.

Är det något mer än molnlagrimgen man betalar för om man prenumererar? (Jag har inget större behov av den...)
Frågade min sambo som är it-tekniker och han säger att enligt det du skrivit i ts så klarar du dig med engångslicens, kan vara värt att kolla prisjakt för bättre pris.

Om du prenumererar får du även uppgraderingar. Med engångslicens får du enbart uppdateringar.
 
Frågade min sambo som är it-tekniker och han säger att enligt det du skrivit i ts så klarar du dig med engångslicens, kan vara värt att kolla prisjakt för bättre pris.

Om du prenumererar får du även uppgraderingar. Med engångslicens får du enbart uppdateringar.
Jag har nog inte riktigt förstått skillnaden mellan uppgradering och uppdatering?
 
Brukar alltid välja engångs än abonnemang när det kommer till sånt. Avskyr när det ligger och gnager på ekonomin månad efter månad.
 
Om du köper engångslicens för exempelvis office 2019 så kommer det fortsätta vara office 2019 och du får de uppdateringar som görs för det programmet. Med en prenumeration uppgraderas programmet till nästa version när den kommer, exempelvis office 2022.
Tack för förklaringen. Då känner jag absolut att jag har valt rätt :) !
 
Det finns ju alternativet att köpa nycklar, lite gråzon sådär. Men så gör jag med antivirus-program och fungerar alldeles utmärkt
 
Jag hittade inte engångs då så köpte prenumerationen 😅 Tror den uppdaterar sig inom den summan vilket också kändes smidigt. Jag hatar kopior och att installera o uppdatera teknisk skit. Betalar knappt 65 kr/mån automatiskt och är nöjd sedan år tillbaka.
Samma här! 😁

Flera vänner har propagerat för t.ex Open Office, Googles lösningar mfl liknande grejer men jag ORKAR INTE krångla. Jag vill bara ha Microsoft Office som jag är van vid och som funkar. Så jag prenumererar.
 
Brukar alltid välja engångs än abonnemang när det kommer till sånt. Avskyr när det ligger och gnager på ekonomin månad efter månad.
Exakt så är det här också.
Nu har jag köpt en engångslicens skitbilligt. Har läst att det kommer ut en ny version av office inom överskådlig framtid. Om jag känner att jag vill uppgradera till en sån, så fattar jag beslut om det då, när jag sett vad det kostar.
 
Frågade min sambo som är it-tekniker och han säger att enligt det du skrivit i ts så klarar du dig med engångslicens,
Fast vad jag klarar mig med eller inte spelar väl ingen roll i sammanhanget, jag vill veta vad skillnaden är, vad det är mer jag får för pengarna om jag prenumererar jämfört med engångslicensen.
 
Fast vad jag klarar mig med eller inte spelar väl ingen roll i sammanhanget, jag vill veta vad skillnaden är, vad det är mer jag får för pengarna om jag prenumererar jämfört med engångslicensen.
Förklarade skillnaden i mitt nästa inlägg 🙂
 
Förklarade skillnaden i mitt nästa inlägg 🙂
du förklarade skillnaden mellan uppgradering och uppdatering där.
Det har inte någonstans framgått om DET är vad som skiljer mellan engångslicens eller prenumeration.
 
du förklarade skillnaden mellan uppgradering och uppdatering där.
Det har inte någonstans framgått om DET är vad som skiljer mellan engångslicens eller prenumeration.
Ja det är skillnaden. Med engångs får du uppdateringar, med prenumeration får du uppgraderingar.
 
Abonnemangsavtal är väl mer eller mindre norm för mjukvaror idag, nästan oavsett genre. Samtidigt som jag avskyr det så förstår jag det. Mjukvaruföretagen behöver kontinuitet i sitt cashflow...

Men det bygger också på en annan företeelse som jag har väldigt svårt för, det oupphörliga utvecklandet och uppgraderandet.
I allmänhet när jag köper en produkt, även om det finns undantag, så tar jag köpbeslutet utifrån kravuppfyllnaden idag. Behöver jag en brödkavel idag så köper jag den om den går att kavla med, jag är inte intresserad av att hyra en brödkavel för att den småningom, vid en tidpunkt som tillverkaren i sin oantastliga suveränitet beslutar, skall uppdateras till att även kunna putsa fönster eller simultantolka hindi. (Byt ut brödkavel mot operativsystem eller ordbehandlingsprogram eller bildredigeringsprogram eller löpträningsapp etc.)
 
Abonnemangsavtal är väl mer eller mindre norm för mjukvaror idag, nästan oavsett genre. Samtidigt som jag avskyr det så förstår jag det. Mjukvaruföretagen behöver kontinuitet i sitt cashflow...
Och som privatperson så sitter man fast i en prenumeration så länge man vill kunna använda programmet, när man väl börjat prenumerera. När det väl kommer till kritan har man förmodligen betalt den där engångslicensen flera gånger om.

Nu hittade jag en engångslicens för 169 kr. Det kan jag både ha och mista om jag bestämmer mig för att köpa en likadan licens när nästa version kommer, även om det bara skulle vara några månader bort. (jag behöver programmet innan dess)
 
Samma här! 😁

Flera vänner har propagerat för t.ex Open Office, Googles lösningar mfl liknande grejer men jag ORKAR INTE krångla. Jag vill bara ha Microsoft Office som jag är van vid och som funkar. Så jag prenumererar.

Jag FY HELVETE vad jag hatade OO! Satt på högskolan sedan istället. Hatade det så mycket! Jag har väldigt svårt för teknik om jag inte fattar precis allt i det jag ska använda och blir otroligt frustrerad, stressad och förbannad när jag inte förstår. Köpte ganska snart en engångslicens (när jag hade dator som kunde läsa cd-skiva) och blev lika galen när programmet började gnälla om uppdatering eller uppgradering (redan glömt vad skillnaden var trots jag läst tråden 😅) och när datorn med cd-läsare pajade. Skaffade prenumererationen direkt jag köpte ny dator utan cd-läsare många år senare. Använder Excel till min budget och mina foderstater några gånger om året, fortfarande otroligt nöjd med 65 kr/månad just pga INGET KRÅNGEL 😍🤣 Min sinnesro är värd mycket mer än 65 kr/mån 🙈
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
928
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 390
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp