Oförklarlig dubbelsidig hälta

Ida94

Trådstartare
Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden bortsett från en liten vrickning för något/några år sedan som blev bra med två veckors vila.

Det började med att hon kändes ovillig och saknade bjudning i ridningen för ca 2-3 månader sedan, framförallt på hårdare underlag. Ingen uppenbar hälta men lite stapplig gång (ej fång). Åkte in till veterinär där hon gicks igenom ordentligt, inga reaktioner på böjprov men på longering på hårt underlag. Ohalt i ridhus/mjukt underlag. Testade att behandla båda hovlederna fram med kortison vilket gjordes två gånger utan någon förbättring vilket gör att hovlederna kan uteslutas. Röntgade även båda fram UA. Fått metacam-kur och helvila i ett par veckor. Nästa steg enligt vet är MR (eller CT).

Nu är min fråga, vad är det man kan tänkas hitta på MR som kan sitta i båda framhovarna och göra att hon blir halt på hårt underlag? Vad är det man letar efter på en MR? Av de bekanta vars hästar har blivit magnetröntgade har det sällan hittats något som löst problemet, så därför undrar jag över era erfarenheter av MR?

Att tillägga har hon kollats igenom och behandlats av equiterapeut som hittade en del spänningar i bog, bröstrygg samt halsen, mest i halsen. Det släppte bra efter behandlingen som jag tyvärr inte vet exakt namn på.. Ett alternativ kanske kan vara att röntga hals/rygg? Hon är inte snubblig, svår att ställa åt något håll etc. Kan exempelvis pålagringar i halsen visa sig som en dubbelsidig hälta fram som enbart syns på hårt underlag? Hur går det ihop i sådana fall?

Vilken ände hade ni börjat i av dessa två (eller något helt annat), vilka erfarenheter har ni? Jag har givetvis löpande dialog med veterinär, godkänd hovslagare samt equiterapeut men vi alla står ganska handfallna just nu.

Vill gärna höra alla erfarenheter, positiva som negativa.
 
Undrar också om veterinären lade några bedövningar? Låter inte som det i texten men kanske bara inte framgick.
Om inga bedövningar lagts så skulle jag börja där, förhoppningsvis kan det bli tydligare vilket område som gör ont.
 
Oj nej det framgick inte.. Vid första besöket bedövades allt som går att bedövas i princip (i fram). Det blev inte märkbart bättre någonstans när vi longerade på hårt underlag.
 
Spånar lite vilt här..
Ligamentskador? De syns väl på MR tror jag. Vanlig röntgen syns de ju inte på.
Knepigt med båda fram då bara.
Hur högt upp bedövade man?
Kollade man bakbenen också? Tänkte belastningshälta från bak.
Några problem i själva hovarna? Dock osäker på vad i hovar som syns på MR
 
Spånar lite vilt här..
Ligamentskador? De syns väl på MR tror jag. Vanlig röntgen syns de ju inte på.
Knepigt med båda fram då bara.
Hur högt upp bedövade man?
Kollade man bakbenen också? Tänkte belastningshälta från bak.
Några problem i själva hovarna? Dock osäker på vad i hovar som syns på MR
Ja, ligamentskador syns på MR har jag förstått det som, men hur brukar de vanligtvis uppkomma? Känns otroligt att hon skulle skadat båda fram av ett trauma men det kanske är något som kan uppstå på andra sätt? Vi bedövade allt som går att bedöva i benen, att fortsätta upp i bogen ville vet vänta med då hon sa att det fanns en risk att man hamnar fel samt att hon hade fått så mycket bedövning redan under det besöket. Hovarna röntgades med vanlig röntgen utan konstigheter, vi har en godkänd hovslagare som skott henne de två senaste åren och det har aldrig varit några konstigheter med vinklar etc. Bakbenen gjordes böjprov högt och lågt på utan reaktion, syntes inget på longering heller i bak.:confused1:
 
Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden bortsett från en liten vrickning för något/några år sedan som blev bra med två veckors vila.

Det började med att hon kändes ovillig och saknade bjudning i ridningen för ca 2-3 månader sedan, framförallt på hårdare underlag. Ingen uppenbar hälta men lite stapplig gång (ej fång). Åkte in till veterinär där hon gicks igenom ordentligt, inga reaktioner på böjprov men på longering på hårt underlag. Ohalt i ridhus/mjukt underlag. Testade att behandla båda hovlederna fram med kortison vilket gjordes två gånger utan någon förbättring vilket gör att hovlederna kan uteslutas. Röntgade även båda fram UA. Fått metacam-kur och helvila i ett par veckor. Nästa steg enligt vet är MR (eller CT).

Nu är min fråga, vad är det man kan tänkas hitta på MR som kan sitta i båda framhovarna och göra att hon blir halt på hårt underlag? Vad är det man letar efter på en MR? Av de bekanta vars hästar har blivit magnetröntgade har det sällan hittats något som löst problemet, så därför undrar jag över era erfarenheter av MR?

Att tillägga har hon kollats igenom och behandlats av equiterapeut som hittade en del spänningar i bog, bröstrygg samt halsen, mest i halsen. Det släppte bra efter behandlingen som jag tyvärr inte vet exakt namn på.. Ett alternativ kanske kan vara att röntga hals/rygg? Hon är inte snubblig, svår att ställa åt något håll etc. Kan exempelvis pålagringar i halsen visa sig som en dubbelsidig hälta fram som enbart syns på hårt underlag? Hur går det ihop i sådana fall?

Vilken ände hade ni börjat i av dessa två (eller något helt annat), vilka erfarenheter har ni? Jag har givetvis löpande dialog med veterinär, godkänd hovslagare samt equiterapeut men vi alla står ganska handfallna just nu.

Vill gärna höra alla erfarenheter, positiva som negativa.
Spontant tänker jag på strålbensbursan eller ligament i hoven. Ultraljudade ni inte?
Om inte hade jag nog personligen velat ultraljuda innan MR för att utesluta strålbensbursan iaf.
Om hon skulle ha skadat ligamenten i båda hovarna samtidigt så har hon nog haft en väldig otur. Hoppas du fortsätter uppdatera hur det går med din häst, tycker det är mkt spännande att följa.
 
Spontant tänker jag på strålbensbursan eller ligament i hoven. Ultraljudade ni inte?
Om inte hade jag nog personligen velat ultraljuda innan MR för att utesluta strålbensbursan iaf.
Om hon skulle ha skadat ligamenten i båda hovarna samtidigt så har hon nog haft en väldig otur. Hoppas du fortsätter uppdatera hur det går med din häst, tycker det är mkt spännande att följa.
Nej ultraljud gjordes faktiskt inte.. Jag ska prata med min veterinär och föreslå det. Om vi leker med tanken att det faktiskt är det som spökar, vet du hur prognosen ser ut? Vad brukar symptomen vara? Jag ska absolut uppdatera mer under tidens gång.☺️
 
Nej ultraljud gjordes faktiskt inte.. Jag ska prata med min veterinär och föreslå det. Om vi leker med tanken att det faktiskt är det som spökar, vet du hur prognosen ser ut? Vad brukar symptomen vara? Jag ska absolut uppdatera mer under tidens gång.☺️
Just bursan kan vara lite lurig och ofta inte det ”första” man undersöker verkar det som hos andra veterinärer. En häst jag hade var tex klockren på både mjukt och hårt underlag rakt fram men 3 grader halt på mjukt böjt pga bursan. Hästar kan få inflammationer i strålbensbursan och enligt min erfarenhet har det blivit bra efter behandling men jag har också haft en kompis som fick behandla flera gr men i det fallet var det också en annan skada som gjorde att det tills sist inte blev så bra. Skador på ligament i hovarna har jag tyvärr ingen bra erfarenhet av men man ska inte måla fan på väggen innan man vet. 🙂
Håller tummarna för att ni hittar vad som felas med din häst✊✊
 
Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden bortsett från en liten vrickning för något/några år sedan som blev bra med två veckors vila.

Det började med att hon kändes ovillig och saknade bjudning i ridningen för ca 2-3 månader sedan, framförallt på hårdare underlag. Ingen uppenbar hälta men lite stapplig gång (ej fång). Åkte in till veterinär där hon gicks igenom ordentligt, inga reaktioner på böjprov men på longering på hårt underlag. Ohalt i ridhus/mjukt underlag. Testade att behandla båda hovlederna fram med kortison vilket gjordes två gånger utan någon förbättring vilket gör att hovlederna kan uteslutas. Röntgade även båda fram UA. Fått metacam-kur och helvila i ett par veckor. Nästa steg enligt vet är MR (eller CT).

Nu är min fråga, vad är det man kan tänkas hitta på MR som kan sitta i båda framhovarna och göra att hon blir halt på hårt underlag? Vad är det man letar efter på en MR? Av de bekanta vars hästar har blivit magnetröntgade har det sällan hittats något som löst problemet, så därför undrar jag över era erfarenheter av MR?

Att tillägga har hon kollats igenom och behandlats av equiterapeut som hittade en del spänningar i bog, bröstrygg samt halsen, mest i halsen. Det släppte bra efter behandlingen som jag tyvärr inte vet exakt namn på.. Ett alternativ kanske kan vara att röntga hals/rygg? Hon är inte snubblig, svår att ställa åt något håll etc. Kan exempelvis pålagringar i halsen visa sig som en dubbelsidig hälta fram som enbart syns på hårt underlag? Hur går det ihop i sådana fall?

Vilken ände hade ni börjat i av dessa två (eller något helt annat), vilka erfarenheter har ni? Jag har givetvis löpande dialog med veterinär, godkänd hovslagare samt equiterapeut men vi alla står ganska handfallna just nu.

Vill gärna höra alla erfarenheter, positiva som negativa.
Min förra var ren på slätröntgen men hade massa skit som bara syntes på mr. Hovbensuppluckring, ödem på båda hovkapslarna, taggar på strålbenen mm. Han var ohalt på mjukt underlag men gick som på glödande kol på hårt underlag. Försökte rehaba i 6 år men han fick massa följdproblem såsom spatt och patella så till slut gick det tyvärr inte. Spiken i kistan blev en ligament skada på ett sidoligament i hoven med väldigt dålig prognos. Så tråkigt då han var en fantastisk häst som inte villa annat än att jobba och vara till lags.😭
 
Hur landar hästen på olika underlag? Finns det något underlag den är/har varit helt bekväm på?

På min häst syntes ligamentskador på båda inre sidoligamenten till hovlederna vid MRI. Mesta av hältan släcktes av att bedöva baksidan av hoven. Han har länge varit obekväm på främst hårda underlag men aldrig riktigt böjhalt. Felaktig, långvarig belastning så inga traumaskador.
 
Tack för omtanken!🥰 Inte så mycket nytt tyvärr, jag har beslutat mig för att göra en MR så det är det vi går och väntar på nu. Vi har fått en tid i Kungsbacka 16/11, så efter det vet vi förhoppningsvis mer! Då uppdaterar jag här🐴
 
Nu är min fråga, vad är det man kan tänkas hitta på MR som kan sitta i båda framhovarna och göra att hon blir halt på hårt underlag?

Hovarna är komplicerade pga många strukturer som ska samarbeta samt det faktum att hästarna ju de facto står med väldigt mkt vikt på en väldigt liten area.

På engelska är samlingsnamnet för sjukdomar i hovapparaten Navicular syndrom. På svenska kallas det strålbenshälta, vilket är lite missvisande då det inte alltid handlar om just strålbenet. Ibland är det ligamenten, den långa böjsenan, hovleden etc etc som spökar varför MR har på senare tid kommit till att bli golden standard vid utredning.

Min förra häst blev diagnostiserad med detta, han hade förändringar/uppluckringar i strålbenen på båda sidorna. Sprutades också i hovlederna (det blir dessutom en diffusion från hovleden till strålbensbursan vilket är bra då det är knepigare att spruta bursan rent tekniskt) men blev inte bättre av det. Då han bara blev sämre och sämre och då tillståndet är kroniskt och progressivt och hästen bara var fyra vid diagnos fick han somna in 😞
 
Hej igen! Här kommer en liten uppdatering från mig igen.

Först och främst - fint att ni är flera som hejar på oss och håller tummarna, tack!:heart

Vi var iväg och genomförde en MR förra onsdagen, och fick svar från vår ordinarie veterinär som varit med hela vägen nu i måndags. Man har inte hittat några större fynd i hovarna som förklarar hältan rakt av, men däremot har det anmärkts på hennes två (likadana) hovsprickor som hon har på båda fram. Dessa går hela vägen från kronranden och ner, men tilläggas bör att hon haft dessa så länge jag har haft henne vilket är i ganska exakt fem år och har under den tiden gått igenom minst en men ibland två rutin-checkar hos veterinär om året utan att visa någon som helst hälta. Vi har som tidigare nämnt också en superduktig godkänd hovslagare som gjort bedömningen att dessa sprickor inte verkar speciellt djupa men självklart är det vårt att se med blotta ögat. Jag ska se om jag kan lägga in en bild på hennes hovar här ikväll.:)

Med anledning av vad vi kommit fram till hittills och att vi uteslutit det mesta i själva hovarna, rekommenderade vet att testa att sko henne med ringskor. Detta är inget jag har någon erfarenhet av, och kan med handen på hjärtat erkänna att jag inte förstod helt hundra vilken effekt detta skulle ha, men efter dialog veterinär - hovslagare emellan fick hon på sig ringskor i tisdags då det ändå var dags för skoning efter att man plockat av skorna inför MR.

I mina icke så optimistiska ögon känns detta som en nästan lite för enkel lösning på problemet för att det ska vara sant, men vad tror ni? Blir hon inte bättre, är det röntgen av rygg, hals och/eller nacke som är nästa steg? Kan problem där visa sig på detta sättet?
 
Det kan vara så att ringskor hjälper, om originalproblemet sitter fram och det är hovarna som spökar. Ringskor stabiliserar och 'låser' hovarna, är hästen obekväm när hoven expanderar kan detta mkt väl hjälpa.

Om hältan fram beror på avlastning från annan del, ja. Då kan det ju sitta i nästan hela hästen. Röntgen av hals, nacke och rygg är inte helt fel. Samt ev ultraljud av SI led (SI är ofta inblandat vid avlastning av andra problem bak, och finns det en inflammation där kan ytterligare undersökningar av bak vara en idé). Ridprov kan också vara en grej, om de har veterinär som är duktig på det. Equisys likaså (där kan man ha möjlighet att se ojämnheter som inte syns med blotta ögat, tex).

Du behöver framförallt föra en dialog med din veterinär om hur denne tänker sig att det skall fortsätta.
 
Mitt gamla sto hade en lodrät hovspricka som under en lång tid inte innebar några bekymmer. När hon på äldre dar började visa konstiga orenheter i bak fick hon en ringsko och problemen försvann.
Så det kan mycket väl vara lösningen. Kan hästen inte belasta hovarna normalt kan det leda till att den kompenserar och orenheter kan visa sig på annat sätt än just där problemet sitter. Gamla stoet visade ofta orenhet i fram när problemet satt i bak.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 624
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp