Oförsäkrad häst

Lupino

Trådstartare
Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det finns risk även på veterinärvårdsdelen att de kommer mena att en skada fanns tidigare, men den försäkringen känner jag att jag måste ta.

Livförsäkring är dyrt - hur sannolikt är det att man får ut något? Om den bryter benet lär det ju inte vara något problem med ersättning utan jag tänker mer diffusa saker…

Någon som försäkrat en tidigare oförsäkrad häst? Hur har det gått? Hur hade ni resonerat.
 
Alltså dedär med försäkring är ju jättesvårt och beror ju helt totalt på hur och om hästen kommer att skada sig eller dö 😆

Jag har köpt en 4 åring och två 6 åringar oförsäkrade och försäkrat dem som jag hade lagt vilken försäkring som helst. Högt veterinärvård, det drar snabbt iväg! Så jag har haft 100.000 där. Sen lågt livvärde men hästarna har heller inte varit dyra i inköp så de har legat runt 25-30 och det är vad hästarna kostat. Har inte höjt fast värdet på hästarna varit betydligt högre efter några år.

Den häst jag tog bort var pga trauma - fick utbetalt livvärdet. De som skadat sig pga trauma har de såklart också betalat.

En hittade vi OCD på och det ersätter inte FB eftersom det är medfött, så operation och allt efterarbete med den skadan betalade jag själv samt fick även reservation i försäkringen som kunde omprövas efter ett år.

Jag tänker också att om hästen är 12 år och varit frisk samt är normalt belastad så är det nog värt att livförsäkring, iallafall en del. Du får räkna på kostnaden och se vad du tycker det är värt att betala. Är den röntgad? Isf har du ju lite säkerhet där. Beror väl lite på inköpspris också.
 
Det beror i viss mån på vad hästen kostar och hur lätt den är att ersätta. Många har väl veterinärvård enbart mest beroende på att livvärdet brukade falla oerhört fort på äldre hästar men kostnaden var densamma. Jag tror i viss mån det har ändrat sig men kolla vad du får ut beroende på ålder och insatt kapital, dvs försäkringens kostnad.
 
Veterinärvård är veterinärvård.

Men livvärde finns ju också som användbarhet.

Livvärde får man ut om hästen dör/måste avlivas.

Användbarhet får man ut om hästen inte längre går att använda till det som den är inköpt som (ridhäst, hopphäst, tävla dressyr, whatever).

Användbarhet är SVINDYRT. Bara 'livvärde' är inte lika dyrt men man får inte ut den lika lätt heller. Min Fröken fick tas bort pga kroniska skador som orsakade hälta, då fick jag ut på användbarhet (gick inte att rida längre) men inte livvärdet eftersom hon tekniskt sett skulle kunna ha klarat att gå i hage och varit hagprydnad.
 
Alltså dedär med försäkring är ju jättesvårt och beror ju helt totalt på hur och om hästen kommer att skada sig eller dö 😆

Jag har köpt en 4 åring och två 6 åringar oförsäkrade och försäkrat dem som jag hade lagt vilken försäkring som helst. Högt veterinärvård, det drar snabbt iväg! Så jag har haft 100.000 där. Sen lågt livvärde men hästarna har heller inte varit dyra i inköp så de har legat runt 25-30 och det är vad hästarna kostat. Har inte höjt fast värdet på hästarna varit betydligt högre efter några år.

Den häst jag tog bort var pga trauma - fick utbetalt livvärdet. De som skadat sig pga trauma har de såklart också betalat.

En hittade vi OCD på och det ersätter inte FB eftersom det är medfött, så operation och allt efterarbete med den skadan betalade jag själv samt fick även reservation i försäkringen som kunde omprövas efter ett år.

Jag tänker också att om hästen är 12 år och varit frisk samt är normalt belastad så är det nog värt att livförsäkring, iallafall en del. Du får räkna på kostnaden och se vad du tycker det är värt att betala. Är den röntgad? Isf har du ju lite säkerhet där. Beror väl lite på inköpspris också.
Ja, jag får räkna. Inköpspriset är lite drygt 200000 så en rejäl summa. Har inte tänkt att försäkra upp hela värdet i så fall.
 
Det som mest oroar mig är att betala en massa pengar och att försäkringsbolaget pekar på att en skada fanns förr tecknandet.
 
Ja, jag får räkna. Inköpspriset är lite drygt 200000 så en rejäl summa. Har inte tänkt att försäkra upp hela värdet i så fall.
då lär den vara ordentligt undersökt. Prata med försäkringsbolaget hur det ser ut, vad försäkringen evt inte kommer täcka. Vill du ha den livförsäkrad till ett visst värde så ska du självklart det!

Jag pratar bara A1 liv och användbarhet.
 
Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det finns risk även på veterinärvårdsdelen att de kommer mena att en skada fanns tidigare, men den försäkringen känner jag att jag måste ta.

Livförsäkring är dyrt - hur sannolikt är det att man får ut något? Om den bryter benet lär det ju inte vara något problem med ersättning utan jag tänker mer diffusa saker…

Någon som försäkrat en tidigare oförsäkrad häst? Hur har det gått? Hur hade ni resonerat.

Jag har försäkrat oförsäkrad, tagit över försäkringar som varit obrutna 10+ år och oavsett vilket kan det bli så att en känner sig tvärlurad i slutet av relationen.

Jag hade kanske unnat mig halva livvärdet i A2 och en A1-veterinärvård första året för att gå ner till A2 även där om hästen visar dig vara frisk.
 
Det som mest oroar mig är att betala en massa pengar och att försäkringsbolaget pekar på att en skada fanns förr tecknandet.
Dels är det ledsamt att betala för en försäkring som sedan kanske inte gäller, men jag tycker också att du skall fundera på vad du är beredd att förlora?

Jag har mer och mer kommit till insikt om att jag aldrig kommer att köpa en häst där jag inte kan leva med en total förlust av inköpspriset.

Om det skulle skada min ekonomi så mycket att det blir ett besvär, ja, då är hästen för dyr.

Det finns inga garantier att försäkringen täcker allt, och inte heller att det finns köpare som vill betala det jag gav om jag måste sälja.

Tänk en bil....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 689
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp